Mekat lite på denna...
Attachment:
IMG_1016.JPG [ 112.34 KiB | Viewed 6209 times ]
Och då vart den...
Flygklar!Ladda, tanka o flyg!
Attachment:
IMG_1017.JPG [ 70.65 KiB | Viewed 6209 times ]
Jag hittade en kullink som var spräckt och tänkte direkt... var sjutton får man tag på delar till en helikopter från 1999?
Efter nån dag kom jag på... jag har ju en JR AirSkipper 50 också, kanske är samma delar... och jag hade ju reservdelar hemma till den...
och det var samma! Så då var det löst i ett huj, härligt!
Info om helin... - Jag köpte den augusti 2011 från en i Norrtälje (via Mr X) och den var knappt flugen.
- Hittade manualer på nätet, gick igenom hela helin (skruvade inte sönder den).
- Använder JR's semisymmetriska kolfiberblad
- Motorn är en Komatsu Zenoah G230PUH, dvs 23 cc helikopter-motor.
- Använder min Futaba T10CP 2.4GHz FASST tillsammans med en Futaba R617FS-mottagare.
- Gyrot är original, ger det en chans, ett CSM ICG-360 HH-gyro.
- Använder en HiModel 8A UBEC tillsammans med en 3S 2200 LiPo.
- Aileron- och Elevator-servon är 4 kg JR NES-4721.
- Till Pitch används ett 8 kg JR NES-2825.
- Och till rodret ett 2,45kg JR NES-810G.
- 2.9 kg JR NES-517 till throttle.
- Är inställd på -2...+10 graders huvudrotorvinklar för smidigt normal-flygning
- Osv.
Kommande testerDen ska testas utan kåpa först (är balanserad och inställd för det).
Blir att prova motorn först utan rotorblad, se om jag får kill/throttle cut att funka samt få motorn att funka med nytt bränsle.
Helin är helt klar för att flygas, men tar det steg för steg, är inte van med bensinhelis.
Planer med helin?När den flyger som den ska, dvs glida runt med sin nästan 6 kg tunga tyngd... så blir det väl att sätta den till salu och flyga den lite nu och då. Vet inte vilken skalakropp den skulle passa i, den är rätt fet på bredden.