motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=74&t=3383 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Thu 07 Feb 2008, 00:32 ] |
Post subject: | Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter |
Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter med SuperTigre .34 Finns inte många helikoptrar på Åland, men nu har Borg plockat fram sin. Nämligen en Kyosho Concept 30 SE med en SuperTigre .34 metanol- motor (5.5cc), kolvringad. Borg köpte och byggde denna, tjudrade fast den i ett bord och startade upp. Provade alla reglage och såg hur den ville lätta och så. Släppte lös den och vad händer, jo stjärtrotorn ville inte hålla emot rotationen så det började snurra och så gick det på s***... typ så har jag förstått. Så rotorbladen slog i och gick sönder, samt att paddelstången (stabili- satorstången) blev sned och även ena kullinken till huvudrotorblad- hållaren bröts av. Garderoben var ett faktum. 17 år senare... Ja, SJUTTON! RC-flygandet börjar ta fart och även helikopter kommer på tapeten igen. Jag har erbjudit mig att hjälpa till att restaurera denna till flygbart skick. Målet är alltså... den SKA flyga, i april! Så vi tog en helkväll för att få en start. Blev mer snack än arbete Problemen då... rotorblad, paddelstång och huvudrotorbladshållare måste bytas. Hm, 17 år gammalt? Det blev modernare grejer från Rupert i UK och så blir det att välja modernare blad också. Nästa problem är att ackar, sändare och sådant är lite förlegat. Sändare utan EXP? Huga! Ackarna stendöda, no shit!? Så det blir att använda mina. Fler problem? Jo... servo-inställningarna var lite vajs med stag och all mekanik, det kärvar och har sig, kräver lite upputsning. Mer problem? Jo för tusan! Motorn går ju knappt runt och förgasaren är stum Såå... ikväll plockades helin isär för att börja med motorn. Så här såg helikoptern ut före slakt... Och här är sändaren. Jag skulle inte våga flyga heli med en sådan Efter lite lirkande så var motorpaketet borta, kylluftskanalen och allt. Motorn ser ut så här... den gick inte runt så himla bra. Så här ser kadavret ut för tillfället... motorn borta. Motorn nerplockad i delar. Tog en jäkla stund. Visste inte om fläkten skulle dras bort eller skruvas bort. Den skulle dras bort. Man ville ju inte dra sönder grejerna. Och sen kopplingen, skulle den dras bort? Nä den skulle gängas bort. Mycket tänkande för att inte förstöra delar man inte får tag på så lätt. Alla motordelar rengjorda Nästa gång skall motorn plockas ihop och fästas i bänk. Även gå över mekaniken. |
Author: | Mr X [ Thu 07 Feb 2008, 00:42 ] |
Post subject: | |
Roligt med en till. Blir säkert ny tändning när han får hjälp. Lite träning i simulatorn så går det bättre nästa gång |
Author: | MickeM [ Thu 15 May 2008, 21:31 ] |
Post subject: | |
Tänkte uppdatera lite här... Det har stått lite still. Dels för att ingen hunnit leta fram delar och dels för att de delar som bytts inköpts för att följa dagens standard på delar. De delar som idag saknas är rotorbladen som skall vara 500mm helst trä för att slippa billigare undan och med tjocklek max 12mm för att passa i rotorbladshållarna. Får vi inte tag på trä eller glasfiber så blir det kol- fiber. Nackdelen med dem är att de kostar 60-70€. Har fortfarande inte hittat någe bra alternativ. Alla verkar vara kolfiber... Den andra delen som saknas är kolvringen. Hittade ikväll på TowerHobbies så det ska väl ordna sig på nåt sätt. Målet är att flyga helin nu i sommar. |
Author: | MickeM [ Mon 25 Aug 2008, 21:39 ] |
Post subject: | |
Så var det dags igen. Det tog längre än väntat. Problemet har varit att det inte gått att få tag på blad från www.ezfly.se för dom behagar inte bry sig så mycket pga det ena och det andra. Beställde blad 29 maj Ej sett av dem än. Och så har det vart semestrar osv... Hur som! Ikväll hände det en del igen. Mycket smått att hålla reda på. Lade upp allt så man såg vad som blev över. Det vart två spacers över. Hm... Koll på motorns beståndsdelar. Man spar tid om man har det före man bygger ihop Och så var motorn ihop. Det var ett jäkla arbete få ut kolven efter att kolvringen kilat fast. Vi hade tagit hem två st så man hade en extra, men det löste sig med den första. Tog ett tag få cylinderfoder, kolv, vevstake och vevaxel att passa ihop, utan att kolvringen skulle slinta igen. Motorn är ju som ny, bara gått en kort stund så den är i finfint skick. Så var motorn på plats. Och landstället. Nästa gång blir det rotorhuvudet samt elektroniken. Kul med heli! =) Inget epoxy-trams, trä och klädsel |
Author: | MickeM [ Tue 02 Sep 2008, 23:23 ] |
Post subject: | |
Phust, en kväll far fort när man har roligt. Attans kul med heli. =) Rotorhuvudet klart. Det tog tid. För det kärva och tröga så man blev galen. Att byta rotorbladshållare var ju en pärs, dom fastnade helt så det fick moddas. Paddelstången var också en tidsätare innan den var bytt och inställd rätt. Pill pill. =) Men klart blev huvet! Och sen fick några servon tas bort för att kompletteras med gummina som saknades. Och dra lite kablage. Tog inte så länge. Men sen fick vi ju inte kontakt mellan sändare och mottagare igen, som vi lyckades med i våras. Stendött. Jäklars va tid for. Men men... Nästa gång blir det annan mottagare + ställa in servon och stag. Sen e den klar =) Typ... |
Author: | MickeM [ Wed 17 Sep 2008, 00:14 ] |
Post subject: | |
En måndagkväll till gick åt... =) Fortsatte försöket att få igång min nyare sändare mot den gamla mottagaren, men NEJ. Det gick förut, men inte nu. Så vi tänkte, what the hell, det får bli 17 år gamla sändaren Och det funkade, en stund, sen vart allt galet. Servona yrade och buzzade sig galna. Sket i det... började riva ur alla mottagare och kristaller ur nästan allt jag hade hemma. Och fick till slut min nyare sändare att funka mot den gamla mottagaren (PPM). Och det funkade bra. =) Bäst ha gamla mottagaren då den skall styra det mekaniska gyrot. Ställde in linkar rätt på rotorhuvvet. Fixade stjärtbom och axel rätt. Fixade ack + ackvarnare + gyro-styrenhet på plats samt alla kablar. Ställde in servoarmarna och linkarna. Och slutligen ställdes sändaren in med grundinställningar, så nu rör sig allt som det skall, dvs åt rätt håll samt inte för långa utslag osv. Återstår det fina alltså. Dessvärre läste vi tidigare om en nylon-slider för stjärtrotorblads- styrningen som inte tålde ålder. Och det stämde, den brast när vi såg ett litet glapp i stjärten. Lika bra det hände nu och inte sen när man flög, för då skulle man krashat direkt. Så den skall beställas eller så konstrueras en egen i alu i stället. Bild på vita delen som stoppade allt ett tag till: Bladen har ej kommit, dom kommer aldrig. Byter firma... suck. Lite bilder då |
Author: | MickeM [ Sun 12 Oct 2008, 13:25 ] |
Post subject: | |
www.ezfly.se var inget att hänga i julgranen. Hände absolut iiingenting. Så det blev dessa blad istället: http://www.hobbystores.co.uk/asp/FS_bla ... tedtab=020 Bara att vänta på blad, igen. =) Nylonslidern gick ju av, så det gjordes nya i alu. Tack RJ!!! Och snacka om jobbig del, fick ju slakta hela rubbet för att få bort den. Så nu återstår att fixa ihop stjärten, dubbelkolla inställningarna, testa gyrot, balansera bladen, montera bladen och balansera hela rotorhuvudet, ställa in bladvinklarna, testmontera träningsställ osv, och några timmar i simulatorn så skall nog Borg vara redo för en tur igen efter 17 år. Så två kvällar och sen bär det av till Djäkenfältet. ... |
Author: | MickeM [ Mon 13 Oct 2008, 21:18 ] |
Post subject: | |
Så for en liten kväll igen. Fixat ihop stjärten klar, provmonterat träningsstället, stält in stjärtservo och utslag och så har Borg flugit Lama V3 lite försiktigt samt flugit som en dåre i Simulator. Väntar på bladen nu från UK, sen blir det en kväll till för att montera bladen och balansera upp och justera in dem. SEN är den startklar. Ser ut så här nu... |
Author: | MickeM [ Mon 27 Oct 2008, 22:23 ] |
Post subject: | |
Humöret var på topp och de nyhemkomna bladen från Östersunds skulle monteras. Monterade ett av dem... "ser inte det där väldigt stort ut?" <--- dom har ju skickat feeeel!!! Gah! Så nä. Helin ej klar. |
Author: | MickeM [ Wed 05 Nov 2008, 22:36 ] |
Post subject: | |
Och så kom rätt blad. Balanserades och monterades. Plastade träblad. Så här ser den ut nu 17-18 år gammal alltså!!! Allt klart utom lite: - bladvinklarna kvar - balansera helin - flytta om kablaget så det inte är så tajt - kolla upp varför bruksanvisningen har så märkliga inställningar på sidoroder (enligt mig så kommer helin snurra som tusan om det ska va som det står, jämför med mina andra helis som jag flugit med) Sen är det fara till fältet, binda fast heli, få igång motor, köra in, tracking, flyga med träningsställ... osv... |
Author: | MickeM [ Wed 19 Nov 2008, 21:42 ] |
Post subject: | |
NU är helin helt flygklar. Vi hade ju glömt en del. De smågrejer som återstod: - Inställning av rotorbladsvinkeln (på bägge blad) - Inställning av nick och roll - Inställning av gyro - Kollade om det kärvade i swashen vid fulla utslag - Kollade att motorns throttel öppnar åt rätt håll - Kollade att stjärtrotorn arbetar åt rätt håll - Balansering av hela helin - Ställde in Revolution Mixing-kurva i sändare - Ställde in Throttle Curve i sändare - Ställde in Pitch Curve i sändare - Expo - Gick igenom alla settings för varje kanal i sändaren - Osv... Men hur som, nu är den flygklar. Bara ladda + tanka och flyga bästa ljusa dag utan nederbörd eller för mycket vind. =) Blir Djäkenfältet. |
Author: | Glidaren [ Wed 19 Nov 2008, 22:26 ] |
Post subject: | |
Vilket tålamod Ni har och vilket petgöra Lycka till |
Author: | MickeM [ Sun 14 Dec 2008, 16:57 ] |
Post subject: | |
Jaaha, då har den vart upp i luften lite grann. Finns bilder, kommer väl film också vid tillfälle... http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 4932#54932 |
Author: | MickeM [ Mon 26 Jan 2009, 23:02 ] |
Post subject: | |
Jo filmen kom ju för ett tag sen, dom första stapplande stegen: http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 4946#54946 Det hände inget allvarligt då. Men lite justeringar återstod. Mek-kväll avslutad! - Fläkt och kopping skruvade upp sig så det kärvade lite. FIXAT - Glödströmsförlängare - glömde fixa ikväll - Throtteln justerade vi på fältet, men det vart nog helt åt fanders det. den kom aldrig upp i fullgas, tekniskt omöjligt. FIXAT - Och lite annat smått, några skruvar som skruvat upp sig, mutter som försvann på gräset osv... Annars allt i skick. Flygning igen så fort det blir helg och bra väder och inte för kallt. Tidigast nu på söndag, men det ser kallt ut. |
Author: | MickeM [ Mon 25 Jan 2010, 23:02 ] |
Post subject: | Re: Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter |
Denna har flugits en del och den flyger riktigt bra nu. Finns ett gäng filmer på http://www.rcaland.ax Relik goes 2.4! Men, utvecklingen går ju framåt. Borg har uppgraderat till Spektrum DX7 2.4GHz och nu är mottagaren bytt i helin samt inställd. Bara sändarkonfigurationen kvar. Attachment: concept30dx7.jpg [ 149.62 KiB | Viewed 9546 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 19 Sep 2010, 12:40 ] |
Post subject: | Re: Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter |
Senaste gången denna skulle flygas så ville inte motorn riktigt. Den gick bra igång, men stannade tvärt man gav lite pitch. Finns film på det: http://www.youtube.com/watch?v=LWqTz1Z45Lg Så nu är det andra planer på gång. - Borra upp avgashålet på dämpen (ut) - Shmisa upp topplocket på nåt sätt för att minska kompen - Byta glödstift till modernare bättre - Byta bränsle - Få fast ljuddämpen en gång för alla genom att borra upp för genomgående bultar Eller plan B, köpa en beg inkörd OS 37 helimotor och byta. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |