Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:22

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lynx Oxy 4
PostPosted: Mon 23 Jan 2023, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lynx Oxy 4

Jag som sa att jag inte skulle skaffa fler tillverkare/märken av helikoptrar, men det är ju alltid kul med nåt nytt så man får se hur andra tillverkare gör. Men nu har jag en Lynx Oxy 4. Ser ut som vilken 3D-heli som helst, eller? Den har tydligen vart med om en dålig landning så den måste få lite omsorg. Och för att lära mig den så blir det att söka upp en manual och se vad det är jag köpt, sen se vad som händer. Får fylla tråden med info. Jag kommer troligtvis inte att flyga 3D med den, men flyga ska den, sen iväg. En låda med delar och ackar kom det med. Och FBL är den också, så nog ska jag väl lära mig det småningom, börjar ha en bunt FBL-helis nu... :lol:

Attachment:
IMG_4554.JPG
IMG_4554.JPG [ 159.28 KiB | Viewed 1034 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Tue 31 Jan 2023, 16:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Den där flyger riktigt fint. Var snabb och ettrig som fan med :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Wed 01 Feb 2023, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Den där flyger riktigt fint. Var snabb och ettrig som fan med :D

Skoj! Kanske inte den mest lämpliga helin för mig, men den ska upp.
Var får man tag på delar? Tror inte jag behöver för att få den flygande, men man vet aldrig...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Sun 12 Feb 2023, 13:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Delvis nedmonterad...

Det finns Lynx Oxy 4 och Lynx Oxy 4 Max. Detta är inte Max. Max är större. Denna fick väl inte heta Mini för det finns inget x i det ordet?

Började känna lite på den och tänkte det var lika bra slå två flugor i en smäll och montera ner den, delvis:
1. Den har varit med om en "dålig landning", rasslande ljud när man drar runt och se om delar måste bytas
2. Lynx är helt nytt för mig, måste tryna och lära mig

Ska se över delar, elektroniken, om axlar är raka, testa servon, kolla över glapp/tajt, osv. Väldigt enkel helikopter i sig, inte många delar. Smart!

Tog inte länge montera ner, men hittills:
- Bommen har fått sig en törn och måste bytas för remmen tar i på insidan
- Har två huvudblad, olika långa... så man undrar var de andra två olika långa bladet har använts. :-)
- Sprickor på några ställen i kolfiber vid skruvar pga för hårt åtdragna skruvar (kolfiber hörni, spricker nog det med :roll: )
- Ena landstället av men går att använda
- Ena landställsfästet av, men går att använda

Nästa steg är att montera ihop. Kan slänga ihop allt och flyga på kort tid. Men eftersom monteringen/byggandet är den lärande delen som jag gillar göra så lägger jag tid på att göra det ordentligt.

Attachment:
IMG_4599.JPG
IMG_4599.JPG [ 338.5 KiB | Viewed 910 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Tue 14 Feb 2023, 00:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elektroniken

Elektroniken var komplett, förutom mottagare.
Ej testat skicket på allt än.

Motor - Scorpion HK-2520-1800KV (det udda med den är att klockan kan dras ut en bit, flexar lite, är det en feature för kylning!?, aldrig sett)
ESC - HobbyWing Platinum Pro V4 60A, 3-6S, BEC 5-8V 7A (18A Peak)
Cykliska servon - KST DS215MG V3.0
Stjärtservo - MKS DS95i tror denna och den de ovan är högfrekventa servon?
Gyro - BeastX Microbeast (står inget mer?! men det kom med en utskriven manual till v3.0) Tappat räkningen på hur många såna gyron jag har nu, måste få nåt flygande bara...
Ack - 6S 1500, eller va det 1800? Nåt sånt. Har en bunt.

Specifikationer
Huvudrotordiameter - 740 mm (med 325 mm blad)
Stjärtrotordiameter - 178,5 mm (62-68 mm blad)
Längd - 685 mm
Höjd - 200 mm
Bredd - 105 mm (smal!)
Vikt - 800 g utan batteriet (eller utan batterier enligt manualen, ska väl räcka med ett skulle jag tycka)

Står att man ska registrera helikoptern, det har väl första ägaren gjort OM nån gjort det? Lönar det sig för efterkommande att regga sig? Uhm... Folk köper väl och flyger skiten ur dem!

Man behöver 1,3 mm insex-nyckel (utöver 1,5 mm). Det är väl lite udda? Jag kanske har det, men ändå.

Ser att headspeed kan vara upp till 4500 om man flyger Extreme 3D! Det är ju HÖGT! Måste kolla vilken av de medföljande pinjongerna jag ska använda för att få en heli som är OK "vild" för mig.

Det står att man ska ha 68mm stjärtrotorblad om headspeed är lägre än 4500 rpm (var inte det max rpm?) och så ska man ha 68mm om högre varvtal. HUR menar dom??? Ska man alltid ha 68mm för att den ekvationen ska gå ihop? :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Sun 26 Feb 2023, 12:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat renoveringen!

Hade tidigare tagit isär tillräckligt mycket och lite till för att se över och lära mig hela helikoptern och gått igenom delarna. Skrev till och med ut manualen och har följt den. Har sett över delar som behöver bytas och sett att allt är "inte tajt men inte glappt" osv. Gillar dessa helikoptrar, rejäla grejer. Allt nedan är inte helt åtdraget än eller exakt på plats, det kommer vartefter. Använt flera sorters lim enligt manualen.

Stjärten nästan monterad och där har jag hittills bara stött på att själva spindelaxeln, den som stjärtrotorbladhållarna sitter fast på, är sned... måste ha ny (har ingen). Resten är nu glappfritt och inte tajt.
Attachment:
IMG_4613.JPG
IMG_4613.JPG [ 119.96 KiB | Viewed 879 times ]


Attachment:
IMG_4614.JPG
IMG_4614.JPG [ 126.21 KiB | Viewed 879 times ]


Ena kolfiberramplattans hörn där en skruv för bottenplattan och landstället sitter är knäckt, men inte av. Sådant gör jag inget åt, har ingen mekanisk betydelse för att helikoptern ska kunna flygas säkert. Tog ej bort servona från dess två alu-ramar. Börjat montera på plats delarna som ska vara mellan ramplattorna. Ej åtdraget, bara på plats. Måste ta ut skruvarna och limma dem före de dras åt senare. Motorn glappade upp och ner rätt rejält, man kunde ta ur kannan några mm. Så ska det inte vara, visade sig vara låset som hoppat ur, fixat! Satte sen på 12T-pinjongen (finns även 13T, 14T och 15T). Ju färre tänder på motorns pinjong, desto långsammare huvudrotorvarvtal.
Attachment:
IMG_4615.JPG
IMG_4615.JPG [ 427.03 KiB | Viewed 879 times ]


Huvudaxeln ska igenom tre kullager. Att bara skruva ihop allt gör att axeln inte går igenom kullagren utan man måste se till att ramen står på hårt stadigt och plant underlag så man kan skruva ihop ramen utan att det blir snett. Tog lite tid, men axeln faller rakt igenom kullagren nu, då är det rakt! Ramen är alltså ihop och stjärten på plats. Även huvuddrevet och autorotationsdrevet är på plats. Autorotationsdrevet glappade 1mm upp och ner från huvuddrevet, stod inget i manualen om det, men fixade det "inte tajt men inte glappt", roterar fint som det ska.
Attachment:
IMG_4616.JPG
IMG_4616.JPG [ 267.76 KiB | Viewed 879 times ]


Swash-plattan på plats och huvudrotorn. Gick igenom allt och bytte även spindelaxeln. Vet inte om axeln var så sned, men ena bladhållaren roterade dåligt och skruven i änden på spindelaxeln var sned. Hur som, nu är allt på plats och gänglåst. Bägge bladhållarna roterar fritt utan glapp efter jag shimsade om. Upptäckte att de långa skruvarna som håller fast linkarna på huvudrotorbladshållarna blivit vinda, så de måste bytas (har ej dem, tror de var 2x18mm). Satte dit ny bottenplatta då den gamla hade ena fästet av. Bytte även ut de två kullinks-ändorna (de som ska vara på kulan för huvudrotorbladshållarna) för de var glappa i alla leder.
Attachment:
IMG_4617.JPG
IMG_4617.JPG [ 210.07 KiB | Viewed 879 times ]


Har ett huvudrotorblad av varje, så jag behöver nya blad. Ena landställets främre del av meden är av, men jag har en plan, kan kapa av bägge så ser det bättre ut. :-)

Lite pyssel till, sen har jag koll på allt som måste beställas och helin kan sättas i högen med andra helis som saknar nåt smått.

Det där med dimensionering är också viktigt. Nu pratar jag om ESC- och motorval samt vilka huvudrotor- och stjärtrotorblad man ska använda, samt hur många tände motor-pinjongen ska ha, stjärtrotorns remhjuls, mm. Man kan köra på 3S, 4S samt 6S. Jag har 6S-ackar så det får bli 6S-setup. ESCen ska vara 50-60A oavsett vad man väljer för setup så länge man håller sig inom ramarna, jag har 60A. ESCen ska förstås klara 6S, det gör den. Finns en tabell som beskriver vad man ska välja beroende på vilket huvudrotorvarvtal man är ute efter. Jag kikade igenom tabellen lite och konstaterade att 325 mm blad och hovring är min början med denna geting. Tydligen ska jag ha 68 mm-bladen, men en mening är förvirrande i manualen, man ska ha 68mm om man kör över 4500 rpm (man får inte köra över 4500 rpm står det också) och i samma mening står det att man ska ha 68 mm-bladen om man kör under 4500 rpm. Finns även 62 mm blad. Hur tänka? Man ska ha 24T-remhjulet i stjärtrotorn om man ska flyga det jag är ute efter i flygstil, inte 23T-remhjulet. Så jag måste byta... har ju fel på nu. Tror det blir bra när jag är klar. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Sun 26 Feb 2023, 14:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klar tills delar kommit

Nu har jag bytt till 24T remhjul bak, monterat på resten, så nu är allt på plats, som kan vara på plats. Stjärtbladen är rätt monterade, men tyngdkraften på bladhållarna har vänt dem. Ingen link är kopplad. En massa skruvar är lösa än. Ena huvudrotorhållaren är åt fel håll, men rätt monterad, den bara har hamnat åt andra sidan eftersom ingen länk håller i den. :wink:

De delar jag behöver är:
- 2 st huvudrotorblad 325 mm (OSP-1214 står det på en påse i lådan, men det är blad till Oxy 4 Max, men det spelar väl ingen roll, symmetriska måste det vara i alla fall)
- Stjärtspindelaxel/Tail-hub till stjärtrotorn (OXY 0344)
- 2 M2x18 insex-skruvarna (Hex Cap Screw TCEM2X18 eller TOEM2X18 vad det nu står) som ska hålla fast huvudrotorblads-linkarna

Var får man tag på dessa delar? Är väl bara stjärtspindelaxeln/tail-huben som är special egentligen.

Sen när jag fått hem dom delarna så kan jag fortsätta skruva klart. Måste fundera ut vilket FBL-gyro jag ska använda också. Testade servona lite hastigt med servotestare och de rör ju på sig, så de borde ha klarat sig från förra ägarens buslandning.

Här ser man landstället efter jag kapade bort stumparna fram och filade runt och fint. Den ena var av och detta var ett sätt att fixa det snyggare. Borde man kapa av dem bak också? :-D
Attachment:
IMG_4618.JPG
IMG_4618.JPG [ 208.41 KiB | Viewed 876 times ]


Vad gör man med denna? Kanske står i bruksanvisningen, men det står Oxy 4 på den och den är 3D-printad, ser ut som att nån laddat ner STL-filen och printat.
Attachment:
IMG_4619.JPG
IMG_4619.JPG [ 172.18 KiB | Viewed 876 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lynx Oxy 4
PostPosted: Tue 14 Mar 2023, 19:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Om en var av från början så kapar man av alla andra också! :mrgreen:

Ser klart bättre ut! Landstället alltså. 8)

Den där grå 3D-printade delen är swashtoolen juh.

I övrigt... skruvar beställs så det löser sig, såna där mattsvarta insex-skruvar, måste ju hålla.
Huvudrotorbladen ska väl inte spela nån roll vad man tar... 325 mm nånstans ifrån bara som håller lite kvalitet.
Största problemet är väl tail-hub'en. Måste ta kontakt med de som säljer delarna, fick en länk i nåt forum jag frågade.
Så denna hamnar på "lagerhyllan" tills jag fått hem alla grejer, bara jag beställer dem nån gång, hitta dem före... tid...

Attachment:
IMG_4644.JPG
IMG_4644.JPG [ 176.86 KiB | Viewed 836 times ]


Sommar-status 2023!
Den udda fågeln i samlingen. Jag har fått hem skruven som saknades. Huvudrotorblad är minsta problemet. Måste ta mig tiden att söka upp en tail-hub bara och beställa hem. Thats it. Flygas och säljas, jag är inte sugen på ha så många tillverkare och är inte en 3D-flygare.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group