Justerade klart Throttle och Pitch
Gör inte nånting i direkt vettig ordning.. halvvägs på skalet och så
börjar man med nåt annat...
Blir mycket frågetecken medans man bygger en helikopter. Skriver upp
dem och betar igenom dem. Balanserade klart träbladen (träningsrotor-
bladen), limmade fast stjärtrotorstagsfästena på rätt ställen, satte på
rotorbladen, fixade antenndragningen så den inte drar ur när man flyger
och fastnar i rotorn, osv osv. En massa sånt tjafs.
Och så pluggade man lite throttle (gas) och collective pitch (rotorbladens
stigning). Inte så avancerat egentligen, men mycket att hålla reda på
och vartefter man ställer in så ändrar nåt @£$#¤%& annat. Men nu vet
jag hur man gör och det går fort på nästa helikopter... hehe.
Gasen är ju steglös, men har ett botten-läge (helt strypt), tomgångsläge
och ett maxläge. Justerade hornet rätt, spaken på sändaren, trims på
sändaren, alla stag, justerade ändlägena i radion samt centerläget,
ställde in kurvan för gasen i sändaren, osv.
Och pitchen var det ungefär samma sak med, men mycket krångligare.
Ställde in en massa saker i utgångslägen först och sen anpassade man
stag, servohorn, spak och trim på sändaren, swashplatta i vattpass,
hakade på mätgrejerna för att mäta vinkeln på stigningen på rotorbladen
och ställde in allt till +5,5 grader för noll-läget och sen gjorde man samma
sak med bägge ändlägen för stigning (ca +11 grader) och sjunkning
(ca -2). Dessutom samma sak med ändlägesinställningar, center, stagen,
och pitch-kurvan på sändaren ställdes in, osv osv... Lite bökiga
anvisningar, fick läsa flera ggr och skapa sig en uppfattning hur det skall
funka så man kunde ställa in allt själv, än att de kunde ha haft en
checklista eller anvisning för det hela... Inte svårt, bara omständigt,
speciellt när ändlägena ville vara på fel hela tiden och man fick justera
stagen och då vart resten fel, och så flyttade man om hornet, och så
vart allt fel igen, osv... tills man hittade allt rätt och allt funkade. Vet
man vad man gör och gör allt i rätt ordning går det rätt fort.
Nästa är cylic och gyro...
Gasen på tomgång och pitchen på sjunkning...
Gasen i mitten och pitchen på hovring...
Gasen på max (skall justeras ner så det ligger under 1700 sen) och pitchen på max stigning...
