motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes MD530 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=74&t=1490 |
Page 2 of 9 |
Author: | MickeM [ Tue 30 Jan 2007, 00:28 ] |
Post subject: | |
Lite mer bilder... Nu var det dags för Bommen! Delarna till bommen, den långa remmen och lite annat krafs ![]() Allt på plats på den lösa bommen ![]() Lite mer delar, stjärtrotorbladen, headertanken, servoplatta osv... ![]() Så här ser bommen ut när den är på plats ![]() Och så en väldigt viktig grej, den lilla fjärrstyrda balansvikten =) Den är ju baktung!? ![]() Headertanken samt uppe till vänster på baksidan är servoplattan för stjärtservot ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 30 Jan 2007, 00:30 ] |
Post subject: | |
Och så var det en hög med elektronik och dess tillhörande delar. Gäller få ordning på dessa och få dem på sin rätta plats. Och så skall det bli nåt över, annars har jag varit för skruvglad. =) Grejer: ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 01 Feb 2007, 01:21 ] |
Post subject: | |
Servona! Lite mer ordnat och lite urplockat, ett första steg... resten senare. Vet ej om servo-hornen är det bäst valda, återstår att se. Servona: - Rudder (helikopterns rotation) - Aileron (lutar höger / vänster) - Elevator (lutar fram / bak) - Pitch (huvudrotorbladens stigvinkel) - Throttle (gas) Resten: Ytterligare några stag, huvudbrytare, horn (korsen osv). ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 01 Feb 2007, 21:15 ] |
Post subject: | |
Servo-grejerna igen Lite mer samlade här, det ger bättre överblick (dvs man ser vad som blir över ![]() ![]() Och så är servona på plats, stag och horn kvar. ![]() |
Author: | Kamikaze [ Fri 02 Feb 2007, 01:33 ] |
Post subject: | |
Stiligt ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 03 Feb 2007, 20:57 ] |
Post subject: | |
Tackar ![]() Bra fota lite nu och då. Man kan ha nytta av bilderna i framtiden när man undrar nåt om nån del eller nåt, så har man bilderna klara i datorn. Tills nu har helin inte varit något som helst problem att bygga. Lätta anvisningar och delarna har passat utmärkt. Har lagt ner ca 10-15h men det kan mycket väl göras snabbare, misstagen har istället varit väldigt få =) Men nu när man kommer till den delen där man börjar plocka på det skräddarsydda som man får koppla på hjärnan. Finns bara några tips och "skisser" på hur det skall vara. Men med tanke på att andra köpt dessa, byggt dem och flyger dem så skall det ju inte vara något problem ![]() utan en fullt duglig 3D-helikopter. Fördelen är att man får göra allt själv och man lär sig hemskt mycket. Hornen! Det är en hel del att tänka på vad gäller elektronik, inkoppling, justering osv. Man skall välja rätt servon, de skall vara på rätt ställe, de skall anslutas rätt, man skall välja rätt horn, man skall ansluta kullinkarna på rätt ställen på hornen, stagen skall vara rätt och ha rätt längd, stagen får inte vara tajta eller glappa, ändlägena skall ställas in för servona, hastigheten de skall röra sig med, känslighet, mittläge, gyroinställningar osv osv osv... Jag har gjort så att jag lägger grejerna på rätt ställe/ställer in, men gör inget slutgiltigt förän jag vet vad jag håller på med och att det blir rätt. Nu har jag valt några horn, men vet ej om jag gjort de bästa valen. Det ser man vid kalibrering och sånt. Tar dom i, räcker de till osv... Hornen är på plats här i alla fall (ej fast). I fronten på helikoptern finns ramen för servona. Överst (det man ser botten av) är servot för elevator. Under den är en hållare för push-pull-pitchen. Under det kommer pitch-servot (ett starkare än de andra) och underst är throtteln, dvs gasen till motorn. Ovanpå allt så är ett servo för aileron. ![]() Här ser man stagen och servot (till höger) för elavatorn. Och så ser man vart huvudbrytaren blivit inkilad. ![]() Och så en bild på stjärtrotorns servo. Det är ett digitalt kraftigt servo som måste vara exakt och kraftfullt för att hänga med gyrots signaler och snabbt ge respons till stjärtrotorn. De digitala servona är klart bäst, men kostar runt 100 € per st. Så om jag valt digitala servon runt om skulle det ha blivit 500€ i bara servon. ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 03 Feb 2007, 21:11 ] |
Post subject: | |
Resten av elektroniken Nu är det dags att fixa in mottagare (och dess låda), antenn, acc och gyrot. Gyrot är en rätt dyr pryttel, som ligger på drygt 110€ så den borde man egentligen ha en skyddsbox för, något jag glömde beställa. Lite stripes, självhäftande tejp, gummiband, blåa mottagaren, lilla svarta gyrot och lådan för mottagaren samt antennröret: ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 16:05 ] |
Post subject: | |
Jag glömde ju bort ansluta alla bränsleslangar och sånt. Tar det emellan här... Bränslegrejerna... Så här har jag: Ljuddämpare -> Huvudtank -> Header-tank -> Bränslefilter -> Förgasare. Skall ansluta tankningsgrejerna nånstans på vägen, återstår att lösa. Jag har använt slangstumpar som klämmor också, ett bra tips jag fick tidigare. Metallklämmorna verkar lite ampra och kanske klämmer av slangarna. Stripes/buntband skall man inte använda, de är vassa. Finns lite grejer för att ansluta tankgrejer till bränsledunken också, som sen går till pumpen. Typ så här: Dunk -> dunkanslutning -> bränslefilter -> tankmunstycke (som placeras tillbaks i korken på dunken där dunkanslutningen är. Grejerna (finns dubbla T och lite till som inte kommer användas): ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:34 ] |
Post subject: | |
Skalet! Tänkte få undan lite annat så jag passade på göra skalet. Alltså dessa delar (canopy = fönstret, skalet, lite fästen...) ![]() Och sen efter en hel del skalpellande och klippande så vart det så här efter jag monterat ihop det: ![]() Jag har inte klistrat på något eftersom jag skall måla skalet och vingarna på bommen. ![]() Men så här ser skalet ut när det är på helikoptern (PiccoZ'an är korta 17cm) ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:37 ] |
Post subject: | |
Träningsstället! Och när jag ändå håller på reder upp kvarvarande grejer så gjorde jag träningsstället... alltså för helikoptern... Dessa delar... ![]() Blev detta... ![]() Och på plats... ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:39 ] |
Post subject: | |
En av laddarna... Medans jag hållit på med ovanstående har jag pillat lite på servona och radion, men strömmen tog slut i allt... Så nu måste man lära sig laddaren. Jag beställde extra acc till sändaren, men kontakten måste bytas, inga probs, bara att löda dit en annan. ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:43 ] |
Post subject: | |
Rotorbladen Kunde inte hålla mig och kikade lite på rotorbladen. Jag kommer använda träbladen då jag inte kommer börja med 3D det första jag gör när jag får liv i allt. Träbladen klarar ej krafterna som uppstår då och bör ej heller köras i mer än 1700rpm. Det andra paret är i kolfiber, tål en hel del mer, men får vänta ett tag. ![]() Jag hakade försiktigt på kolfiberbladen samt bladesupporten... ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:46 ] |
Post subject: | |
Verktyg Jag har ju använt verktyg också... bara på skoj lägger jag upp en bild på dem med... en massa gammalt crap och lite nya verktyg, funkade gott ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:47 ] |
Post subject: | |
Startgrejer När jag ändå höll på fotade så lade jag upp de grejer som behövs för att starta helikoptern. Batteri, startmotorn, startaxel, glödare (med laddare) samt glödstift... ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:53 ] |
Post subject: | |
Vad är då kvar? Inställningarna av servona och all elektronik i stort sett (en hel del pill). Lite kvar av tankningsgrejerna. Målning av skalet. Justering av vinklar på bland annat rotorbladen med pitchvinkelmätaren. Träna mer i simulatorn... osv osv... /MickeM |
Author: | Fabben [ Sun 04 Feb 2007, 21:57 ] |
Post subject: | |
Snygg tråd ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 06 Feb 2007, 00:37 ] |
Post subject: | |
Tackar! =) Jo den blev lite väl detaljerad... men men... har man en gång börjat... ![]() Tankningen! Man skall ju tanka helikoptern också. Det finns inget tanklock, men två tankar och lite annat. Så det gällde att fundera ut nåt lämpligt ställe att ansluta tankningsgrejerna. Saknar nåt lite smidigare än detta sätt, men det funkar... Man skall alltså skruva fast en anslutning i bränsledunkens lock. Från den hänger en slang ner mot botten där ett bottenfilter finns. Med el- pumpen suger man bränsle genom ytterligare ett bränslefilter genom pumpen och till tank-munstycket (som annars är intryckt i dunklocket) och in i slangstumpen ovanför T-stycket (man tar bort den röda lilla ploppen). Innan man börjar tanka skall man strypa tillförseln till förgasaren så att man inte fyller den med bränsle. På detta sätt borde man undvika bubblor när man tankar. ![]() |
Author: | Balken [ Tue 06 Feb 2007, 11:04 ] |
Post subject: | |
Snygg tråd! När har du tänkt att den ska vara klar ? |
Author: | MickeM [ Tue 06 Feb 2007, 14:28 ] |
Post subject: | |
Balken wrote: Snygg tråd! När har du tänkt att den ska vara klar ?
Flygklar tar väl säkert nån vecka till då jag inte har så brått. Och så måste jag få tag på rätt bränsle. Ska måla skalet också.. så det tar säkert ännu fler veckor innan den är klar. Har inte nån stor lust att flyga i kyla heller, fast de flesta flyger i kyla. |
Author: | Roobin [ Sun 18 Feb 2007, 03:58 ] |
Post subject: | |
Har det hänt något mera med helikoptern ? snyggt tråd blir säkert fränt Du måste lägga upp en film på den sen ![]() |
Page 2 of 9 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |