Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:55

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 22 Jan 2022, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skalahelibygge - Hirobo Shuttle Jet Ranger 30-size

En sån här dök upp idag (tack Elvis)! :mrgreen:
Är ett .30-size helikopterskal som verkar vara bolt on för en Hirobo Shuttle .30 helikopter med tex OS Max 32F-H-motor.
Men en sån har ju inte jag, och jag satsar helt på el-heli till denna.
Storleken .30 (metanol) ska motsvara 500 (el).

Först gäller det att få tag på mekaniken till den, jag har en HK500 helt komplett, behöver bara en ny stjärt.
Den flög riktigt bra tills stjärten exploderade, HK-original har jag kvar (plast), men det var uppgraderade som exploderade om jag minns rätt.

Sen den andra frågan... vilken JetRanger ska jag avbilda? Finsk eller svensk hade vart att föredra.
Vanlig helikopter i verkligheten, måste se vilken modell av JetRanger det är, finns ju en binge av den korta varianten.
Jag trooor det fanns en åländsk JetRanger på Åland förr (den som piloten till Ålands första ambulansheli hade före).

Attachment:
IMG_3978.JPG
IMG_3978.JPG [ 247.63 KiB | Viewed 3588 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sun 23 Jan 2022, 00:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provade HK500-GT-mekaniken i skalet. Nog ska väl det gå.

Dock måste JetRanger-bommen kapas 5-7 cm eller nåt sånt, den är så lång jämfört med HK500-GT-bommen.
Ni som har T-Rex 500... har ni nån extra remdriven stjärt? ;-)

Det andra är batteri-byte... nuvarande löstagbara nos är inte något man "tar bort och sätter tillbaks" i nuläget.
Men det kan nog lösa sig med magneter istället för skruvarna som det är tänkt.
Passformen på skalets delar är lite sisådär, men det glasfiberarbetet kan fixas i samband med ommålningen.

Skulle vara snyggare med ett mer skalalikt rotorhuvud, men det är nog ingen hög prio i nuläget.

Det lär säkert dyka upp andra problem...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sun 23 Jan 2022, 11:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HK500-GT-mekaniken i JetRangern?

Mjo nog verkar den passa.
Dock ser rotormasten väldigt maffig ut mot vad masten gör i verkligheten. :-D
Exempel: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... eliair.JPG

Nästa steg... få tag på en stjärt som passar HK500-GT / Align T-Rex 500 med remdrift. Undras om de har samma tänder på remmarna... och samma diameter på bommen.

Attachment:
IMG_3979.JPG
IMG_3979.JPG [ 204.7 KiB | Viewed 3572 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Wed 02 Feb 2022, 21:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HK500-GT kommer få ny Align-tail (som ligger dit norröver) samt ett Align FBL-huvud.
Det borde bli en OK setup för JetRangern. 8)

Align FBL-huvudet kommer från Sverige... men det sitter på en Align T-Rex 500ESP med motor + cykliska servon + stjärtservo. Ingen ESC dock.
Men det kom med ett Spartan ds760 flybar-gyro + Align 3GX-gyro på köpet. Samt en bunt delar och ett flybarhuvud. Denna heli tänkte jag dock använda i en 500-size EC-135 senare. ;-)
Som ska ha 4-bladigt i nåt skede.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
HK500-GT kommer få ny Align-tail (som ligger dit norröver).

Inte råkar du ha vägarna förbi storstan eller andra villovägar någe framöver så vi inte glömmer bort dessa grejer Uffe? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 14:03 
Online
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
MickeM wrote:
HK500-GT kommer få ny Align-tail (som ligger dit norröver).

Inte råkar du ha vägarna förbi storstan eller andra villovägar någe framöver så vi inte glömmer bort dessa grejer Uffe? :lol:

Javisst ja. Det ligger en låda vi mig som ska ti dig. Den hade ja glömt 8)
Tar me den till Jobbet så är den lite närmare iaf...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Nu har jag alla delar till denna heli för att få den flygklar. Eller, jag borde ha det, lådan ligger i bilen än med delarna från Sverige. Ska gå igenom mekaniken (denna: viewtopic.php?f=74&t=7367&start=40 ) och se till att den flyger först. Sen in i skalet och flyga med skal. Men jag vete sjutton hur jag ska göra med batteribyte, skalet är gjort för metanol-motor. Kanske går att göra nåt med lås och magneter. Har ännu inte kommit på vilken avbild jag ska göra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 08:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stjärten har kommit...
...för länge sedan!

