Måste ju få denna flygklar!Fenan ska monteras på stjärtkonen och ser man på bilder så är det nån "spacer" mellan. Så jag började göra en sådan i balsa. Filat till den lite grovt och även limmat in muttrar så fenan kan fästas med skruvar från utsidan. Det finns original-kon till helin, men den kom inte med, därför jag gjort en egen. Den är inte vacker, men den har rätt form och är lätt. Ska lägga på ett lager glasfiber til sen och täcka över "spacern". Två lager 25 grams hittills, det är för tunt. Stjärtkonen ska ju fästas också och den ska vara så stabil att fenan inte fladdrar. Men det verkar va rätt stabilt trots allt. När jag monterade ihop kroppen senast, sista gången inför premiärflygningen, så fixade jag även gummi-spacers (dämpare) mellan mekanik och kropp. Finns många skal som skakats sönder för att mekaniken varit för stum i kroppen. Vibrationerna har skapat självsvängningar och så har det gått utför inom sekunder. Har också fixat klar metallstången som går från stab till stab genom bommen. Den är U-formad inne i bommen. Och bägge stabilisatorer är limmade på plats. Börjar se ut som en Jet Ranger. Dock är bommen lite avkortad eftersom kroppen är en .30-size och då passar 550-helis bäst, men jag hade bara en 500-heli så det fick fixas med några cm kortare bom. Normalt flyger man dessa helis med tex 6S 3300 mAh LiPo's, men en sån får inte rum i nosen med skalet på samt att det är svårt komma åt utan att skruva en massa, så jag har skaffat två 3300 3S som ska vara i serie istället, inne i helin på var sin sida om mekaniken på golvet, kommer inte synas ut.
Så vad återstår...
- Ett varv glasfiber på stjärtkonen och göra den klar för premiär, funka, inte vara snygg
- Sätta in mottagaren tillbaks (allt är redan färdigt inställt)
- Fixa säten för ackarna så de inte är lösa
- Fixa en Y-kabel för XT90-kontakterna
Borde vara allt det!

Efter premiären så ska jag nog flyga några fler ggr för att se att allt är rätt. Sen blir det slipa, spackla, grunda, detaljera, måla kroppen samt en del av mekaniken. Fönsterna vet jag inte hur jag ska göra med, gäller att det inte blir hett där inne och jag måste ju kunna få in och ut ackarna. Har andra "fyrkantigare" stjärtblad. Ska väl såga ut hålen i "hundhuset" också och lägga in galler. Det är ingen utställnings-modell, kroppen var rätt sliten, vindrutan är glasfiber, kapad stjärt, flybar-huvud, osv. Så det blir nog bara en läroplattform gällande att montera in mekanik i skal samt lära mig fixa skal från slipat till klart.
Attachment:
IMG_5364.JPG [ 186.76 KiB | Viewed 714 times ]
Attachment:
IMG_5371.JPG [ 271.09 KiB | Viewed 714 times ]
Attachment:
IMG_5370.JPG [ 332.69 KiB | Viewed 714 times ]
Attachment:
IMG_5369.JPG [ 482.17 KiB | Viewed 714 times ]