Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 09:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Fri 18 Feb 2022, 09:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Maximal frihet är väl att GÅ, inte låst till vägarna då inte... ;-)

Usch motion. Nä tack :mrgreen: :mrgreen:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 17:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
HK450 lives on!

Njet. Inte längre. Man ska inte flyga inverterat utan möjlighet till negativ pitch :mrgreen: :mrgreen:
Kaputski rikki trasig.
2 nya på väg, kanske

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 19:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
HK450 lives on!

Njet. Inte längre. Man ska inte flyga inverterat utan möjlighet till negativ pitch :mrgreen: :mrgreen:
Kaputski rikki trasig.
2 nya på väg, kanske

:shock: Senast jag såg dig flyga så hovrade du runt på stället med stjärten emot dig. Hur hamnade du upp och ner? Vad var orsaken? :D Det är ingen bra position det inga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 07:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
HK450 lives on!

Njet. Inte längre. Man ska inte flyga inverterat utan möjlighet till negativ pitch :mrgreen: :mrgreen:
Kaputski rikki trasig.
2 nya på väg, kanske

:shock: Senast jag såg dig flyga så hovrade du runt på stället med stjärten emot dig. Hur hamnade du upp och ner? Vad var orsaken? :D Det är ingen bra position det inga.

Sanningen är väl att jag nog trodde jag var vassare på att flyga så jag tog i lite mer än vad jag klarade tydligen. Konstaterade att den kommer krasha så uppsomkull å fullgas var eget val. Ska den ner så ska den ordentligt ;) Lite så som jag brukar göra lixom :lol:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
HK450 lives on!

Njet. Inte längre. Man ska inte flyga inverterat utan möjlighet till negativ pitch :mrgreen: :mrgreen:
Kaputski rikki trasig.
2 nya på väg, kanske

:shock: Senast jag såg dig flyga så hovrade du runt på stället med stjärten emot dig. Hur hamnade du upp och ner? Vad var orsaken? :D Det är ingen bra position det inga.

Sanningen är väl att jag nog trodde jag var vassare på att flyga så jag tog i lite mer än vad jag klarade tydligen. Konstaterade att den kommer krasha så uppsomkull å fullgas var eget val. Ska den ner så ska den ordentligt ;) Lite så som jag brukar göra lixom :lol:

Oj, så du går direkt från hovra till flyga inverterat. Det var väl lite väl optimistiskt? :-) Men på't igen bara!!! Jag är absolut inte redo att flyga inverterat live så mig ska du inte fråga hur man gör.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 23:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Kommer ny leverans med helis på söndag :mrgreen:

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 14:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Elvis wrote:
Kommer ny leverans med helis på söndag :mrgreen:



:lol: :lol: :lol:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dårar! :-D

Men hur går det med HK450-helin? Blir den reservdelsheli eller finns det delar på Åland att få den flygklar igen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 21:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Dårar! :-D

Men hur går det med HK450-helin? Blir den reservdelsheli eller finns det delar på Åland att få den flygklar igen?

Den va tokslut. Kroppen bortvindad, men jag plockade bort all elektronik å har ju en gammal 450 kropp i nå skåp från förr. Så vi ska se...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 22 Mar 2022, 07:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hittade min gamla HK450 som jag köpte av micke för 100 år sen. norpa kroppen ur den och började plocka. får se var det slutar.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 10 Jan 2023, 09:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Kobbeuffe wrote:
Hittade min gamla HK450 som jag köpte av micke för 100 år sen. norpa kroppen ur den och började plocka. får se var det slutar.

Jamen så här ser den ut idag. Den till höger :)
Jag bara väntar på nytt motorfäste och sen är den komplett och skall ställas in å flyga igen :)

Attachment:
WhatsApp Bild 2023-01-08 kl. 19.51.08.jpg
WhatsApp Bild 2023-01-08 kl. 19.51.08.jpg [ 110.53 KiB | Viewed 1356 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Tue 10 Jan 2023, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul att den får flyga igen! :-D

Men jag tror du är i fel tråd nu.
Min första HK450 som jag köpte från HobbyKing finns i denna byggtråd:
viewtopic.php?f=74&t=6070
Den köpte du av mig för evigheter sedan.