Align-stjärten som jag fick tag på tidigare från Sverige hade jag ju glömt bort lite. Men nu är den redo att monteras, hur den nu passar HK500-GT återstår att se. Metall-bladhållre på stjärten hade varit snitsigare. Nån som har? Helin ska sedan tidigare vara välbyggd och genomgången (gjort det själv :roll: ) så bara jag får stjärten på ska den göras flygklar och flygas några ackar. Sen ska 2-bladiga FBL-huvudet från en Align T-Rex 500ESP monteras och då får jag väl lära mig FBL. Jag har en dongel på väg till mitt Align 3GX Compact-gyro, vet inte om det är bästa "skala"-gyrot för denna size, men det får jag väl märka sen när jag läst på lite. HK500-GT-helin byggdes för lugn flygning och skala är den perfekt för med super soft start. Dessutom rem-drift (som det var på de första HK500orna) så kommer den bli tystare.
Största problemet är nog fortfarande hur jag ska byta ack mellan flygningarna...

Attachment:
IMG_4219.JPG
IMG_4219.JPG [ 296.23 KiB | Viewed 3406 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 14:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Redo för inställningar!

Släpade fram allt, spred ut det, tittade, började!
Attachment:
IMG_4223.JPG
IMG_4223.JPG [ 503.96 KiB | Viewed 3405 times ]


Gick igenom det som var slut, tror skruven till spindelaxeln på stjärten gick av.
Till på det så hade det uppgraderade remhjulet inne i helikoptern fastnat och då hade lillaplastdrevet på samma axel strippats på kuggar.
Monterade Align-grejerna (stjärt + bom-hållarpaketet med axel med stjärtdreven, mm).
Skruvade fast bomhållaren fram och då gick en till skruv av, och då hade jag inte ens kommit hela vägen in med skruven. :shock:
HobbyKings kvalitetsgrejer...

Men hur som, bytte och fixade och nu är den komplett och klarbyggd igen.
Återstår bara lite inställningar fast dom ska ju vara kvar sedan tidigare.
Men bäst dubbelkolla att allt är rätt inställt och funkar så ska den va flygklar igen.
Kablarna hänger lösa, mottagaren sitter nån annanstans just nu.
Attachment:
IMG_4224.JPG
IMG_4224.JPG [ 244.44 KiB | Viewed 3405 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Thu 14 Apr 2022, 18:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
... Jag har en dongel på väg till mitt Align 3GX Compact-gyro, vet inte om det är bästa "skala"-gyrot för denna size, men det får jag väl märka sen när jag läst på lite....

Fick hem dongeln idag, gratis + frakt. Inte illa! Öppnar asken och så ligger det även ett gyro där. :shock: Komplett ask med media o allt. Så nu har jag TVÅ Align 3GX Compact-gyron. Folk är för snälla ibland. Men bra ha flera av samma förstås.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 02 Jul 2022, 21:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2022!

Tog mig tid och lade på mottagaren, anslöt allt, testade, justerade, ställde in, osv.
Bytte en glapp länk också. Hur nu en länk kan va glapp på en heli som flugit 3 ggr eller nåt sånt. Men men... HobbyKing-kvalitet är som den är.
Fortfarande med flybar-huvudet, men måste se att allt funkar sedan senast före jag börjar med nåt nytt.

Så bara denna flugits lite (6S 3300mAh) så ska jag trycka in den i Jet Ranger-skalet och flyga skalet nån gång... sen ska jag se om jag får på FBL-huvudet också med 2 blad samt nåt FBL-gyro.

Har fortfarande inte klurat ut hur jag ska komma åt acken i helin med mekaniken i skalet...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Wed 13 Jul 2022, 23:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen med Align-stjärten!

Och bra flög den. Ska flyga den igen när det inte blåser så mycket så jag kan ställa in den mer och få "skala-feeling" i den.

