Måste ju få denna klar!Fick ett ryck i mitten på november (de så kallade kvarterna 18-21 november), men inte uppdaterade jag här! Bättre sent än... Inte mindes man allt, så det blev slätt bord, fram med alla delar, sållade bort det jag inte ska göra nåt åt först, kikat igenom det som blev kvar, planerat, tänkt... börjat dona!
En sak med skala-helikopter-skal är monteringsordningen. Det tar lite tid att montera och är inte alltid så lätt heller för att skruvar är svår att nå och man måste hålla i med två händer för att kunna montera nåt med sina två andra händer, typ. Ni förstår. Så jag skriver upp vad som ska göras och i vilken ordning. Sen sparar jag den guiden till nästa gång. Man sparar timmar och frustration!
Jag började med att gå igenom statusen på mekaniken och skalet samt alla delar. Började sen hypotetiskt skruva ihop och tänka "vad är nästa steg?" osv. Sen när jag skrivit ner min guide så började jag följa den och fyllde på vartefter. Några gånger på vägen fick man backa tillbaks ett eller flera steg. Men det gick framåt. Man upptäcker även saker som man måste fixa, så allt tar lite längre än man först inbillade sig. Men sen när det är fixat, då är det gjort! Här är det mesta förberett (enligt vad jag tyckte då) och redo för montering.
Attachment:
Jet Ranger 18 nov 2024.jpg [ 349.94 KiB | Viewed 183 times ]
Sen var det bara att fortsätta och montera vidare. Den står nu på egna ben och mekaniken är på plats inne i skalet. Till och med stjärtrotorn är på plats.
Attachment:
Jet Ranger 19 nov 2024.jpg [ 367.04 KiB | Viewed 183 times ]
Och monteringen gick vidare med nosen på skalet samt dogbox-huset osv. Började kika på detaljerna. Har även "sågat" till stjärtkonen jag själv byggt och monterat den. Sen hittade jag gyrot och det var ju inte på plats!!! Och så hade jag även glömt att montera stabilisatorns "vingrör". Vad gör man då? Jo man skruvar isär tills man kommer till den punkten på sin fina guide dit allt har funkat fram till och med. Suck...
Men guiden blir bättre och bättre. Det går fort att demontera och montera ihop nu.
Attachment:
Jet Ranger 20 nov 2024.jpg [ 322.96 KiB | Viewed 183 times ]
Som sagt, demonterad igen...
Attachment:
Jet Ranger 21 nov 2024.jpg [ 401.48 KiB | Viewed 183 times ]