Flugen för första gången på länge, och det small i luften!Flög en ack idag (6S 3300).
Jämfört med en 450 så har den rätt samma ljud men nog är det kraftigare motor (iofs enTypoon) och "el-ljud" samt ljud från dreven.
Och själva "helikopterljudet", dvs flappandet är klart dovare och burrigare!!
Gyro-gain var på 100 så tailen skakade lite, ställde till 50% (i sändaren) som jag tror är vanligtast utgångsläge och då flög den fint.
Flög av och an i åttor mm ett tag och den flög riktigt bra. Känns att det är mer kraft i denna än i en 450.
MEN... när jag skulle landa så small det till ca 3 m upp i luften när jag hovrade fram till landningsplatsen. Bam! Och så dog tailen och
jag fick autorotera ner och landa helin. Det gick bra, helin är hel. Men stjärten, näepp. Frågan är ju vad som hände först. För det som
är skadat nu är:
- Stjärrotordrevet är delvis rensat på kuggar (plastdrev), detta är framme bakom autorotationsdrevet, måste bytas ut
- Stjärtrotoraxeln är rejält böjd (20-30 grader), måste bytas ut
- Stjärten vred sig (dvs själva grejerna på ändan på bommen roterade runt bommen), borde gå att vrida tillbaks bara, såvida den inte tagit slätt på centreringspunkterna, men då kan man fixera med skruv istället
- Hållaren till L-vredet på stjärten är sned också, bör bytas ut
- På stjärten finns en slider som rör sig av och an för att ställa stjärtrotorvinkeln, på den finns en del som håller i vardera blad och den har gått av, måste bytas (dessutom har den andra skadats också). Ett kullager försvann eftersom delarna flög iväg.
- Och själva spindelaxelbulten är av på samma bladhållare, måste bytas ut
Det enklaste är att byta ut hela tail-paketet, brukar säljas som en "del". Har kvar plast-versionen (originalet) eftersom jag bytte ut all plast mot metall
Då är frågan... vad hände?!
Utredningen är bland det mest intressanta när nåt sånt här händer.
Uteslutningsmetoden till en början:
1. Om drevet hade rasat först så hade stjärtrotorn bara stannat och jag hade autoroterat ner, så den var det iaf inte. Det smäller inte i alla fall. Det var bara en följd av vad som hände.
2. Stjärtrotoraxeln böjdes nog inte först heller, det var också en följd av vad som egentligen hände.
3. Hållaren till L-vredet böjde sig inte av sig självt först, så den är inte heller orsaken.
4. Stjärten vred sig, det var inte heller orsaken för den är låst i framänden på bommen och i bakänden satt den riktigt hårt, kunde inte vrida tillbaks den så lätt. Dessutom finns det ingen "vrid-kraft" där, utan bara en "drag-kraft". Så nope, inte det heller, det hade inte gått sönder om den vred sig, bara blivit lite konstig flygning. Dessutom vred sig stjärten så rotorn var uppåt, inte ner mot marken. Antagligen vred sig stjärten vid landningen, se bild nedan. Landningen var "Ok", inte mjuk och stjärten är bara fastklämd runt bommen, inte fixerad, då brukar bommen böjas istället.
Återstår:
Kvar är spindelaxelbulten samt dom där slider-grejerna som håller fast stjärtrotorbladen. En av dem är av och den andra på väg att gå av samt spindelaxelbulten är helt av i ena stjärtrotorbladshållaren.
När jag flög minns jag att det small, sen landade jag direkt. Under tiden här så lossnade stjärtrotorbladet med hållare och flög iväg med sin rotorbladshållare vinkelrätt från bommen. Men jag är osäker på om det var vid 3m eller på väg neråt eller när jag landade... tror det var före marken för jag har minne av att jag såg den flyga med himmeln som bakgrund, inte långt, ca 5-6 m.
Tittar jag närmre nu på stjärten så ser jag att en kraft har roterat delarna på änden, dvs av centrifugalkraften, så det är nog så här det gått till:
1. Spindelaxel-skruven gick av (pga för hårt åtdragen av mig eller för att det är dålig kvalitet, ska fota, eller för att gänglåslimmet frätt materialet, vilket det gör)
2. Då ville hela stjärtrotorhållaren plus blad åka utåt av centrifugalkraften, helt logiskt
3. Men den satt fortfarande fast av den där lilla länken från slider till stjärtrotorbladshållare så den slets ju av eftersom den är rätt så klen
4. När delen i punkt 3 gick av så flög grejerna iväg
5. Och när grejerna flög iväg i punkt 4 så skadades andra sidan också eftersom allt vridit sig
6. Det blev också väldig obalans av "snäppet" så att centrifugalkraften slog allt snett så axeln böjdes
7. Man ser på stjärtrotorbladet som är kvar att dess jack i kanten har kommit för att stjärtrotorn mitt i allt stannat
Verkar det vara dålig kvalitet på HobbyKing-grejer (doh!) och säkert andra billiga grejer. Som vanligt rekommenderar jag inte att köpa sånt, det är inte första grejen som något gått av på denna heli. Det gick av två skruvar under bygget också samt lite annat som jag bytte före flygning för att det rekommenderades.
Synd att man var ensam på fältet och inte kunde få flygturen filmad, då hade man kunnat analysera ut vad som hände.
Nedan lite bilder...
Hel och fin!
Attachment:
IMG_2657.JPG [ 385.41 KiB | Viewed 5031 times ]
Har ingen bild på drevet. Remmen är kontrollerad, den är hel och fint. Det stannade mitt i allt och då är svaga länken plastdrevet. Resten är metall.
Efter landningen hämtade jag delen som flög iväg och lade den bredvid
Attachment:
IMG_2659.JPG [ 407.13 KiB | Viewed 5031 times ]
Fotade rakt bakifrån (kåpan är av för att jag kopplade ur acken efter landning), man ser att stjärten vridigt sig på bommen
Attachment:
IMG_2660.JPG [ 236.43 KiB | Viewed 5031 times ]
Delen som flög iväg och här ser man hur sned länken blev samt att den är av. I andra änden ska den sitta fast med en liknande skruv.
Attachment:
IMG_2661.JPG [ 152.73 KiB | Viewed 5031 times ]
Så här ser det ut... axeln böjd... på andra sidan är andra länken sned
Attachment:
IMG_2662.JPG [ 186.06 KiB | Viewed 5031 times ]
Andra sidan, jag hade ju dock skruvat ut och in länken så nu ramlade den på plats, men hur som... snett.
Attachment:
IMG_2664.JPG [ 175.43 KiB | Viewed 5031 times ]
Och så makrofoto på skruven som gick av. Ska metall se så där poröst ut? Det ser ut som flera brottsytor och detta är mellan släta delen på skruven och gängorna eller så var det gängor en bit till.
Attachment:
IMG_2665.JPG [ 197.74 KiB | Viewed 5031 times ]
Nu ska jag fundera vad jag ska göra med helin.
Dels kolla vad jag har för delar hemma och ta hem resten.
Eller bara sälja bort och låta nästa ägare renovera (inte så mycket jobb om man bara byter drev och tail).