Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Mon 20 Feb 2017, 20:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MicroBeast BeastX Plus på väg. =) Dvs FBL-gyro så jag får igång 4-bladiga huvet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sat 25 Feb 2017, 00:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag kom FBL-gyrot! =)

MicroBeast BeastX Plus med USB-dongel
MickeM goes FBL. ;-) Nåja... skala med 4-bladigt är kanske det lugnaste man kan göra med ett FBL-gyro, inget 3D här inte.

Attachment:
IMG_1885.JPG
IMG_1885.JPG [ 58.41 KiB | Viewed 6016 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Frågade på ett helikopter-forum hur man snabbast kommer igång med denna 450-heli + gyrot och 4-bladiga huvudet. Ingen respons. Det är lite samma överallt. Lågt med intresse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 11:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dessa vita skal... det vita, är det gelcoat eller är det vit färg? Är det samma som på noskåpor? Dessa kallas "omålade" när man köper dem. Om man slipar upp det med slipduk och sen målar med airbrush, blir det bra? Eller måste man grunda först? Har sett att folk grundar med nån grå grundfärg, vad nu det är.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 14:43 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Dessa vita skal... det vita, är det gelcoat eller är det vit färg? Är det samma som på noskåpor? Dessa kallas "omålade" när man köper dem. Om man slipar upp det med slipduk och sen målar med airbrush, blir det bra? Eller måste man grunda först? Har sett att folk grundar med nån grå grundfärg, vad nu det är.

Det jag lärt mig när jag hållit på med plast och målat är att det är alltid bra med ett ordentligt grundarbete.
Ofta när man gjuter i form så används en form av gelcoat för att fylla ut de ojämnheter som blir i en fiberväv.
Jag har aldrig hört om att man använt en enkomponentsfärg för detta.
En epoxigrund vore säkrast att grunda med om man inte vet vad man har under då den biter i det mesta.
Och man kan måla en enkomponentsfärg över tvåkomponent förutsatt att tvåkomponentsfärgen är helt genomhärdad.
Jag skulle slipa av utan, rengöra, spraya på en tvåkomponentsgrund, låta härda någon vecka, slipa av ordentligt, sedan på med lacken så som jag vill ha den, sedan på med en klarlagt för att skydda färgen.
På så sätt får man en robust lackyta som klarar med stryk än en ogrundad lackyta utan grundfärg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 15:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Dessa vita skal... det vita, är det gelcoat eller är det vit färg? Är det samma som på noskåpor? Dessa kallas "omålade" när man köper dem. Om man slipar upp det med slipduk och sen målar med airbrush, blir det bra? Eller måste man grunda först? Har sett att folk grundar med nån grå grundfärg, vad nu det är.

Det jag lärt mig när jag hållit på med plast och målat är att det är alltid bra med ett ordentligt grundarbete.
Ofta när man gjuter i form så används en form av gelcoat för att fylla ut de ojämnheter som blir i en fiberväv.
Jag har aldrig hört om att man använt en enkomponentsfärg för detta.
En epoxigrund vore säkrast att grunda med om man inte vet vad man har under då den biter i det mesta.
Och man kan måla en enkomponentsfärg över tvåkomponent förutsatt att tvåkomponentsfärgen är helt genomhärdad.
Jag skulle slipa av utan, rengöra, spraya på en tvåkomponentsgrund, låta härda någon vecka, slipa av ordentligt, sedan på med lacken så som jag vill ha den, sedan på med en klarlagt för att skydda färgen.
På så sätt får man en robust lackyta som klarar med stryk än en ogrundad lackyta utan grundfärg.

