motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Helikopterbygge: HK-500GT http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=74&t=7367 |
Page 1 of 3 |
Author: | MickeM [ Sat 06 Mar 2010, 13:41 ] |
Post subject: | Helikopterbygge: HK-500GT |
Helikopterbygge HK-500GT Electric Helicopter Kit Attachment: HK500GT2.jpg [ 27.8 KiB | Viewed 12301 times ] Eftersom min Align T-Rex 450SE V2 verkade lite för liten för att orka med min ombord-videokamera så har jag nu skaffat en lite större elhelikopter av 500- storlek. Det är en kopia av Align's T-Rex 500. Helin kommer från HobbyCity så den var inte dyr. Det kom en hög med påsar och ingen bruksanvisning. Allt är metallblingat klart i den, förutom stjärten som jag tog hem metallblinget till. Priset på vad det blev för detta paket kommer i ett senare inlägg. Helin har fått rätt goda betyg på flera ställen. HobbyCity: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... and_extras) Saxat från HobbyCity: The high performance HK-500GT is 3D flight ready. 99% of parts are compatible with the Align T-rex 500. Much bigger than its smaller 450 brother, the 500GT is an exciting helicopter to see in action and even more exciting to fly. Its 2024 alloy head ensures hard core 3D pilots wont be dissapointed in the performance and the beautifully painted cowl and Titanium anodized components make this a visually stunning helicopter with performance to back it up! You wont find unecissary or poorly fitting bling alloy components on this heli. Alot of thought has been put into the production of this machine as seen by the FRN* tail which uses alloy only where its needed; in the arms and partially hidden belt pulley making it lighter with no sacrifice in strength; proving the helis no-bling all- performance attitude. All parts are 100% compatible with T-Rex 500. Included are main and tail blades & Carbon Fiber boom supports. Features: - Light weight design provides awesome flight performance and extreme 3D capability. - Beautiful factory painted fiberglass canopy. - Rotor head/tail with thrust bearings. - Direct-to-swash CCPM linkage. - Center of gravity of battery tray designed close to the rotor head. - High efficiency belt driven tail. - Fully driven tail auto rotation system. - Tail servo boom mount. - Carbon Fibre boom support rods. - High rigidity 2024 alloy main frame. Specification: - Length: 840mm - Height: 310mm - Main rotor diameter: 970mm - Tail rotor diameter: 200mm - Motor pinion gear: 13T - Main drive gear: 162T - Tail drive gear: 31T - Drive gear ratio: 1:12.46:4.68 - Weight(without power system): 1370g - Flying weight: Approx 1700g Required items: - Brushless Outrunner Motor - Servos : 3 x servos for cyclic - Radio Gear : Gyro/Rx - ESC : 80A or greater. - Battery: 2 x 2200mAh 3S 20C or greater. *FRN Fibre Reinforced Nylon 25% lighter than billet alloy and composed of 30% Carbon and Aramid fibers mixed with Nylon. This provides strength (modulus of elasticity) where standard plastics and 2017 alloys would bend. Och här kommer ett gäng bilder på innehållet i varje påse. Canopyn (glasfiber och färdigmålad) Attachment: IMG_6058.JPG [ 67.91 KiB | Viewed 12301 times ] Huvudrotorbladen samt tracking-tejp Attachment: IMG_6059.JPG [ 41.3 KiB | Viewed 12301 times ] Chassiet samt gummina till canopyn Attachment: IMG_6060.JPG [ 85.78 KiB | Viewed 12301 times ] Huvudrotorn Attachment: IMG_6061.JPG [ 92.12 KiB | Viewed 12301 times ] Fena och stabilisator Attachment: IMG_6062.JPG [ 69.67 KiB | Viewed 12301 times ] Landställ Attachment: IMG_6063.JPG [ 92.58 KiB | Viewed 12301 times ] Paddlar, rotorbladshållare, samt lite servofästen och övriga skruvar Attachment: IMG_6064.JPG [ 111.2 KiB | Viewed 12301 times ] Huvudrevet med autorotationsdrevet Attachment: