Några närbilderJag tog ju bort elektroniken för ett tag sedan. Har inte gjort något sedan dess, är ett byggbord som snart blir ledigt, då blir det mer fart.
Hur som helst så tog jag lite bilder på vägen, dels för att lättare komma ihåg hur något var i fall man skulle bli tveksam, dels för att visa
hur det ser ut. Förutom smutsen så är allt helt och fungerar. Allt rör sig trögt för fet och oljor har kläggat ihop. Jag hade tydligen inte
fotat allt för på bilderna är det mesta av elektroniken kvar, men men... nästa inlägg. Jag har inte testat elektroniken, men den brukar
funkar när den är så här gammal. Nya grejer håller inte...
Mottagaren som var i var bortplockad, därav oredan med kablar. Smutsen hör till när det är en vintage-heli som stått ett tag.
Kommer bli stor skillnad här.
Attachment:
IMG_2929.JPG [ 258.53 KiB | Viewed 4410 times ]
Nu minns jag inte vart detta servo gick, men det är antecknat, antingen aileron/roll eller elevator/tilt.
Attachment:
IMG_2932.JPG [ 156.74 KiB | Viewed 4410 times ]
Och detta är det andra av de två servona som styr swashens lutning.
Attachment:
IMG_2933.JPG [ 188.77 KiB | Viewed 4410 times ]
Här fotade jag bara en skruv av ren ilska... Nästan mitt i bild ser man den gängade delen av en skruv (i mörkret mellan de guldfärgade plåtarna),
den var en av Moment 22-skruvarna för att få bort elektroniken i en lång kedjereaktion.
Attachment:
IMG_2934.JPG [ 226.26 KiB | Viewed 4410 times ]
För att få bort gyrot måste man komma in under plåten gyrot är fast på. För att komma under plåten måste man ta bort plåten från träkonstruktionen.
Men det går inte för man kommer inte åt. Därför ska en andra skruv av samma typ som tidigare bild tas bort. Men det går inte om man inte tar bort
kåpan på gyrot, det mekaniska gyrot som syns på bild nedan. Jag måste helt klart förstå hur denna har skruvats ihop, eller komma på ett bättre sätt.
Det funkar som det varit, men jag är inte van med massor med extraarbete på detta sätt i en helikopter.
Attachment:
IMG_2935.JPG [ 184.33 KiB | Viewed 4410 times ]
Mekaniska gyron är lite speciella. =) Ska visa senare.
Här ser man silvermålade träkonstruktionen. Men även ett skruvhål i alu-plåten. Skruven på utsidan. Skruven på insidan, muttern på utsidan.
Attachment:
IMG_2936.JPG [ 199.91 KiB | Viewed 4410 times ]
Uppdatering 14 juli 2020: Denna hamnade i en smått otymplig låda tills för nån dag sedan. Den var bara i vägen, nu är den i en hylla. Haha! Dvs det går åt fel håll. STATUS 6 december 2020: Nu när jag fått ena veteranhelin såld så ska denna få lite omtanke istället, kanske senare i vinter..