Den här byggtråden däremot grundar sig på Mictors HK450 som jag tog över och gjorde detaljerad fix-tråd på, den hamnade sen som hyllvärmare hos Jussi och sen till dig antar jag?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Wed 11 Jan 2023, 07:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kul att den får flyga igen! :-D

Men jag tror du är i fel tråd nu.
Min första HK450 som jag köpte från HobbyKing finns i denna byggtråd:
viewtopic.php?f=74&t=6070
Den köpte du av mig för evigheter sedan.

Den här byggtråden däremot grundar sig på Mictors HK450 som jag tog över och gjorde detaljerad fix-tråd på, den hamnade sen som hyllvärmare hos Jussi och sen till dig antar jag?

Jajo de e sant. Lyfte den här tråden mest för infon i den :)
Uppdaterade originaltråden också :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Wed 11 Jan 2023, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad hände med helin i denna byggtråd då?
Den flög helt OK bara man förbisåg gyrot och stjärtservot :mrgreen: , men dom byttes förstod jag av dig Uffe, sen minns jag inte vad som hände?

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Thu 12 Jan 2023, 08:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Vad hände med helin i denna byggtråd då?
Den flög helt OK bara man förbisåg gyrot och stjärtservot :mrgreen: , men dom byttes förstod jag av dig Uffe, sen minns jag inte vad som hände?


Jag lekte med den hemmavid och tappade helt vad jag höll på med så jag tänkte att ska den ner så ska den ordentligt, så jag invertera den och drog fullt i backen med den :)
Den var ju just då en liten "extra" fegisheli bara bland mina 600:or så jag brydde mig inte så mycket.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Thu 12 Jan 2023, 21:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Vad hände med helin i denna byggtråd då?
Den flög helt OK bara man förbisåg gyrot och stjärtservot :mrgreen: , men dom byttes förstod jag av dig Uffe, sen minns jag inte vad som hände?


Jag lekte med den hemmavid och tappade helt vad jag höll på med så jag tänkte att ska den ner så ska den ordentligt, så jag invertera den och drog fullt i backen med den :)
Den var ju just då en liten "extra" fegisheli bara bland mina 600:or så jag brydde mig inte så mycket.

Asch, jag som lade ner så mycket arbete på den så att en nybörjare skulle få lära sig flyga. Hm. :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Fri 13 Jan 2023, 08:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Asch, jag som lade ner så mycket arbete på den så att en nybörjare skulle få lära sig flyga. Hm. :oops:


Äh. Du har för mycket fritid ändå. Köp en till av mig å fixa så finns de en rookieheli sen igen :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Fri 13 Jan 2023, 20:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Asch, jag som lade ner så mycket arbete på den så att en nybörjare skulle få lära sig flyga. Hm. :oops:


Äh. Du har för mycket fritid ändå. Köp en till av mig å fixa så finns de en rookieheli sen igen :)

Nädu!!! Det tåget har gått. 8) Skulle jag ha mer fritid skulle jag väl ha mycket mer flygklart?! :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Sat 14 Jan 2023, 12:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Asch, jag som lade ner så mycket arbete på den så att en nybörjare skulle få lära sig flyga. Hm. :oops:


Äh. Du har för mycket fritid ändå. Köp en till av mig å fixa så finns de en rookieheli sen igen :)

Nädu!!! Det tåget har gått. 8) Skulle jag ha mer fritid skulle jag väl ha mycket mer flygklart?! :shock:

