Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Align T-Rex 700 Gasser (HeliArtist Hughes MD500E Tiger)
PostPosted: Sat 31 Dec 2022, 16:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Align T-Rex 700 Gasser (HeliArtist Hughes MD500E Tiger)

Hämtade en fet bjässe igår, en Align T-Rex 700 Gasser (dvs inte el eller metanol) och den har klämts in i ett HeliArtist-skal av en Hughes MD500E. Färgschemat är orange med tiger-ränder och svart baktill. Har även belysning. Bensin-mekaniken är för stor för detta skal (cockpit-området är fullt med mekanik och ljuddämp), så jag har inte funderat klart hur jag gör än. Kanske bygger ihop gassern som en vanlig trainer och flyger den. Och vad gäller skalet kanske jag bygger ihop en Align T-Rex 700E istället för de har mycket mindre jox framtill som fyller upp helin, samt kanske målar om den så den ser ut som folk, den där orangea är lite udda... Jag har en oflugen, ostartad Align T-Rex 700N som jag eventuellt kan konvertera till el eller hur jag nu gör. Sneak peak nedan (se pennan som ligger under helin)... kommer mer info senare (läs nästa år). :mrgreen:

Attachment:
IMG_4496.JPG
IMG_4496.JPG [ 194.58 KiB | Viewed 692 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Align T-Rex 700 Gasser (HeliArtist Hughes MD500E Tiger)
PostPosted: Wed 29 Mar 2023, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick i samma veva som helin ovan tag på en Align T-Rex 700N (nitro)-ram, som jag tror har fått fäste för elmotor som jag börjat slakta. Jag gillar ju inte alls den där jättebensin-mekaniken i det "lilla" skalet. En vanlig el-driven T-Rex 700 med axel-driven stjärt hade vart bättre och nåt huvud (paddel eller FBL) som sen kan bytas mot 5-bladigt. Men jag saknar en massa 700-delar för det dock... så lite hm hm är det nog. Ramen nedan går att banta bort grejer på så att det blir mindre jox i framkant på den. Och LiPo kan man sätta under golvet eller i alla fall på andra ställen där de inte är i vägen om man använder två. Men jag vet inte... knepigt läge... Jag har ju även en komplett Align T-Rex 700N som kan el-konverteras, men det är ju synd på det kompletta paketet. Kanske nån i Sverige eller fastlandet har en el-700 komplett med elektronik men som kan renoveras... (roligare än att köpa en i toppskick jag inte har koll på). Eller så gör jag så att jag fråga på ett skala-heli-forum, finns ju andra alternativ till mekanik än Align.

Jag såg också att de svarta ränderna är dekaler, går att dra bort det fula mönstret! :-D Men är den snygg bara orange? Njae...

Attachment:
IMG_4658.JPG
IMG_4658.JPG [ 183.18 KiB | Viewed 546 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Align T-Rex 700 Gasser (HeliArtist Hughes MD500E Tiger)
PostPosted: Sun 02 Apr 2023, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Varför vill jag inte ha gasser i denna?

:mrgreen: Orsaken är för mig logisk, jag vill ha cockpit i helin när det är en skala-kropp.
Kolla bilderna nedan, inte sjutton får det rum nåt sånt när den är smetfull med en bensin-mekanik. :-o
Det räcker med att det är "tomt" fram i helin, bak går det inte på så här "liten" helikopter.
Attachment:
IMG_4661.JPG
IMG_4661.JPG [ 225.04 KiB | Viewed 532 times ]

Attachment:
IMG_4662.JPG
IMG_4662.JPG [ 224.24 KiB | Viewed 532 times ]


Och sen vad gäller dörrarna så går dom inte att öppna på små helikoptrar, men på denna går det.
Jonä, nån tidigare ägare ansåg att dörrarna antingen föll av eller skakade för mycket pga bensinmotorns vibrationer.
Det kan man lösa med dubbelhäftande tejp. Men det räckte tydligen inte, för dörrarna har limmats fast lite här och där, även gångjärnen. :oops:
Men, som tur är har epoxy använts och det går att få bort, det fastnar dåligt på plast och målade ytor som är blanka.
Så över 1h senare hade jag lyckats få upp dörrarna, dvs krafsat bort 15 tejpbitar, lyckats få lim att släppa, fått bort limmet runt gångjärnen, fixat nya temporära sprintar osv och tadaa!
Attachment:
IMG_4663.JPG
IMG_4663.JPG [ 234.73 KiB | Viewed 532 times ]

Attachment:
IMG_4664.JPG
IMG_4664.JPG [ 239.72 KiB | Viewed 532 times ]


Såå... denna bensin-heli vill jag få fri från skalet och då behöver jag längre bomstag + landställ. Det ska räcka. Kanske mekaniken går att sätta i ett annat skal som har mer rum.
Och mekanik till detta skal, då behöver jag något som är 700-size och el. Jag tror nån av Aligns 700-mekaniker ska funka för el. Går att kapa bort mycket i fronten på de ramarna.

Som jag nämnde tidigare, de svarta ränderna går att ta bort, de är svart dekaltejp men som är tunnare längs med kanterna, hur dom nu lyckats med det. Så jag "kan" ta bort alla ränder och ha svart stjärt samt orange framtill. Men vill jag?

Dessutom kan jag lägga i rutor i alla dörrarna om jag går över till el, där kan motor och speciellt ESC kylas med fläktar. Bensinmotorn och dämpen blir så heta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Align T-Rex 700 Gasser (HeliArtist Hughes MD500E Tiger)
PostPosted: Tue 04 Apr 2023, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag vill gå över till elektrisk mekanik på detta skal så frågade jag på ett skala-heliforum vad de rekommenderade. Och de rekommenderade:
- Tex Roban som har mekanik, men som kräver lite mer träarbete eftersom den mekaniken inte är gjort för pod n boom utan för skala-heli.
- Och ett annat förslag var att använda gamla klassiska Align T-Rex 600ESP med 700-bom. Behöver alltså inte en vansinnes-3D-heli för att flyga ett skal.
- Eller så använder man Phoenix 600-mekanik som är rätt lik Align, kanske är kopia till och med.

Så för att göra livet enklast är det ju en Align T-Rex 600ESP jag borde skaffa eftersom jag redan har en massa Align-grejer. Undrar om inte Elvis hade en 700-tail och långa stagen (till bensin-helin)? Jag har en 700-bom tror jag. Så jag behöver bara 600-ramen (utan landställ) plus rotorhuvud av nåt slag (paddelstångs/FBL) och sen använda 700-blad för det går tydligen. Men att få tag på en 600-heli... kanske inte det lättaste förstås. En komplett hade ju funkat bra så jag slapp pussla delar i 2 år. Jussi, vart tog din 600ESP vägen? ;-) For den med Bell 222?

Sommar-status 2023!
Inte hunnit gått igenom denna sedan jag tög över den, än. Planen var att sätta elektrisk förlängd 600 eller en 700 i skalet och flyga bensin-mekaniken som den är. Känner ingen koppling till skalet så det kan fara iväg med mekanik i framtiden. Bensin-helin i sig, ingen aning. Man får ju bra med billig flygtid i en sån och det är en Align, dvs rätt vanligt märke. Kan vara en stor skoj luns att söndasflyga. Vänja sig med stort.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group