Darn it!
Det jag behöver för att få själva mekaniken komplett är
bom-axeln +
huvuddrevet +
stjärtblad.
Sen gällande elektronik så saknar jag
6S-motor (tror Align RCM-BL600M 1220KV är original) +
servon.
Har inte bestämt FBL-gyro än.
Bygget fortsätter...Har monterat ihop nästan hela mekaniken annars.
Monterade ner den igen nu för att jag måste välja huvudaxellängd.
Har fyra olika axlar, eller om det var fem.
DFC är ju fränast, men det är inte skalalikt för axeln blir för kort och huvudrotorn kommer för nära kroppen, så jag skulle behöva sätta längre axel.
Problemen: - Toppkåpan (doghouse som omgärdar dogboxen eller?) är rätt smalt så jag kanske måste byta till "kortare kulor".
- Toppkåpans tak är för lågt så swashen kan ta i. Måste montera swashen så lågt ner det går så den inte tar i topkåpans tak vid högre pitch + cykliska utslag. Och så att swashen inte tar i ramen vid låg pitch och utslag.
- Nästa problem är att stagen från bladhållarna ner till swashen är så korta så de räcker inte om jag har längre axel, måste hitta andra stag (det är ju inte vanliga stag, det är såna med "mutter" i mitten. Dom här:
https://www.align.pl/eng_pl_T-Rex-600-D ... 7643_2.jpg - Mekanik-bommen är för lång så stjärtrotoraxeln hamnat 15 mm för långt bak när huvudaxeln är centerad i hålet ovanpå toppkåpan.
En bunt axlar att välja mellan... Den på mekaniken är den kortaste, DFC-axeln.
Till höger om bilden finns en lång axel som sitter på ena FL-huvudet.
På den här bilden ser man även de feta stagen som går ner från bladhållarna.
Attachment:
IMG_4251.JPG [ 257.68 KiB | Viewed 1373 times ]
Centrerat och fint, så ska det va och så vill jag ha det. Tror inte toppkåpan är FÖR smal, ska nog gå.
Attachment:
IMG_4252.JPG [ 314.79 KiB | Viewed 1373 times ]
Här är swashen så högt upp den kan va i plant läge.
Tjocka strecket är max upp swash-kulan hamnar på axeln om man ger full pitch och ingen cyklisk... med toppkåpan PÅ! Swashen går nog högre.
Tunna längre strecket är var toppkåpans insida är.
Attachment:
IMG_4253.JPG [ 192.97 KiB | Viewed 1373 times ]
Med bladen på så ser det ut så här, röda pilen visar avståndet från rotordisk till kroppen, vilken är för låg med denna korta axel.
Attachment:
IMG_4255.JPG [ 246.81 KiB | Viewed 1373 times ]
Här ser man att stjärtrotoraxeln är 15 mm för långt bak när bommen är helt inskjuten och mekaniken på rätt ställe i kroppen.
Det kan man lösa genom att kapa bommen 15mm + att man även kapar bomaxeln 15mm.
Man ser att stjärtkåpan inte ens går på nu.
Men den kan jag flyga utan tills jag kapat bom och bomaxel.
Attachment:
IMG_4256.JPG [ 184.16 KiB | Viewed 1373 times ]