Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 19:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
När vi nu verkar vara flera stycken som börjat med 450 storlek på helikopter på samma gång så får vi väl köra igång en gemensam tråd om dessa. Tanken var väl att samla massa info och inställningar här så att det är lätt för andra oxå att komma igång. Man känner sig rätt lost fast man suttit och läst en massa på nätet på olika ställen. Höll ju på gick åt skogen för mig fast jag trodde jag hade inställt lite ditåt, men där ser man vad fel det kan bli ändå fast man tror man är på spåret.

Tänkte skriva lite hur jag har suttit och knåpat och försökt ställa in saker och ting, och det fungerar såhär men är knappast helt rätt och optimalt. Men det är ett sätt att komma igång iaf. Sen får man justera och testa själv vad man gillar och om nån annan har nå tips.

Första problemet för mig var att försöka få mottagaren inkopplad rätt med alla kanaler. Fast jag satt i alla servon på rätt plats så betedde den sig lite hur som helst eftersom inget var inställt med åt vilka håll dom skulle röra sig vid vilka spakutslag. Så då hittade jag det här så jag visste vad jag hade för mål:

"When you give right cyclic your right front servo should pull down, and the left front servo should push up.
When you give left cyclic your right front servo should push up, and the left one should push down.
When you give forward cyclic both front servos should pull down together, and the rear servo should push up.
when you give collective all the servos should work together to lift the swash up with + up stick cooletive, or pull down all together with - down stick collective.

Make sure all your servo arms are @ 90 degrees ie level when both sticks are centered."

Plus se till att swashen är horisontell med centrerade spakar. Skall vara horisontell hela vägen upp och ner på gasspaken oxå. Och det borde den vara om man har alla servoarmar 90grader vid centerläge på spakar.

Så nu var det bara att sätta sig och försöka lista ut hur man mixar ihop detta så det lirar ihop med spakarna. Och nedan gäller ju för 120graders setup

CH1 = Vänstra främre servot om du tittar bakifrån och fram
CH2 = Bakre servot
CH3 = Gasreglaget
CH4 = Stjärtservot
CH5 = Signal till gyrot
CH6 = Högra främre servot

På min Turnigy 9x med er9x programvaran jag uppdaterade till så knappade jag in följande under MIXING menyn:
Nu har ju inte jag en aning om det alls är något såhär i närheten det ser ut i andra radios men såhär måste jag iaf göra på min.
Notera även att detta är for dummies som försöker förstå vad alla begrepp betyder. Bättre att ta det grundligt i början.

CH1 -50 ELE
+ 50 AIL
+ 50 THR ID0c4
+ 50 THR ID1c5
+ 50 THR ID2c5

CH2 50 ELE
+ 50 THR ID0c4
+ 50 THR ID1c5
+ 50 THR ID2c5

CH3 100 THR ID0c1
+ 100 THR ID1c2
+ 100 THR ID2c3
R 100 THR THRc6

CH4 100 RUD

CH5 50 FULL !GEA
R -50 FULL GEA

CH6 50 ELE
+ 50 AIL
+ -50 THR ID0c4
+ -50 THR ID1c5
+ -50 THR ID2c5

Värdet 50 och 100 är max tillåtet utslag på kanalen och varför jag satt 50 på vissa var för att strypa ner den så att den inte skulle kunna ge fullt, för med 100 på allt var det rätt omöjligt att flyga kan jag säga :) Man behöver inte ändra värdena i den här listan utan jag kan sätta 100 på alla värden här och sen gå in i en skild tabell å ändra för hela kanalen på samma gång, på så vis slipper jag ändra alla värden under varje kanal skillt. Det kom jag på efter jag gjort det här så nu står det sådär ändå. Varför det är negativa värden på vissa rader och positiva på andra så är det för att alla servon inte är monterade åt samma håll och därför måste få omvänd signal för att göra samma sak. Blanda inte ihop + tecknet i början på många rader med positivt värde. + betyder ändast att det är en till funktion inom samma kanal. Varför det är flera rader under samma kanal med + framför är för att varje kanal måste göra flera saker samtidigt. Tex ska den skjuta upp högra servot samtidigt som den drar ner vänstra. Sen om man gasar till på det så blir det ännu en rad till. Och vill man ha flera kurvor så blir de ännu en rad osv.

