Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: fre 22 feb 2019, 00:01

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 00:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt: Kalt Baron 60 Bell 206L-1 Long Ranger-II

Så där ja! :D Har ställt upp att fixa upp en heli åt en annan.
Skall bli ett kul projekt. Helin är nämligen 23 år gammal (1988)
och som jag ser det så kommer den att lyfta. Den har aldrig
flugit men har haft motorn igång för många år sen, den går
knappt runt. =) Här kommer en bild. Ska lägga in mer info
och bilder senare. Den e rätt lång kan jag ju säga... ;-)

Denna har byggts av en på Åland, från ett kit till färdig heli.
Och som jag förstod det så var det någon från Eckerö som
köpte en likadan heli samma dag i samma butik, men färdig-
byggd och injusterad. ;-) Bernt?

Bilaga:
longranger1st.jpg
longranger1st.jpg [ 63.35 KiB | Visad 3798 gånger ]

Bilaga:
longranger1st_b.jpg
longranger1st_b.jpg [ 58.36 KiB | Visad 3793 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 17:30 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog lite mer bilder på helin innan jag börjar med den...

Kroppen är ca 160cm lång.
Bilaga:
IMG_2423.JPG
IMG_2423.JPG [ 44.59 KiB | Visad 3756 gånger ]


Den är rätt hög...
Bilaga:
IMG_2424.JPG
IMG_2424.JPG [ 52.71 KiB | Visad 3756 gånger ]


Det kom med en massa grejer. Starter, bruksanvisningar, osv o en massa smått.
Bilaga:
IMG_2420.JPG
IMG_2420.JPG [ 85.07 KiB | Visad 3756 gånger ]


Sändaren, hm inget man kanske vill börja med idag.
Bilaga:
IMG_2422.JPG
IMG_2422.JPG [ 77.5 KiB | Visad 3756 gånger ]


Huvudrotorn. Ser lite annorlunda ut än dagens, men ändå samma funktion.
Bilaga:
IMG_2425.JPG
IMG_2425.JPG [ 60.32 KiB | Visad 3756 gånger ]


Stjärtrotorn!
Bilaga:
IMG_2426.JPG
IMG_2426.JPG [ 42.7 KiB | Visad 3756 gånger ]


Och en jämförelse med några andra.
Närmast - Raptor 50SE V2
Näst närmast - Raptor 50 Titan med Hughes MD-530 Defender-skal (de ser stora ut).
Näst längst bort - Denna projektheli, rätt låg och lång, 60-size Kalt Baron alltså.
Längst bort - Quick 60 Pro
Bilaga:
IMG_2428.JPG
IMG_2428.JPG [ 112.98 KiB | Visad 3756 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 17:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"SLAKT"

Och ett av de största problemen var att motorn inte gick runt och
förknasaren var seg som sirap. Så motorn bort. Hm, den är ju längst
in!!! Så vad göra? Jo, skruva bort allt. Tog 1,5 och sen va mekaniken ute ur kroppen. =)

Tog bort rotorbladen först. Vanlig bult som i dagens helis.
Sen åkte huvudrotorn. En bult och tre kullinkade stag.
Bilaga:
IMG_2432.JPG
IMG_2432.JPG [ 101.27 KiB | Visad 3753 gånger ]


Tog bort fenan på stjärten och kika in lite.
Bilaga:
IMG_2433.JPG
IMG_2433.JPG [ 52.97 KiB | Visad 3753 gånger ]


Tog bort kåpan på andra sidan på stjärten.
Bilaga:
IMG_2434.JPG
IMG_2434.JPG [ 63.18 KiB | Visad 3753 gånger ]


Tog bort stora "locket" till skalet.
Bilaga:
IMG_2435.JPG
IMG_2435.JPG [ 81.53 KiB | Visad 3753 gånger ]


Tog bort vindrutan så nu ser man mottagaren, gyro-kontrollern, ackarna
Bilaga:
IMG_2436.JPG
IMG_2436.JPG [ 89.43 KiB | Visad 3753 gånger ]


Och så togs stjärtrotorn bor.
Bilaga:
IMG_2438.JPG
IMG_2438.JPG [ 92.17 KiB | Visad 3753 gånger ]


Och efter ett tag fick jag äntligen ur mekaniken ur helin.
Bilaga:
IMG_2437.JPG
IMG_2437.JPG [ 102.41 KiB | Visad 3753 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 18:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mekaniken!

Fick bort mekaniken och så här ser den ut.
Från vänster, ackar, gyro-enhet, mottagare och sen på övre sidan servon, under är motorn.
Bilaga:
IMG_2439.JPG
IMG_2439.JPG [ 125.09 KiB | Visad 3750 gånger ]


Här ser man remmen som hänger runt remskivan för start.
Usch, äldre helis har så jobbiga startanordningar.
Tomma hålet i mitten, där va tanken.
Gyrot skymtar man längst bak i mitten
Bilaga:
IMG_2440.JPG
IMG_2440.JPG [ 90.22 KiB | Visad 3750 gånger ]


Bilaga:
IMG_2441.JPG
IMG_2441.JPG [ 81.43 KiB | Visad 3750 gånger ]

Bilaga:
IMG_2442.JPG
IMG_2442.JPG [ 110.03 KiB | Visad 3750 gånger ]

Bilaga:
IMG_2443.JPG
IMG_2443.JPG [ 92.63 KiB | Visad 3750 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 18:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorn!

Eftersom motorn skulle ur... så är den ute nu. =) OS 61
Den är aningen ihopkläggad... går ej runt.

Bilaga:
IMG_2511.JPG
IMG_2511.JPG [ 79.89 KiB | Visad 3750 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 18:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så nu börjar det... uppfixandet så den kan bli klar o flyga. =)

Typ nåt sånt här...
- Gå igenom allt som kom med och få reda på lite mer om helin!
- Rengöra motorn (dvs ta upp den och få saker o ting att röra sig som det ska)
- Rengöra mekanik-ram o allt
- Gå igenom swash (rotorns nedre del med allt) o alla linkar som hör till, de segar som sirap och kärvar
- Testa all elektronik (mot nyare utrustning)
- Koppla ihop mekaniken och testa att allt rör sig mjukt (swash och ovan nämnt)
- Få tillbsaks motor och landställ
- Gå igenom huvudrotorn (den går inte lätt)
- Få på huvudrotorn (övre delen)
- Ställa in huvudrotorn klart mot sändare
- Testa att allt rör sig som det ska
- Testa motorn och få den att gå bra
- Gå igenom skalet och rengöra o smootha upp stjärten
- Montera in allt i skalet
- Jah... sen börjar det steg för steg närma sig flygtur. Man borde väl flyga mekaniken före, men det saknas bom o allt så in med allt i kroppen bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 16 apr 2011, 19:11 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2461
Ort: Eckerö
Stämmer en sådan var det, fan att det inta var nu då kunde jag kanske fått upp fanskapet. Nu blev det upp som en raket o ned
som en sotig käpp sukkkkkkkkkkk. Men fin var den vit o blå. :cry: :cry: :cry: :cry:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: mån 25 apr 2011, 09:07 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
SPECIFIKATIONER

Har gått igenom "pappershögen" och själva helin och fixat fram lite mer info.
Det är alltså ursprungligen en vanlig trainer-heli storlek 60 med canopy, dvs
stick n boom som mekanik och sen har den monterats in i ett skal (fuselage).
Nedan lite info om grejerna som de är idag.

MEKANIK
Helikopter - Kalt Helicopter 60 Baron (Kalt Sangyo Co Ltd)
Huvudrotordiameter - 1540 mm (1560-1580 mm för skalakropp)
Stjärtrotordiameter - 270 mm
Längd - 1320 mm
Vikt - 4,6-4,9 kg (som Stick n Boom)
Rotorhuvud - K-3 SB Rotor Head Stabilizer System
Gear Ratio - 10:1:5.44
Cykliskt kontrollsystem - Bell and Hiller

MOTOR
Motor - O.S. MAX-61VF-H
Förgasare - O.S. Type 7H
Cylindervolym - 9,95 cc (.607 cui)
Varvtal - 2.000-16.000 rpm
Effekt - 1,7hp @ 16.000 rpm
Vikt - 580 g
Glödstift - O.S. No. 8
Ljuddämpare - Magna-Pipe (uppgraderad)
Bränsle - Metanol (metanol och ricinolja, vet ej hur det är med syntetolja och nitro)

ELEKTRONIK
Gyroenhet - Futaba Single Axis Rate Gyro System FP-G3BB
Gyrokontroller - Futaba FP-G153BB
Servon - 5st JR NES-201 3,3kg 0.31sek (samma servo för hiss, tilt, pitch, throttle och rudder)
Sändare - JR Propo NET-N128H Apex Computer 8 Channel PCM and PPM Transmitter
Modul - JR PCM Pulse Code Modulation Module NET-J35
Mottagare - JR PCM Pulse Code Modulation ABC&W 8-channel Receiver NER-628X FM SHS 35MHz
Batterier - 4.8V och 6V

SKALAKROPP
Skalakropp - Kalt Bell 206L-1 LongRanger-II
Längd - 1435 mm
Vikt - 5,0-5,3kg (ska vägas sen med tom tank)

Bilaga:
IMG_2698.JPG
IMG_2698.JPG [ 142.11 KiB | Visad 3714 gånger ]


Bilaga:
IMG_2700.JPG
IMG_2700.JPG [ 163.05 KiB | Visad 3714 gånger ]


Bilaga:
IMG_2703.JPG
IMG_2703.JPG [ 300.92 KiB | Visad 3714 gånger ]


Bilaga:
KaltBaron601985.jpg
KaltBaron601985.jpg [ 186.63 KiB | Visad 3714 gånger ]


Bilaga:
KaltLongrangerBaron601985.jpg
KaltLongrangerBaron601985.jpg [ 209.95 KiB | Visad 3714 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: mån 25 apr 2011, 10:09 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
- Rengjorde mekaniken
- Monterade på medarna (motorn ska köras in och få att gå bra utan skalakropp)
- Drog elektroniken halva vägen
- Kopplade in en ny mottagare (2.4Ghz Futaba)
- Testade alla servon

Nästa steg blir väl att börja rengöra motorn samt få allt länkage att gå lätt.

Bilaga:
IMG_2707.JPG
IMG_2707.JPG [ 127.15 KiB | Visad 3710 gånger ]

Bilaga:
IMG_2705.JPG
IMG_2705.JPG [ 116.61 KiB | Visad 3710 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: lör 04 jun 2011, 23:12 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Före jag sätter på stjärten och sätter in paketet i kroppen igen, så vill man ju
att motor fungerar bra och att mekaniken runt det som rör sig funkar någorlunda.
Så nu är stommen klar vad gäller mekanik och elektronik, och okej färdiginställt för
test. Motorn ligger i metanolbad, ska rengöras i morrn. Målet är att få motorn att
funka bra först, sen fortsätter restaureringen. =) Den går runt nu i alla fall. :-D

Mekaniken går mjukare nu, men nog tusan är det linkar som går trögt, jäklar!
Men när allt börjar rotera och saker börjar köras in, så ska det röra sig lättare.
Det märks på så sätt att man rör spaken, servot rör sig, men pga att det går
lite trögt, så rör sig inte rotor-mekaniken förrän friktionen släpper.
Bilaga:
IMG_3287.JPG
IMG_3287.JPG [ 54.37 KiB | Visad 3617 gånger ]


Den elektronik som behövs är på plats och färdig för motortest.
Bilaga:
IMG_3288.JPG
IMG_3288.JPG [ 82 KiB | Visad 3617 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: sön 05 jun 2011, 21:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick ett tips angående motorn.

Motorn gick ju knappt runt, den seeega som sirap när man tog i för fosterlandet.
Och förgasaren kändes som nåt liknande, rörde sig nog, men bah.
Så tipset var... sätt motorn i metanol ett dygn.
Nåväl, skruvade bort topppen och bakstycket samt förgasaren från motorn, som var brunaktig o lite nerkladdat med ricinolja som bränt fast typ.
Och ett dygn senare.. fiskade upp motorn ur den täckta burken.
Vred runt och va i helsike! Den var som ny!!! Ren också! Klart imponerad!!! :D
Ska lägg in bild på motorn samt när den är på plats, för nästa steg är att ta den till fältet för att yla igång den. ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: sön 05 jun 2011, 23:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nå, när motorn fick stå typ 6h så hade den segat igen lite, men inte på samma sätt.
Så jag satte en hel del after-run-oil i. Sen var den som ny igen. =) Det är inte smuts
i motorn, bara klägg. Så med nån tanks körning så ska allt sånt ha runnit igenom.
Blev klart fräsch. Fast man kunde ju ha haft pipan i metanolbad med...
Bilaga:
IMG_3294.JPG
IMG_3294.JPG [ 86.96 KiB | Visad 3604 gånger ]


Och så satte jag i motorn också samt pipan, staget för throttle, temporära bränsle-
slanger osv. Bara lite småjox kvar nu så är den klar att ta till fältet för lite körning! :-D
Ingen tryckmatning från pipan till tanken. Kanske man borde sätta på rotorhuvet och
vikter istället för bladen... Man brukar ha tennisbollar har jag för mig, eller kanske det
var innebandybollar... hm.
Bilaga:
IMG_3296.JPG
IMG_3296.JPG [ 73.71 KiB | Visad 3604 gånger ]

Bilaga:
IMG_3297.JPG
IMG_3297.JPG [ 71.58 KiB | Visad 3604 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: mån 18 jul 2011, 15:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motor uppstartad och fungerar!

Jag, ägaren och en till tog oss till fältet med reliken 12 juni 2011.
Bara mekaniken utan stjärt. Bomlös och bladlös så kördes motorn
en halv tank, motorn vart het, hade glömt en kåpa hemma för
kylningen. Men den gick finfint! Dokumenterades på film, men det
är mest prat och lite knorrande från motorn den där halva tanken.


Midsommardagen

25 juni 2011 så tog jag med Kalt'en igen för att köra upp andra
halvan av första tanken. Körde den tanken och beslutade att den
ska in i skalakroppen igen som nästa steg... Finns på film när denna
del kördes: http://www.youtube.com/watch?v=be8wEGaaxv0&hd=1


Mekaniken i kroppen igen!

En massa pyssel det där, inte bara sätta in, utan en massa delar
ska in i rätt ordning, samtidigt! Pipan och tanken var svårast, de
skulle vara i helin före man stoppande i mekaniken och passade
in allt så det passade med 11 skruvar. Skulle man vart två pers
skulle det vart enklare. ;-)

Ser ut så här nu... Ser luftigt ut på första bilden, men det var där
det. Innan för i resten av kroppen var det ett helsike få in verktyg
för att skruva fast allt. Vasinneskonstruktion!
Bilaga:
IMG_3730.JPG
IMG_3730.JPG [ 60.18 KiB | Visad 3491 gånger ]

Bilaga:
IMG_3729.JPG
IMG_3729.JPG [ 81 KiB | Visad 3491 gånger ]


Snart ska man testa det mekaniska gyrot också. =)
Bilaga:
IMG_3728.JPG
IMG_3728.JPG [ 54.56 KiB | Visad 3491 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: mån 18 jul 2011, 22:28 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glömde ju säga att jag gnidigt på skalakroppen så nu är den vit o fin (se ovan).
MEN, stjärten är gammelvit... för den är reparerad. Vid första startförsöket för
10+ år sen så högg ena rotorbladet av stjärten när motorn stannade, vet inte
hur det gick till, men det vill man ju inte ska hända igen!!! :shock: Gäller att
lära sig hur mekaniken fungerar i olika fail's.
Frågan är om man kan använda gyro och dess kontrollenhet till en annan mottagare
än den gamla som används i helin. Jag har ju påtat i en modern 2.4GHz.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: tis 19 jul 2011, 06:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15514
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Och så här fungerar gyrot.
http://www.youtube.com/watch?v=0E8JfFdcJK8

Lite mera djupgående av ett äldre gyro
http://www.youtube.com/watch?v=zLyiv2HPPGA&NR=1

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: tis 19 jul 2011, 21:12 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaa, är dom inte coola! :D
Är ju ett gyroskop på Borgs Concept 30 också och den flyger jäkligt bra fast det är mekaniskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: ons 20 jul 2011, 00:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stjärt och gyro!

Nu verkar det som att jag inte ska behöva ta ur mekaniken ur kroppen igen. =)
Det vart några vändor innan jag visste i vilken ordning allt skulle gå in igen.
Så nu har jag monterat ihop stjärten klart och anslutit axel och styrning.

Dessutom har jag anslutit gyroskopet och all elektronik och testat att allt rör
sig åt rätt håll. Bara finjusteringar kvar på den delen samt all programmering.
Gyrot låter som en elmotor som ger ett rungande ljud, låter ännu roligare när
man rör på helin. ;-)

Det som är kvar:
- Bränslesystemet
- Glödningen
- Få in två ackar på nåt sätt
- Rotorhuvudet med blad
- Inställning av allt i sändare
- Bunta ihop kablage
- Montera ihop resten av helin (skalet)
- Säkert nåt till jag missat...

Stjärten!
Bilaga:
IMG_3731.JPG
IMG_3731.JPG [ 92.5 KiB | Visad 3447 gånger ]


Stjärtrotornav
Bilaga:
IMG_3732.JPG
IMG_3732.JPG [ 72.5 KiB | Visad 3447 gånger ]


All elektronik inkopplad för att testa att allt spelar på som det ska.
Bilaga:
IMG_3733.JPG
IMG_3733.JPG [ 141.76 KiB | Visad 3447 gånger ]


Man ser gyrot inne i helin i bakre fönstret.
Eller nä.... men den är där. Svart liten box inne i mörkret bland andra
svarta grejer...
Bilaga:
IMG_3734.JPG
IMG_3734.JPG [ 85.37 KiB | Visad 3447 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: ons 20 jul 2011, 13:45 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bränslesystem, glödförlängning och setup!

Har dragit bränslesystemet klart. Inte direkt så avancerat på denna heli. Typ den här ordningen:
- Luftslang från undersidan av helin som för luft upp och in i tanken...
- Slang från tanken till tankventilen som har backventil när man tankar...
- Slang från tankventil till bränslefilter...
- Slang från bränslefilter till förgasare!
Bilaga:
IMG_3737.JPG
IMG_3737.JPG [ 63.19 KiB | Visad 3414 gånger ]


Glödstiftet når man inte utifrån med glödare utan att förlänga så en glödströmsförlängare är fixad.
Syns inte så lätt, är två kablar, nånstans dit in dit under. Här ses undersidan där man även ser tankluftningen.
Bilaga:
IMG_3738.JPG
IMG_3738.JPG [ 42.64 KiB | Visad 3414 gånger ]


Och så har man börjat gå igenom allt för setup, ställa in allt. Om inget ska fixas så tar det inte länge. =)
Bilaga:
IMG_3739.JPG
IMG_3739.JPG [ 104.46 KiB | Visad 3414 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 21:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stjärten klarbyggd och inställd! =)

Och så har jag fått all elektronik klar, en rejäl bunt grejer.
Hela tre strömbrytare (mottagar, gyro, gyrokontroller).
Har även satt på vindrutan nu.

Kvar är att jag måste sätta mig in i hur gyroskopet skall
ställas in, men det funkar nog som det ska redan nu, men
ändå, lika bra veta vad som ska vara inställt hur.

Sen är det bara att ställa in throttle och pitch-kurvorna
0...+8 grader. Jag sätter 0...+10 eftersom den ska bära
skalakroppen också, går ställa med kurvorna om man
märker att den inte orkar).
Dessutom ska elevator och aileron (hiss/tilt) ställas och
en del smådetaler som tex kärv vid fulla hörnutslag,
bägge blad samma vinklar, osv.

Sen återstår vägning och balansering. =) Denna heli
är den första som ska ha tyngdpunkten 5mm framför
huvudaxeln. Hur sjutton mäter man det?! Blir nog test-
flyga för att ställa det. Eller har någon ett sätt? ;-)

Bilaga:
IMG_3740.JPG
IMG_3740.JPG [ 55.05 KiB | Visad 3369 gånger ]


Bilaga:
IMG_3977.JPG
IMG_3977.JPG [ 85.13 KiB | Visad 3369 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Kalt Baron 60 Long Ranger
InläggPostat: mån 25 jul 2011, 13:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 27490
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!!!

:D Yes! 22h tog det göra den klar, från det att jag fick den, monterade
ner den, gick igenom allt, testkört, monterat ihop, ställt in allt, osv.
Kommer bli lite tester ett tag framöver, inte så mycket flyga förutom några
låga hovringar för att se att allt funkar o att inte nåt skruvar upp sig.
Sen om allt spelar på, så ska den dekalas antar jag. =)

Bilaga:
IMG_3978.JPG
IMG_3978.JPG [ 42.76 KiB | Visad 3353 gånger ]

Bilaga:
IMG_3981.JPG
IMG_3981.JPG [ 60.83 KiB | Visad 3353 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010