Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 11:43

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: BYGGE - Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500S
PostPosted: Sun 06 Dec 2020, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE - Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500S

Har funderat på det i flera år, men ska man utvecklas måste man ta tag i saker och komma vidare.
Jag har hållit på med autonoma multicoptrar och flyg ett bra tag och de flyger som de ska.

Det enklaste är att börja med en el-helikopter.
En 450-heli är billig men för liten.
Tänkte därför avveckla min HobbyKing HK-500GT och skaffa en annan RC-helikopter i liknande storlek, begagnad helst.

Om det går, så tänkte jag flytta över all elektronik till den nya.
Och det handlar om Typhoon-motor, Align-ESC, tre cykliska MKS-servon, Futaba-stjärtservo, 6S LiPo, mm.

Först bygga den klar, ställas in för lugn stabil flygstil, sen testflyga.
Och efter det ska en Pixhawk in i den med GPS, telemtri och hela köret.
Först få den att flyga med Pixhawk istället för Spartan-gyrot som jag har i HK-500GT idag.
Och sen få allt att funka som bra stabilisering i olika lägen, GPS, waypoint-flygning mm.

Har börjat fundera på Pixhawk-paket, har en bunt olika hemma.

En RC-helikopter är mer effektiv i flygning än en multicopter.
Det går åt mer energi att hovra än att flyga en helikopter.
Så det blir även en intressant utmaning att få lång flygtid också.

Har redan lagt ut frågor om förslag på helikopter på andra forum.

Som det ser ut nu så hade en Goblin 500 varit frän... tänk er den helvit eller helljusgrå med lite annat.
Den har helt klart en passlig kropp för UAV-looken. De finns i olika färgscheman, spelar ingen roll om jag ändå målar om.

Men så här ser en Goblin 500 ut:
Attachment:
goblin500.png
goblin500.png [ 195.87 KiB | Viewed 2838 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter
PostPosted: Sun 13 Dec 2020, 20:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hitta heli?

Hittat en beg helikopter nu (bara frakten inte blir tokdyr), en SAB Goblin 500 med reservdelsheli och extradelar. Ingen elektronik, den har jag redan det mesta av.
Det är den äldre med mer aludelar. Den nya har mer plastdelar, antagligen för att den blir lättare.
Fördelen med plast är just vikten och att det går sönder och då byter man. Aluminium håller eller böjer sig och kostar mer.
Så det är lite fördelar och nackdelar.
Så projektet rullar på.

Det första blir att gå igenom grejerna och börja montera elektroniken från HK-500GT (MKS cykliska servona + Futaba stjärtservot och ESC + motor).
Men denna Goblin har FBL-huvud så jag kan inte använda ett vanligt gyro endast (som bara är för stjärt), utan måste ha ett 3D-gyro.
Jag har redan en BeastX som jag inte använt än som ska i BO105-skalets helikopter sen.
Så det blir lite labbande till en början för att lära mig BeastX och FBL samt se till att motorsetupen passar helin.

Sen nästa steg är att byta ut BeastX när jag lärt mig den och istället sätta i en Pixhawk av nån sort och få helin att fungera med den controllern.

Målet med hela detta projekt är att uppgradera helin till något större... som tex en bensinheli med flera tankar för lång flygtid med kamera mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter
PostPosted: Mon 21 Dec 2020, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Goblins har kommit!

Bestämde mig för att SAB Goblin 500 Sport (Alu) skulle det bli och fick tag på en beg.
Nu har den kommit, eller "dom". Är en del delar... ingen aning hur långt dom räcker. ;-)

Attachment:
IMG_3434.JPG
IMG_3434.JPG [ 327.82 KiB | Viewed 2784 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Tue 22 Dec 2020, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går rykten om att det är en hyllvärmare och jajjamensan, det är som alla andras grejer just nu, bara står och skräpar. :mrgreen:

Men medans den står på "hyllan" så har jag hållit på klurat ut var controllern ska sitta och gått igenom delarna.
Blir nog att montera ner lite till och lära mig konstruktionen lite mer och kanske ändra på nåt beroende på val av elektronik.
Ska ju dit GPS, telemetri, PM, mm också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Tue 22 Dec 2020, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det där ryckte hörde jag med :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 01:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Dom här Goblin vilar i lådan och en till sändning detta år :shock: hur många har du egentligen :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 10:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Dom här Goblin vilar i lådan och en till sändning detta år :shock: hur många har du egentligen :D

Många blir det!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 11:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dessa Goblins hade ju hamnat lite i skymundan... men jag har mailat Helistore och frågat om de får hem grejer till denna som jag behöver.
Har ju nu ingen elektronik till dem. Det jag skulle ha i ena så blev kvar i HK500-GT-helin för Jet Rangern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Sat 05 Mar 2022, 23:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dags börja kika på Goblin 500orna!

Eftersom bordet vart tomt igen... så tog jag fram allt jag har som berör SAB Goblin 500 Sport-helikoptrarna. Ser ut som jag borde få ihop två st. Men denna tråd berör den autonoma-helin, så jag tror allt blir enklast om jag slaktar allt jag har, går igenom delarna (speciellt kullager, axlar, skador osv), bygger ihop en komplett fungerande RC-heli som sen blir grunden till den autonoma helin och det som blir över så startar jag en ny tråd för att bygga ihop till en "trainer". Jag kom ihåg när jag tömde ut allt på bordet att jag inte har elektronik alls till nån av dessa helikoptrar. Tanken var att flytta över elektronik från en annan heli, men den kommer fixas upp och återanvändas. Den autonoma kommer ha snäll setup för den kommer bara flyga runt, aldrig loopa eller rolla och dona med 3D ett dugg, den skulle ju bli autonom. Men den andra kan gott bli en 3D-kärra.

Attachment:
IMG_4054.JPG
IMG_4054.JPG [ 686.68 KiB | Viewed 1990 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 10:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Slaktade delvis ena helin som redan var lite i delar, men för att ha bättre koll på delarna när jag bygger dem från början så tänkte jag det är lika bra göra slakt och bygg på samma gång så jag slipper märka mm, så nu ska jag söka upp manualen, skriva ut den och få tag på det där andra limmet jag inte kommer ihåg vad heter, det Loctite som tål hetta och ska fästa kullager. Dessutom ska jag bygga 380-helisarna först, annars har jag bägge stora byggbord fulla med endast Goblins och då hindrar det byggen av annat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 20:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Manualen utskriven och 648-limmet införskaffat. Ska nog fortsätta slakta allt så jag kan välja ut de bästa delarna i samband med bygget då jag även går igenom alla delar och ser att allt är OK. Detta för att jag vill att den autonoma helin ska vara i gott skick så jag slipper trubbel med den. Hädanefter är denna tråd endast den autonoma helin. Målet med den är att skalet ska målas om. Men även att Pixhawk ska användas med Ardupilot Traditional heli-setup, dvs inte multicopter-jox här inte. Så det blir egentligen att få Pixhawken inställd så den agerar som ett FBL-gyro. Till på det kommer den ha GPS så den kan flyga själv (utöver det har den även andra sensorer). Orsaken till att jag valde SAB Goblin var för att den ser så jädra mycket coolare ut än tex en Align. :mrgreen: Användningsområdet är väl inte så genomtänkt än... Att få till allt det nämnda är ju en del. Men teoretiskt ska den kunna flyga snabbt och lång sträcka på kort tid. Mest för test egentligen då jag inte pysslar med traditionell heli tidigare med Pixhawk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Autonom RC-helikopter SAB Goblin 500S
PostPosted: Sat 09 Apr 2022, 12:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har börjat!

Monterade ner sista helin av de två som behövde gås igenom.
Samlat delar och rengjort.
Attachment:
IMG_4226.JPG
IMG_4226.JPG [ 190.95 KiB | Viewed 1846 times ]


Börjat skruva ihop, så nu ska det väl rulla på framåt.
Tills jag saknar nån del eller nått viktigt fett jag inte har, än.
Denna ska egentligen inte ha denna sorts landställ var det tänkt,
men det kanske är bättre få det upp från marken,
kanske byter sen, har fler sorter men inte kompletta.
Attachment:
IMG_4227.JPG
IMG_4227.JPG [ 302.88 KiB | Viewed 1846 times ]


Sommar-status 2023!
Skaffade två 500-size Goblins. Denna ska användas för UAV-flygningar. Byggs parallellt med den andra. Hamnade i paus för att jag inte hade fetter, oljor, men det har jag nu!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group