Ingen aning om de målat med en- eller tvåkomponentsfärg (det vita eller det man målar ovanpå nåt av det som finns), men tvåkomp låter bättre.
Så det vita är gelcoat som sprutats in i formen före man lagt på epoxy och fiberväv?
Jag vet inte ens om Faskolor är en- eller tvåkomponentsfärg.
Undras vad de menar med att skalen är grundmålade, det är ju vitt och blankt.
Bäst är väl säkert att slipa, grunda, slipa, fylla på med detaljer, måla, klarlacka alltså.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 16:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu har jag ju inte direkt följt denna tråd ;)
Men det är väl en elheli så det är väl egentligen inte så noga med bränsle och så :)
Då borde det ju räcka med enkomponentsfärg över en epoxigrund som härdat ut ordentligt och slipats.
Det blir ju ingen kemisk bindning i färgen så det blir ju viktigt med slipningen.
Med epixifärg är det viktigt att den får härda ut och sedan tvättats med en såpalösning för den kan annars blöda någon vätska som jag inte vet vad det är men att man inte vill få den under nästa färglager.
Men jag tror knappast det är någon knepig grund på skalet från början.
Kanske går bra med ett helt enkomponentssystem avslutat med klarlack :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 18:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så jag ska måla epoxigrund över det vita? Jag förstår inte varför. Helin är ju redan grundmålad, men ytan är klarvit, vilket alla helisar är som man köper grundmålade. Jag skulle tycka att de är omålade. Hela helin är vit i samma finish som vilken noskåpa som helst. Så någon epoxi existerar nog inte i den vita färgen/gelcoaten. Det är på andra sidan det, insidan av helin. Jag tror jag gör så här... jag slipar den med duk och sen fixar jag dit alla nitar och detaljer. Sen målar jag allt vitt igen (den ska ju bli vit) samt sedan allt som ska vara svart och rött och sen på med matt klarlack. Eventuellt att jag först målar grått först, sen nitar och detaljer, sen slipar lite i kanterna så det grå kommer fram (aluminium) och sen matt klarlack på det. Eller klar klarlack om den ska glänsa eller nåt. Får bli övningsobjekt. Alla mindre heliskal i stort sett är målade på samma sätt, denna vit, andra är målade på något vis. Så jag kanske lär mig till nästa. =)

Se denna tex:
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 10 Feb 2019, 18:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
...och Faskolor:

Our water-based, non-toxic airbrush paint is specially formulated for clear polycarbonate surfaces. FASKOLOR remains flexible and resists cracking, chipping and most impact damage. It can be used for any other modeling or hobby project, simply top coat with clear enamel for a gloss finish when complete.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 10:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Detta är den skalaheli-jag tänkt få klar först av de jag har. Planen är så iaf. Jag har vänt stjärten så stjärtrotorn är på andra sidan istället så bara skalet blivit klart för detta så ska jag slipa allt vitt och börja lägga på alla detaljer samt sedan måla den vit och allt annat som ska målas. Parallellt med det tänkte jag få mekaniken att fungera som jag vill. Jag har redan testat vinklade bommen, dock minns jag inte om jag redan spegelvänt mekaniken. Dvs satt stjärtrotorn på andra sidan samt ställt om rotorhuvudet och polvänt motorn osv. Hur som, efter det ska jag montera 4-bladiga huvudet och börja ställa in MicroBeast BeastX Plus-gyrot och få till att helin flyger fint och skalastabilt. Kanske monterar tillbaks originalbommen under testerna så jag inte råkar kvadda vinklade bommen. Är en del pyssel, har hoppat över flera steg för att få till "första skalahelin". Skulle vart enklare med rak bom och inget special-gyro samt Flybar-Less. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sat 16 Mar 2019, 13:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har gjort klart så jag kan airbrusha lite andra grejer i den vita jag ska måla denna BO105. Öva lite alltså och se hur det blir. Iofs har jag en del att göra på BO105-skalet före målning som alla detaljer och även flyga den först. Man ska inte lägga tid på detaljer och målning förrän man fått helin att flyga bra med skalet på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 31 Mar 2019, 10:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Har gjort klart så jag kan airbrusha lite andra grejer i den vita jag ska måla denna BO105. Öva lite alltså och se hur det blir. Iofs har jag en del att göra på BO105-skalet före målning som alla detaljer och även flyga den först. Man ska inte lägga tid på detaljer och målning förrän man fått helin att flyga bra med skalet på.

