Anpassning av skalet har påbörjat!
Häromdagen tog jag bort allt som behövs från mekaniken för att kunna börja passa in den i skalet.
Mekanik-sätenDet första som behöver göras är att skapa "säten" för mekaniken inne i skalet, för mekaniken kommer ca 5 cm högre upp än botten. Satte in lite tejprullar och annat som fyllnad nerifrån och lade in mekaniken för att se att den låg i rätt höjd på ett ungefär. Mätte tjockleken på dessa och sågade ut två plywood-bitar samt gjorde fyra aluminium-plattor för att fästa i ramen och i skalet. Får anpassa dem senare, gjorde allt med lite marginal för säkerhetsskull.
Flytt av landställMonterade dem på helimekaniken och lyfte in allt i skalet, fäste bakre landstället (fick borra upp för hålen stämde inte). Men främre landstället linjerade inte alls med mekanikens främre landställsfästen, inte så konstigt. Men det som störde va ju att mekanikens främre landställsfästen var längre fram än skalets landställsfästen. Så jag började titta på skalet var landstället egentligen ska vara. Det visade sig att landställsarmarna var allt för nära varandra och inte alls på rätt ställen på skalet om man ser från sidan. Så jag kapade ut och gjorde om framtill så att landstället blir på rätt ställe på skalet och bakre ska flytts en bit fram för att det ska bli rätt.
BatteriplaceringNu kunde jag montera ihop bakre delen av skalet (huvuddelen) och även montera in mekaniken och sätta fast landstället. Efter att ha torrmonterat ihop allt så märkte man snabbt att batterihyllan inte går att använda för batteri längre, batteriet får inte rum ett dugg. Så jag går in för samma lösning här som med min andra 500-size skalaheli, två batterier på sidan. Och på denna heli får ackarna hur bra rum som helst på sidorna och de går att justera bak-fram hur bra som helst för tyngdpunktens skull. Så det hela blir rätt smidigt ändå: Sätter i ackarna, på med nosen, på med växelhus-locket och flyg.
Måste hitta nåt sätt att få nosen och växelhus-locket fast och loss smidigt med flärpar för att rikta in plus magneter och drag-lås för att grejerna inte ska lossna under flygning.
Om man ser från sidan så kan man även kapa bort det mesta framtill i cockpit ifall man vill lägga in interiör, men framfönstrena = inte fönster, så hm, inte nu.
Det har varit nån metanol-mekanik i skalet förr, därav lite andra hål och stort hål för ventilation.
Gjorde såna här säten bak (och fram) för att få mekaniken på rätt höjd inne i skalet så det ser bra ut utifrån och för att mekanikens bom ska bli centrerad i skalets bom.
Det är träskruvar underifrån på nedre alu-plattan och ovanifrån på övre aluplattan.
Ska även sätta in gummimatta mellan så vibrationer och "skal-resonans-brum-och-oljud" kan fås bort.
Attachment:
IMG_4307.JPG [ 201.59 KiB | Viewed 5631 times ]
Här ses sätet fram samt att jag flyttat fram landstället jag nämnde om ovan.
Och man får bra rum med batterier på sidan om sätena så att de inte heller syns utåt.
Skalet måste även fästas i sidled högre upp så att skalet inte vobblar av och an vänster höger för då kommer huvudrotor-stag mm ta i växelhus-locket.
Attachment:
IMG_4312.JPG [ 222.97 KiB | Viewed 5631 times ]
Nosen till vänster, utsågad del i botten som ska fästas i huvudskalet till höger.
Bara att skjuta på nosen efter man satt in batterierna och anslutit dem.
Attachment:
IMG_4311.JPG [ 263.17 KiB | Viewed 5631 times ]
Sen när nosen är på så kan man sätta på växelhuslocket och allt får rum utan att ta i, typ.
Attachment:
IMG_4310.JPG [ 183.17 KiB | Viewed 5631 times ]
Ser man rakt från sidan, om man linjerar upp bakre fönsterkanterna så kan man ta bort det som syns av mekaniken, OM man vill fixa dit en cockpit för mer skalalikt utseende.
Attachment:
IMG_4309.JPG [ 156.25 KiB | Viewed 5631 times ]
Undertill har jag lagt ett rött streck där hålen för landstället förr var, såg inte klokt ut, helikoptern såg ut som en hund där nån bundit ihop alla fyra benen.
Attachment:
IMG_4306.JPG [ 137.62 KiB | Viewed 5631 times ]
Här ser man att ackarna bra får rum i skalet och flyttbara fram-bak.
Attachment:
IMG_4305.JPG [ 142.89 KiB | Viewed 5631 times ]
Så här ser den ut nu från sidan, klart mer skalalikt, fast landstället liknar inte ett dugg, men det går att byta ut senare om jag får för mig det.
Det är för högt, är ett Raptor 50-ställt, är för tjock, för korta rör, osv.
Men denna heli är inte super-skala från början ändå, så look-a-like duger långt.
Attachment:
IMG_4304.JPG [ 169.03 KiB | Viewed 5631 times ]
När mekaniken är anpassad till skalet så det sitter fast, så ska jag ge mig på stjärten.
Skalets bom är för lång så den måste kapas och göras om lite på änden.
Jag har även funderat på svänga riktningen på huvudrotor och stjärtrotor, men då kommer stjärtrotorarmen att behöva spegelvändas så jag måste kolla hur det går.
Dvs att stjärtrotorn kommer på rätt sida av skalet.
När stjärten är klar så ska jag fixa till nosdelen och växelhus-locket så att de passar, för nu är passformen hemsk!
Under resan ska jag även få till FBL med annat gyro.
Och sen måste jag placera ESC samt mottagare så kablaget kan hamna på bra ställen.
Men vilken heli ska jag efterlikna?
Finns ju ingen på Åland vad jag vet (?) och den som fanns förr på Åland vet jag ingenting om heller.
Så en svensk eller finsk avbild hade varit roligast.