IMG_6065.JPG [ 48.67 KiB | Viewed 12301 times ] Bommen och dess tillbehör samt paddelstång Attachment: IMG_6066.JPG [ 72.91 KiB | Viewed 12301 times ] EXTRA: Jag uppgraderade från plaststjärt till metall, men fick dubbelt av stjärtrotorbladshållarna Attachment: IMG_6067.JPG [ 54.81 KiB | Viewed 12301 times ] EXTRA: Metall-varianten av slidern till stjärten Attachment: IMG_6068.JPG [ 51.96 KiB | Viewed 12301 times ] Originalplastsjärten som jag inte kommer använda, samt stjärtrotorbladen Attachment: IMG_6069.JPG [ 122.74 KiB | Viewed 12301 times ] EXTRA: Metallstjärten med rem Attachment: IMG_6070.JPG [ 93.23 KiB | Viewed 12301 times ] EXTRA: Metall-varianten av stjärtdrevet, tror jag behövde den. =) <--- EDIT: Nej, den behövdes inte alls!!! Attachment: IMG_6071.JPG [ 32.54 KiB | Viewed 12301 times ] Nästa steg blir att påbörja bygget och gå igenom att allt sitter som det skall samt att jag måste limma alla skruvar osv. Som tur är har man byggt några helisar nu så man vet var allt skall vara. =) Men det finns några annorlunda konstruktioner jämfört med andra helis. Dom är olika trots allt, men grundprincipen på hur dom ska fungera är lika. Kanske nån till köper en 500-heli? Dom använder samma ackar som i 450-helis och i några av bilarna. Alltså 2200mAh 3S 20C-ackar och dylika. Man använder dock två i gången i denna, i serie. Det som saknas är: - Motorn (skall kolla upp vilken som är lämpligast) - ESC: 80A eller mer - Servon: 3st cykliska servon, vad det nu blir - Gyro: Tar väl nåt vanligt heading hold, ska ju bara hovra och flyga med denna för filmning - Stjärtservo: Nåt digitalt stabilt som passar gyrot - Ackar: 2200mAh 20C 3S eller bättre (2st) - Mottagare: Ja vilken man nu tar, 6-kanals räcker. Inte så svår heli egentligen. Skruva ihop med låslim, kolla att inget glappar, kolla att allt spelar på fritt. /MickeM |
Author: | Bernt [ Sat 06 Mar 2010, 13:50 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Va har du köpt en till, när skall du köra alla heli. Funderar faktiskt på en båt |
Author: | MickeM [ Sat 06 Mar 2010, 14:13 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Bernt wrote: Va har du köpt en till, när skall du köra alla heli. Funderar faktiskt på en båt Jo det blev en till... Jag hade planer på sälja HK450 när den är klar (fick sista delen igår) och sen skaffa en 500-heli. Men eftersom min andra 450-heli inte orkade med kameran så bra, så skaffade jag denna. Eller, den orkade nog, men lite tungt vart det nog som gav lite svängiga rörelser. Rörelser som inte var svåra att klara av, men på film vart dom inge vidare. När jag ska hinna... int en aning!? Man får väl se till att hinna bara. =) Denna funkar bra utomhus, har nästan 1m rotordiameter. Den tar inte länge bygga och justera, ca 3h för bygget, 2h för elektroniken sen tar det väl en 4-6h att justera in allt o ställa in i sändaren. Men jag har ingen brådska med denna än, har inte kollat upp vad det skall vara för elektronik än. Måste nog skaffa en 2.4GHz-sändare nu känns det som... Känns dumt köpa fler 35MHz-mottagare. Single Conversion är skräp i allt som har med bensin och kolfiber att göra, men Dual Conversion och PCM-grejer funkar hur bra som helst. Eftersom jag gillar bygga lika mycket som att flyga så har jag inga problem med att ha en till heli. =) Båt, nej tack. |
Author: | Mr X [ Sat 06 Mar 2010, 17:05 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Bra en byggtråd att följa så då kanske man kan ta och beställa en 500GT |
Author: | MickeM [ Sat 06 Mar 2010, 22:16 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Mr X wrote: Bra en byggtråd att följa så då kanske man kan ta och beställa en 500GT Jo, gör det! Dom är billiga o enkla. Som en lite större kopia på din, inte mycket som skiljer. |