Har målat vitt på lite annat så nu vet jag hur jag ska göra för att måla denna BO105. =) En tröskel som sänkts. Bara dona vidare nu.
Tror jag ska börja med att flyga helin som den är i kroppen för att komma vidare. Sen testa 4-bladigt utan kropp. Sen testa 4-bladigt i kroppen. Sen göra klart kroppen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Sun 14 Jul 2019, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För att komma vidare i detta projekt så måste jag ju göra nåt.
Jag var och flög den 3 ackar idag och allt funka fint, kanske gyrogain kan justeras lite, men det märks bara om man punchar.
Den har vinklade stjärten på.
Men den ska ju få ett BeastX-gyro och 4-bladigt är det meningen.
Men för att komma vidare så tänkte jag montera helin i kroppen, testflyga igen och se om ESC och motor pallar med vikten.
Sen när det funkar bra så tar jag ut helin ur kroppen igen och fixar 4-bladiga huvudet mm och testflyger medans jag målar skalet och fixar allt smått.
Jag har ju allt hemma för att få denna heli klar...

Attachment:
IMG_2634.JPG
IMG_2634.JPG [ 431.77 KiB | Viewed 4988 times ]


Uppdatering 14 juli 2020: Den sitter nog där under bordet och väntar, skalet alltså. Helin är flygklar med vinklad bom och vanliga flybar-huvudet fortfarande.
Jag tror steg 1 är att montera in helin som den är i skalet och flyga lite så först nån gång, sen när jag vet att skalet är anpassat till kroppen så kan jag fundera på nästa två steg:
Det ena är att få 4-bladiga huvudet att funka (men om det skiter sig så kan jag ju i misstag kvadda vinklade stjärten, men det ska nog gå att laga rätt lätt).
Det andra är att detaljera och måla kroppen, har börjat slipa kroppen så jag kan börja detaljera.
Får bli senare projekt när "målar- o slipar-bordet" är ledigt igen.


STATUS 6 december 2020: Den är PÅ bordet nu... väntar på bättre tider som allt annat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heliskalabygge: MBB BO-105 OH-HMA
PostPosted: Mon 08 Mar 2021, 20:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är nog dags jag kommer igång med skala-heli-byggandet nu samt övriga helikoptrar, så jag överväger att dedikera ett byggbord endast åt helikoptrar, ska se vad jag hittar på i helgen hur jag löser det. Tänkte börja med denna mygga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Fri 09 Jul 2021, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget av denna lill-BO-105a fortsätter!

Eftersom 500-size BO105an får vänta på delar nu, så tog jag tag i denna istället.

Flög senast i fjol med "värdhelikoptern" Align T-Rex 450SE V2.
Så nu plockade jag bort allt som ska bort från den och har mätt upp hur tjocka distanser den ska ha under ramen mot bottenplattan i kroppen.
Attachment:
IMG_3660.JPG
IMG_3660.JPG [ 146.46 KiB | Viewed 3528 times ]


Tittar man in i bommen bakifrån så ska Align-bommen ligga parallellt med övre kanten på bommen och centrerat.
Men det viktigaste är att den hamnar så att länkage fungerar och att stjärtrotorn hamnar rätt där bak.
Gärna också att huvudrotorn lutar lite framåt.
Attachment:
IMG_3662.JPG
IMG_3662.JPG [ 54.78 KiB | Viewed 3528 times ]


Träbitarna är distanser fram och bak.
Attachment:
IMG_3663.JPG
IMG_3663.JPG [ 171.19 KiB | Viewed 3528 times ]


Och baktill har jag vänt stjärtrotorn från att vara på höger sida till vänster sida.
Eller, det man ser här är glasfiberändringen.
Håller på väntar på att epoxyt ska torka nu som jag fyllt i hoppeligen det sista på baklocket.
Attachment:
IMG_3664.JPG
IMG_3664.JPG [ 101.18 KiB | Viewed 3528 times ]


Attachment:
IMG_3665.JPG
IMG_3665.JPG [ 89.37 KiB | Viewed 3528 times ]


Originalstjärtbladen har helt fel form, så jag hittade ett par andra i en låda som ser ut att passa mycket bättre.
Bara de målas sen så liknar det ännu mer.
Attachment:
IMG_3666.JPG
IMG_3666.JPG [ 193 KiB | Viewed 3528 times ]


Landstället på denna heli är inte skala ett dugg.
Måste fundera hur jag gör... kanske jag bara målar dem svarta och sen syns inte de felaktiga T-korsen pga uppblåsbara flottörerna.
Attachment:
IMG_3667.JPG
IMG_3667.JPG [ 117.77 KiB | Viewed 3528 times ]


Tog en bild från sidan och jämför med originalet.
Är en bit kvar tills det liknar... ;-)
I det stora hela kommer rätt vit färg, det rödmålade och svarta landstället göra 90%.
Attachment:
IMG_3668.JPG
IMG_3668.JPG [ 125.67 KiB | Viewed 3528 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Fri 06 Aug 2021, 12:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Paketet kom från MicroHelis.de med detaljerna... inte så många, men det var alla de hade på listan de gör för denna lilla heli.

Attachment:
IMG_3719.JPG
IMG_3719.JPG [ 270.11 KiB | Viewed 3443 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Fri 06 Aug 2021, 13:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vände envägslagret på denna.
Attachment:
IMG_3693.JPG
IMG_3693.JPG [ 123.12 KiB | Viewed 3442 times ]


Och så ska den målas på insidan!
Batteriet lär väl bli där det är... ska fundera ut nån snygg lösning.
Attachment:
IMG_3694.JPG
IMG_3694.JPG [ 111.56 KiB | Viewed 3442 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Sat 04 Sep 2021, 09:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Insidan målad!

Målade insidan ljusgrå på denna, bästa färgen om man vill kunna se nåt.
Men insidan syns bättre utåt om ljust på insidan.
(därför jag testade måla mörkt i ena BO105an och ljusgrå i denna)
Attachment:
IMG_3781.JPG
IMG_3781.JPG [ 262.99 KiB | Viewed 3335 times ]


Och så målade jag landstället, men det kanske jag skulle ha gjort i en annan ordning.
Ska ju kapa och fixa dit skala-ändorna, SEN borde jag målat. Nåja, färgen är lättmålad.
Blev halvmatt svart (Revell).
Ser man på en tidigare bild så ser man att BO105 på riktigt sitter som en padda, så landstället ska även kapas.
Men om det kapas så kanske det blir för smalt, så jag måste se hur jag löser det.
Attachment:
IMG_3780.JPG
IMG_3780.JPG [ 415.49 KiB | Viewed 3335 times ]


Håller på målar canopyn på insidan så jag får det klart före jag går vidare med resten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 19:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Skalets lock/framdel är på "målarbordet", målar det mattsvarta på insidan. Det är så på den riktiga. Men det är även vitt och grått på insidan. Sen är planen att få klar glasfiberombyggnaden på stjärten samt montera in all mekanik och flyga den med flybar och vinklade stjärten så att "skalet har flugit", vilket är ett viktigt steg i skala-heli-byggandet. Efter det kan jag börja snygga till skalet och göra det klart på utsidan, mer klart i alla fall. Och under tiden kan jag få till 4-bladiga huvudet och 3-axliga gyro-inställningarna så jag kan flyga mekaniken med nya setupen. Jag gillar steg för steg-byggandet, inte så pigg på att bygga 100% klart och sen hoppas det funkar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: MBB BO-105 OH-HMA (Align T-Rex 450SE V2
PostPosted: Mon 13 Jun 2022, 21:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Målade insidan...

...för att få bort den tråkiga glasfiberfärgen. Kikade på lite bilder och det verkade som det var mattsvart där framme, vitt på sidorna, grått där bak. Så jag fick ju kludda dit färgen på det viset bara. Lite pilligt att komma åt maskera det svarta, men det gick bra. Nästan så frihand är enklare ibland. Nästa att göra är att göra klart stjärten där jag byggt om så stjärtrotorn är på andra sidan istället.

Attachment:
IMG_4274.JPG
IMG_4274.JPG [ 160.22 KiB | Viewed 2253 times ]


Attachment:
IMG_4275.JPG
IMG_4275.JPG [ 205 KiB | Viewed 2253 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group