Jag tog fram Jet Ranger-skalet på bordet igen så jag får montera in HK500-GT i skalet. Det är ju det där med batteribyte som blir utmaningen. Men jag ser att mekaniken och landstället kan monteras i bakre stora "skal"-delen.Det gör att hela nos-delen och topp-delen kan monteras på efteråt. Egentligen tror jag att jag skruva ihop topp-delen med nos-delen så blir det en del mindre att oroa sig över. Men passformen är usel. Borde gå att fixa med att kapa upp och laga ihop. Sen om batteriet för rum eller inte, det får jag se sen. Alternativen är att jag gör som jag ska göra i min 500-size BO105, dvs två skilda ackar som sätts på bägge sidor om mekaniken på "golvet". På det sättet syns inte acken där pilotfigur blir. Lite störande att det är en svart ruta. Ska se hur jag gör med de andra fönsterna. Och jag har ännu inte kommit på vilken heli jag ska avbilda.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Tue 19 Jul 2022, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög 2 ackar idag

Blåste som sjutton (över 7 i byarna) så det var inget höjdarväder för finjusteringar, men jag fick i alla fall in känslan för mjukstart, hovring och lite "skalaflygning" mellan vindpustarna. Flög även med ett Idle Up-läge med lite mer skalalikt jämnare varvtal istället för Normal. Kommer aldrig använda fler Idle Up-lägen på denna. Vet inte om jag behöver flyga den mer i detta utförande. Flygtiden var 6 minuter med 6S 3300 LiPO (största som fick rum under kåpan).

Målet är att flyga skalet "så fort som möjligt", sen gå vidare i "projektet".

Nästa steg är att väga skalet och lägga till den vikten på helin och flyga igen för att dels se hur temperaturer blir på motor, ESC och ack. Men också hur den beter sig med utslag för hiss, tilt, roll och yaw. Och även expo samt idle up. Måste även justera throttle- och pitch-kurvorna så man inte får såna där "stiga-som-en-fastbunden-kalkon"- eller "sjunka-som-en-sten"-beteenden.

Efter ovanstående funkar bra så ska helin in i skalet. Om tyngdpunkten blir helt tokig så får jag använda de två 3S-ackarna jag köpte till andra 500-size-skalet och placera ut dem så tyngdpunkten blir rätt. Skalet kommer i detta skede bara att tejpas ihop och se hur det flyger med aerodynamiken av skalet.

När skalet flugits för första gången, av mig, så blir det dags att få till skalets passform. De tre stora delarna passar väldigt dåligt ihop, så det blir att knäcka glasfibret och reparera ihop det så passformen blir bra.

Under tiden jag fixar skalet så måste jag väl byta ut flybarless/paddelstångs-huvudet till FBL som jag har nånstans. Och då måste jag byta gyro också. Och flyga det utan extra vikter och sen med vikter och sen med skalet på.

Efter det måste jag ju nog veta vad jag ska efterlikna för helikopter så jag kan påbörja det roliga med detaljer och måla osv.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Wed 20 Jul 2022, 09:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Besiktning!
Gick igenom helikoptern efter de tre senaste flygningarna. Väldigt många skruvar lite uppskruvade. Drog åt dem nu och ser igen efter nästa flygturer. Borde väl ha limmat alla med en gång, men då mycket ska bort framöver så chansar jag på detta och spar lite material. Några skruvar limmade och drog jag om som är kritiska. Verkar som att HobbyKing-alu inte tål blå Loctite 243, så jag får använda ett annat gänglåslim och sen låsa skruvhuvudena. Självdragande skruvarna in i plast ska man ju enligt Thunder Tiger limma med tunn CA. Det blir nog så här med ser det ut som, eller så använder jag skruvhuvudlåslim, men det vet jag inte hur bra funkar på metall mot plast. Några kul-linkar var på gränsen till för lösa också, så det får bytas efter kommande flygningar. HobbyKing, jonä! Det är inte värt att snåla att köpa därifrån. Sen blir det Align FBL-huvud och det ska ju funka kanoners.

