motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Helikopterbygge: ThunderTiger Raptor 50 Titan - Hughes MD530
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=74&t=1490
Page 2 of 9

Author:  MickeM [ Tue 30 Jan 2007, 00:28 ]
Post subject: 

Lite mer bilder...

Nu var det dags för Bommen!

Delarna till bommen, den långa remmen och lite annat krafs
Image

Allt på plats på den lösa bommen
Image

Lite mer delar, stjärtrotorbladen, headertanken, servoplatta osv...
Image

Så här ser bommen ut när den är på plats
Image

Och så en väldigt viktig grej, den lilla fjärrstyrda balansvikten =)
Den är ju baktung!?
Image

Headertanken samt uppe till vänster på baksidan är servoplattan för stjärtservot
Image

Author:  MickeM [ Tue 30 Jan 2007, 00:30 ]
Post subject: 

Och så var det en hög med elektronik och dess tillhörande delar.
Gäller få ordning på dessa och få dem på sin rätta plats. Och så skall
det bli nåt över, annars har jag varit för skruvglad. =)

Grejer:
Image

Author:  MickeM [ Thu 01 Feb 2007, 01:21 ]
Post subject: 

Servona!

Lite mer ordnat och lite urplockat, ett första steg... resten senare.
Vet ej om servo-hornen är det bäst valda, återstår att se.

Servona:
- Rudder (helikopterns rotation)
- Aileron (lutar höger / vänster)
- Elevator (lutar fram / bak)
- Pitch (huvudrotorbladens stigvinkel)
- Throttle (gas)

Resten: Ytterligare några stag, huvudbrytare, horn (korsen osv).

Image

Author:  MickeM [ Thu 01 Feb 2007, 21:15 ]
Post subject: 

Servo-grejerna igen

Lite mer samlade här, det ger bättre överblick (dvs man ser vad som blir över :D)

Image

Och så är servona på plats, stag och horn kvar.
Image

Author:  Kamikaze [ Fri 02 Feb 2007, 01:33 ]
Post subject: 

Stiligt 8) Snygg dokumentation! 8) .

Author:  MickeM [ Sat 03 Feb 2007, 20:57 ]
Post subject: 

Tackar 8)

Bra fota lite nu och då. Man kan ha nytta av bilderna i framtiden när
man undrar nåt om nån del eller nåt, så har man bilderna klara i datorn.

Tills nu har helin inte varit något som helst problem att bygga. Lätta
anvisningar och delarna har passat utmärkt. Har lagt ner ca 10-15h
men det kan mycket väl göras snabbare, misstagen har istället varit
väldigt få =)
Men nu när man kommer till den delen där man börjar plocka på
det skräddarsydda som man får koppla på hjärnan. Finns bara några
tips och "skisser" på hur det skall vara. Men med tanke på att andra
köpt dessa, byggt dem och flyger dem så skall det ju inte vara något
problem :D Iofs är det inte en den smidigaste nybörjarhelikoptern,
utan en fullt duglig 3D-helikopter. Fördelen är att man får göra allt
själv och man lär sig hemskt mycket.

Hornen!

Det är en hel del att tänka på vad gäller elektronik, inkoppling, justering
osv. Man skall välja rätt servon, de skall vara på rätt ställe, de skall
anslutas rätt, man skall välja rätt horn, man skall ansluta kullinkarna
på rätt ställen på hornen, stagen skall vara rätt och ha rätt längd, stagen
får inte vara tajta eller glappa, ändlägena skall ställas in för servona,
hastigheten de skall röra sig med, känslighet, mittläge, gyroinställningar
osv osv osv...

Jag har gjort så att jag lägger grejerna på rätt ställe/ställer in, men gör
inget slutgiltigt förän jag vet vad jag håller på med och att det blir rätt.

Nu har jag valt några horn, men vet ej om jag gjort de bästa valen.
Det ser man vid kalibrering och sånt. Tar dom i, räcker de till osv...

Hornen är på plats här i alla fall (ej fast).

I fronten på helikoptern finns ramen för servona.
Överst (det man ser botten av) är servot för elevator. Under den är
en hållare för push-pull-pitchen. Under det kommer pitch-servot (ett
starkare än de andra) och underst är throtteln, dvs gasen till motorn.
Ovanpå allt så är ett servo för aileron.
Image

Här ser man stagen och servot (till höger) för elavatorn. Och så ser man
vart huvudbrytaren blivit inkilad.
Image

Och så en bild på stjärtrotorns servo. Det är ett digitalt kraftigt servo
som måste vara exakt och kraftfullt för att hänga med gyrots signaler
och snabbt ge respons till stjärtrotorn. De digitala servona är klart
bäst, men kostar runt 100 € per st. Så om jag valt digitala servon
runt om skulle det ha blivit 500€ i bara servon.
Image

Author:  MickeM [ Sat 03 Feb 2007, 21:11 ]
Post subject: 

Resten av elektroniken

Nu är det dags att fixa in mottagare (och dess låda), antenn, acc
och gyrot. Gyrot är en rätt dyr pryttel, som ligger på drygt 110€ så
den borde man egentligen ha en skyddsbox för, något jag glömde
beställa.

Lite stripes, självhäftande tejp, gummiband, blåa mottagaren, lilla svarta
gyrot och lådan för mottagaren samt antennröret:
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 16:05 ]
Post subject: 

Jag glömde ju bort ansluta alla bränsleslangar och sånt. Tar det emellan här...

Bränslegrejerna...

Så här har jag: Ljuddämpare -> Huvudtank -> Header-tank -> Bränslefilter -> Förgasare.

Skall ansluta tankningsgrejerna nånstans på vägen, återstår att lösa.

Jag har använt slangstumpar som klämmor också, ett bra tips jag fick tidigare. Metallklämmorna verkar lite ampra och kanske klämmer av
slangarna. Stripes/buntband skall man inte använda, de är vassa.

Finns lite grejer för att ansluta tankgrejer till bränsledunken också, som sen går till pumpen.
Typ så här: Dunk -> dunkanslutning -> bränslefilter -> tankmunstycke (som placeras tillbaks
i korken på dunken där dunkanslutningen är.

Grejerna (finns dubbla T och lite till som inte kommer användas):
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:34 ]
Post subject: 

Skalet!

Tänkte få undan lite annat så jag passade på göra skalet. Alltså dessa
delar (canopy = fönstret, skalet, lite fästen...)
Image

Och sen efter en hel del skalpellande och klippande så vart det så här
efter jag monterat ihop det:
Image

Jag har inte klistrat på något eftersom jag skall måla skalet och vingarna
på bommen. :) Kommer senare om det...

Men så här ser skalet ut när det är på helikoptern (PiccoZ'an är korta 17cm)
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:37 ]
Post subject: 

Träningsstället!

Och när jag ändå håller på reder upp kvarvarande grejer så gjorde
jag träningsstället... alltså för helikoptern...

Dessa delar...
Image

Blev detta...
Image

Och på plats...
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:39 ]
Post subject: 

En av laddarna...

Medans jag hållit på med ovanstående har jag pillat lite på servona och
radion, men strömmen tog slut i allt... Så nu måste man lära sig laddaren.

Jag beställde extra acc till sändaren, men kontakten måste bytas, inga
probs, bara att löda dit en annan.

Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:43 ]
Post subject: 

Rotorbladen

Kunde inte hålla mig och kikade lite på rotorbladen.
Jag kommer använda träbladen då jag inte kommer börja med 3D
det första jag gör när jag får liv i allt. Träbladen klarar ej krafterna
som uppstår då och bör ej heller köras i mer än 1700rpm.
Det andra paret är i kolfiber, tål en hel del mer, men får vänta ett tag.

Image

Jag hakade försiktigt på kolfiberbladen samt bladesupporten...
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:46 ]
Post subject: 

Verktyg

Jag har ju använt verktyg också... bara på skoj lägger jag upp en bild
på dem med... en massa gammalt crap och lite nya verktyg, funkade
gott :D Saknas gör lödstation och pitchvinkelmätaren (tar den senare).

Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:47 ]
Post subject: 

Startgrejer

När jag ändå höll på fotade så lade jag upp de grejer som behövs
för att starta helikoptern.

Batteri, startmotorn, startaxel, glödare (med laddare) samt glödstift...

Image

Author:  MickeM [ Sun 04 Feb 2007, 21:53 ]
Post subject: 

Vad är då kvar?

Inställningarna av servona och all elektronik i stort sett (en hel del pill).
Lite kvar av tankningsgrejerna. Målning av skalet. Justering av vinklar
på bland annat rotorbladen med pitchvinkelmätaren. Träna mer i
simulatorn... osv osv...

/MickeM

Author:  Fabben [ Sun 04 Feb 2007, 21:57 ]
Post subject: 

Snygg tråd :D

Author:  MickeM [ Tue 06 Feb 2007, 00:37 ]
Post subject: 

Tackar! =) Jo den blev lite väl detaljerad... men men... har man en gång
börjat... :D

Tankningen!

Man skall ju tanka helikoptern också. Det finns inget tanklock, men
två tankar och lite annat. Så det gällde att fundera ut nåt lämpligt ställe
att ansluta tankningsgrejerna. Saknar nåt lite smidigare än detta sätt,
men det funkar...

Man skall alltså skruva fast en anslutning i bränsledunkens lock. Från
den hänger en slang ner mot botten där ett bottenfilter finns. Med el-
pumpen suger man bränsle genom ytterligare ett bränslefilter genom
pumpen och till tank-munstycket (som annars är intryckt i dunklocket)
och in i slangstumpen ovanför T-stycket (man tar bort den röda lilla
ploppen). Innan man börjar tanka skall man strypa tillförseln till
förgasaren så att man inte fyller den med bränsle. På detta sätt borde
man undvika bubblor när man tankar.
Image

Author:  Balken [ Tue 06 Feb 2007, 11:04 ]
Post subject: 

Snygg tråd! När har du tänkt att den ska vara klar ?

Author:  MickeM [ Tue 06 Feb 2007, 14:28 ]
Post subject: 

Balken wrote:
Snygg tråd! När har du tänkt att den ska vara klar ?

Flygklar tar väl säkert nån vecka till då jag inte har så brått. Och
så måste jag få tag på rätt bränsle. Ska måla skalet också.. så
det tar säkert ännu fler veckor innan den är klar. Har inte nån
stor lust att flyga i kyla heller, fast de flesta flyger i kyla.

Author:  Roobin [ Sun 18 Feb 2007, 03:58 ]
Post subject: 

Har det hänt något mera med helikoptern ? snyggt tråd blir säkert fränt Du måste lägga upp en film på den sen :D

Page 2 of 9 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/