Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: fre 03 apr 2020, 06:04

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: fre 10 jan 2020, 19:59 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982

Jag kom över en åländsk Mini-Boy som jag tänkte totalrenovera/restaurera.
En raritet som blir mer och mer ovanlig och svår att få tag på, 38 år gammal!
Börjar med lite bilder, sen lite fler, sen får jag komplettera med specifikationer.
Blir nog att plocka isär helt eller delvis efter att jag vet hur jag ska göra med
färgen, behålla eller måla om (samma eller annan färg). Ser bättre vid test-
rengöring.

Bilaga:
IMG_2892.JPG
IMG_2892.JPG [ 208.98 KiB | Visad 229 gånger ]


Bilaga:
IMG_2897.JPG
IMG_2897.JPG [ 243.44 KiB | Visad 228 gånger ]


Bilaga:
IMG_2896.JPG
IMG_2896.JPG [ 186.48 KiB | Visad 229 gånger ]


Bilaga:
IMG_2895.JPG
IMG_2895.JPG [ 209.99 KiB | Visad 229 gånger ]


Bilaga:
IMG_2894.JPG
IMG_2894.JPG [ 207.24 KiB | Visad 229 gånger ]


Bilaga:
IMG_2893.JPG
IMG_2893.JPG [ 187.94 KiB | Visad 229 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: sön 12 jan 2020, 19:44 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer bilder...

Bilaga:
IMG_2898.JPG
IMG_2898.JPG [ 145.54 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2899.JPG
IMG_2899.JPG [ 190.59 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2900.JPG
IMG_2900.JPG [ 251.83 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2901.JPG
IMG_2901.JPG [ 247.18 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2902.JPG
IMG_2902.JPG [ 291.08 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2903.JPG
IMG_2903.JPG [ 239.29 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2904.JPG
IMG_2904.JPG [ 131.76 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2905.JPG
IMG_2905.JPG [ 182.71 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2906.JPG
IMG_2906.JPG [ 253.54 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2907.JPG
IMG_2907.JPG [ 275.52 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2908.JPG
IMG_2908.JPG [ 262.51 KiB | Visad 221 gånger ]


Bilaga:
IMG_2909.JPG
IMG_2909.JPG [ 232.37 KiB | Visad 221 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: mån 13 jan 2020, 11:45 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1635
Ort: Mariehamn
MickeM skrev:
Lite mer bilder...


Såväl radion som helikoptern ser bekanta ut … Futaba Contest köpte jag av RC Hobby (Tobben Eliasson) i slutet på 1970-talet och helikoptern köpte jag begagnad i en hobbyaffär vid torget i Åbo 1983/84 (?) Efter några mer eller mindre fruktlösa försök till att flyga utan gyrostabilisering så gav jag upp och grejorna hittade en ny lokal ägare … som inte heller han flugit den. Du lär nog få ordning på grejorna och det skall bli kul att se den i luften. Håll mig och den andra ägaren informerade när det blir dags så vi får se den flyga.

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: tis 14 jan 2020, 20:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul med historia, det peppar renoveringen. Alltid roligt med en koppling, sentimentala nostalgi-värdet stiger då. :-D
Jaså ingen av er har flugit den, jag trodde bägge flugit. Motorn har varit igång i alla fall förstod jag, men den dör kort efter.
Målet är förstås att flyga, det är det som är en del av utmaningen. Få den i fint skick och få den att flyga. Jag ser inga problem i någondera.
Men nog lär det dyka upp något hinder som det ska kluras på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: tor 16 jan 2020, 20:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Specifikationer

Fyller i det jag hittar, kompletterar vartefter om jag hittar något mer.
Mer info här: http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/miniboy

Helikopter - Schlüter Mini-Boy
Rotorhuvud - Collective
Huvudrotordiameter - 1300 mm
Stjärtrotordiameter - 270 mm
Längd - 1320 mm
Vikt - 4400 gram
Motor - OS Max 40SR Metanolmotor (verkar vara .60cui/10cc i dem från början)
Ack - Futaba Power Pack Type NR-4E (4 nya Energizer AA 2650mAh NiMH)
Gyro - Futaba Rate Gyro System FP-G132
Throttle-servo - Futaba S3003 (modernt servo)
Pitch-servo - Futaba IS Servo FP-S15
Aileron-servo - Futaba IS Servo FP-S15
Elevator-servo - Futaba IC Servo FP-S7
Rudder-servo - Futaba IC Servo FP-S15
Sändare - Futaba Contest 7 (7-kanals)
Mottagare - Futaba Contest Receiver FP-R7 27.095MHz


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: sön 19 jan 2020, 20:07 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Få bort elektroniken

Häromdagen tänkte jag ta bort all elektronik.
Ska väl bara vara att skruva bort det, tänkte jag.
Men jonä, det var inte det smartaste bygget av helikopter må jag säga.
Alla skruvar har en mutter, som man inte kommer åt.
Nästan alla skruvar är spårskruvar förutom nån enstaka ny skruv.
Muttrarna är väldigt låga och tänger får knappt tag i dem.
Moment 22 och cirkel-skruvande stötte jag på hela tiden.
Dvs för att få bort ett servo måsta man kanske först ta bort en plåt som du inte fick bort före du tog bort något annat osv... till och med bägge tankar är borta och hela nosen.
Nedan en bild på alla verktyg jag använde för att få bort elektroniken (servona, gyrot, strömbrytare samt ack), skulle borda räcka med några st bara. :mrgreen:

Bilaga:
IMG_2937.JPG
IMG_2937.JPG [ 260.22 KiB | Visad 147 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RESTAURERING - Schlüter Mini-Boy 1982
InläggPostat: tis 28 jan 2020, 19:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28734
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Några närbilder

Jag tog ju bort elektroniken för ett tag sedan. Har inte gjort något sedan dess, är ett byggbord som snart blir ledigt, då blir det mer fart.
Hur som helst så tog jag lite bilder på vägen, dels för att lättare komma ihåg hur något var i fall man skulle bli tveksam, dels för att visa
hur det ser ut. Förutom smutsen så är allt helt och fungerar. Allt rör sig trögt för fet och oljor har kläggat ihop. Jag hade tydligen inte
fotat allt för på bilderna är det mesta av elektroniken kvar, men men... nästa inlägg. Jag har inte testat elektroniken, men den brukar
funkar när den är så här gammal. Nya grejer håller inte... :roll:

Mottagaren som var i var bortplockad, därav oredan med kablar. Smutsen hör till när det är en vintage-heli som stått ett tag.
Kommer bli stor skillnad här. ;-)
Bilaga:
IMG_2929.JPG
IMG_2929.JPG [ 258.53 KiB | Visad 109 gånger ]


Nu minns jag inte vart detta servo gick, men det är antecknat, antingen aileron/roll eller elevator/tilt.
Bilaga:
IMG_2932.JPG
IMG_2932.JPG [ 156.74 KiB | Visad 109 gånger ]


Och detta är det andra av de två servona som styr swashens lutning.
Bilaga:
IMG_2933.JPG
IMG_2933.JPG [ 188.77 KiB | Visad 109 gånger ]


Här fotade jag bara en skruv av ren ilska... Nästan mitt i bild ser man den gängade delen av en skruv (i mörkret mellan de guldfärgade plåtarna),
den var en av Moment 22-skruvarna för att få bort elektroniken i en lång kedjereaktion.
Bilaga:
IMG_2934.JPG
IMG_2934.JPG [ 226.26 KiB | Visad 109 gånger ]


För att få bort gyrot måste man komma in under plåten gyrot är fast på. För att komma under plåten måste man ta bort plåten från träkonstruktionen.
Men det går inte för man kommer inte åt. Därför ska en andra skruv av samma typ som tidigare bild tas bort. Men det går inte om man inte tar bort
kåpan på gyrot, det mekaniska gyrot som syns på bild nedan. Jag måste helt klart förstå hur denna har skruvats ihop, eller komma på ett bättre sätt.
Det funkar som det varit, men jag är inte van med massor med extraarbete på detta sätt i en helikopter. :wink:
Bilaga:
IMG_2935.JPG
IMG_2935.JPG [ 184.33 KiB | Visad 109 gånger ]


Mekaniska gyron är lite speciella. =) Ska visa senare.

Här ser man silvermålade träkonstruktionen. Men även ett skruvhål i alu-plåten. Skruven på utsidan. Skruven på insidan, muttern på utsidan.
Bilaga:
IMG_2936.JPG
IMG_2936.JPG [ 199.91 KiB | Visad 109 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010