Skalets vikt!
Mekaniken med ack och helt flygklar (TOW, Take Off Weight) väger idag 2064 gram inklusive blyet. Men vad väger ett gammalt Hirobo 30-size skal tror ni? 594 gram för bara delarna. Lite lättare blir det för en del grejer ska bort före mekaniken ska in i skalet som tex landställ, bomstag, stabilisator, fena, blyvikter bak osv. Sen ska det väl gå åt lite trädelar och skruvar för att få mekaniken på rätt i skalet. Så det lär säkert hamna på över 2600 gram totalt ändå. Så lite justera blir det gällande vikten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Wed 20 Jul 2022, 20:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag igen!

Nu med drygt 600 gram extravikt. Hittade två metalllunsar som passade perfekt in mellan ramplattorna bakom motorn. Tog bort det andra blyet som jag hade fast på fenan tidigare. Lallade iväg till fältet och provflög. Inte var det nåt märkvärdigt med det. Helin flög den som den inte visste om att det var 600 gram mer. Enda skillnaden var att den vart mycket stabilare och flög mer "skala-likt" om man kan säga så. Klart nöjd!

Skillnaden?
Ja det märkte jag på LiPo-varnaren.
Igår flög jag utan extravikt och idag med 600g extra.
Igår:
- Ack 1: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Flög 5min45 och när acken svalnat låg den på 3,82V (helt OK storage direkt), så 6 min timer på sändaren räcker för hovrande.
- Ack 2: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Flög inte länge så börja den pipa, ändrade till 3,6V, flög inte länge så pep den igen. Ändrade till 3,5V och flög totalt 6min22. Spänningen på svalnad ack låg på 3,76V (lite lågt för min standard), så 6 minuter flygtid funkar fint här med. Men denna acken va sämre.
Idag, nu med 600 gram extra!
- Ack 1: LiPo-varnaren inställd på 3,7V. Idag flög den bara 3min30 så börja det pipa. Ändrade till 3,6V och flög totalt 6min45. Cellspänningen blev nu 3,73V. Så 6 minuter fortfarande helt OK.
- Ack 2: LiPo-varnaren inställd på 3,6V. Flög 2minuter så börja det pipa. Ändrade ner till 3,5V och flög totalt 4min45. Efter acken svalnat så låg cellspänningen på 3,78V. Så 5 minuter med den acken.

Skillnad på ackar alltså fast bägge var Turnigy och 6S 3300. Men den senare är mindre. Men men, jag köpte dem beggade och har ingen aning hur de skötts och hur använda de är. Har nya andra ackar.

Temperaturer då?
Igår vart motorn knappt mer ljummen än utetemperaturen. Idag vart den varmare, kändes varmare. Mätte med sån där lasertempmätare och den visade 38.
Igår vart ESCen knappt varm den heller, men idag vart det lite varmare, ca 38 där med.
Igår vart ackarna lite varma, inget märkvärdigt, tror det var lite över 30 grader. Men idag så vart ackarna lite varmare, 39 grader på den senare acken.
Så jag ska placera ESC + UBEC på nåt smart ställe. Nya ackarna är bättre på alla sätt och vis. Motorn, jag tror den klarar sig.

Skalet?
Jag borde ju ha gått över till FBL i detta skede, men målet var att flyga med skalet, så jag tar det först.
Helin är tillräckligt nedmonterad nu så jag kan börja passa in den i skalet och fixa fästen mm. :mrgreen:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 23 Jul 2022, 10:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Anpassning av skalet har påbörjat!

Häromdagen tog jag bort allt som behövs från mekaniken för att kunna börja passa in den i skalet.

Mekanik-säten
Det första som behöver göras är att skapa "säten" för mekaniken inne i skalet, för mekaniken kommer ca 5 cm högre upp än botten. Satte in lite tejprullar och annat som fyllnad nerifrån och lade in mekaniken för att se att den låg i rätt höjd på ett ungefär. Mätte tjockleken på dessa och sågade ut två plywood-bitar samt gjorde fyra aluminium-plattor för att fästa i ramen och i skalet. Får anpassa dem senare, gjorde allt med lite marginal för säkerhetsskull.