Author: | MickeM [ Thu 11 Mar 2010, 00:03 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Ramen Tråden kan te sig lite detaljerad, men det är bara för att ni som inte flyger heli men som vill börja får se hur enkelt det egentligen är... =) Ramen kom färdigt ihopskruvad, men som vanligt måste man ju kolla att skruvarna är limmade. Konstaterade rätt fort att ingen skruv var limmad. Började med ena sidan och skruvade upp alla skruvarna några millimeter och sen började jag ta ut skruv för skruv för att limma dem efter behov. MEN, man ska tänka på att vissa skruvar inte skall limmas i detta skede, eftersom saker och ting ska fästas senare. Dom skruvarna lät jag vara utskruvade en bit. Attachment: IMG_6333.JPG [ 72.48 KiB | Viewed 12239 times ] Metallskruv i metall skall limmas med gänglåslim. Metallskruv i plast skall limmas med tunn CA. Metallskruv som är självdragande skall inte limmas. Skruvar som inte skall limmas i detta skede är dom för bommen och bomstagen, vad jag kan komma på nu. Limmar man fast en skruv med gängorna så ska man tänka på att gängorna oftast är slut sen i dom hålen, så man är glad att det finns självdragande skruvar. Men själv- dragande skruvar skall man inte dra åt för hårt heller, då drar man också sönder hålen. Ett sätt är ju att limma under skallen så att man inte kvaddar gängorna. Man får helt enkelt fundera på varje skruvjäkel på vilket sätt som är bäst. Bara man ser till att skruvarna inte skruvar upp sig. Vissa är skitsamma då dom inte är så kritiska, men vissa skruvar är väldigt kloka att skruva fast med lim vettlöst garanterat säkert. =) Det som är i ramen är alltså: - bägge sidor - de kullagrade hållarna för huvudaxel - den kullagrade hållaren för "främre tail-drive-belt-drevet" - ackhålllaren - mottagarhållaren - bottenplattan - bomhållaren - bakre "swash-pigg-glidern" - motorhållaren och fästena för canopyn Denna ram väger 286,9 gram. Rätt tungt. Är metallram och resten är plast och metall. Undras vad Aligns motsvarande kolfiber-ram väger. Konstaterade också att den där främre tail-drive-belt-drevet jag tog som extra lull-lull inte behövdes, det var ju redan monterat i helin och precis samma del. Äh då. Några dollars bortkastade, den går ju aldrig slut liksom. Inte för att ramens utseende ändrade så mycket efter detta steg... Attachment: IMG_6334.JPG [ 93.25 KiB | Viewed 12239 times ] Landstället Landstället var ju inte så avancerade delar. Bara att klämma ihop och skruva fast (använde gänglåslim). Attachment: IMG_6063.JPG [ 92.58 KiB | Viewed 12239 times ] Attachment: IMG_6335.JPG [ 61.87 KiB | Viewed 12239 times ] Attachment: IMG_6336.JPG [ 71.24 KiB | Viewed 12239 times ] EDIT! 1 - Jag bröt sönder en dyr 1,5mm insex-skruvmejsel (bra skruvar hmm?) 2 - Det tog 1h fixa ramen + landstället 3 - Det var faktiskt gänglås på vissa skruvar, nån dålig gummimassa. 4 - Hittills helt nöjd med kvaliteten (materialhållbarheten för alu o plast i dessa helisar vet jag inget om än). |
Author: | MickeM [ Sun 14 Mar 2010, 00:59 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Rotorhuvudet Rotorhuvudet var färdigt ihopbyggt när man köpte helin. Men när man kände på den så glappade det, det var löst, det var för tajt och så visste man inte om skruvarna var limmade eller inte. Lika bra gå igenom, dvs känna på alla skruvar, få bort allt som tajtar samt få bort glapp. Tog inte länge så hade man det mesta isär. Attachment: IMG_6339.JPG [ 97.28 KiB | Viewed 12211 times ] Började skruva ihop uppoifrån och ner så att säga. Först rotorhuset och där tog det stopp direkt. Headstoppern var ju sned!!! Skulle skruva bort den, men skruven var ju limmad hårt någe nog. Borrade bort den, behövs inte. Attachment: IMG_6340.JPG [ 17.3 KiB | Viewed 12211 times ] Bladhållarna var ju förstås glappa. Märkte att