Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Fri 11 Feb 2022, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt - Align T-Rex 500ESP #2

Nu har jag ju en till 500ESP! Hittade den i Sverige.
Har inte kollat så noga vad det är för setup än, men den har i alla fall FBL-huvud.
Men det tror jag att jag skulle sätta på JetRanger-helin... jag hade nån plan.
Hur som! Jag tror jag först går igenom den och gör den flygklar med flybar som jag är bekant med.
Det kom även med ett Spartan ds760-gyro som jag redan har på HK500-GT-helin, funkar kalasfint.
Före den var det väl Futaba gy401 som var populär.
Sen när jag vant mig med helin så ska jag konvertera till FBL och lära mig skillnaderna.
Det kom även med ett Align 3GX-gyro för FBL-användning, men inte vet jag om jag tänker använda det.
Ska se till att använda rätt gyro så att jag sen kan montera på 4-bladigt huvud (har ett sånt redan, men det ska på en BO105).
Är tanken att denna mekanik ska in i en EC135, men det blir en annan tråd, kanske.
Det är i alla fall en lämplig kandidat för att att testa FBL-gyron.

Attachment:
IMG_4006.JPG
IMG_4006.JPG [ 317.95 KiB | Viewed 1573 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sat 12 Feb 2022, 08:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Bygg som tusan nu och kasta du de där paddelhuvudet i sopkorgen ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sat 12 Feb 2022, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Bygg som tusan nu och kasta du de där paddelhuvudet i sopkorgen ;)

Jag förstår inte avskyn mot flybar-helis... men antar att det är lite som 35MHz. :lol:
När 2.4GHz kom så funkade mitt i allt inte 35MHz längre och man måsta flyga med 2.4GHz, annars var man körd. :mrgreen:

Men vad gäller denna 500ESP... den har ju ingen ESC, den kom inte med i köpet, kom jag på nu när jag såg tre kablar dingla. Haha!
Jag har en Align RCE-BL60G på min andra 500ESP och en likadan funkar säkert bra till denna också.
Eller vad ska man skaffa? Jag behöver inget fancy för den ska skalaflygas. Men jag vill inte ha nåt lågpris-snik-skräp för det.

Nå, ska se till att få undan dom långt gångna flyg-projekten så de blir flygklara inför våren så jag kan fylla borden med annat, tex helis, nu när man äntligen kan meka heli och flyga heli på Djäkenfältet utan att andra gnylar om "dom där jädra visparna". 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sat 12 Feb 2022, 09:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Men vad gäller denna 500ESP... den har ju ingen ESC, den kom inte med i köpet, kom jag på nu när jag såg tre kablar dingla. Haha!

Skickade mess till dig om det :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sat 12 Feb 2022, 09:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Men vad gäller denna 500ESP... den har ju ingen ESC, den kom inte med i köpet, kom jag på nu när jag såg tre kablar dingla. Haha!

Skickade mess till dig om det :)

Den där var för udda, hittar ingen vettig info om den. Hoppar :-) men tack ändå. Align eller bättre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sat 05 Mar 2022, 23:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Slaktad!

Skruvat isär allt, utom de bägge rotorhuvudena och stjärten.
Har några extra-bommar, stag landställ, mm också.
Stjärten ska jag gå igenom också.
Sen bestämma mig för flybar eller flybarless.
Kör jag flybar så får jag både testa Spartan 760-gyrot och flybar-rotorhuvudet att allt är i skick.
Sen kan jag testa flybarless och nåt gyro.

Behöver ESC för att kunna provflyga helin.
Men behöver sen också en EC135-T2 500-size-kropp samt 4-bladigt huvud och de fyra bladen.

Attachment:
IMG_4053.JPG
IMG_4053.JPG [ 494.87 KiB | Viewed 1537 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Ska fortsätta skruva isär lite och gå igenom delarna så jag kan börja montera ihop denna. För enkelheten blir det flybar på denna först så jag får se att alla dom delarna fungerar. Den ska ju inte flygas med 2-bladig FBL hur som helst så det är dumt använda det huvude. Det ska i och för sig på Jet Rangern. Så jag kan börja bygga denna nu som pod-n-boom och flyga den i sommar. Måste få tag på ett EC135-skal till nu bara. Tänkte ta hem från Scaleheli.de men de var ju slutsålda på nolltid. Den firman har tänkt sluta med Roban som bara råddar. Behöver sen också ett 4-bladigt huvud och FBL-gyro. Samt Align ESC!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Align T-Rex 500ESP #2
PostPosted: Sun 03 Apr 2022, 13:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har börjat!

Gick igenom delarna för själva kroppens ram, rengjort, bytt kullager, monterat ihop.
Kullagrena som var i helin vet jag inte vad har vart med om, det ena lät som grus, det andra skorrade som om kulorna var fyrkantiga.
Hittade kullager jag nån gång tagit från något helt annat är RC-relaterat som hade exakt samma mått samt var täta kullager och inte öppna.
Nästa är att gå igenom flybar-huvudet med allt och få det på plats, sen montera bom och stjärt. Ska ställa in Spartan-gyrot likadant som på en annan 500-heli.
Nu är FBL-huvudet på plats tillfälligt och löst för att få ramen rak med huvudaxeln frigående utan problem före jag skruvade fast allt.
Landstället är gurt o furt men det ska ju ändå bort när mekaniken ska in i kroppen, bommen blir samma färg, den syns ju ändå inte sen.
Jag har en bunt svarta bommar extra. Bäst ha annan färg på grejerna så jag ser skillnad mot de andra 500-helisarna.

Attachment:
IMG_4225.JPG
IMG_4225.JPG [ 331.12 KiB | Viewed 1435 times ]


Sommar-status 2023!
Jag tror denna väntade på fett/oljor och det har jag sedan ett tag tillbaks. Så jag behöver bara ta mig tiden att montera ihop den klart, göra flygklar, flyga och få allt att funka fint. Tror planen var att få tag på skal till denna, EC-135, och måla röd så som den som var på Åland förr var. Jag tror jag passade på att skaffa denna när den dök upp för att fortsätta min samling med åländska helikoptrar. Men när Babcock tog över så vart det kaos med en himla massa olika helikoptrar... så det börjar bli mycket nu, haha!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group