Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:23

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Fri 18 Feb 2022, 20:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Kobbeuffe wrote:
Jahapp. Då var dagen här när jag fick upp Raptor i luften. Fattade inte varför den hoppade som en känguru vid landningen men de e ju lätt när man tänker efter. Jag har ju inte flugit med 0 pitch vid mittensticka tidigare och borde dragit ner ocrdentligt vid landning. Meeeen maiden gjord och helin hel med in.

Nästa steg är att fixa kablage så jag kan paralellkoppla ackarna för Damn den gilla ström. Kör Idle up 3 på 80% och 6S 3000mAh räcker inte riktigt. Man hör det bra när jag ger pitch och helin lyfter. Mer kräm och såklart börja laborera med governor....



Grymt jobbat, ser stabil ut förutom landningen då :roll:
Bara flyga och träna nu så kommer sommarn bli galet kul :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 11:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Denna mystiska maskin ger mig huvudbry. När jag skickar upp den i luften så börjar den "dansa" hit å dit som besatt.
Har testat hit å dit med inställningarna i denna men får inte till det. Undrar om gyrot e paj. Jag jordade allt jag kunde hitta på och hoppades på bättring men icke. Ska börja om helt i datorn och se om jag missat nåt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 12:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Låter som inställningar som du behöver få ordning på.

Men i filmen nåt inlägg tidigare så verkar den ju flyga rätt OK, men sen när du landar så motverkar marken när den försöker hålla helin i nån viss vinkel och då börjar den studsa. Landar och lutar åt ett håll, controllern tycker nej nej åt andra hållet, landstället tar i och den lutar fel igen, controllern säger nej nej luta tillbaks, måste va rak (eller utgående från hur du spakar). Lite som med multicopter när man har controllern felinställd. För hårda/mjuka värden eller för långsamma/snabba reaktioner pga storleken. Gyrot måste ta massa och seghet mm i beaktande för att ge rätt respons, nåt som gyrot inte har koll på, det måste man berätta åt gyrot. Har du gyrot inställt för en 450 så funkar det inte för en stor bensin- eller metanol-heli. Och tvärtom.

När huvudrotorn roterar medurs så vill kroppen rotera åt andra hållet, dvs moturs. Det fixar man med stjärtrotorn som stoppar rotationen. Men stjärtrotorn blåser åt ett håll (höger) och då kommer helin att fara iväg åt andra hållet (vänster). Därför måste hela rotordisken luta åt höger så att den blåser helin åt höger, så helin står still när allt är på rätt.

Men om du har problem i luften, beror det på att du har för små utslag, eller för hög expo, eller är det glapp så dina inputs inte reagerar?

Störningar... vad är det för bom? Har du jordat den?

Har du rätt sorts padding under gyrot? Följ manualen, paddings är olika hårda, det funkar inte med vanlig dubbelhäftande tejp.

Nåt som vibrerar? Tex sned huvudaxel, stjärtaxel, för lös rem, glapp axel i bommen, sned spindelaxel, osv? Nåt som vibrerar kan få en fullt perfekt inställd heli i övrigt att få fnatt för att gyrot känner av för starka vibrationer.

Kärvande stag? Se till att allt löper glapprfritt men ändå mjukt. Dvs haka av staget från servot och rör på staget och följ hela vägen, ska inte gå tungt, ska inte glappa.

Använder du kullinkstång så kullinkarna är rätt tajta? När man vrider på stagen med pekfinger-tumme ska det inte vara för lätt, det ska inte heller va för tajt så det knappt går att vrida, sånt som bänder och stretar kan skapa vobbel och vibrationer. När de symmetriska bladen är vridna i nån annan vinkel än 0 grader så kommer swash och allt ovanför att "dansa" för varje varv rotorn roterar.

Koll på phasingen i gyrot?

Gyron som varit med om krascher ska man nog undvika. Men om ett gyro är paj ska det väl inte gå att flyga?!

Osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 08:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hittade ett fel jag gjort mekaniskt också.
Grunkan som stabiliserar swaschplaten var ju felmonterad så länkaget till bladhållarna "skava" i skruvarna. Det är ordnat, måste bara ställa in pitchvinklarna igen då jag förmodligen ändrade dom när jag justerade länkaget till 90 grader. Av nån anledning missade jag det när jag ställde in resten av helin. Nå, nu är det rakt och ingenting tar i. Sen tog jag Mickes råd och fimpade Becmatningen från ESC och monterar en separat UBec på 5A i hopp om att grejjerna ska hålla längre :)
Tog ju ingen bild när det var fixat. Återkommer me de ;)

Attachment:
275478124_292418312996397_2906319368169916954_n.jpg
275478124_292418312996397_2906319368169916954_n.jpg [ 83.55 KiB | Viewed 2591 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 19:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu var jag och donade med inställningarna efter justeringen och passade på ta en bild på hur det ser ut nu..

Attachment:
275649420_488954846240498_7685715374806688197_n.jpg
275649420_488954846240498_7685715374806688197_n.jpg [ 164.77 KiB | Viewed 2582 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Wed 16 Mar 2022, 08:46 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Japp. Det hjälpte. Den flög igår som den skulle. Nu ska ja bara få lite mera ström i den så jag kan testa ordentligt och börja finjustera.
1St. 6S 3000mAh räcker inte, måste köra dubbla

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Wed 16 Mar 2022, 15:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Kobbeuffe wrote:
Japp. Det hjälpte. Den flög igår som den skulle. Nu ska ja bara få lite mera ström i den så jag kan testa ordentligt och börja finjustera.
1St. 6S 3000mAh räcker inte, måste köra dubbla

Jodå. 2s 6S 3000mAh gjorde lite nytta. Jag har lite obalans, förmodligen bladen. Nå nästa flight blir på Djäken

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Wed 16 Mar 2022, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul att den blivit flygklar. :-)
Vad var felet?
Bladen, dom brukar jag pyssla om.
Väger dem, på en 50-size-heli brukar man säga att de inte ska skilja mer än 1gram mellan bladen.
Sen kollar jag även rakheten på dem.
Kollar individuell CG, osv.
Har du inte varit noggrann när du ställt in allt så skakar och vibrerar det också.
Du måste kolla trackingen också så du får bladen att agera lika varvet runt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Thu 17 Mar 2022, 08:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Vad var felet?

Jag beskrev ju det här ovanför ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Thu 17 Mar 2022, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Vad var felet?

Jag beskrev ju det här ovanför ;)

Yes, jag ser det mekaniska du hade ca 45 grader annorlunda om man jämför bilderna ovan. Phasingen rätt nu alltså? Jag tror inte den ska monteras "så det inte skaver", utan den ska vara på rätt ställe. Kollat manualen?

Men sen skrev du att du var och "donade med inställningarna", det var det jag undrade vad du hittade för fel. För helin flög ju i filmen, sen när du landade så vart den studsig och nervös. Det berodde inte på den mekaniska förskjutningen är jag rätt säker på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Fri 18 Mar 2022, 11:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Men sen skrev du att du var och "donade med inställningarna", det var det jag undrade vad du hittade för fel. För helin flög ju i filmen, sen när du landade så vart den studsig och nervös. Det berodde inte på den mekaniska förskjutningen är jag rätt säker på.

Landningen i filmen berodde på för höga gains och att jag inte drog ner pitchen när jag landade. Har dragit ner gaininställningarna från 39 till 35 i brainprogrammet.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Mon 21 Mar 2022, 07:56 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Men nu ha ju Englund int kollat ordentligt igen i vanlig ordning.
Esc:en jag har på denna är för 4S-6S och motorn är för 8S-10S.
Doe... Idiot sa jag. Undra på jag inte får nå varv då. Måste kolla om jag kan använda min Align motor i stället. Den ska iaf ha 6S. Perkele å va trött ja blir :lol: :lol:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Tue 22 Mar 2022, 07:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu så. Bytte till en Align 6S motor i denna. Som flax att det var 5mm axel på båda att pinionen passade :)
Testflög först med katastroflandning och knäckt ställ.... IGEN...
Just ja jag hade ju för bövelen trottelkurvan inställd på 100% på Idle up 3. Hmm, tejpa ställ å säkte till 70% och ut igen. Sååååja, nu börjar den bete sig som jag iaf tror att en heli ska bete sig :) de va kul på riktigt att flyga nu när den varvar som den ska och stabil som tusan. Såpg att jag hade ca 1Cm diff i spetsen på bladen så det är väl nästa steg att justera det då. Sen ska jag börja mixtra med autolevel å alla grejjer som finns att ställa in i gyrot :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Tue 22 Mar 2022, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Varför flyger du inte med Normal Flightmode med -2...+10 så du får en lugn heli och hinner flyga lite mellan reparationerna?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 07:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Varför flyger du inte med Normal Flightmode med -2...+10 så du får en lugn heli och hinner flyga lite mellan reparationerna?

Nää. Jag märkte att det är lättare att hålla sig till en typ av setup. När jag hopppade mellan 450:n med -2 -> +10 till 620:n med -12 ->+12 så blev det tankekrock. Nu kör jag bara full kastrull. Däremot finns det ju olika flightmodes som ställer in gain å maxvinklar å sånt i gyroinställningarna.
Sen upplever jag iaf helin som mycket stabilare på fast varvtal
De reparationerna jag gjort den sista tiden har ju inte egentligen berott på annat än klantighet från min sida med andra faktorer än just pitchvinkeln.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 19:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller inte med där... ijänkligen.