följande gällde för allt: - Det som inte var limmat kunde man skruva ut o gänglåsa, vart perfekt. - Det som var limmat (lite här och där, lite och mycket), så det satt fast sjukt hårt, och inte hade dom skruvat in hela vägen?! -> Glappt! Bara skruva bort rengöra och gänglås på nytt och göra det rätt. Efter en stunds pillande så hade jag fått rotorbladshållarna fast i rotorhuset igen och allt verkade löpa på finfint. Nöjd. Hela detta ovanstående tog sjuka 1h. Stör mig lite på att det var en vanlig mutter istället för nyloc för jesusbulten (tror det är denna?!), dvs den som håller fast rotorhuset i huvudaxeln, som jag inte hade med samma gängning. Nåja, gick ju få fast ändå, kvaddade gängorna lite samt gänglåslim och tunn CA så sitter den som den ska. Attachment: IMG_6342.JPG [ 77.3 KiB | Viewed 12211 times ] Gick igenom Seesaw-paketet, dom som vrider huvudbladen, gänglås här med osv. Attachment: IMG_6343.JPG [ 129.6 KiB | Viewed 12211 times ] Upptäckte att jag klantat mig och satt dit jesusbulten för tidigt, men det gick bra få bort då jag upptäckte det direkt. Passade på få allt rätvinkligt, nollgradigt, symmetriskt osv. Attachment: IMG_6345.JPG [ 38.2 KiB | Viewed 12211 times ] Sen var det dags för "flybar control"-grejerna, de som håller i flybar (stabilisator- stången) samt samarbetar med seesaw och ... (fördjupningskurs, too late for that). Flybar-stången är med där på bilden. Det konstiga var att en skruv av de fyra som håller ihop detta var gänglåst?! Man önskar att dom kunde lämnat hela helin helt omonterad i en påse istället. Skulle gått fortare få ihop, samt blivit bättre. Attachment: IMG_6346.JPG [ 108.58 KiB | Viewed 12211 times ] Även detta passade jag på får rakt och rätt direkt. Attachment: IMG_6347.JPG [ 44.5 KiB | Viewed 12211 times ] Och så var det dags för washout'en, den som förmedlar mellan swash och seesaw. Samma sak här, genomgång. Är väldit viktigt få bort glapp och ändå hålla det så frigående som möjligt. Det ger en stabilare och mer lättflygen helikopter. Attachment: IMG_6348.JPG [ 71.45 KiB | Viewed 12211 times ] Samma sak där, förstökte få allt så rakt som möjligt i detta skede så blir det lättare sen när man ska ställa in allt. Attachment: IMG_6350.JPG [ 64.31 KiB | Viewed 12211 times ] Bara swash-plattan kvar. Attachment: IMG_6351.JPG [ 68.56 KiB | Viewed 12211 times ] Och så var allt på plats, rotorhuvudet klart och det vart riktigt bra trots allt. =) Hela huvet tog 3h göra. Jösses. Pga problem få upp skruvar egentligen. Attachment: IMG_6353.JPG [ 96.2 KiB | Viewed 12211 times ] Förvånad över att washout kontrollarmarna samt mixingarmarna för seesaw var i plast. Ett gängvarv på stagen var 0,5mm. |
Author: | MickeM [ Sun 14 Mar 2010, 01:04 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Rotor på plats Nu är det bara att sätta i dreven och sätta rotorhuvudet på plats. =) Attachment: IMG_6354.JPG [ 110.81 KiB | Viewed 12210 times ] Paddlarna sattes dit före. Ju mer vikt på paddlarna, eller ju mer vikt längre ut på paddelstången, desto stabilare och segare helikopter. Denna hade inga vikter. Och ännu en "jesusbult" utan vettig mutter. Attachment: IMG_6363.JPG [ 67.55 KiB | Viewed 12210 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 14 Mar 2010, 01:10 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Stjärtrotorn Dags börja med stjärtrotorn. Jag hade köpt helin original och då kom det med en plaststjärt. Varför ha plaststjärt när det är metallhuvudrotor?! Hur som, jag tog hem metallbling till sjärten också. Så metall ska det vara. Attachment: IMG_6364.JPG [ 51.59 KiB | Viewed 12210 times ] Bara att skruva upp varenda skruv i denna med och gå igenom. Sen skruvas fast igen (det mesta). Attachment: IMG_6366.JPG [ 26.7 KiB | Viewed 12210 times ] Slidern som jag tog