motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
RENOVERING - Vario Benzin Trainer http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=74&t=13568 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Tue 11 Feb 2020, 23:34 ] |
Post subject: | RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
RENOVERING - Vario Benzin Trainer Som sen ska monteras i en skala-heli... Äntligen har jag en Vario!!! Har velat ha en hur länge som helst, har varit ett av mina mål inom RC-heli. Har funderat länge på att köpa en ny (skala-heli) och räknat på det en hel del, men sen börjat fundera på att det skulle vara bättre att skaffa en Vario-trainer först. Men de växer ju inte på träd direkt och en ny trainer kostar 1300€ (bara ram + huvudrotor + stjärtrotor + motor... dvs ingen elektronik eller något av allt det andra) så det har inte lockat, för en trainer. Varför har jag inte skaffat en tidigare? Dels för att jag vill bli av med andra helikoptrar före (hmjo jag vet, inte gått så bra ), dels för att jag inte känt mig redo för en bjässe (den är större än min JR Ergo Z230, men Vario har alltid klingat högst för mig), dels för att jag inte kunnat bestämma mig för vilken av alla modeller jag vill ha. De är inte direkt billiga om man kikar på de större eller de med jet-turbin så de får helt enkelt vänta . Denna Vario har länge varit deras minsting, men nu 2020 har de även börjat med 600-size. Vario har både glöd-, bensin-, el- och turbin-motorer. Jag ville också börja med en enkel Vario för att komma igång och bekanta mig med dem från grunden vad gäller komponenter, heli-bensinmotorer, osv. Egentligen vill jag ha en Airbus H145-T2 (samma som flyger på Åland nu), men den finns bara i en skala och den är större än denna samt att den har en fenestron i stjärten och priset med el är just under 5-siffrigt, men med turbin så är det direkt 5-siffrigt. Så hmja, inte direkt lämplig första-Vario. Vario har egentligen tre sätt för skala-helibyggen. Det ena är att montera en Vario-trainer i ett skal, som man gör med alla andra mindre skala-helisar. Det andra är att man använder en Align-trainer för deras Align-anpassade skal. Men det tredje är det absolut mest skala-lika man kan gå på och det är att man skaffar Vario-mekanik för Vario-skal för där har de byggt mekaniken så den i stort sett hamnar där mekaniken är på en heli, dvs under doghouse't, ovanpå alltså. På det sättet blir hela cockpit fri från heli-delar och man kan bygga helin väldigt skala-lik. Hur som helst, jag kom över en ledsen småskadad Vario Benzin Trainer som använts för flygfoto samt filmning i en firma i fastalandet med någon variant av hävare gimbals och kameror, har sett lite filmer och det var rätt så stabilt trots allt. Flygtiden förstod jag att var runt 1h max 1h10 min med de tre tankarna ombord. Förstod att den vägde 11 kg med all utrustning (dvs med gimbal och kamera). Zenoah 270-bensinmotor och tre pipor att välja mellan, 5 Align-servon och ett Futaba, Governor, 3DR Pixhawk med telemetri, PM och GPS mm, antikollision- navigation- och landningsljus samt strobe, FPV med kamera och VTX samt OSD, en del reservdelar och säkert nåt till jag glömt. Det finns tydligen flera varianter på Vario Benzin Trainer. Eller optioner. 10 eller 12 mm huvudaxel. Kort eller lång bom med korta (1680mm) eller långa blad (1780mm). Äldre trainern med trälåda för servona och den nyare med servona på ramen om jag fattat rätt. Detta är den äldre, men den är uppgraderad för den har nån glasfiber-ram framtill eller vad det nu är, men fyra servon är i en liten träram ovanpå det. Finns säkert fler alternativ men de har jag inte koll på just nu. Helin har varit med om nåt för huvudrotorn är skadad (som ska bytas), måste kolla lite mer vad som hänt (har bara hittat en lite böjd plåt hittills på ramen). Haken var att säljaren ville bli av med ett nytt trebladigt huvud samt nya blad. Ett sådant innebär mindre vibrationer vilket är speciellt bra om man ska filma. Men jag ska ju inte filma, fast jag har ett PhotoShip One 2XPT liggandes. Vad ska jag då med ett trebladigt huvud till?! Nåja, köpte rubbet och så kom jag på att jag alltid gillat Hughes/Schweizer 300/296 som har bensinmotor på riktigt och den har ju 3-bladigt huvud! En heli där man ser mycket av tekniken. Så planen blir nu att renovera Trainern, sätta på elstarter och skaffa skala-skalet samt detaljer och bygga en sådan senare. Vario Benzin Trainern passar i alla Varios bensin-skal med lite variation på axel-diameter för de med kraftigare rotorhuvuden och större skalor. Det lustiga är att det finns Benzin-trainers med el idag. Bensin är option. Undras vad Benzin står för... Det finns el-konverteringskit till befintliga benzin-trainers. Glöd- och bensinmotorerna börjar försvinna från Vario. El tar mer och mer över, dessutom är det väldigt populärt med el eftersom det låter mest skalalikt men bökigt gömma de stora 6S-batterierna som behövs samt att flygtiden är kort. Jet-turbin luktar gott, har längre flygtid och det ÄR ju trots allt turbin... men de låter mycket så tex flappandet hörs knappt och skala-lika ljudet blir inte lika bra som med el, tydligen. Nedan en bild jag tog efter uppackningen. Ställde en Align T-Rex 450 bredvid för att visa storleksskillnaden. Jag har en del närbilder också, lägger upp dem senare. Men nu är helin redan så gott som helt nedmonterad så att jag kan börja rengöra, gå igenom delarna, byta ut något samt se om något annat ska beställas. Attachment: IMG_2959.JPG [ 231.65 KiB | Viewed 3380 times ] |
Author: | MickeM [ Wed 12 Feb 2020, 21:40 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Lite bilder före den slaktas Motorn, en Zenoah 270nånting... närmare koll på den senare (denna är större än original tror jag, de var 23cc) Attachment: IMG_2960.JPG [ 160.85 KiB | Viewed 3371 times ] Det var en FPV-kamera under huven Attachment: IMG_2961.JPG [ 132.85 KiB | Viewed 3371 times ] Innehållet i huven... en del av LEDarna (starkt landningsljus i nosen samt fyra andra LEDar), OSD, nån brygga, GPS, mm. Det svarta är kolfiberduk. Attachment: IMG_2962.JPG [ 221.2 KiB | Viewed 3371 times ] Ett märkligt kretskort som skyddats med nåt vitt lim eller silikon/sikaflex?! Är faktiskt drivningen till stroben, äkta strobe! Stjärtservot syns också, bra servo! Attachment: IMG_2963.JPG [ 239.65 KiB | Viewed 3371 times ] Ovandelen, där ligger 3DR telemetrin Stroben ses här också. Samt de två extra-tankarna för att komma upp i längre flygtid med 11 kg heli (med stor kamera och gimbal). Attachment: IMG_2964.JPG [ 224.12 KiB | Viewed 3371 times ] Servona för cykliska i en träram (jo trä). Attachment: IMG_2965.JPG [ 219.77 KiB | Viewed 3371 times ] Pixhawken och kabelhärva mm (controllern som använts som 3-axligt gyro och mycket mer) Attachment: IMG_2966.JPG [ 238.52 KiB | Viewed 3371 times ] Främre ramen där huvudtanken är mm. Attachment: IMG_2967.JPG [ 174.64 KiB | Viewed 3371 times ] |
Author: | MickeM [ Thu 13 Feb 2020, 21:27 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Lite mer bilder på objektet före slakt... En av ljuddämparna, man ser remdrevet under. Attachment: IMG_2968.JPG [ 205.56 KiB | Viewed 3365 times ] En 3DR-GPS på stabben. Attachment: IMG_2969.JPG [ 174.85 KiB | Viewed 3365 times ] Stjärten med kolfiberbladen. Attachment: IMG_2970.JPG [ 133.51 KiB | Viewed 3365 times ] Huvudtanken, lite slangar och en del kablar samt governorn (varvtalshållaren), BEC, tankingsnippel. Attachment: IMG_2971.JPG [ 276.23 KiB | Viewed 3365 times ] Throttle-servot, strömbrytare för LEDarna samt några feta keramikmotstånd för att ta ner spänningen från 6S för vissa LEDar. Attachment: IMG_2972.JPG [ 220.4 KiB | Viewed 3365 times ] Dämpen från andra sidan samt lite elektronik för LED-belysningen (hemmagjord sådan). Attachment: IMG_2973.JPG [ 270.43 KiB | Viewed 3365 times ] Ovansidan från vänstra hållet med stöpsel för canopyn. Attachment: IMG_2974.JPG [ 212.52 KiB | Viewed 3365 times ] Sen råkade jag hitta verktygen och plockade isär den. Eftersom den kan ha mer skador och jag inte vill ha en del av allt som är på den så är det bäst göra en genomgång jag själv är nöjd med. Attachment: IMG_2975.JPG [ 358.53 KiB | Viewed 3365 times ] |
