Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skala-Helibygge: Eurocopter EC135 P2 OH-HMU (Vario)
PostPosted: Fri 03 Sep 2021, 18:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skala-Helibygge: Eurocopter EC135 P2 OH-HMU (Vario)

Så var det dags... :mrgreen:
Jag har fått hem skalet till en Vario skala-helikopter.
Funderat länge på hur jag ska lösa det fortsatta bygget på samtliga åländska helis.
EC-135 har ju den komplexa fenestron'en i stjärten som knappt finns för små RC-helikoptrar.
Men Vario donar på dom och då fick det bli en sån.
Denna ska bli en kopia på den fjärde ambulans-helikoptern (vad jag vet) som tvinna på här på Åland, OH-HMU.
Den föregående var en helröd, den ska jag nog också bygga, men det blir mycket mindre skal.

Jag filmade OH-HMU för typ 10 år sedan:


Uppackad och "ihoptejpad" ser den ut så här. Den är rätt stor var den nog... skalan ska vara 1:6 eller just under. :lol:
Attachment:
IMG_3779.JPG
IMG_3779.JPG [ 218.13 KiB | Viewed 1450 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: Eurocopter EC135 P2 OH-HMU (Vario)
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Finaste helin i samlingen. Nästa steg är att bestämma mig för vilken el-setup jag ska ha. Finns tre att välja mellan. Jag vill inte ha bensin i denna. Skalet kommer förberedas för premiärflygning sen, men alla detaljer och målande osv ska vänta tills jag är van med mekaniken och den flyger bra med skalet. Detta är ett långtidsbygge, rätt så mycket mer kostsam historia jämfört med de andra helisarna också så det gäller att lära sig mycket och välja rätt. Som tur är har jag fått tag på många personer som kan hjälpa till om man kör fast. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: Eurocopter EC135 P2 OH-HMU (Vario)
PostPosted: Sun 01 May 2022, 08:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla dessa val!

Jag kikade runt på Varios hemsida före jag köpte skalet och då hade jag mer koll, nu verkar jag ha glömt. Men det finns olika förslag på mekanik och motorval till detta skal.

Benzin Mechanics
The benefit of a gasoline helicopter is a robust, easy-to-use engine for long flight times. The fuel is available at every petrol station (2-stroke mix). Kit Ord.No. 1320 contains the bulkheads for the gasoline mechanics. If the engine noise in flight does not disturb you, you will enjoy this classic drive system for model making.

Electric Mechanics 1002/84
Our propulsion recommendation for this helicopter! Contemporary mechanics, especially designed for the scale model electric flight. The mounting points in the fuselage are identical to those of the petrol engine. Therefore, the mechanics can be used in almost all kits that also fit the petrol mechanics of VARIO (in this case Ord.No. 1320). Electric motors are quiet, low in vibration, without exhaust gases and residual thrust. The blade slap noise of the rotor blades is more noticeable than with other types of propulsion and the result is a true-to-life impression in flight. For this electromechanical system you can choose between two drive sets: for 10S or 12S LiPos.

Electric conversion of the Benzin Fenestron mechanics 1002/25 resp. 1002/29
Use kit Ord.No. 1320 for conversions of the petrol mechanics to electric motor drive. The strong and rigid aluminum side frames from the petrol mechanics are very suitable for the powerful electric motors being used in model helicopters today. Electric motors provide very quiet operation with low vibration, and no exhaust gases or oily mess to clean up. Model flights are much more realistic without the noise of the petrol engine, and the electric drive is so quiet that even the sound of the rotor blades can be heard in flight. Electric conversions are easy to accomplish using the suitable VARIO drive sets to achieve the optimum system speed. You may choose between 10S or 12S LiPo battery cells when selecting the conversion drive set that will be right for you.

X-Treme-Electric Mechanics
Light and torsion-resistant electro-mechanics derived from the proven variant for nitro based fuels. The purple anodised aluminium elements are characteristic of this model. Kit Ord.No. 1330 is intended for the installation of these mechanics. Drive sets for 10S and 12S LiPos are available.

T-Rex version
Kit Ord.No. 1310 is adapted to the T-Rex 700 mechanics (until vintage 2011 / version DFC / DFC-Dominator). For later versions from November 2016 onwards, the supplementary set Ord.No. 307/100 is required. If you are planning to buy a new mechanical system, please choose the variant 700L V2.
The 8 blade Fenestron is included, an upgrade (Ord.No. 93/100) to a 10 blade Fenestron is possible.
This setup is intended for operation with the original 2 blade rotor head of the T-Rex Trainer. For a 4 blade version, we recommend a VARIO mechanism due to the speed.


Benzin propulsion option - Build suggestion
First build a VARIO petrol trainer (Ord.No. 8311) in the pod and boom configuration and fly, later install the mechanics in your scale fuselage. Advantage: You buy the mechanics components at a reasonable price and can learn the flying characteristics of the Benzin Trainer. The trainer mechanics can be built into all kits for gasoline mechanics or the electric mechanics Ord.No. 1002/80 and 1002/82. If you exchange the Benzin Trainer's 2-blade head to a multi-blade scale head, the reduction ratio must be adjusted. It is an easy conversion and the VARIO support network is always available to assist with the change.

Turbine Mechanics JetCat PHT3 (mechanics and turbine)
On request


Valet av motor?
Det kom med en bensinmotor och ställningen (träramen) som ska vara inne i helin är gjord för bensinmekanik (som kan elkonverteras). Jag vill inte att denna heli ska bröla med en bensinmotor så det måste bli nåt annat. Metanol? Nä, det får räcka med de jag har. Det som finns att välja mellan kvar är turbin och el. Turbin hade låtit väldigt vackert och luktat rätt. Det är mer verklighetstroget med turbin i en sån här heli. MEN, de som flyger både turbin och el säger att största nackdelen med turbin är att det är just turbin som låter, övriga heliljud försvinner i "oljudet". El-helisarna viner och låter som turbin, men flappande ljudet och andra heli-ljud hörs tydligare, speciellt på så här stora helikoptrar. Och så finns det en till aspekt... jag är n00b på turbiner. Ja och så va det ju priset då... är flera tusen euro dyrare att satsa på turbin än el. Så el it is!!! :lol:

Valet av mekanik för el?
Månne det finns fyra el-alternativ... el, bensin->el, benzin-trainer->el och T-Rex 700. Måste kika närmare på dessa och få en bild av vad det hela innebär.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skala-Helibygge: Eurocopter EC135 P2 OH-HMU (Vario)
PostPosted: Sat 07 May 2022, 12:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Valet av elektrisk drivning va det ja...

Alternativen blir färre och färre...
1. Plug-n-play-fenestron-mekanik-paketet 1002/84 https://www.vario-helicopter.biz/de/Mec ... 02703.html
Tror det skulle passa på min träram jag redan har också. Har frågat runt lite om det är så. Skulle föredra att få tag på en beggad, finns ju de som köpt men inte byggt. Vario-priserna är lite häftiga ibland.

2. El-konvertera motsvarande bensin-fenestron-paket, men det skulle va om jag fick tag på ett beggat sådant.

3. El-konvertera glödmotormekaniken X-Treme Mechanics om jag fick tag på beggad sådan.

4. Använda en elektrisk Align T-Rex 700 (finns olika versioner, beggad eller ny) eller konvertera min befintliga Align T-Rex 700N, men det senare verkar lite onödigt. Dock så verkar det som att AT-Rex 700 endast fungerar med 2-bladig setup för denna heli. Jag vill ju ha fler blad...

5. Använda en Vario Benzin Trainer. Jag har en sån, bensin-varianten. Men den har jag planer på ha till en annan heli. Dessutom måste den i så fall konverteras från bensin till el. Eller få tag på en ny eller beg Vario Benzin Trainer som redan är konverterad.

6. Väntar lite svar på om det finns andra alternativ...

Så det är en del att tänka på.

Sommar-status 2023!
Ja det var denna också, största helin jag har, och den som kommer bli klart dyrast av alla. Jag ska ha el-drift i den. Ska bara bestämma vilken jag ska beställa hem. Är väl inte så mycket mer man kan göra på den, förutom småfixa på skalet det man kan göra som inte beror på mekaniken. Känns som jag måste få undan massa andra projekt före. Men denna är en milstolpe i min helikopter-resa från 2006.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group