Ja du tänker sååå. Jaja ska ja säga som skaffa extra jobb till sommarn ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 lives on! --- HOWTO fixa en beg helikopter!
PostPosted: Sun 15 Jan 2023, 09:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Äh. Du har för mycket fritid ändå. Köp en till av mig å fixa så finns de en rookieheli sen igen :)

Tänkte lite på detta... jag gillar fixa helikoptrar och jag gillar att fler börjar flyga. :roll:

Vet att du skämtade men med glimten i ögat. ;-)

"Woah!" tänker de som vill flyga heli nu, "Micke lägger ner massa tid på att fixa en heli som jag kan köpa för en spottstyver så jag kan flyga skiten ur den, slänga den och köpa en till!". Det låter enkelt och roligt. Men det är ju inte det som är meningen, det skulle vara lite respektlöst. Huvudsaken är att personen fastnar i heli-träsket och köper fler av mig så jag blir av med dem? ;-) Men då kommer jag troligtvis först skruva isär dem så inget är serverat på silverfat, i alla fall om jag måste sälja billigt.

Om någon får för sig att börja flyga RC-heli så måste de inse att de måste meka själva (som tex att köpa ett kit). När de väl insett det och märker vilken tid det tar, då värdesätter de nästa flygtur på ett helt annat sätt för de vet att om de klotar kan de inte flyga på ett tag och de måste själva fixa helin om den ska flyga igen. Det tar mest tid i början. När man väl fattat hur en heli fungerar och hur man reparerar dem så är det inte så tidskrävande längre (enklare än ni tror, man byter bara delarna, inget limmande och slipande som med flyg). Det blir laddandet och storage-laddandet av alla ackar som blir frustrerande sen, om man nu valt el för "enkelhetens skull".

Jag lär gärna folk det jag kan (men jag är ingen 3D-nörd eller insatt i 3D-gyron, än). Att få en heli att "flyga själv" med en ombord-dator är enligt mig inte bästa sättet att lära sig hur en heli fungerar.
Men, det är förstås samma med heli som med flyg. Vissa gillar bygga, andra gillar flyga. Och det finns allt mitt emellan, nånstans där är alla. Steg för steg är bästa sättet att lära sig stabilt om man inte har tiden eller lusten att ständigt reparera. Simulatortid och flygtid är det som gäller, sen märker man sin egen inlärningskurva som är helt olika på olika personer. Vissa lär sig snabbt, sen stagnerar det. Andra tar lång tid på sig att lära men det sitter. Andra har för bråttom och tror allt löser sig. Andra lär sig aldrig för att de gör på fel sätt och ger upp. Osv...

Så om ni (nån) har en 450-heli, fixa upp, flyg, lär er, osv och när ni tar nästa steg, sälj vidare er nybörjarheli till nån annan som kan lära sig. 450 är fortfarande, enligt mig, en perfekt nybörjarheli, dvs inte skrämmande eller dyr i drift/krascher. Hörde senast för nån dag sedan om en nybörjare som kraschade med en metanolare och bladet kom flygande förbi ögonen, säkerhetstänk är viktigt, dom ÄR farliga och man SKA veta vad man gör. Det går fortare att börja med en 450, fatta vinken, sen uppgradera. Än att börja med något stort och nöta på länge innan man kan/vågar ta nästa steg. Vissa stannar på 450 för att det är en bra storlek, för dem.

Fördelarna med heli jämfört med flyg är att heli tar mindre rum och att man bara byter ut delarna som slits/går sönder. Sen att de är mer avancerade rent mekaniskt är väl bara ett plus för tekniknörden. En annan fördel med helikoptrar är: Kan man en så kan man alla. I stort sett. Alla fungerar på samma vis, det som skiljer är variationer mellan tillverkare vad gäller design och så är det lite skillnad på flybar och flybar-less. I övrigt, har du lärt dig en så är det bara att tuta o köra sen. Det roliga börjar när man lämnat nybörjarstadiet där man bara hovrar runt på låg höjd... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group