Author: | MickeM [ Fri 14 Feb 2020, 22:00 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Elektroniken... Lite fler bilder från slaktdagen. Började med att plocka bort all elektronik. Lika bra göra schema på det under tiden, rätt mycket hembygge så man vill inte hitta en kabel som hänger löst i luften. Attachment: IMG_2977.JPG [ 401.07 KiB | Viewed 3355 times ] Och i kåpan låg resten av elektroniken. Attachment: IMG_2980.JPG [ 262.93 KiB | Viewed 3355 times ] Stroben urplockad (kommer inte användas i denna heli igen). Attachment: IMG_2978.JPG [ 207.44 KiB | Viewed 3355 times ] Matning från 6S LiPo till BEC vidare till railen på Pixhawken för matning av servon (kanske byter ut BEC mot en annan istället). Attachment: IMG_2979.JPG [ 264.8 KiB | Viewed 3355 times ] FPV-grejerna (Kamera, OSD, VTX, GPS (Kommer inte användas igen på helin). Attachment: IMG_2984.JPG [ 354.89 KiB | Viewed 3355 times ] 4 st cykliska servon (Align DS615 Coreless Digital). Attachment: IMG_2985.JPG [ 339.55 KiB | Viewed 3355 times ] Hembyggda LED-systemet (kommer inte heller hamna på helin igen). Attachment: IMG_2986.JPG [ 353.01 KiB | Viewed 3355 times ] Governorn med throttle-servot (Futaba S3305 eller va det nu var). Attachment: IMG_2988.JPG [ 370.01 KiB | Viewed 3355 times ] Pixhawk-kitet (controller + telemetri + GPS/Compass + PM + Speaker + LED-Switch) (kommer troligtvis inte att användas igen på helin) Attachment: IMG_2989.JPG [ 389.26 KiB | Viewed 3355 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 15 Feb 2020, 10:39 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Motorn Det är en Zenoah G270RC. Volym: 25,4cc (vet inte varför den heter 270 för, idag verkar G240 23cc och en 29cc användas mest) Vikt: 2,1 kg Dragstart Tändstift: NGK CMR7H (original i alla fall) Förgasare: WT-813A (är det en Walbro månne?) Kraft: 2,49 hp Varios motorer är balanserade och de verkar ha rätt bra kvalitetskontroll så det bådar gott. Vet inte mycket om skicket på denna motor dock, men helin har ju flugit. Mer bilder från slakttillfället... De tre olika dämparna, vet ej skillnaden på dem och vilken jag ska använda. Kanske fler används tillsammans?! Jag är mer ute efter tystare ljud än effekt. Denna heli användes för filmning och sånt, så den vägde som mest 11 kg, då behövdes mer kraft. Attachment: IMG_2992.JPG [ 247.15 KiB | Viewed 3344 times ] Smutsig... ska nog rengöras! Dragstartens handtag är slitet, men jag har ju planer på elektrisk ombordstarter (såg att de kostar 470€ dock, men till Hughes 300C måste man ju ha en sån, beg eller ny). Ser att motorn är CE-märkt, så denna ska jag väl få flyga med efter 2022... Attachment: IMG_2998.JPG [ 227.77 KiB | Viewed 3344 times ] Attachment: IMG_2999.JPG [ 214.54 KiB | Viewed 3344 times ] Attachment: IMG_3000.JPG [ 241.72 KiB | Viewed 3344 times ] Walbro luftfilterbox i alla fall. Attachment: IMG_3001.JPG [ 195.29 KiB | Viewed 3344 times ] Ja men där står det ju Walbro! Attachment: IMG_3002.JPG [ 225.97 KiB | Viewed 3344 times ] Hur kommer man åt fingerpumpen och choken när allt är i ett skal sen då... Choken går ju att göra servostyrd, men pumpen!? Attachment: IMG_3003.JPG [ 244.26 KiB | Viewed 3344 times ] Allt vad gäller tankar, slangar, filter och tankningsnippel. Det mesta ska bort. Attachment: IMG_3004.JPG [ 404.82 KiB | Viewed 3344 times ] Lite lösa delar jag hittade i en låda. Remmar, huvuddrev, mm. Attachment: IMG_3005.JPG [ 371.02 KiB | Viewed 3344 times ] |
Author: | MickeM [ Sun 16 Feb 2020, 20:08 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Lösa grejer... Lite offtopic: Jag såg på Varios hemsida nu att de säljer ett färdigbyggt demo-exemplar av samma ambulans-heli som flyger på Åland nu, men inte samma callsign, dvs en Airbus H145-T2 med fenestron, rätt målad och allt. Men priset på dryga 14.000€ var lite mer än jag hade räknat med att en sån skulle kosta att bygga... hupps!) https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00855.html Den ovan är med el, men det finns även två till med andra målningar och med turbin, men de var dyrare, 19.700€ för den dyraste. Och dom här är ju inte största modellerna heller!!!! Vario har ännu större helikoptrar. https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00856.html https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00857.html Hughes 300C blir lite billigare i slutänden... Mer foton från efter slakten. Trevliga lådor för de nya grejerna Attachment: IMG_2981.JPG [ 219.32 KiB | Viewed 3326 times ] I den fanns nya 3-bladiga huvudet Attachment: IMG_2982.JPG [ 164.14 