Flytt av landställ
Monterade dem på helimekaniken och lyfte in allt i skalet, fäste bakre landstället (fick borra upp för hålen stämde inte). Men främre landstället linjerade inte alls med mekanikens främre landställsfästen, inte så konstigt. Men det som störde va ju att mekanikens främre landställsfästen var längre fram än skalets landställsfästen. Så jag började titta på skalet var landstället egentligen ska vara. Det visade sig att landställsarmarna var allt för nära varandra och inte alls på rätt ställen på skalet om man ser från sidan. Så jag kapade ut och gjorde om framtill så att landstället blir på rätt ställe på skalet och bakre ska flytts en bit fram för att det ska bli rätt.

Batteriplacering
Nu kunde jag montera ihop bakre delen av skalet (huvuddelen) och även montera in mekaniken och sätta fast landstället. Efter att ha torrmonterat ihop allt så märkte man snabbt att batterihyllan inte går att använda för batteri längre, batteriet får inte rum ett dugg. Så jag går in för samma lösning här som med min andra 500-size skalaheli, två batterier på sidan. Och på denna heli får ackarna hur bra rum som helst på sidorna och de går att justera bak-fram hur bra som helst för tyngdpunktens skull. Så det hela blir rätt smidigt ändå: Sätter i ackarna, på med nosen, på med växelhus-locket och flyg.

Måste hitta nåt sätt att få nosen och växelhus-locket fast och loss smidigt med flärpar för att rikta in plus magneter och drag-lås för att grejerna inte ska lossna under flygning.

Om man ser från sidan så kan man även kapa bort det mesta framtill i cockpit ifall man vill lägga in interiör, men framfönstrena = inte fönster, så hm, inte nu.

Det har varit nån metanol-mekanik i skalet förr, därav lite andra hål och stort hål för ventilation.
Gjorde såna här säten bak (och fram) för att få mekaniken på rätt höjd inne i skalet så det ser bra ut utifrån och för att mekanikens bom ska bli centrerad i skalets bom.
Det är träskruvar underifrån på nedre alu-plattan och ovanifrån på övre aluplattan.
Ska även sätta in gummimatta mellan så vibrationer och "skal-resonans-brum-och-oljud" kan fås bort.
Attachment:
IMG_4307.JPG
IMG_4307.JPG [ 201.59 KiB | Viewed 2870 times ]


Här ses sätet fram samt att jag flyttat fram landstället jag nämnde om ovan.
Och man får bra rum med batterier på sidan om sätena så att de inte heller syns utåt.
Skalet måste även fästas i sidled högre upp så att skalet inte vobblar av och an vänster höger för då kommer huvudrotor-stag mm ta i växelhus-locket.
Attachment:
IMG_4312.JPG
IMG_4312.JPG [ 222.97 KiB | Viewed 2870 times ]


Nosen till vänster, utsågad del i botten som ska fästas i huvudskalet till höger.
Bara att skjuta på nosen efter man satt in batterierna och anslutit dem.
Attachment:
IMG_4311.JPG
IMG_4311.JPG [ 263.17 KiB | Viewed 2870 times ]


Sen när nosen är på så kan man sätta på växelhuslocket och allt får rum utan att ta i, typ.
Attachment:
IMG_4310.JPG
IMG_4310.JPG [ 183.17 KiB | Viewed 2870 times ]


Ser man rakt från sidan, om man linjerar upp bakre fönsterkanterna så kan man ta bort det som syns av mekaniken, OM man vill fixa dit en cockpit för mer skalalikt utseende.
Attachment:
IMG_4309.JPG
IMG_4309.JPG [ 156.25 KiB | Viewed 2870 times ]


Undertill har jag lagt ett rött streck där hålen för landstället förr var, såg inte klokt ut, helikoptern såg ut som en hund där nån bundit ihop alla fyra benen.
Attachment:
IMG_4306.JPG
IMG_4306.JPG [ 137.62 KiB | Viewed 2870 times ]


Här ser man att ackarna bra får rum i skalet och flyttbara fram-bak.
Attachment:
IMG_4305.JPG
IMG_4305.JPG [ 142.89 KiB | Viewed 2870 times ]