ID0,1,2 är 3-vägsknappen för olika flight modes som jag lade till med sina respektivet gas och pitchkurvor efter som är c1, c2 osv.

CH5 är gyrot som jag lade på GEAR knappen så jag kan skifta mellan head lock och rate. Kanske onödigt då man tydligen alltid använder head lock. Men jag gjorde det mest för att öva och se hur det fungerade och vad skillnaden var. R (replace) på andra raden betyder att om jag aktiverar GEAR knappen så kommer den byta ut värdet på första raden mot värdet på andra ist för att lägga till värdet ovanpå som den skulle göra om man skrev +. !GEA betyder att det är det värdet som gäller när GEA knappen inte är aktiverad, i mitt fall Head lock.

CH3 är gasen på 3 olika kurvor plus THR cut på c6 vilken är ställd på 0 0 0 0 0. Så aktiverar jag THR cut knappen så slår den aldrig på signal till motorn så då kan man fippla bäst man vill på spakarna för att köra servona utan att motorn går. Den är oxå insatt med R så den ersätter alla gasvärden med 0 i hela registret.


MickeM tipsade om lämliga värden för gas- och pitchkurvor vid normalkörning enligt:

Trottel 0 40 65,5 85 100%
Linjär pitch från -2 grader vid lägsta spakläge till +10 på högsta.


Lämpliga värden för Mode 1 och 2 kan väl nån som vet sånt skriva in så får man komplett lista för den som är sugen

Lite citat från annan tråd av MickeM som är bra info

" Vad har du för rotorvinklar på rotorbladen? Studs"landningarna" kan få rotorbladshållarna och/eller spindelaxeln (den som håller i rotorbladshållarna) att ge efter lite och bli smått böjda. Syns knappt fast man tittar noga, men helin börjar skaka. När du ställt in helin så du kan landa bra så kan du slita bort träningsstället, då flyger helin ännu bättre. Hade du helin balaserad, den såg ut att luta bakåt en hel del. När du har acken i och håller i huvudrotorknoppen så ska huvudaxeln hänga rakt ner."

Bladvinkeljustering
"Helin ska helst stå i vattenpass, inget måste. Flybaren ska stå i samma riktning som bommen. Sen på med mätaren (ca 1/3 från bulten). 0 grader rotorbladet = det läge då du ska ha servoarm mot stag = 90 grader (sutrimmas i sändarinställningarna) och alla grejer i rotorhuvudet ska vara i neutralläget (ställ staglängder). +10 grader vid max är lagom i Normal-läget (flight mode Normal). Vid ca 5,5 så hovrar du. Sätt -2 när du har spaken helt emot dig, då tippar inte helin när du flyger ute i blåst när du landat. -2 till +10 grader från spaken helt emot dig till spaken ifrån dig helt. Linjärt. Pitch alltså. Throttle-kurvan ska röra sig därefter.

Studsarna kommer v ovan iofs, men nog även om du har varvtal (throttle) och pitch fel emot varann. Det är meningen att du ska ha ungefär samma varvtal i normal-läget från hovring till max spätta om du ställt in Normal-kurvorna rätt. Idle Up är överkurs och nästa steg. =) Helin blir så ivrig då. ;-)

Om du hakar ur linkarna vid servoarmarna så ska all röra sig mjuk o fint utan glapp eller kärv. Har du endera så får du en heli som är lite spattig och helt klart jobbig att flyga med.

På gyrot: En switch som du väljer analogt eller digitalt servo med. En switch som du väljer hur gyrot är placerat, reverse (under bommen) eller normal som du hade. Delay ställer du på 0 (tror jag det är för digitalt servo), annars nåt långsammare för analoga. Limit ställer du så att slidern inte bindar på stjärtrotoraxeln (stjärtservot ska inte knorra i något läge). Antar att du har gain-kabeln från gyrot till kanal 5 (på futaba) eller nåt på mottagaren. Den andra gyrokabeln till sidoroder-kanalen (4 på Futaba). Gyro-värdet i sändaren (det som skickas till mottagaren som ger vidare till gyrot) har jag för mig att ska vara 1 till 100% för Head lock. Under 0 är Rate-läget och det vill du inte ha. LEDen lyser i neutralläget om du har Head Lock aktivt (dvs 1-100% om jag minns rätt). Kom ihåg sätt Revolution Mixing till 0-0-0 annars börjar helin rotera åt nåt störande håll när du stiger o sjunker.

Osv... finns mycket :-D!!! Men det är kul. ;-)

När man ställer in helins rotorbladsvinklar så ställer man så allt klarar mekaniskt mer än -10 till +10. För normal nybörjarflygning klarar du dig med -2 till +10. Det finns andra flight modes också. Throttle Hold är ju det där allt funkar som det ska, men motorn är avstängd. Se till att ha denna inställning, det är en säkerhetsgrej. Inte samma som Throttle Cut (det stänger av motorn på förbränningshelis). Idle Up 1 kan man ha inställd så att du har jämnare varvtal även under hovringsvarvtal. Idle Up 2 kan va sportläget, typ -4 till +10 eller nåt och konstant varvtal så du kan loopa, rolla, göra stallturns etc. Idle up 3 är väl det läget som anvädner hela registret, full 3D så du kan flyga inverterat, flyga lika bra upp och ner som rätt väg alltså. =) 0 grader ska vara mitt på spaken i 3D-läget japp. När du flyger normal-läget så kan du ha hovring vid mitten. Vissa säger att man inte ska ha så, utan ha -100% = spaken emot dig = -10 grader och 0% = spaken i mitten = 0 grader samt +100% = spaken ifrån dig = +10 grader för 3D-läget och då även ha Normal-läget likadant, bara det att du har -2 hela vägen från spaken emot dig till spaken upp till -2 på bladen. =)"



Är det något jag skrivit som inte stämmer så säg till

Vart mycke text och info men nu är diskussionen öppen iaf.


Last edited by Peabe on Mon 03 Mar 2014, 21:27, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heli 450 nybörjardiskussion. Frågor och svar.
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 20:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jamen det är ju underbart. Fan va bra att du startade den här tråden. Vartefter eventuella tips kommer in kan du ju ändra i första inlägget så får vi en setuplista att följa... Micke gjorde ju en för en tidigare men den var tydligen inte up to date sa han...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heli 450 nybörjardiskussion. Frågor och svar.
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra initiativ, fast jag brukar anse att man ska ha en egen tråd per heli, eftersom de trots allt kan vara rätt så olika, speciellt med setups, individuella inställningar osv, finns risk för lite oreda. =) Men what the h! Vi siiir! ;-) Det är ni som får hålla reda på allt! :mrgreen:

Kul att fler provar på helis.

På tal om checklista, jag har skapat en under alla år som jag använder. Varför? Jo det vart lite jobbigt hålla reda på vad man gjort på vilken heli, eftersom jag har runt 10 helis och mekar på dem lite nu o då. =) Och pga säkerheten.

Dessutom så är det vissa saker som är viktiga att är på rätt i helin, annars är den livsfarlig. Nu är ju en 450-heli inte lika farlig som en 50-size metanolare, men det är samma grejer i grund o botten. Bara för att de är små innebär det inte att dom är ofarliga eller leksaker eller ens okomplicerade. De kräver underhåll efter man flugit ett tag. Tex en kullink kan släppa när den börjar bli glapp -> krasch. Lossar nåt i rotorhuvet -> rotorblad kan komma flygande mot ögonen på nolltid. Har man glömt kolla remmens spänst när man ska flyga och den hoppar -> helin kan vrida sig eller till och med "implodera".

Såå... en väldigt klar tumregel de flesta inte förstår. Stå inte så nära helin som jag sett att vissa av er gör. Se tex denna film som visar en felinställd heli (exakt samma modell som jag också har):



Ett tips folk indirekt brukar ge på andra forum: Låt nån kunnig se på helin före du flyger den första gången, annars kan du ha dem att göra det efter du försökt flyga första gången och lagat den. ;-)

Är man jääävligt noggrann när man ställer in helin, så flyger den jääävligt fint.