hem extra, den kärvade, tur att original var likadan och olimmad. =) Satte den på plats också. Viktigt även här att det inte är glapp samt att allt glider perfekt. Attachment: IMG_6367.JPG [ 49.44 KiB | Viewed 12210 times ] Attachment: IMG_6368.JPG [ 31.38 KiB | Viewed 12210 times ] Stjärtrotorn, med blad fixat. Attachment: IMG_6370.JPG [ 106.42 KiB | Viewed 12210 times ] Attachment: IMG_6371.JPG [ 35.01 KiB | Viewed 12210 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 14 Mar 2010, 01:19 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Bommen Bommen hade jag redan börjat med, men det ska på mer. Bomstöttorna, fenan, stabilisatorn, stjärtstaghållarna, ... Attachment: IMG_6372.JPG [ 73.87 KiB | Viewed 12209 times ] Allt löst påskruvat (utom fenan längst bak). Attachment: IMG_6373.JPG [ 62.73 KiB | Viewed 12209 times ] Så här har jag alltid arbetat. Men nu i nästa steg när jag skulle föra in bommen med remmen, då gick det ju inte! Denna heli var inte byggd som dom andra jag har. Öuhm... rackarns! Fick ta isär delar av chassiet för att komma åt bomhållaren. Skruvade ihop igen och allt vart bra. OBS! När jag satt o skrev föregående inlägg så smäller det till vid mig och en liten del flyger iväg hårt. Öh?! Det var en skruvskalle från en av dessa skruvar?!?!?! Den gick av! Snacka om spänningar! Hm. Attachment: IMG_6374.JPG [ 77.16 KiB | Viewed 12209 times ] Attachment: IMG_6375.JPG [ 61.9 KiB | Viewed 12209 times ] Attachment: IMG_6376.JPG [ 52.62 KiB | Viewed 12209 times ] Jag fick ju allt på plats till slut i alla fall och det blev rakt o fint samt sitter fast. Attachment: IMG_6377.JPG [ 52.59 KiB | Viewed 12209 times ] Attachment: IMG_6379.JPG [ 29.76 KiB | Viewed 12209 times ] Inte att förglömma, skruven som låser stjärten. =) Attachment: IMG_6378.JPG [ 35.45 KiB | Viewed 12209 times ] Bara stjärtservohållaren och staget till då... Attachment: IMG_6380.JPG [ 89.43 KiB | Viewed 12209 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 14 Mar 2010, 01:27 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Rotorblad och canopy! Inte mycket kvar nu innan elektroniken ska in. Canopy samt blad mm. Attachment: IMG_6381.JPG [ 56.42 KiB | Viewed 12209 times ] Ena bladet märks med röd trackingtejp och så måste bladen balanseras. Attachment: IMG_6382.JPG [ 37.42 KiB | Viewed 12209 times ] Då var den klar då. Bara börja beställa hem resten då. =) Det tog ca 6h då allt detta klart, så det tog alltså 7h bygga helin. Resten kvar... Attachment: IMG_6384.JPG [ 58.89 KiB | Viewed 12209 times ] Attachment: IMG_6386.JPG [ 57.65 KiB | Viewed 12209 times ] Det som återstår är: - Beställa hem 3st miniservon (metalldrev och kullagrade) för cykliska. - Fundera ut vilken gyro-stjärtservo-kombo jag ska ha (Futaba gy401 och Futaba S9257 skulle passa perfekt, men kostar några hundra euro). - Fundera ut vilken motor samt reglage jag ska ha. - Lösa problemet med att få ihop två 3S-ackar i serie på nåt praktiskt sätt. Jah, det är väl grejerna som saknas som bestämmer när man får flyga denna. Måste faktiskt säga att det är en väldigt behaglig storlek på helikopter. Inte för liten som 450 som är lite väl pillig och liten för utomhusdflygande. Den är inte lika stor och skräckinjagande som 50-metanolhelis eller 600-elhelis. Helt lagom helt enkelt! Jag är nöjd! 135€ har ovanstående kostat, billigt med HongKong-grejer, men återstår nog några 100-tals € innan den är flygklar. |
Author: | Mr X [ Fri 19 Mar 2010, 23:35 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
MickeM wrote: Måste faktiskt säga att det är en väldigt behaglig storlek på helikopter. Inte för liten som 450 som är lite väl pillig och liten för utomhusdflygande. Den är inte lika stor och skräckinjagande som 50-metanolhelis eller 600-elhelis. Helt lagom helt enkelt! Jag är nöjd! Håller helt med där att 500 är en passlig storlek att flyga runt i hallarna med. Inte så vindkänlig som 450 ifall man också vill flyga ute. |
