Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Sat 23 Apr 2022, 10:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Darn it!

Det jag behöver för att få själva mekaniken komplett är bom-axeln + huvuddrevet + stjärtblad.
Sen gällande elektronik så saknar jag 6S-motor (tror Align RCM-BL600M 1220KV är original) + servon.
Har inte bestämt FBL-gyro än.

Bygget fortsätter...

Har monterat ihop nästan hela mekaniken annars.
Monterade ner den igen nu för att jag måste välja huvudaxellängd.
Har fyra olika axlar, eller om det var fem.
DFC är ju fränast, men det är inte skalalikt för axeln blir för kort och huvudrotorn kommer för nära kroppen, så jag skulle behöva sätta längre axel.

Problemen:
- Toppkåpan (doghouse som omgärdar dogboxen eller?) är rätt smalt så jag kanske måste byta till "kortare kulor".
- Toppkåpans tak är för lågt så swashen kan ta i. Måste montera swashen så lågt ner det går så den inte tar i topkåpans tak vid högre pitch + cykliska utslag. Och så att swashen inte tar i ramen vid låg pitch och utslag.
- Nästa problem är att stagen från bladhållarna ner till swashen är så korta så de räcker inte om jag har längre axel, måste hitta andra stag (det är ju inte vanliga stag, det är såna med "mutter" i mitten. Dom här: https://www.align.pl/eng_pl_T-Rex-600-D ... 7643_2.jpg
- Mekanik-bommen är för lång så stjärtrotoraxeln hamnat 15 mm för långt bak när huvudaxeln är centerad i hålet ovanpå toppkåpan.

En bunt axlar att välja mellan... Den på mekaniken är den kortaste, DFC-axeln.
Till höger om bilden finns en lång axel som sitter på ena FL-huvudet.
På den här bilden ser man även de feta stagen som går ner från bladhållarna.
Attachment:
IMG_4251.JPG
IMG_4251.JPG [ 257.68 KiB | Viewed 1299 times ]


Centrerat och fint, så ska det va och så vill jag ha det. Tror inte toppkåpan är FÖR smal, ska nog gå.
Attachment:
IMG_4252.JPG
IMG_4252.JPG [ 314.79 KiB | Viewed 1299 times ]


Här är swashen så högt upp den kan va i plant läge.
Tjocka strecket är max upp swash-kulan hamnar på axeln om man ger full pitch och ingen cyklisk... med toppkåpan PÅ! Swashen går nog högre.
Tunna längre strecket är var toppkåpans insida är.
Attachment:
IMG_4253.JPG
IMG_4253.JPG [ 192.97 KiB | Viewed 1299 times ]


Med bladen på så ser det ut så här, röda pilen visar avståndet från rotordisk till kroppen, vilken är för låg med denna korta axel.
Attachment:
IMG_4255.JPG
IMG_4255.JPG [ 246.81 KiB | Viewed 1299 times ]


Här ser man att stjärtrotoraxeln är 15 mm för långt bak när bommen är helt inskjuten och mekaniken på rätt ställe i kroppen.
Det kan man lösa genom att kapa bommen 15mm + att man även kapar bomaxeln 15mm.
Man ser att stjärtkåpan inte ens går på nu.
Men den kan jag flyga utan tills jag kapat bom och bomaxel.
Attachment:
IMG_4256.JPG
IMG_4256.JPG [ 184.16 KiB | Viewed 1299 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Sun 24 Apr 2022, 12:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Äntligen gått igenom alla delar!

Denna heli kom från fastlandet och det var en himla massa reservdelar och de hörde till olika helikoptrar samt olika Align T-Rex 600-modeller. Lyckades få ihop en komplett mekanik till slut. Helin i sig hade varit kraschad och till skillnad mot många andra flygare så har denna använts rejält! Precis som man ska. :mrgreen: Skulle dock ha varit snabbare att jobbat över nån timme och köpt en ny heli istället för att gå igenom hundratals delar massor med timmar för att få ihop en OK beg heli, men hur kul skulle det ha varit! Bättre återanvända. :-D Nu kan jag Align T-Rex 600ESP FBL/FL rätt bra. Check på den. Delar som inte kommer användas i Airwolf'en så har jag inte brytt mig mycket om, de ska väck efter provflygningarna.

Jag bestämde mig i alla fall för axel-drift till stjärten istället för remdrift. Rem är så svårt kolla spänningen på när den är i en kropp. Fast rem låter tystare.

Och ja, det blir FBL! Den har ett 600DFC-huvud.

Har bytt så gott som alla kullager också. Kullager märker man är dåliga om de glappar, skorrar, knastrar osv. Man kan jämföra med likadant nytt lager så märker man skillnaderna på dem.

Nu är helin delvis slutligt ihopmonterad, men det återstår lite delar för att få den komplett inför flygning och för att sen kunna montera in den i Airwolf-skalet. Följande skulle jag behöva:
- Bom-axeln! Själva torque-tuben (TT) som går inne i bommen
- Huvuddrev behöver jag
- De två stagens längder från främre servona upp till swashen (de vertikala) är jag lite osäker på eftersom jag inte vet vilken höjd rotorhuvudet kommer komma än
- Detsamma med bakre servots stag som egentligen är en förlängning på en arm
- Stjärtservohållarplattan
- Behöver stjärtblad
- Behöver också längre förlängningsstag från bladhållararm-"stagen" på FBL-huvudet

Sen elektroniken som jag nämnde ovan:
- Motor (Align RCM-BL600M 1220KV 6S antar jag)
- 3 st cykliska servon (Align DS610 digitalt servo eller 3 andra passliga digitala standardservon)
- Stjärtervo (digitalt standardservo)
- ESC har jag nog ett, men jag vet inte om det har supersoft start som Align har på sina

Har inte bestämt mig för vilket FBL-gyro jag ska använda än, har några varianter hemma.

Mekaniken hamnar på hyllan tills jag fått tag på alla grejer ovan.
Skalet testade jag de infällbara landställena på, ska se över lampsystemet också och skadorna, sen åker den upp på hyllan igen.

Attachment:
IMG_4257.JPG
IMG_4257.JPG [ 170.02 KiB | Viewed 1284 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Mon 23 May 2022, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick ett tips om att byta ut alla vita drev i min T-Rex 600ESP till svarta drev. Vita är gamla, de är sköra och med åldern blir de värre. Ingen aning om samma drev finns som svarta, eller om jag måste byta till andra drev och gå över till 12S samt köra 510KV-motor.

Har 20T-drev idag i hela stjärten.
40T på vertikala axeln till stjärten (den i ramen).
Autorotationsdrevet är 180T om jag minns rätt.
Och huvuddrevet är 170T, åter igen om jag minns rätt.

Planen är att gå på 6S och då saknar jag motor + servon... ja och dreven då.
Men blir det 12S så saknar jag både motor + ESC + servon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Sun 12 Jun 2022, 09:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat reparera skadorna i skalet. Har riktat upp och fogat ihop allt med tunn CA som första steg. Nästa steg är nu att förstärka med glasfiberväv på insidan och sedan slipa ner lite på utsidan så jag kan fylla upp ojämnheterna, slipa och grunda samt måla. Steget efter det är att provmontera mekaniken i skalet. Så det går framåt, den har ju i alla fall ett eget byggbord, just nu. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Tue 21 Jun 2022, 22:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Behöver torque-tuben och ändorna, vet inte var jag ska leta.
Behöver även huvuddrevet på 170T.
Behöver som sagts tidigare egentligen alla drev (svarta ska de va).
Kommer ingen vart just nu med denna helikopter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Fri 24 Jun 2022, 09:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men skalet kan jag ju alltid fixa på...

Bommen hade fått skador av "incidenten" som förra ägaren hade. Den gick inte av, men det vart sprickor på sidorna. Jag började med att räta ut bommen då den
hängde pyttelite. Sprickorna var så passa tajta så jag droppade in tunn CA i sprickorna från utsidan så att limmet fick krypa in överallt och detta gjorde jag 3 gånger
så att det band ihop sprickorna så att bommen hölls på plats. Detta är på vänster sida.
Attachment:
IMG_4282.JPG
IMG_4282.JPG [ 171.21 KiB | Viewed 1166 times ]


Sen använde jag 25 grams fiberduk och epoxy på insidan. Epoxy är väl egentligen fel att använda då det inte smälter ihop med befintlig glasfiber, men ytan var så
skrovlig och matt så det fastnade riktigt bra ändå. Man borde väl använda sån där tunt rinnande genomskinlig blandad harts-nånting med härdare men det skulle
jag aldrig lyckats fått in i bommen. Så det blev trögflytande epoxy som jag penslade in med enkom pensel.
Attachment:
IMG_4283.JPG
IMG_4283.JPG [ 146.76 KiB | Viewed 1166 times ]


Sen slipade jag utsidan på sprickorna då det fanns lite uppstickande ytor och lim. Efter det i med tunn CA igen för att binda fast det lösa som fanns kvar, om det
fanns. Där är jag nu. Detta är på höger sida.
Attachment:
IMG_4284.JPG
IMG_4284.JPG [ 205.89 KiB | Viewed 1166 times ]


Ska slipa lite till, sen grundmåla och jag vill flyga skalet före jag gör nåt mer finlir som airbrusha dit rätt färg, så det blir nog bara grundat och kanske jag sätter
dit svart och vitt också så det ser lite bättre ut i alla fall. Det två stabilisatorerna som sticker ut åt sidorna längre bak på bommen är bortbrutna, där blir det lite
knepigare att reparera, måste klura på hur jag löser det. Sen fanns det nån till liten skada på fenan och i änden på bommen som är lätta att laga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Mon 26 Dec 2022, 00:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Reparationerna fortgår nog...

Det var en fläck på ovansidan av bommen som var mindre än 1 cm.
Vet inte va det var, nån limklump i färgen eller nåt!?
(detta var i september...)
Tog bort den, tejpade in området, slipade, fyllde igen med lim, slipade, grundade, slipade, tejpade om, målade.
Hade inte rätt "diamantsvart" så det fick bli vanlig blanksvart.
Tänkte sätta på "nitar" och måla igen, så ser det ut som en inspektionslucka.
Attachment:
IMG_4379.JPG
IMG_4379.JPG [ 126.94 KiB | Viewed 848 times ]


Hade ju reparerat skadorna på bommen vid basen.
Men behöver snygga till.
Så jag tejpade in området här med, slipade, fyllde igen med lim, grundade, slipade, förtydligade panellinjen, maskerade om, började målade vitt, slipade, målade vitt igen, ... sen blev det annat projekt på det byggbordet. Men jag tror jag fick det vita klart, på den sidan. Ska göra samma på andra sidan och sen har jag ju stabilisatorfästena bortrivna, fenan har en skada, osv. Smådonar på nu och då.
Attachment:
IMG_4380.JPG
IMG_4380.JPG [ 189.29 KiB | Viewed 848 times ]


Saknar fortfarande huvuddrevet och vad det nu var till...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Funkey AirWolf (Align T-Rex 600ESP)
PostPosted: Thu 09 Mar 2023, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Målat svart på ena sidan

Blir bara rådd om jag ska måla fler ytor i taget så jag gör en i taget, lite trångt på bordet. Men färgen är ju inte blanksvart på Airwolf, den är metallic svart. Inte har jag nån sån Humbrol eller Revell färg och att börja med spray är overkill, den ska flygas först om jag ska bli så seriös med reparationer. Läste att kroppen till denna är lätt och skör och har nån form som gör att den lätt skakas sönder av självresonans, det som hände denna, så det ska vara gummitossor överallt i alla fästn som kan dämpa bort sånt. Sen när allt funkar, då kan jag kanske fundera på måla om eller nåt, men det tror jag knappast... Hur som, hittade Revell gun metal som jag blandade med glossy black och det blev rätt så bra ändå, men i rätt vinkel, som jag lyckades fota, så ser man att det är mer brunt i nya färgen och original är mer blåaktig. Annars ser man kanske inte så mycket av det i vanligt ljus, inte vet jag, märker. Det jag målade ska slipas en gång, sen målas igen. Lär väl knappast gå att få bort det bruna i gun metal-färgen, så jag får se hur jag gör. Kan inte hålla på hur länge som helst, har några andra skador kvar att göra klara också, men denna var en av de största. Jag skar upp ett litet spår i ytan före jag målade så att man ser en panellinje.

Attachment:
IMG_4637.JPG
IMG_4637.JPG [ 193.3 KiB | Viewed 718 times ]


Sommar-status 2023!
Denna har jag nog småfixat på nu och då, avgränsat skador, slipat, grundat, slipat, osv... sen ska det målas. Håller i dagarna på att avsluta ett projekt på "målarbordet" sen ska denna dit igen. Skalet i sig så fixar jag på fast jag inte har mekaniken klar. Mekaniken saknar diverse delar än, som jag inte tagit tag i riktigt. Måste få mekaniken flygklar först, flygas och vänjas, sen in i skalet. Det som stretar mest är att få tag på delar...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group