Mottagare, jo de är olika, alla har inte aileron på ettan osv. =) Sändarna är otroligt olika också. Men de ska funka på samma sätt i slutänden.

Alla helis har inte heller 120 graders swash, de kan ha andra vinklar, eller vagga, reverserad eller inte osv. Så främre högra = en sak på en heli och existerar inte på en annan. Den som står på mitt bord nu har reverserad swash mot din peabe.

Bra info iaf, vissa saker där så säger rätt klokt och enkelt hur det ska vara. =)

Dom där mixinggrejerna har jag aldrig sett i samband med helis, ser ut som de man har för multikoptrar i flygläget. Så ett stort frågetecken där från mig till Turnigy. Kör du verkligen heli-läget på helin? Du har väl en vanlig heli med stjärtgyro och inte 3-axligt stabiliseringsgyro, eller? Har du det, då kan jag lite mer förstå dom där inställningarna. :-o

Du behöver aldrig rate-läget på gyrot, förutom om du ska göra gyro-inställningen helt rätt inför inställningen av headlock. Rätt få som bryr sig om detta. Det handlar om symmetri i stjärten, nåt du märker av när du börjar flyga vild 3D och arga loopar o sånt.

Turnigy 9x = skum, anser jag nu. =)

Huh, vart mycket text nu att läsa jo. =) Dels en massa jag själv skrivit som jag ser stavfel i haha!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heli 450 nybörjardiskussion. Frågor och svar.
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 21:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Jo kändes det behövdes nåt för nybörjare så försökte förklara det jag själv kommit fram till som inte var solklart från början. Kanske inte funkar så bra med en gemensam tråd när saker inte är samma på alla så jag ändrar nog rubriken till nåt passligt.

Viktiga grejer kan jag uppdatera i första inlägget vartefter men sen får nog diskussionen löpa på bara vartefter man kommer på saker. Ska se om det går att städa upp lite i första inlägget nån gång när jag har tråkigt, så det inte blir så rörigt som det är nu.

Fråga: Vad, hur och varför gör man inställningar i ESCen? Min heli var ju beggad så jag har inte behövat bry mig om det ännu men kan ju vara bra att veta i framtiden.


Last edited by Peabe on Mon 03 Mar 2014, 21:55, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 21:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra val att göra tråden till din egen för din heli. =)

ESCen (fartreglaget) kommer alltid med default-värden. Har man köpt en ny ESC för heli, så har den oftast de vanligaste standardvärdena för just heli. Detsamma för flyg, bil, båt osv. De vanligaste inställningarna brukar vara:
- motorbroms (på heli ska man INTE ha broms, då rasar huvuddrevet)
- batterityp (man ska ställa in på lipo om man har lipo, annars ställer escen in sig på annan IN-spänning och det blir int bra)
- cutoff threshold (vid vilken batterinivå helin ska göra nåt, tex varna eller slå av motorn)
- cutoff (vad helin ska göra när den kommer till den inställda batterinivån
- startup mode (hur den ska varva upp, softaste är bäst, har man aggressiv start så far dreven, har man softstart så klarar dom sig nog helt OK så länge man inte har glapp)
- timing (finns olika motorer, de har lindningar, det ska hända nåt vid rätt tillfälle helt enkelt, för tidigt = motorn ilsken och kan missa, för sent och motorn blir svag, eller om det är tvärtom, rätt ska det vara, motorn kanske inte funkar alls, bara rycker och piper)

Om den är beggad och flugit förr, så är den säkert rätt inställd. =) Men du kan lätt kolla detta. Googla efter manual till just din ESC och se hur du ska göra. Vanligast är att man tar bort rotorbladen, sätter på sändaren, gasspaken längst fram, på med mottagaren (anslut acken i helin) lyssna efter nåt pip och alla mängder pip som kommer efteråt -> tolka dessa och avläs så du vet vad du har för inställning på din ESC. Måste du ändra? Det går, läs bruks, eller köp en ESC-programmerare för just din ESC. =)

