Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Fri 20 Feb 2009, 00:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Quick 60 Pro

Kom över en heli, en Quick 60 Pro.
60-size-helikopter alltså. Rätt så stor.
Allt färdigblingat i Pro-varianten.
OS 61-maskin. Den har stått ett tag
och vet ej hur inställningarna är osv.
Så det blir att få all mekanik att löpa
på bra, ställa in grejerna och elektronik
osv.

Fyller på mer specs senare.

Här är lite bilder tillsvidare...

JR-sändaren, ser ut som analoga trims, men dom är digitala. 35MHz.
Image

Image

Bredvid en Align T-Rex 450SE V2
Image

En Lama V3 på ena rotorbladet
Image

Image

PiccoZ är inte så stor längre. =) Lama V3 med också.
Image

Jämförelse mot Raptor 50 Titan-stjärten.
Image

Raptor 50 är lite lägre, lite kortare, mindre helt enkelt.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Aug 2009, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MER HELIFIX!

Jösses, den här helin va ju rolig. :D Har ägnat en hel del timmar
åt den idag. Men bilder blev det nog inte. Inte så mycket att fota.
Den ser ju ut som bilderna ovan, men ren o blank samt att saker
o ting funkar som de ska nu. ;-)

Bruksanvisningen
- Läst igenom hela.
- Gått igenom allt som det stått i den och dubbelkollat att det var rätt byggt (byggsats från början)
- Där framgick inte allt. Inte en nybörjarheli direkt, man ska nog ha byggt nåt förr.
- Framgår inget om att det skall gå nån slang nånstans.
- Står några meningar om inställningarna bara.

Kollat att alla grejer är på rätt ställen
- Det mesta japp, förutom två servon som var skruvade på fel sida.
- Paddelstången var förskjuten, gick att fixa, men tog ju fasen 45 min!!!

Kollat att alla skruvar sitter som de ska
- Fläktkåpan kunde nog lossna när den ville, i övrigt var allt jäkligt bra limmat och skruvat!
- En skruv var ej limmad och satt därmed inte fast så bra i huvudrotorn.
- Paddelhållaren var lös.

Kollat att allt går lätt och fint som det ska
- Stjärtrotorn, den var trög som tusan. Fixat! Hade behövt 24kg servo. :D
- Huvudrotor vridet monterad, ingen mekanik i huvet funka, hittade felet. Slide Washout Guide var fastskruvad fel.
- Glapp i rotorbladshållare, ena dampern föll ut, fick skruva sönder allt, fixat och blev riktigt bra.
- Samt lite annat diverse som satt glappt eller för hårt.
- Vissa grejer måste smörjas och torkas, sen gick dom kalas, det va nån patina på hela helin.

Måla canopy?
Plus att jag monterat canopyn. Undras hur man skall måla den. Förslag på
färger och utseende? Fanns ej skruvar med, eller inte ens märken var man
skulle borra för hålen.

Gyrot
Tog bort gyrot, har införskaffat annat. :D Mitt fjäde Futaba gy401.

Pipan
Monterat den stora pipan. Började bli trött på slutet. Sökte efter skruvar
som skulle passa hålen i motorn där pipan skall sitta fast. Efter ett tag
märkte jag att det var tvärtom. Suck. Jag som letat skruvar som en galning
och så var det släta hål i motorn och gängade hål i pipan. Hittade sedan
skruvarna på nolltid och pipan var på plats 10 ggr fortare än tiden det
tog att leta fel skruvar.

Återstår:
- Dra alla slangar (beställt header-tank också)
- Fixa sändare, mottagare, ack, ackvarnare, gyro, stjärtservo och de andra fyra servona, osv.
- Justera vinklar, stag, linkar, osv.
- Ställa in all elektronik o sändarinställningar
- Måla kåpan
- Lära mig sändaren, tänkte ju använda den som kom med helin.

Sen är det nog fältet som gäller och börja köra in OS 60-maskinen.
När? Hm... det tar ju tid fixa på helis. Speciellt denna best. Den är ju
46cm hög, ca 137cm lång och rotordiametern är hela 150cm, respekt!!!
Säkerhet är A och O. En orsak till att jag också skruvade sönder
rotorbladshållar-paketet för att se hur det var gjort. Och jäklar va det
är metall överallt och konstruktioner som gör att det ska hålla. Tung best!

/MickeM - Helidåre mer o mer! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Tue 20 Jul 2010, 19:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dags igen!
Denna heli har stått ett tag nu. Jag gjorde en dust förut och gick igenom
helin för att se att allt var okej. Dags ta en dust igen.

Bränsle-Y-koppling äntligen!
Saknade en Y-koppling för bränslet och den blev beställd för inte så länge
sen, den kom och den är på plats nu. Kommer bild sen när helin är klar.

Kabelstrumpor är skräp!
Beställde också kabelstrumpor för att dra runt kablara så de inte skulle gnida
emot vassa metallkanter, men efter att ha försökt få på en sån strumpa i 30
min på en kabel och sen insåg att det var det dummaste skräp jag vart med
om, så åkte det bort igen. Fattar inte. Folk har ju såna på sina helisar, men
jag fick det inte att funka, hata. Kommer bild sen. Jag har dragit om kablaget
som jag dragit på andra helis. Vart finfint.

Nypet huve, hata!
Jag började även med inställningarna men kom åter till det problemet att hela
mekaniken nyper. Fattade inte! Allt var så tajt utan glapp och varje del för sig
funkade klockrent, men när man satt fast alla stag o skulle röra på servona,
så nopp, inget rörde sig som den skulle. Precis som nån skulle satt händerna
över hela rotorhuvudet och hållit emot allt vad det gick så inget rörde sig?!
Hm, hm, hmm.

Plockade bort de fyra mellanstagen så swashen fick röra sig fritt, funkade galant!
Och rotorhuvet rörde sig finfint också, men när man satte mellanstagen på plats
igen så njit. Det är lite annorlunda konstruktion denna rotor än jag är van med.
Men när man började tänka logiskt, så fattade jag ju att nåt var snett, flybaren
gick ju inte rotera?!

Började slakta huvet och fick se att flybaren inte gick att rotera ett endaste dugg,
dvs den kunde inte följa med rotordisken som den stabilisator den ska bete sig som,
den var helt låst på noll grader oavsett vad. Huh!? Visade sig vara så att flybaren
var fastlimmad i flybarhållaren. Kullager och allt var limmat. Insexskruvar också som
höll fast allt. Nåt är vajs här. Varför har man kullager limmade... fast i flybaren.
Dom kunde inte rotera. Och när man tittade vidare, så såg jag att man kunde plocka
bort en hel del delar som inte gjorde nån nytta, OM det ska vara som det var. :D

Fel fel! Blir ta hem nya delar, får inte isär allt utan att skada delarna. Slööött...
Fattar inte egentligen, för jag flyttade ju flybaren förut, iofs bara ut o in. Men
då märkte jag inte att kullagrena var limmade så den inte kunde rotera.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 23:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har fått hem ny flybar och flybarholder med lager till denna.
Borde bara vara att byta ut och sen börja ställa in sändare
och släpa till fältet och börja köra in. Måste ju upp med denna
bjässe före Mr X ska upp med sin. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sat 02 Jun 2012, 20:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har allting till denna nu, så nu ska den bli klar! =)
Dags montera flybar o allt annat som ska på plats.
Sen blir det den ökända checklistan!!! :mrgreen:
Attachment:
IMG_4644.JPG
IMG_4644.JPG [ 122.75 KiB | Viewed 8512 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 11:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hmpf! Flybaren i helin va ju fastlimmade i flybar-hållaren och kullagrena likaså.
Så jag beställde nya såna och nu när jag skulle montera ihop helin så är det
gängpaj på ena flybar control arm'en. Suck... Går ju att sätta i större skruv,
men inte så lätt hitta det. Har mailat runt lite på ny del så man får se, är ju
en gammal heli... Den på bilden är hel, det är den andra som är slut. Nåja,
gör allt klart ändå, går kanske inte att flyga med denna före man får en ny,
men jag kan göra resten helt klart. =)
Attachment:
Quick60ProFlybarControlArms.JPG
Quick60ProFlybarControlArms.JPG [ 81.72 KiB | Viewed 8507 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sun 29 May 2016, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det har ju hänt en del på denna sedan senast.
Den har fått fyra nya servon och håller på ställer in det sista.
En lång effektiv kväll till så är den klar.
Funderar på hur jag ska måla den vita glasfiber-canopyn... kanske mattsvart?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Wed 01 Jun 2016, 22:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag störde mig tidigare på att utslagen inte alls stämde.
Den ska klara -9 till +9 grader ungefär.
Men då jag gav +9 grader utslag och använde cykliska så tog swashplaten i en styrpinne på en komponent högre upp i rotormasten. WTH!
Och förut har jag klurat o klurat på detta. För det resulterade i att helin aldrig skulle kunna lyfta med så små utslag jag var tvungen att använda för att det inte skulle bind'a.

Men, ikväll såg jag ju felet. Förra ägaren hade monterat ihop den fel. Kolla bilden nedan. Det ska inte vara nåt avstånd här. Grejerna ska vara direkt under varann. Suck... Nåja... nu har jag utslag så det räcker och blir över. Bara att gå igenom inställningarna igen. :D

Attachment:
IMG_1318.JPG
IMG_1318.JPG [ 71.3 KiB | Viewed 8035 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Thu 02 Jun 2016, 16:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Quick 60 Pro är flygklar!

Efter jag hittat felet från tidigare så gick det rätt fort att meka ihop denna rätt.
Bara att ladda och flyga. =) Ska ta den till fältet i sommar och köra in motor och flyga den.
Den har ju aldrig vart igång. Tung bjässe, väger 4.750 g.

När jag skaffade den så var den nog komplett, men insåg nu att jag bytt ut all elektronik som va i den. ;-)

Jag köpte den februari 2009. Så den har vart med ett tag. :oops:

Specs på grejerna:
Motor: OS Max 61 LX-H
Sändare: Futaba T10CP
Mottagare: Futaba R617FS 2.4GHz FASST
Gyro: Futaba GY401
UBEC: Turnigy UBEC 15A
Cyclic-servo: 3 x Hitec HS-645MG
Rudder-servo: Futaba S9254
Throttle-srevo: Hitec HS-322
Ack: 3S 2200 LiPo

Attachment:
IMG_1319.JPG
IMG_1319.JPG [ 53.8 KiB | Viewed 8022 times ]


Attachment:
IMG_1320.JPG
IMG_1320.JPG [ 83.69 KiB | Viewed 8022 times ]


Attachment:
IMG_1321.JPG
IMG_1321.JPG [ 90.11 KiB | Viewed 8022 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sat 03 Sep 2016, 14:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ska slipa canopyn och sen bär det av till billackerare och kludda på lite färg på denna.
Men jag har ingen som helst aning om färg.
Funderar på enkelt mattsvart och ge den lite UAV-heli-look med lite vit text.
Eller borde den vara mörkgrå eller ljusgrå då? Resten av helin är svarteloxerat, förutom lite som är blått.
Knallgul? (det är redan min Airskipper).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Tue 21 Nov 2017, 20:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är kåpan mattsvart! Jag hade nån plan tydligen... UAS-look.
Ska använda maskeringstejp och Airbrush och få till nåt.
Kanske jag lägger nån controller i den? :-)
APM eller Pixhawk. Eller kanske DJI Naza-H som många använder i stora dyra helisar.
Dvs något med GPS. Blev påmind av nån film där de flyger helicopter autonomt med APM.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Tue 21 Nov 2017, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En film där de använder DJI Naza-H på en större elheli... funkar rätt bra!



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 10:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Flygklar! Kåpan är mattsvartmålad, och nu när jag har airbrush ska jag få till lite "UAV-look" på den?! Och sen vet jag inte vad jag tänkt, hade ju planer på självflygande. Men helin är rätt stor för att testa sånt. Hm på denna... testflyga vid tillfälle till en början. Motorn är aldrig startad, allt är ofluget och i nyskick.

Status 14 juli 2020: Denna står nog flygklar... ska bara ta mig tiden att börja flyga helikoptrar igen lite mer aktivt. Har nog inte planer på att behålla den, ska säljas.

STATUS 6 december 2020: Flygas eller säljas...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Thu 22 Jul 2021, 15:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan motorstart...

Hade ut denna till Djäkenfältet igår.
Tog av rotorbladen och skulle starta motorn som aldrig gått.
Den är alltså ny eller rättare sagt oanvänd/ostartad alltså, en OS Max 61 LX-H 9,95cc.

Försökte få igång den men nej, inte en endaste pop.
Den fick luft, den fick bränsle, den hade nytt stift som glödde.
Provade först med knappt nåt bränsle alls, ökade lite och då började det ryka ur dämpen i alla fall.
Ökade lite till, men nä. Ökade ännu mer osv... nix nope! Slutade när det började komma nån droppe ur dämpen.
Ingen aning varför den inte startade, är ju en OS-motor.
Så jag måste läsa in mig lite på den där motorn i fall det är nåt udda med den.
Så den ska ut igen och köras in, speciellt nu när den är insmord med bränsle.
Ja bränslet ja... det måste vara 10 år gammalt, kan det vara en orsak? ;-)

Den ska ha 5-30% Nitro om 60Gcarb, 60H <10%, så jag antar att 10% ska duga. Det är ju nitrometan-halten som sjunker först.
Den ska ha minst 18 volym-% olja (castor och/eller syntetiskt).
Ska ha och har OS 8-stift.

Helin är kvar i bilen så jag lär väl larva mig ut nån dag igen snart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Sat 18 Dec 2021, 20:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar!

Senast när jag skulle premiärflyga denna så startade ju inte motorn.
Hur svårt kan det vara? Luft får den. Bränsle ska den få. Glödstiftet är fortfarande nytt och funkar fint.
Jag kollar bränsletillförseln på fältet nästa gång, fast den nog fick bränsle då, ny motor så har inte kläggat igen nånstans.
Det enda jag kan komma på är att glödaren inte räckte till, fast det glödde på stiftet finfint utanför.
Hm.

Är en OS Max 61LX-H motor.
Den har lite udda förgasare jämfört med andra motorer jag är van med.
Bild: https://i.ebayimg.com/d/w1600/pict/2743 ... Engine.jpg
Den där mörka spårskruven till "höger" i bild... när man vrider på den så skjuts mässingsbläcket uppåt/neråt.

Nåja, ska väl till fältet och testa bara. Högvarvsskruven var över 4 varv ut, ska vara 1,5.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uppfix: Quick 60 Pro Helikopter
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 19:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-update!
Denna skulle ju va flygklar, men när fanskapet inte startar! Det beror nog till 99% på att jag inte har förgasaren rätt inställd, måste läsa manualen bara, den har en märklig tomgångs-anordning. Tillika så har jag funderat på om jag ska behålla den för hyllan för att den är så udda (jag hittar inte mycket om jag googlar) och den börjar bli en raritet i jämförelse med mycket annat, eller ska jag flyga och stoppa den i Long Ranger-skalet? Eller ska jag bara provflyga va nöjd och sälja? Klurig en den här... :roll:

Sommar-status 2023!
Denna är ju flygklar. Men motorn ville inte, troligtvis för att lågvarvsskruven var fast. Eller skruv o skruv, lite special på denna, men det verkade som att den inte fick bränsle pga felinställning. Så manualen med och ut till fältet nån dag igen bara och testa. Vill flyga den i alla fall. Den är lite ovanlig fågel och allt är metall, så den är lite av en raritet till på det. Vet ej vad jag gör med den sen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group