Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 169 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Author Message
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan
PostPosted: Tue 23 Jul 2019, 23:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Sportlovsstatus...

Blir nog att uppdatera min checklista för helis, se över helin, provflyga den igen, sen montera in den i skalet för att göra lite mer testflygningar. Skalet är redan testmonterat så den delen är avklarad, men inte flugit med skalet än. SEN börja med detaljer och målning. Skulle vilja provflyga denna under våren och med skalet i sommar så jag får koll på temperaturern och andra twirks samt vibrationer mm som kan behöva åtgärdas. Vibrationer syns bättre på helis med skal än utan, konstigt nog.

Denna står på bordet nu. Ännu en som ska få XT60 istället för dom där jädra Deans. Montera mottagare och gås igenom. Flygas i morrn onsdag eller torsdag, sen ska skalet i och flyga igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Wed 24 Jul 2019, 22:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen 2019!

Var och flög den idag.

Den var väldigt seg att få igång, märkte att jag måste ha rätt hög tomgång upptrimmad för att få igång den.
Hade ju ändrat kurvorna tydligen förra flygningen och då satt upp tomgången, som jag tyckte var för hög och
satte ner den, suck, skulle inte ha rört den. Nåja, den starta ju sen.

Stiftet var inte jättebästa men det funkade. Dock inte av sig självt, det rykte mycket så den förbrände dåligt
så jag flög med glödare vilket gick bättre. Och när jag flög så märkte jag att det nog var dags byta stift tills
morgondagens flygningar. Jag hovrade mest och kände på mekaniken samt motor och styrning mm och började
sen flyga runt lite lugnt. Tänkte ta några korta vändor och landa. Men efter 7,5 minuts flygning så dog motorn
mitt i allt. Den gick inte sämre, den bara dog. Detta på ca 5 m höjd så jag hann inte göra så mycket än att dämpa
landningen och det blev förstås på gruset. Förstås så gick vänster landställ av (skala-landstället förstås, suck)
och då tippade den till och bommen böjdes. Annars har jag inte hittat nåt fel. Förutom att den vägrade starta
efter det, så glödstiftet for nog. Ska se i morrn. Vet nu att man inte ska flyga helikopter med dåligt stift. ;-)

Filmade allt från bordet, men när den dog och landade så var det förstås utanför bild. Men man hör. :-D

Så vad göra nu då...
Jag har nån bom hemma, men tror det är fel Raptor 50-bom, kanske har en passande rem också, då löser det
sig lätt. Annars blir det att beställa bom.
Det värsta är ju att skala-landstället gick av på två ställen (glasfiber-plast nånting)... vet inte riktigt hur jag ska lösa
det än. Det har sina mått och det går igenom skala-kroppen, ett hål per ben. Tips på hur lösa det? Vet ej om det går
att få tag på delar.

Men att få i kroppen tills i morrn och flyga kommer inte att hända...

Attachment:
IMG_2673.JPG
IMG_2673.JPG [ 462.88 KiB | Viewed 2846 times ]


Attachment:
vlcsnap-2019-07-24-23h17m01s128.png
vlcsnap-2019-07-24-23h17m01s128.png [ 695.68 KiB | Viewed 2846 times ]


Attachment:
vlcsnap-2019-07-24-23h17m44s512.png
vlcsnap-2019-07-24-23h17m44s512.png [ 576.76 KiB | Viewed 2846 times ]


Attachment:
IMG_2675.JPG
IMG_2675.JPG [ 378.55 KiB | Viewed 2846 times ]


Attachment:
IMG_2676.JPG
IMG_2676.JPG [ 190.04 KiB | Viewed 2846 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Fri 02 Aug 2019, 18:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Knepiga delar som gått av...

Attachment:
TTHughesMD530Skids.jpg
TTHughesMD530Skids.jpg [ 166.37 KiB | Viewed 2832 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Sat 07 Sep 2019, 09:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick tips om att Align kan ha metall-fästen... måste se om det blir nån Align-beställning och om det går att få tag på bara dessa delar. Hur sjutton gör man annars... De finns enkom hål för dessa landställ i kroppen så man kan inte sätta på vad som helst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Tue 14 Jul 2020, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En lokal RC-flygare ( ;-) ) skulle fixa alu-grejer istället för dom där plastgrejerna. Vet inte hur det går...

Men i samma veva så råkade jag komma över en till Thunder Tiger Raptor 50 Titan!!! En reservdels-heli, men den var ju nästan helt komplett mekaniskt så den lär nog flygas den med vid nåt tillfälle. Bara det att den är i smulor (rengjorda delar och en massa nya delar). Så... nån dag ska jag plocka upp bägge helisar på ett byggbord och renovera den ena samt bygga ihop den "nya". Sen få den gamla att flyga igen så jag kan sätta in den i skalet igen. Med nytt glödstift denna gång!!! Vill få skalet fixat nån gång...

STATUS 6 december 2020: Tack Jussi för landställsfixandet, ska bli riktigt bra bara jag får dem på plats. Denna heli i denna tråd ska gås igenom samtidigt som jag går igenom den andra Titan-helin. Så bara jag får ett stort bord ledigt så börjar jag med dem..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Thu 13 Jan 2022, 19:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dessa fick jag tillverkade åt mig av Jussi i fjol, alu! Rätt vinklar och mått också.
Så bygget av skalet kan fortsätta.
Detaljen är att jag ska bygga två Raptor 50 Titan först då...

Attachment:
IMG_3945.JPG
IMG_3945.JPG [ 212.66 KiB | Viewed 1775 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Jag köpte ju en till likadan Thunder Tiger Raptor 50 Titan. Det enda som verkar saknas är en bom. Men... det blir en annan byggtråd på den. Jag hade planen på att bygga bägge parallellt och sen använda den mest driftsäkra mekaniken till denna Hughes MD530 Defender. Men jag får se där om jag ska byta mekanik eller bara behålla original-mekaniken, känns som det är enklast, det sista. Har alla delar till denna heli, så det är väl bara att bygga ihop den, flyga, fixa in i skalet, flyga, fixa 5-bladigt och FBL-gyro?, provflyga, fixa skalet, göra klar och flyyyga! Men hur ska den se ut?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Tue 26 Jul 2022, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag ju bom så jag kan bygga bägge Titans klara så jag sen kan välja ut vilken som ska in i skalet. Väntar nu bara på leveransen med oljor och fetter från Helistore så jag kan börja. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes M
PostPosted: Sun 09 Apr 2023, 15:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sista slakten inför renovering!

Eftersom denna Thunder Tiger Raptor 50 Titan fick stryk vid landning när glödstiftet lade av sommaren 2019 och jag fick tag på en till likadan heli, så tänkte jag att det var dags renovera denna. Så nu har jag plockat isär det sista, i stort sett. I samband med att jag parallell-bygger ihop bägge två så går jag igenom alla delar och ser att allt blir ordentligt. Jag kommer bygga denna Titan för Hughes MD-530 Defender-skalet och för att det inte ska spåra ut helt så behåller jag allt i den som varit i den. Dvs inget 5-bladigt huvud som kräver FBL-gyro som i sin tur kräver digitala servon och sen borde man ha byggt med el istället för metanol osv. Nope, denna ska flygas med original-heli och grejer i detta skal, så var ju tanken 2006 när jag började tryna på skaffa heli. ;-) Skillnaden denna byggs jämfört mot en vanlig pod n boom? Byter ut den där plastlunsen längst fram mot en annan jag har så man får rum med cockpit. Och sen ska jag anpassa elektroniken och allt så det blir lättillgängligt när skalet är på. Den andra som jag parallellbygger så har jag inget skal att sätta i, så vad som händer med den vet jag inte än.

Attachment:
IMG_4667.JPG
IMG_4667.JPG [ 246.45 KiB | Viewed 704 times ]


Attachment:
IMG_4671.JPG
IMG_4671.JPG [ 389.98 KiB | Viewed 704 times ]


Sommar-status 2023!
Komplett och redo för rengöring och montering parallellt med min Titan #2. Sen ska den väl in i skalet igen, som det var tänkt för lääänge sedan. Har inte flugit i skalet än så... dags snart!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 169 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group