Mictor's HK450 lives on!För ett tag sedan tog jag emot en 450-size el-helikopter med kravet att den skulle gå vidare till någon som börjar flyga RC-helikopter.
Challenge accepted!
För att den inte skulle bli liggande för länge funderade jag vem det skulle kunna vara. Nu har ju intresset varit otroligt lågt inom RC
överhuvudtaget på Åland senaste tiden och ännu svalare på helikopter-sidan, men det finns faktiskt en person som har visat intresse
senaste tiden och därför tar jag mig nu tid att få igenom detta så personen i sig (avslöjas senare) får börja öva simulator nu och flyga
i januari 2020.
Denna forumtrådEfter att ha råkat ut för ett träd som hoppat upp och krånglat till senaste flygningen behöver den först ses över. Nu står den hemma hos
mig på mekbordet. För att göra det hela lite mer intressant så kommer jag skriva vad jag gör med en heli för att få den flygande den
lättare vägen utan att krångla till det för mycket. Så om ni får tag på en beggad heli kanske denna tråd kan vara givande eller i alla fall
inspirerande för att komma över tröskeln och komma igång. Egentligen är alla helikoptrar i stort sett likadana som har samma huvud-
rotortyp som denna och med enkelt gyro, smått som stort. Finns flera 450 på Åland som bara väntar på att få flygas. Skaffa en heli,
starta en tråd här på forumet och börja flyga.
HelikopternDet är en HK450 med uppgraderad huvud- och stjärtrotor (från plast till metall). Man kunde köpa dem på HobbyKing för flera år sedan.
Jag köpte första utgåvan och detta borde vara en likadan. Det var plastvarianten. Man kunde köpa metall-delar redan då och uppgradera till
en stabilare helikopter. Mictor lade igång denna november 2010 och den premiärflögs nattetid på gatan, så det är ett tag sedan, men ålder
angriper inte helikoptrar så hårt. HK450 är en av alla kopior på Align's T-Rex 450. Align hade flera modeller och detta är lite av en mix. Behöver
man delar så kan man blanda rätt hejvilt mellan de olika tillverkarna av kopior. Så delar finns det! Och billigt är det också! 450 är för vissa
tillverkare storleken på motorn och för andra storleken på rotordiametern, men dom är rätt snarlika, här är det motorstorleken.
Plast eller metall för tex huvudrotor och stjärtrotor?Förr var plast vanligare, idag är det mesta metall, kolfiber, glasfiber osv. Men vissa delar är nog plast än. Fördelen med plast är att det flexar
mer och återgår. När det blir för mycket, som tex vid en krasch, då går delarna sönder och man byter ut dem och flyger igen. Flaskhalsar ska
ju vara billiga. Just det att plast flexar gör att de flyger lite instabilt och slappt. Vad gäller metall så är det förstås mycket mindre glapp och
flex och flygningen blir genast mycket mer stabil. Nackdelen med metall är att delarna kan böjas lite eller väldigt lite och om de är sneda så
kan det ge sneda vinklar och annat irriterande som gör att man inte får ordning på helikoptern, gäller att hitta delen med mätningar bara,
byta delen och flyga.
Hur helikoptern fungerarDetta är en vanlig storlek och perfekt nybörjarmodell. Lagom och inte så skrämmande, kan även flygas inomhus i idrottshallar. Motorn som
drivs av fartreglaget drar runt huvudrotor och stjärtrotor via utväxlade drev. Tre servon styr huvudrotorns lutning och bladvinklar så att
helin kan fara framåt/bakåt, vänster/höger samt upp/ner. Stjärtservot styr stjärtrotorns bladvinklar så att rotationen på helikoptern och
med gyros hjälp håller den även helikoptern rak så den inte roterar av sig själv åt något håll vilket den annars skulle göra.
SpecifikationerHelikopter - HK450 metallblingad
Gyro - HobbyKing HK401B Cyro (jo jag vet, de vet inte skillnad på G och C)
Stjärtservo - Hextronic HXT900 9 gram Analogt
Cykliska servon (för huvudrotorn) - 3 st Hextronic HXT900 9 gram Analoga
Motor - Turnigy Typhoon 2215 Brushless Motor
ESC (fartreglage) - Turnigy Plush 40A v3.1 med 3A 5V BEC för att mata elektroniken på helikoptern
Val av grejer?- Vad gäller valet av helikopter så finns det massor med tillverkare och modeller. Spelar nog ingen roll vad man väljer, det är oftast priset
som styr men man ska även se till att få tag på delar, speciellt om man har brått och inte vill hinna flyga simulator så mycket som man
borde.
Är många som flyger utan att krascha så mycket, men det tar mer tid att steg för steg komma vidare. Bättre än att skynda,
då får man garanterat ägna mer tid på byggbordet. Ju dyrare desto bättre stämmer oftast, men det finns även speciella helikoptrar som
kostar mer för att de görs i mindre upplaga men är mer genomtänkta. Lite som med bilar i verkliga livet. En Ferrari kostar mer, men
en Toyota funkar bra den med. Vissa helikoptrar har flybar, andra inte (FBL, Flybarless), dvs stabiliseringsstång i huvudrotorn. Och så finns
det remdrivna stjärtrotorer eller axeldrivna (TT, Torque Tube som är det nyare).
- Gyro finns det också en uppsjö av olika sorter. Tidigare var det vanligare med 1-axliga gyron som höll stjärten på plats, som i denna tråd.
Enkla att ställa in och räcker hur bra som helst för vanlig flygning. Finns idag även 3D-gyron (3-axliga) som sköter hela helikopterns stabilitet,
även huvudrotorn. Just gyrot i denna helikopter är en kopia på Futaba Gy401 som är riktigt bra gyro. HobbyKings variant kunde ibland funka
väldigt dåligt och det berodde ofta på att de inte satt fast kretskortet med gyrokomponenten på inne i gyrot. Bara att öppna och limma fast.
Dessa enkla gyron har oftast också en till kabel som ansluts till mottagaren (se längre ner) för att styra gain, dvs hur snabbt gyro ska agera.
- Stjärtservo... bäst är digitala väldigt snabba servon. Men ett analogt och långsamt funkar också. Skillnaden är att ett analogt servo oftast
är mycket långsammare och inte hinner med lika snabbt, men vad gör det om det är en nybörjarhelikopter? Inget egentligen. Digitala kan
kosta upp emot 100€ medans ett analogt kan kosta några stycken euron.
- Cykliska servon... dvs de som styr huvudrotorn. Vissa äldre helikoptrar har ett servo per funktion, ett som lutar framåt, ett som lutar åt
sidan och ett som sköter upp/ner (collective). Då kan man ha olika servon. I denna heli används CCPM (Cyclic Collective Pitch Mixing), dvs
servona är placerade så att deras samverkan utför just fram/bak-lutning, höger/vänster-lutning samt collective (stiga/sjunka eller upp/ner).
Och just därför måste dessa servona vara likadana så de är lika snabba och har samma utslag och kraft. Ju starkare och snabbare, desto
mer vilt kan du flyga. Ju långsammare, desto sävligare kan du flyga, perfekt för nybörjare. Denna har långsamma Hextronic-servon. En nackdel
med billiga servon är att de också har dålig upplösning, dvs de rör sig inte mjukt utan knorrar sig fram i steg. Då är det bättre att satsa
på lite bättre servon som rör sig mjukt så flygningen blir lättare. Kostar förstås mer.
- Motorn... 450-klass... finns olika motorer som rekommenderas till dessa helikoptrar, denna har en 2215 (storlek på motorns stator i detta fall).
Måste vara borstlös motor vars specifikationer matchar en 450-heli och dess drevning. Brukar oftast gå på motorstorlek och KV-värde, dvs
hur många varv motorn snurrar per volt. Typhoon är en prisvärd motor.
- Fartreglage (eller ESC, Electronic Speed Controller) är den komponent dit du kopplar acken och den som styr motorn. De har ofta också en
spänningsregulator (BEC, Battery Eliminiator Circuit) som drar ner ackens spänning till tex 5V för att driva all elektronik på helikoptern.
Har man inte en sådan behöver man en UBEC (extern BEC som kan heta olika, UBEC är vanligast).
Ack då?Vanligaste och mest lämpliga acken till denna helikopter-storlek och modell är ett 3-cells LiPo, så kallad 3S (3 celler i serie) med 2200mAh
kapacitet och 25-35C (urladdningsström som anger hur många gånger ackens kapacitet man kan dra ur dem kontinuerligt, i detta fall
25 x 2200 = 55A).
Och mottagare!Den är ett måste, det är den som du ansluter allt till i helikoptern (sändare är också ett måste förstås, själva "radion"). Till den ansluts
fartreglaget, de tre cykliska servona samt gyrot som även har en till kabel för gain. Så antalet kanaler brukar vara 6 eller fler beroende
på vad mer helikoptern har utöver standard. Denna heli har ingen mottagare just nu.
Helikoptern som ska gås igenom...
Attachment:
IMG_2771.JPG [ 167.33 KiB | Viewed 7362 times ]
Attachment:
IMG_2772.JPG [ 266.85 KiB | Viewed 7362 times ]
Attachment:
IMG_2773.JPG [ 209.82 KiB | Viewed 7362 times ]