Isärskruvad!Efter att ha tittat på helin i ca 2 minuter så insåg jag att det var dags renovera. Såå... 1h senare ser den lite annorlunda ut. Tur man är van med Raptors.
Planen blir nog att bygga alla tre Raptor 50 parallellt, på skoj. Men denna kräver en hel del rengöring först liksom min gamla Raptor 50 Titan. Så det blir tre st Raptor som ska göras flygklara som trainers och de kommer samtliga bli för "scale flightmde", dvs -2...+10 utslag och sävlig flygning. Och sen borde det vara governor också, det har jag bara en dock. Men det går att ställa in kurvorna någorlunda rätt OK så man får jämn-varv i skala-läget. Sen får man se om det blir tre skalakroppar till tre Raptors (har redan en), eller vad jag hittar på. Intresset för helikoptrar är så lågt just nu tråkigt nog.
Vad gäller skal så är väl inte remdrift och metanol det bästa alternativet. Som tur är startas dessa ovanifrån. Men de behöver kylning och remmen är svår spänna när man väl byggt ihop skalet, så det gäller få den rätt och sen flyga i "typ samma temperaturspann" så bommens längd håller sig.
Men skal... hm... alltid lika kul. För enkelhetens skull skippar jag skal med vinklad bom, desto svårare att spänna remmen då. Och med metanol måste dämpen få rum så 600-size helisar kan vara för smala/trånga beroende på skal, de är ju byggda för el-helis. Så .50-size skal är nog bäst. Jo, .50 och 600 är samma storlek rätt så exakt, men men. Måste få rum. Alternativen är:
- Hughes 500 av nåt slag, har redan två såna iofs, "spetsnosen", men finns ju den med runda nosen, en sån kanske men med låga landstället
- Sen finns ju Augusta 109 men de är rätt låga och tajta
- BO105 har jag alltid gillat, men har redan två såna
- AS-350 Ecureil är ju rätt vanlig start-skal, hm
- Jet Ranger, har en 30-size (550) som jag klämmer in en 500 i som ja inte har stretchat, men en större har jag alltid haft på villhöver-listan
- Long Ranger, har redan en 60-size sådan
- Finns säkert fler...
Attachment:
IMG_4724.JPG [ 314.7 KiB | Viewed 2444 times ]
Sommar-status 2023!
Mjah, denna kom tillbaks. Bra att jag finns som tar över allt ni inte orkar ha eller blir av med. Hm... Nå, den ska renoveras. Denna heli är den heli jag flugit mest med av alla nånsin. Flyger fint som en trainer. Vad jag ska göra med den hinner ändra flera ggr om, men den ska flygas som trainer före jag tar nästa steg. Sälja/Skal/flyga.