Att skriva upp inställningarna nånstans är bra, tex i tråden. Så har jag gjort med mina multikoptrar här på forumet. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 22:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Ehm om Turnigy 9x är såhär i programmet orginal vete tusan då jag aldrig kollade i menyn ens innan jag bytte till er9x. Surfade runt lite och folk brukar förr eller senare byta ändå så jag tänkte att det är onödigt att lära sig två gånger. Vet inte om det är nåt skillt helikopterläge riktigt utan tror det är typ helt öppet program bara som man får konfigurera precis hur tusan man vill. Det verkar vara det som folk verkar gilla att man kan ställa in det precis hur man vill bara man vet hur man gör. Men jo jag anser nog att det är lite halvkryptiskt att få igång en modell när man måste ställa in allt från scratch, men tyckte på samma gång det var rätt skönt när man fritt kunde välja knappar och allt, invertera värden osv. Men det kräver ju att man är lite strukturerad i skåpet för annars kan jag tänka mig att man lätt tappar bort sig. Fanns nån template man kunna ladda in men de va innan ja hade förstått hur allt funka men de enda den gjorde var att fylla i MIXING listan ungefär som jag skrev men de funka int som ja hade de kopplat då iaf, så jag satt en halv dag å listade ut hur den skulle fyllas i själv. Därav mina konstiga värden å så :P

Ne helt vanligt med bara ett stjärtgyro e den.

Ahaa, så de e så man grejar med ESCen. Det kan förklara varför den mitt i allt bara ställde sig å pep å pep när ja satte i batteriet en gång å jag kunde inte fatta va den höll på med. Men då hade jag lyckats komma in i nåt sånt läge då alltså. Får ta och skaffa manualen å kika lite vad den är inställd på då hör jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 23:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tycker ändå det är konstigt att man ska ställa in en heli på det sättet du gör med Turnigy-sändaren.
Futaba gör inte så, inte Spektrum heller, eller JR eller Sanwa eller Hitec. Andra sändare har jag inte använt för helis.
Det är ju samma tanke och röd tråd i det hela, men rätt så olika.
"Vi andra" ställer in utgående från servona, du ställer in utgående från roderfunktionen.

Med andra sändare så det första man gör när man ska börja ställa in en modell är att välja ett nytt modellminne och sen väljer man vilken typ, dvs helicopter, aerobatic eller sailplane. Och när man valt heli så väljer man sen swash-typ. Sen är det bara att börja reversera servon, ställa in subtrims, osv. Sen när allt är inställt så det är rakt o fint som det ska, då ställer man kurvorna osv. Man kan ställa utslaget för aileron på ett ställe, samma med elevator och pitch.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Tue 04 Mar 2014, 18:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Då var bladvinklar och nya bättre kurvor injusterade! Så va man ut å flög en sväng. Ingen krasch ännu men när jag slutade köra nu så hörde jag sccccchhhraaap när ja snurra på axeln. Av med rotorn å den är fin men de visar sig vara hjulet som driver remmen till stjärten. :O De va ju förstås den delen som satt längst in av allt. Var ju tvungen att lätta på ramen på en massa ställen för att få bort de. Men hittar inget skumt. tvättar upp å torkar bort å smörjer in igen å de löper hur fint som helst. Måst ju ha vart nån sten lr nåt som hoppat in emellan som ramla bort utan att ja såg de. Försöka få ihop saker och ting igen nu då. Sku väl va dags kanske å beställa hem lite slitdelar så man har vartefter grejer far.

Fråga: Hur vet jag hur spänd remmen ska va? Spänner man den genom att skjuta hela stjärtpartiet bakåt bara?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Tue 04 Mar 2014, 21:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det står i byggbeskrivningen hur spänd remmen ska vara. ;-) I främre änden brukar det finnas ett hål, tryck in där på remmen med en vanlig mejsel eller nåt där du ser remmen, eller med fingret när man vant sig. Runt hälften in ska remmen gå. Står lite olika för olika helis, är väl olika remmar I guess. Vissa helis drar man bak bommen rätt så hårt, men inte så hårt att allt går runt trögare när du snurrar för hand. Remmen brukar då petas in ca 1/3.

När du har helin inne i 20+ grader och tar ut den i kallare väder så måste du låta den stå ett tag först så gyrot får aklimatisera sig, annars kan helin börja svagt rotera åt nåt håll fast du har head lock.

Detsamma gäller remmen. Bommen ändrar längd av temperaturskillnader. Så när helin har rätt temp, känn på remmen. Kanske var den som vart lite slapp?

Vad har du smort in?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Tue 04 Mar 2014, 22:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Försökte få in lite smörj i lagrena men vet int om de lyckades. Torka bort allt som blev på utsidan å satt ihop igen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Tue 04 Mar 2014, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kullager levereras med en speciell olja. Oljar man dem så förstör man oftast den perfekta smörjningen kullagret redan hade. MEN, det finns ju lager som är torra och som ska smörjas. Vet inte vad du har för lager. Vissa dränker allt i telfonspray eller nåt, andra rör ingenting utan bara smörjer vissa delar (enligt bruks, som jag eftersom jag inte gillar kladdiga grejer). Om ett kullager låter så är det slut eller snart slut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 12:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu har ju jag börjat med min 450 också. Som Micke sa tidigare så skiljer sig sändare från varandra ganska mycket. Min Sanva har inställningarna för Trottelcurva från -150% till +150% så där blev det lite räkna innan jag fick till det.
I stället för 0 40 65,5 85 100%
Så blir det -150 -30 46,5 105 150%

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 14:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Nu har ju jag börjat med min 450 också. Som Micke sa tidigare så skiljer sig sändare från varandra ganska mycket. Min Sanva har inställningarna för Trottelcurva från -150% till +150% så där blev det lite räkna innan jag fick till det.
I stället för 0 40 65,5 85 100%
Så blir det -150 -30 46,5 105 150%

Yes, vissa sändare går efter throttle-utslag 0-100% och andra efter spakutslaget, som har -150 åt ena hållet och +150% åt andra hållet, som en vanlig servokanal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnig 9x er9x
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 18:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Nu har ju jag börjat med min 450 också. Som Micke sa tidigare så skiljer sig sändare från varandra ganska mycket. Min Sanva har inställningarna för Trottelcurva från -150% till +150% så där blev det lite räkna innan jag fick till det.
I stället för 0 40 65,5 85 100%
Så blir det -150 -30 46,5 105 150%

Yes, vissa sändare går efter throttle-utslag 0-100% och andra efter spakutslaget, som har -150 åt ena hållet och +150% åt andra hållet, som en vanlig servokanal.


Blev ju att ställa in dessa inställningar på common och på fn1 blev det lite "snällare" kurva :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 12:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Jo jag har -100 - 100 på min oxå men jag skrev 0-100% så får man täkna själv enligt vad man har för system.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 12:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Peabe wrote:
Jo jag har -100 - 100 på min oxå men jag skrev 0-100% så får man täkna själv enligt vad man har för system.

Nämen sluta nu. Ska du ha oss att tänka också :mrgreen:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 16:43 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Såja, då va man hemma efter 2 veckor i Florida. Å nu e de ju längre kvällar så bara vädret är ok ska man väl våga sig ut och börja testa lite igen =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 17:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Peabe wrote:
Såja, då va man hemma efter 2 veckor i Florida. Å nu e de ju längre kvällar så bara vädret är ok ska man väl våga sig ut och börja testa lite igen =)

Du ligger i lä nu... Jag ha krascha 2 st 450:n efter du skrev här sist ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Peabe wrote:
Såja, då va man hemma efter 2 veckor i Florida. Å nu e de ju längre kvällar så bara vädret är ok ska man väl våga sig ut och börja testa lite igen =)

Ikväll har vädret vart så gott som optimalt... så du har väl flugit nu då va va? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HK450 med Turnigy 9x er9x
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 16:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
2st??? :O Hur då?

Klart jag flög igår! 3 batterier! :D Börjar våga mig på sakta men säkert att flyga cirklar. Har ju bara flygit runt tail in hittills så kändes som de va ett steg i rätt riktning iaf. Höll på gick på s*** på sista batteriet när man blev lite för modig men de redde upp sig =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group