Så här ser den ut nu från sidan, klart mer skalalikt, fast landstället liknar inte ett dugg, men det går att byta ut senare om jag får för mig det.
Det är för högt, är ett Raptor 50-ställt, är för tjock, för korta rör, osv.
Men denna heli är inte super-skala från början ändå, så look-a-like duger långt.
Attachment:
IMG_4304.JPG
IMG_4304.JPG [ 169.03 KiB | Viewed 2870 times ]


När mekaniken är anpassad till skalet så det sitter fast, så ska jag ge mig på stjärten.
Skalets bom är för lång så den måste kapas och göras om lite på änden.
Jag har även funderat på svänga riktningen på huvudrotor och stjärtrotor, men då kommer stjärtrotorarmen att behöva spegelvändas så jag måste kolla hur det går.
Dvs att stjärtrotorn kommer på rätt sida av skalet.

När stjärten är klar så ska jag fixa till nosdelen och växelhus-locket så att de passar, för nu är passformen hemsk!
Under resan ska jag även få till FBL med annat gyro.

Och sen måste jag placera ESC samt mottagare så kablaget kan hamna på bra ställen.

Men vilken heli ska jag efterlikna?
Finns ju ingen på Åland vad jag vet (?) och den som fanns förr på Åland vet jag ingenting om heller.
Så en svensk eller finsk avbild hade varit roligast.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sun 18 Sep 2022, 10:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Anpassning av skalet fortsätter...

Skalet hade som tidigare sagt inte så bra passform i skarvarna mellan huvuddel (kroppen), framdel (nos) och dogbox-lock (övre delen). Dels var det för mycket material på vissa ställen där ytorna ska ligga emot varandra så det måste slipas ner för att delarna ska passa ihop. Även slipa ner kanterna så det blir rakt och inte kurvigt som det var för att få bort glipor. Så nu passar framdelen ihop med huvuddelen så att jag kan börja fixa skruvarna som håller ihop dem. Skruvar? Jo, jag kom på att jag inte behöver ta bort framdelen för att byta batteri, det är så stora fönster, utan "glas" så man kan kommer bra åt att sätta in batterierna den vägen. Här på bilden ses några av hålen jag redan borrat och så håller jag på limmar fast en av plywoodbitarna bakom. Skruvarna är små insex-skruvar med metallgänga. Skulle det börja slira så i med lim bara och dra nya gängor.
Attachment:
IMG_4375.JPG
IMG_4375.JPG [ 175.73 KiB | Viewed 2530 times ]


Ser man på bilder av en Jet Ranger så har dom inte rundade hörn på alla fönster. Så det slipar jag bort, har gjort nedre högra hörnet på detta fönster. Och den där stora sluttande kanten nere i vänstra hörnet existerar inte ens, så den ska bort. 15 hörn kvar att slipa ner.
Attachment:
IMG_4376.JPG
IMG_4376.JPG [ 187.49 KiB | Viewed 2530 times ]


På bommen finns de två stabilisatorerna (de är upp och ner jämfört med en vanlig flygvinge för de ska pressa ner stjärten när man flyger framåt. Jag har sett olika lösningar på hur folk har fäst dem och då har de flappat och lossnat osv, men jag tycker min lösning funkar bättre, kanske inte helt ny? En pianotråd rakt igenom bommen. Inne i bommen är dock mekanikens bom, så pianotråden måsta böjas som en båge i mitten före jag sköt in pianotråden, blev hur bra som helst. Limmar fast i senare skede efter målning.
Attachment:
IMG_4377.JPG
IMG_4377.JPG [ 165.36 KiB | Viewed 2530 times ]


Just det ja, jag placerar stjärtrotorn på rätt sida av skalet. Jag vet inte varför RC-helikoptrar har stjärtrotorn på höger sida. Därför är staget på ovansidan. Så det jag måste göra är att vända stjärtrotorbladen, vända huvudrotorbladen men även vända envägslagret i huvuddrevet samt polvända motorn och se till att remmen är roterad 90 grader åt rätt håll så allt roterar rätt väg. Stjärtservot verkar ha bra utrymme inne i kroppen.

Detta skal är gjort för en metanol .30-helikopter och de verkar ha bra mycket längre bom än en HK500-GT/Align 500ESP (antar att 550-size är närmare 30, men en sån hade jag inte och skaffar inte heller) så jag måttade ut var det ska kapas så man får en början, kapade och då hade stjärtväxeln sin plats. Men bommen på en Jet Ranger fortsätter bakåt en bit, inte som ett rör, utan med en aerodynamisk form som är spetsig på änden. Så den bit jag sågade bort sågar jag slitsar i nu så jag kan trä på den igen och göra fästen så den passar dit med tre skruvar. Sen ska den kapas i rätt längd och även kapas så att jag kan sätta skum på plats som jag sedan kan slipa ner till rätt form och sen glasfiber på det.
Attachment:
IMG_4378.JPG
IMG_4378.JPG [ 172.39 KiB | Viewed 2530 times ]


Osv... sen har jag en stjärtkon som liknar Jet Rangerns istället för ett öppet rör. Fenan ska monteras på rätt ställde sen också. Ska se ut så här:
Attachment:
206B-rotor-blade.jpg
206B-rotor-blade.jpg [ 35.23 KiB | Viewed 2530 times ]


Fortsättning = Få fast framdelen klart på huvuddelen med skruvarna, få fast dogbox-locket uppe på kroppen med skruvar, anpassa och bygga stjärtkonen klart och fäst med skruvar, fixa alla kanter på alla fyra fönster med runda hörn, fästa fenan bak på stjärten... sen blir det nästa funderare på vad som ska göras efter det. Jag har funderat på byta ut landstället mot en rörkonstruktion istället för dessa massiva ThunderTiger Raptor-landställ, men dom kan bytas när som helst i senare skede. På vissa bilder har riktiga helin kåpor på landstället så det "liknar" Raptorns.

Det är ju ingen super-skala-helikopter med alla rätta mått eftersom skalet inte är skalenligt från början utan blir en helikopter som kommer likna där jag försöker eftersträva detaljer mm så det ser ut som originalet i 1:1-världen. Denna Hirobo-kropp är kompaktare än den riktiga som är lång, smal och slank med klenare bom.

Efterlikna vilken heli?
Jag tänkte försöka göra en kopia på en finsk Bell Jet Ranger 206. Finns olika 206 men denna liknar väl mest A eller B. Inte kollat likheterna så noga än, verkar va mest motorstyrka det skiljer på för det finns konverteringspaket för den som har en riktigt Jet Ranger 206A och vill ha en 206B. Har funnits och finns ett drös Jet Rangers i Finland, men de flesta har rätt tråkiga utseenden och jag fastnade för att göra en avbild av Finska gränsbevakningsväsendets ena Jet Ranger (tror de hade sju och jag tror den sista flög 2012), dvs nån av följande (som jag vet registerbeteckningen på): OH-HRF (hittat bara en bild) och OH-HRG, OH-HRH samt OH-HRI har jag hittat massa bilder på, OM det är rätt modell. Hinner forska lite mer före jag målar. Men så här ser en av gränsbevakningens ut: https://nordicrotors.com/photos/3310

Sen är det väl slipa ner allt, grunda, fixa ytdetaljer, måla vitt, maskera och måla mörkgrönt, maskera och måla orange, applicera text och övriga detaljer... men före målning ska den flygas.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sun 27 Nov 2022, 21:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Någorlunda rakt och på plats...

Hamnade ett flyg på byggbordet denna stod på, så jag har inte gjort något åt Jet Rangern på nån månad, men tog lite bilder idag när jag flyttade på den.

Passformen var som sagts tidigare inge vidare. Detta gällde inte bara skarvarna sett utifrån, utan det var så mycket material på insidan så delarna passade inte ihop fast man hade fina skarvar på utsidan, gick helt enkelt inte att dra ihop med skruvar, så jag har slipat en massa på insidan också, vilket inte syns på bilderna nedan. Dessutom är tex dogbox-locket bredare och fel vinkel jämfört med resten av skalet, så det är svårt att få det att passa perfekt utan att kapa upp allt och laga om, så det blir en halvdan lösning istället som tar 10% av tiden att fixa till. Ingen utställningshelikopter detta. Kanske justerar lite sen före den ska slipas och målas. Men hur som helst så börjar det ta form steg för steg. Färgen har lossnat från glasfiberytan här och där, både före jag fått skalet men även under arbete. Hagmans grå på sen bara och slipa. Ska nu börja passa in fenan så den hamnar på rätt ställe och rätt vinkel. Sen ska den fästas så den hålls rak och på plats. Efter det ska jag bygga (om) stjärtrotorhuset så det liknar bilden i föregående inlägg lite mer. Dvs inte bara ett rakt rör. Ska även såga ut fönsterhörnen så den inte er ut som en Disney-heli längre. Dom där svarta insex-skruvarna jag dragit ihop alla delar med har ett jädra bett men borde bytas till nåt plattare, förslag? Skruvarna drar fast sig i plywood på insidan. Sista bilden... börjar likna en Jet Ranger mer och mer. Bommen ska vara horisontellt med marken och den ska ha lite uppnos. :D

Attachment:
IMG_4473.JPG
IMG_4473.JPG [ 210.84 KiB | Viewed 2117 times ]

Attachment:
IMG_4474.JPG
IMG_4474.JPG [ 205.87 KiB | Viewed 2117 times ]

Attachment:
IMG_4476.JPG
IMG_4476.JPG [ 134.74 KiB | Viewed 2117 times ]

Attachment:
IMG_4477.JPG
IMG_4477.JPG [ 229.57 KiB | Viewed 2117 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Mon 26 Dec 2022, 00:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stjärtkonen...

Kapade till bommen till bättre längd och tog sån där ljusblå foam jag köpte på XL-bygg för år sedan och skar till en plugg som jag tejpade fast i bommen.
Skar med skalpell, spacklade med Wonderfill foamspackel och slipade en stund med en träfil och olika sandpapper så den fick rätt form.
Attachment:
IMG_4478.JPG
IMG_4478.JPG [ 88.11 KiB | Viewed 1942 times ]


Vaxade in släppmedel (nån burk jag köpte på Sky Dream Hobby).
Attachment:
IMG_4479.JPG
IMG_4479.JPG [ 107.43 KiB | Viewed 1942 times ]


Lade på ett varv med 25 grams glasfiberväv men återstår lite utjämning på undersidan efter att bilden togs, inte klippt och penslat klart än.
Ser helt genomskinlig ut, tex på det ljusblå, det är glasfiberväv med epoxy där.
Jag har köpt flera olika enkom epoxiresinhartsnåntingblabla-paket enkom för sånt här, men jag hade så mycket vanlig epoxy-lim för att limma flyg så jag betar av lite sånt först.
Men 6 minuters epoxy va lite stressigt... :lol:
Epoxy-penseln fastnar på blandar-pappbiten före man är klar nästan.
Attachment:
IMG_4480.JPG
IMG_4480.JPG [ 163.51 KiB | Viewed 1942 times ]


Sen skar jag upp den i två delar vilket jag glömde fota, men ett lager glasfiberväv var för tunt, så fortsättning följer...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skalahelibygge - Hirobo Shuttle JetRanger 30-size
PostPosted: Sat 04 Feb 2023, 15:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fönsterhörnen inte runda längre

Kapade med Dremel upp fönstrena så de liknar originalet bättre.
Ska väl säkert kapa upp fler hål för galler och sånt, men det kanske blir efter första flygningarna med skalet på.
Torrmonterade ihop skalet så man ser lite bättre hur det blev.
Måste ta upp större hål för huvudrotormasten för nu "kan" stagen ta i och det går ej för sig.
Har även slipat på stjärtkonan en del, ska jämna ut håligheter härnäst och slipa jämnt, grunda lite...
Ska försöka få stjärtkonan att passa bra och få fast med skruvar.
Sen vet jag inte om jag ska göra så mycket mer med skalet, förutom att få mekaniken på plats bra och att allt funkar så den flyger som den ska.
SEN börjar det roliga med att fixa till allt annat på skalet, detaljer, måla osv.

Attachment:
IMG_4559.JPG
IMG_4559.JPG [ 172.63 KiB | Viewed 1803 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group