KiB | Viewed 3326 times ] De tre nya bladen Attachment: IMG_2983.JPG [ 181.14 KiB | Viewed 3326 times ] Kåpan vars hål ska lappas igen och sen ska allt målas, men vet ej hur än. Kolfiberdelen ska förstås vara kvar. Attachment: IMG_2990.JPG [ 225.89 KiB | Viewed 3326 times ] En massa nya smådelar, har inte ens tittat på dem, bara radat upp dem så jag kan se på bilden senare. Attachment: IMG_2991.JPG [ 191 KiB | Viewed 3326 times ] Delar från slakten. Hälften är rätt slitet och ska bytas eller om jag klarar mig med att snygga till dem, trainern ska ju ändå slaktas igen när det är dags för Hughes 300C-skalet. Attachment: IMG_2993.JPG [ 308.88 KiB | Viewed 3326 times ] Stjärtrotorn. Största jag har! Attachment: IMG_2994.JPG [ 243.91 KiB | Viewed 3326 times ] Landstället, bakre är av, får se om jag köper nytt, undrar om det ska modiferas sen eller om det ska bytas ut. Attachment: IMG_2995.JPG [ 369.15 KiB | Viewed 3326 times ] 2-bladiga huvudrotorn som är vind och sned, får se efter nedmontering Attachment: IMG_2996.JPG [ 378.87 KiB | Viewed 3326 times ] Bommen (tyckte den verkade lite klen för så stor heli, men det är mycket tjockare gods), stjärtstagen och staget för stjärtrotorn. Attachment: IMG_2997.JPG [ 288.81 KiB | Viewed 3326 times ] |
Author: | MickeM [ Mon 17 Feb 2020, 19:49 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Sista omgången bilder från slakten Nästa steg är att börja rengöra alla delar och se över dem. Det som är slut ska beställas nytt. Sen börja montera och se hur långt jag kommer. Siktar på att göra en eller flera beställningar nu för att få trainern flygande med 2-bladigt rotorhuvud och 1-axligt gyro för att se att allt funkar. Sen när den beter sig skapligt så tar jag hem Hughes 300C-skalet med allt som hör till. Under tiden jag bygger på det så ska jag byta ut gyrot till 3-axligt, lämna flybar och gå över till 3-bladiga huvudet så att jag kan flyga trainern med 3-bladigt före skalet monteras på. Motorn funderar jag än på hur jag ska göra... snygga till den och testköra den, eller tryna lite mer. Lite kvar att montera ner på ramen Attachment: IMG_3006.JPG [ 255.29 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3007.JPG [ 237.94 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3008.JPG [ 216.79 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3009.JPG [ 295.44 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3010.JPG [ 199.17 KiB | Viewed 3318 times ] Närmar sig... Attachment: IMG_3011.JPG [ 303.49 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3012.JPG [ 333.66 KiB | Viewed 3318 times ] Attachment: IMG_3013.JPG [ 273.98 KiB | Viewed 3318 times ] Så där, då var det mesta slaktat! Attachment: IMG_3014.JPG [ 371.22 KiB | Viewed 3318 times ] STATUS 14 juli 2020: Är en del delar till som ska rengöras och sen ska jag börja montera ihop och se vad för delar som saknas så jag kan beställa dem, om det fanns nån. Men denna heli är STOR så jag måste ha nånstans att ha den också. Och större blir den med Schweizer-skalet. STATUS 6 december 2020: Möblerade om lite bland lådorna... stor heli så denna behöver utrymme när jag börjar med den, funderar på det än.... |
Author: | MickeM [ Wed 23 Mar 2022, 21:00 ] |
Post subject: | Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer |
Status-Update! Jag har lite till att slakta och så ska de sista delarna rengöras. Sen har jag en hög med delar och kan börja bygga ihop den som en original Vario Benzin Trainer. Lär dyka upp delar jag behöver och då blir det att få till en stabil beställningskanal med Vario. Men, jag har sett att många målar delarna redan i detta skede så skala-heli-bygget blir smidigare. Så före jag börjar bygga måste jag bestämma mig för vilken heli jag ska bygga miniatyr-kopia på för att spara tid. Men men, det kanske blir lite väl utdraget det, kanske är lättare bygga först och se vad man ska måla, sen skruva isär, måla och bygga skala-helin. Sommar-status 2023! Inte gjort nåt på den. Ska rengöra de få delarna som är kvar att rengöra. Sen se över alla delar och fixa upp eller beställa hem nya, beror på vad det är för delar som behövs. Montera ihop vartefter. Ska flygas som vanlig benzin-trainer initialt. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |