Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: lör 15 dec 2018, 22:16

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter
InläggPostat: tor 07 feb 2008, 00:32 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Restaurering:
Kyosho Concept 30 SE helikopter med SuperTigre .34


Finns inte många helikoptrar på Åland, men nu har Borg plockat fram sin.
Nämligen en Kyosho Concept 30 SE med en SuperTigre .34 metanol-
motor (5.5cc), kolvringad.

Borg köpte och byggde denna, tjudrade fast den i ett bord och startade
upp. Provade alla reglage och såg hur den ville lätta och så. Släppte lös
den och vad händer, jo stjärtrotorn ville inte hålla emot rotationen så det
började snurra och så gick det på s***... typ så har jag förstått. Så
rotorbladen slog i och gick sönder, samt att paddelstången (stabili-
satorstången) blev sned och även ena kullinken till huvudrotorblad-
hållaren bröts av. Garderoben var ett faktum.

17 år senare... Ja, SJUTTON! :D

RC-flygandet börjar ta fart och även helikopter kommer på tapeten igen.
Jag har erbjudit mig att hjälpa till att restaurera denna till flygbart skick.
Målet är alltså... den SKA flyga, i april! Så vi tog en helkväll för att få en
start. Blev mer snack än arbete :lol:

Problemen då... rotorblad, paddelstång och huvudrotorbladshållare måste
bytas. Hm, 17 år gammalt? Det blev modernare grejer från Rupert i UK
och så blir det att välja modernare blad också. Nästa problem är att
ackar, sändare och sådant är lite förlegat. Sändare utan EXP? Huga!
Ackarna stendöda, no shit!? Så det blir att använda mina. Fler problem?
Jo... servo-inställningarna var lite vajs med stag och all mekanik, det
kärvar och har sig, kräver lite upputsning. Mer problem? Jo för tusan!
Motorn går ju knappt runt och förgasaren är stum :D Såå... ikväll
plockades helin isär för att börja med motorn.

Så här såg helikoptern ut före slakt...
Bild

Och här är sändaren. Jag skulle inte våga flyga heli med en sådan :shock:
Bild

Efter lite lirkande så var motorpaketet borta, kylluftskanalen och allt.
Bild

Motorn ser ut så här... den gick inte runt så himla bra. :oops:
Bild

Så här ser kadavret ut för tillfället... motorn borta.
Bild

Motorn nerplockad i delar. Tog en jäkla stund. Visste inte om fläkten
skulle dras bort eller skruvas bort. Den skulle dras bort. Man ville ju inte
dra sönder grejerna. Och sen kopplingen, skulle den dras bort? Nä den
skulle gängas bort. Mycket tänkande för att inte förstöra delar man inte
får tag på så lätt.
Bild

Alla motordelar rengjorda :D
Bild

Nästa gång skall motorn plockas ihop och fästas i bänk. Även gå över
mekaniken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 feb 2008, 00:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15333
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Roligt med en till.
Blir säkert ny tändning när han får hjälp.
Lite träning i simulatorn så går det bättre nästa gång :wink:

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 maj 2008, 21:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tänkte uppdatera lite här... Det har stått lite still. Dels för att ingen
hunnit leta fram delar och dels för att de delar som bytts inköpts för
att följa dagens standard på delar.

De delar som idag saknas är rotorbladen som skall vara 500mm helst trä
för att slippa billigare undan och med tjocklek max 12mm för att passa i
rotorbladshållarna. Får vi inte tag på trä eller glasfiber så blir det kol-
fiber. Nackdelen med dem är att de kostar 60-70€. Har fortfarande inte
hittat någe bra alternativ. Alla verkar vara kolfiber...

Den andra delen som saknas är kolvringen. Hittade ikväll på
TowerHobbies så det ska väl ordna sig på nåt sätt. :D

Målet är att flyga helin nu i sommar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 aug 2008, 21:39 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så var det dags igen. Det tog längre än väntat. Problemet
har varit att det inte gått att få tag på blad från www.ezfly.se
för dom behagar inte bry sig så mycket pga det ena och det
andra. Beställde blad 29 maj :oops: Ej sett av dem än. Och
så har det vart semestrar osv...

Hur som! Ikväll hände det en del igen.

Mycket smått att hålla reda på. Lade upp allt så man såg vad som blev
över. Det vart två spacers över. Hm...
Bild

Koll på motorns beståndsdelar. Man spar tid om man har det före man
bygger ihop ;-)
Bild

Och så var motorn ihop. Det var ett jäkla arbete få ut kolven efter
att kolvringen kilat fast. Vi hade tagit hem två st så man hade en
extra, men det löste sig med den första. Tog ett tag få cylinderfoder,
kolv, vevstake och vevaxel att passa ihop, utan att kolvringen skulle
slinta igen. Motorn är ju som ny, bara gått en kort stund så den är
i finfint skick.
Bild
Bild

Så var motorn på plats.
Bild
Bild

Och landstället.
Bild

Nästa gång blir det rotorhuvudet samt elektroniken.

Kul med heli! =) Inget epoxy-trams, trä och klädsel ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 sep 2008, 23:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Phust, en kväll far fort när man har roligt. Attans kul med heli. =)

Rotorhuvudet klart. Det tog tid. För det kärva och tröga så man blev
galen. Att byta rotorbladshållare var ju en pärs, dom fastnade helt
så det fick moddas. Paddelstången var också en tidsätare innan den
var bytt och inställd rätt. Pill pill. =) Men klart blev huvet!

Bild

Och sen fick några servon tas bort för att kompletteras med gummina
som saknades. Och dra lite kablage. Tog inte så länge. Men sen fick vi
ju inte kontakt mellan sändare och mottagare igen, som vi lyckades
med i våras. Stendött. Jäklars va tid for. Men men... Nästa gång blir
det annan mottagare + ställa in servon och stag. Sen e den klar =) Typ...

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 sep 2008, 00:14 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En måndagkväll till gick åt... =)

Fortsatte försöket att få igång min nyare sändare mot den gamla
mottagaren, men NEJ. Det gick förut, men inte nu. Så vi tänkte,
what the hell, det får bli 17 år gamla sändaren :D Och det funkade,
en stund, sen vart allt galet. Servona yrade och buzzade sig galna.
Sket i det... började riva ur alla mottagare och kristaller ur nästan
allt jag hade hemma. Och fick till slut min nyare sändare att funka
mot den gamla mottagaren (PPM). Och det funkade bra. =) Bäst
ha gamla mottagaren då den skall styra det mekaniska gyrot.

Ställde in linkar rätt på rotorhuvvet.

Fixade stjärtbom och axel rätt.

Fixade ack + ackvarnare + gyro-styrenhet på plats samt alla kablar.

Ställde in servoarmarna och linkarna.

Och slutligen ställdes sändaren in med grundinställningar, så nu rör
sig allt som det skall, dvs åt rätt håll samt inte för långa utslag osv.
Återstår det fina alltså.

Dessvärre läste vi tidigare om en nylon-slider för stjärtrotorblads-
styrningen som inte tålde ålder. Och det stämde, den brast när vi
såg ett litet glapp i stjärten. Lika bra det hände nu och inte sen när
man flög, för då skulle man krashat direkt. Så den skall beställas
eller så konstrueras en egen i alu i stället. Bild på vita delen som
stoppade allt ett tag till:
Bild

Bladen har ej kommit, dom kommer aldrig. Byter firma... suck.

Lite bilder då :D

Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 okt 2008, 13:25 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
www.ezfly.se var inget att hänga i julgranen. Hände absolut iiingenting.

Så det blev dessa blad istället:
http://www.hobbystores.co.uk/asp/FS_bla ... tedtab=020

Bara att vänta på blad, igen. =)

Nylonslidern gick ju av, så det gjordes nya i alu. Tack RJ!!!
Bild

Och snacka om jobbig del, fick ju slakta hela rubbet för att få bort den.
Bild

Så nu återstår att fixa ihop stjärten, dubbelkolla inställningarna, testa
gyrot, balansera bladen, montera bladen och balansera hela rotorhuvudet,
ställa in bladvinklarna, testmontera träningsställ osv, och några timmar
i simulatorn så skall nog Borg vara redo för en tur igen efter 17 år. :D

Så två kvällar och sen bär det av till Djäkenfältet. ;-)

...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 okt 2008, 21:18 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så for en liten kväll igen. Fixat ihop stjärten klar, provmonterat
träningsstället, stält in stjärtservo och utslag och så har Borg
flugit Lama V3 lite försiktigt samt flugit som en dåre i Simulator. ;-)

Väntar på bladen nu från UK, sen blir det en kväll till för att montera
bladen och balansera upp och justera in dem. SEN är den startklar. :D

Ser ut så här nu...
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt 2008, 22:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Humöret var på topp och de nyhemkomna bladen från Östersunds
skulle monteras. Monterade ett av dem... "ser inte det där väldigt
stort ut?" <--- dom har ju skickat feeeel!!! Gah! Så nä. Helin ej klar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov 2008, 22:36 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så kom rätt blad. Balanserades och monterades. Plastade träblad.

Så här ser den ut nu :) 17-18 år gammal alltså!!!
Bild

Allt klart utom lite:
- bladvinklarna kvar
- balansera helin
- flytta om kablaget så det inte är så tajt
- kolla upp varför bruksanvisningen har så märkliga inställningar på
sidoroder (enligt mig så kommer helin snurra som tusan om det ska
va som det står, jämför med mina andra helis som jag flugit med)

Sen är det fara till fältet, binda fast heli, få igång motor, köra in, tracking,
flyga med träningsställ... osv...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 19 nov 2008, 21:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
NU är helin helt flygklar. Vi hade ju glömt en del. De smågrejer som återstod:
- Inställning av rotorbladsvinkeln (på bägge blad)
- Inställning av nick och roll
- Inställning av gyro
- Kollade om det kärvade i swashen vid fulla utslag
- Kollade att motorns throttel öppnar åt rätt håll
- Kollade att stjärtrotorn arbetar åt rätt håll
- Balansering av hela helin
- Ställde in Revolution Mixing-kurva i sändare
- Ställde in Throttle Curve i sändare
- Ställde in Pitch Curve i sändare
- Expo
- Gick igenom alla settings för varje kanal i sändaren
- Osv...

Men hur som, nu är den flygklar. Bara ladda + tanka och flyga bästa
ljusa dag utan nederbörd eller för mycket vind. =) Blir Djäkenfältet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 19 nov 2008, 22:26 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:36
Inlägg: 1451
Ort: Jomala
Vilket tålamod Ni har :D och vilket petgöra :D

Lycka till :D :D :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 16:57 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaaha, då har den vart upp i luften lite grann. Finns bilder, kommer väl film
också vid tillfälle...
http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 4932#54932


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 23:02 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo filmen kom ju för ett tag sen, dom första stapplande stegen:
http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 4946#54946

Det hände inget allvarligt då. Men lite justeringar återstod. Mek-kväll avslutad!
- Fläkt och kopping skruvade upp sig så det kärvade lite. FIXAT
- Glödströmsförlängare - glömde fixa ikväll
- Throtteln justerade vi på fältet, men det vart nog helt åt fanders det.
den kom aldrig upp i fullgas, tekniskt omöjligt. FIXAT
- Och lite annat smått, några skruvar som skruvat upp sig, mutter som försvann på gräset osv...

Annars allt i skick. Flygning igen så fort det blir helg och bra väder och
inte för kallt. Tidigast nu på söndag, men det ser kallt ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter
InläggPostat: mån 25 jan 2010, 23:02 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna har flugits en del och den flyger riktigt bra nu.
Finns ett gäng filmer på http://www.rcaland.ax

Relik goes 2.4!

Men, utvecklingen går ju framåt. Borg har uppgraderat
till Spektrum DX7 2.4GHz och nu är mottagaren bytt
i helin samt inställd. Bara sändarkonfigurationen kvar. :D
Bilaga:
concept30dx7.jpg
concept30dx7.jpg [ 149.62 KiB | Visad 2660 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Restaurering: Kyosho Concept 30 SE helikopter
InläggPostat: sön 19 sep 2010, 12:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27033
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Senaste gången denna skulle flygas så ville inte motorn riktigt.
Den gick bra igång, men stannade tvärt man gav lite pitch.
Finns film på det: http://www.youtube.com/watch?v=LWqTz1Z45Lg

Så nu är det andra planer på gång.
- Borra upp avgashålet på dämpen (ut)
- Shmisa upp topplocket på nåt sätt för att minska kompen
- Byta glödstift till modernare bättre
- Byta bränsle
- Få fast ljuddämpen en gång för alla genom att borra upp för genomgående bultar

Eller plan B, köpa en beg inkörd OS 37 helimotor och byta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010