Du kan börja med -2...+10 på hela spakspannet och lära dig flyga samt slippa reparera, så har jag gjort, men min tanke var från början inte samma som din. Jag är väl nog lite mer försiktig så det är väl därför. :lol: Har bara kraschat 5 ggr sedan 2007, lite lamt, jag vet... "ha ja inga flugi?"

Sen när du kan flyga så behöver du bara vänja dig en gång med att ställa in spakspannet på -18...+18 eller vad ni nu använder.
Du kan ändå ha -2...+10 i Normal Flightmode, fast det händer då ingenting från -18 till -2 på spaken, men hur du än gör så ska mittspak vara 0 grader.
Varvtalet kan du ändå ha precis hur du vill i alla flightmodes, dvs följa med pitchen, eller 1800 rpm på hela spannet, eller 3200 eller va ni 3D-flygare nu kör som nybörjare.
Du underskattar din omställelseförmåga. :-)
Jag har flugit mina helisar några år med normal flightmode -2...+10 och throttle därefter, samt idle up 1 som skala-läge med -4...+10 eller va det nu var och jämnt varvtal. Sen Idle up 2 för aerobatik med -10...+10 och jämnt ytterligare högre varvtal. Idle up 3 har jag bara lekt med, -12...+12 och fullt varvtal (V-form). Man kan ställa kurvorna så att du vid hovring knappt märker övergången från normal till skala till aerobatik.

Men snabbaste vägen till 3D är väl att hoppa över alla nybörjarsteg och köra skiten direkt. Filma! :-)

EDIT: Glöm inte simulatorn...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Thu 24 Mar 2022, 21:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Flyger i nuläget -11+11grader med min RAW.
Behövs inte mer än max 11-12grader skulle jag säga i regel. Viktigast är isåfall lika mycket åt båda håll så den känns linjär oavsett rätt eller inverterat. Sen fick jag lära mig "3D" läget redan från flight nr3 dvs från första dagen, det gör att du lär muskelminnet direkt med mittspak 0 vid tex en oförberedd auto, bail out eller hold..

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 09:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilket flightmode startar ni i, eller hur kommer ni från 0 rpm tills ni är på rätt idle up?

ESCen har ju tex super soft start på Aligns ESCar och det är finfint för skala och jag brukar starta med Normal mode. Men då är ju 0-graders-läget en bit från mitten på spaken. Flyger oftast så i början med en heli som jag inte flugit förr. Slår jag om till scale i luften blir det en liten varvtalsändring som gör att helin stiger lite (fortfarande inte 0-grader på mittspak. Och sen slår jag om till sport-läget där 0-grader är på mittspak. Man vill väl inte starta i Sport eller 3D-läget för då blir det fullgas från början och då har man drevras om man inte har väldigt bra soft start eller om nåt inte stämmer eller om bladen är lite sneda så blir det obalans och vibrationer en kort, kanske vild, stund. Skala-läget jag använt så slår jag oftast på före jag lättar, det är så liten skillnad på 5,5-grader (hovring) så jag kan varva upp i Normal mode, sen slår jag om till skala-mode och då är varvtalet jämnt och sen flyger jag med det. Har inte använt governor än på nån av mina helisar. :oops:

Antar att jag lär fortsätta ha Normal, scale, aerobatik/sport och 3D som tidigare, tror jag själv har lättast om jag kör samma tänk på alla helis eftersom jag kommer flyga samtliga modes. Fast jag knappast kommer använda samtliga flightmodes på alla helisar. :roll:

Jag tänkte inte på detta då jag såg dig flyga senast Elvis, men minns att allt verkade mjukt och lugnt från 0 rpm till full spätta. Minns Uffes flygning med HK450 som for som en slangbella upp och ner. Skillnad?

Försöker lära mig hur andra gör, jag har alltid haft egna teorier anpassade till mitt flygsätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 09:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag kör supersoft start i YEP esc:en. Har 3 olika lägen på idle up men det går bra att köra från normal (0% throttle) till idleup3 (70% throttle) om man vill. Jag kör jag idle up 2 (40% throttle) först så bladen får lägga sig rätt och vibrationerna försvinner.
Idle up1 (20% throttle) vet jag inte ens varför jag har där. funkar typ att kolla om bladen går åt rätt håll :o

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes Raptor 620SE
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 09:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jag kör supersoft start i YEP esc:en. Har 3 olika lägen på idle up men det går bra att köra från normal (0% throttle) till idleup3 (70% throttle) om man vill. Jag kör jag idle up 2 (40% throttle) först så bladen får lägga sig rätt och vibrationerna försvinner.
Idle up1 (20% throttle) vet jag inte ens varför jag har där. funkar typ att kolla om bladen går åt rätt håll :o

Ah okej. Svaret på min andra fråga då... i vilket läge lättar du från marken? Vissa brukar jag se att ibland startar mjukt, sen varvar de upp mer och lättar, sen varvar de upp ännu mer i luften. Funderade bara på vad folk har för vinklar och varvtalsinställningar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group