Author: | MickeM [ Sat 20 Mar 2010, 00:26 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Mr X wrote: MickeM wrote: Måste faktiskt säga att det är en väldigt behaglig storlek på helikopter. Inte för liten som 450 som är lite väl pillig och liten för utomhusdflygande. Den är inte lika stor och skräckinjagande som 50-metanolhelis eller 600-elhelis. Helt lagom helt enkelt! Jag är nöjd! Håller helt med där att 500 är en passlig storlek att flyga runt i hallarna med. Inte så vindkänlig som 450 ifall man också vill flyga ute. Observera hur jag satt fast huvudrotorbladen på min heli!!! |
Author: | Mr X [ Sat 20 Mar 2010, 00:32 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
MickeM wrote: Observera hur jag satt fast huvudrotorbladen på min heli!!! det där kan bli en intressant flygning. Hur tänkte du riktigt när du monterade bladen. |
Author: | MickeM [ Sat 20 Mar 2010, 00:48 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Mr X wrote: MickeM wrote: Observera hur jag satt fast huvudrotorbladen på min heli!!! det där kan bli en intressant flygning. Hur tänkte du riktigt när du monterade bladen. Tänkte? Nu förhastar du dig lite tror jag. Det är viktigt att man är skärpt när man håller på med helis, öuhm... (har fortfarande inte vänt bladet) Vända bladet? Varför inte reversera motorn istället? Och CCPM-mixningen.... och stjärtrotor-kanalen... Och drev och... Njäe, kanske inte va? |
Author: | Mr X [ Sun 21 Mar 2010, 21:35 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
MickeM wrote: Då var den klar då. Bara börja beställa hem resten då. =) Det tog ca 6h då allt detta klart, så det tog alltså 7h bygga helin. Resten kvar... Till att vara snabb och bygga den klar Själv tycker jag det är roligt att bygga heli så jag ska draaaa ut på tiden med bygget. |
Author: | MickeM [ Mon 22 Mar 2010, 00:56 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Mr X wrote: MickeM wrote: Då var den klar då. Bara börja beställa hem resten då. =) Det tog ca 6h då allt detta klart, så det tog alltså 7h bygga helin. Resten kvar... Till att vara snabb och bygga den klar Själv tycker jag det är roligt att bygga heli så jag ska draaaa ut på tiden med bygget. Nåå... jag har ju bara skruvat ihop delarna. Finns ingen elektronik än och sånt. Måste beställa hem först. Det tar mycket längre om man ska se filmerna. Jag har ju byggt nån heli förut, därför löpte det på rätt bra. Ingen bruks behövdes (vet inte ens om det finns till HK-500GT. |
Author: | Mr X [ Thu 25 Mar 2010, 00:22 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Har du funderat på vilken motor du ska ha. Här är några passande maskiner till helin. Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500 Class) $24.95 Scorpion Brushless Motor HK3026 KV1600 TREX500 V2 EUR: 49.28 Scorpion Brushless Motor HK3026 KV1900 TREX500 V2 EUR: 49.28 500M Brushless Motor(1600KV) RCM-BL500M EUR: 51.10 |
Author: | MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 00:38 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Har inte funderat så mycket än. Gillar Aligns grejer. Turnigy vill jag inte ha, har det på min HK450 och den river igång som en tok med "soft start". Me not like. Scorpion är pop. Hujuj, tiden tog slut igen... |
Author: | Mr X [ Thu 25 Mar 2010, 09:54 ] |
Post subject: | Re: Helikopterbygge: HK-500GT |
Du har rem och jag har en axel till att driva tailen. Båda är en 500 så hmm vad är det för fördelar och nackdelar med våra setup. En fördel är att jag slipper vara rädd för statisk elektricitet som man kan få med rem. |
Page 1 of 3 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |