Varför vill jag inte ha gasser i denna? Orsaken är för mig logisk, jag vill ha cockpit i helin när det är en skala-kropp.
Kolla bilderna nedan, inte sjutton får det rum nåt sånt när den är smetfull med en bensin-mekanik.
Det räcker med att det är "tomt" fram i helin, bak går det inte på så här "liten" helikopter.
Attachment:
IMG_4661.JPG [ 225.04 KiB | Viewed 1158 times ]
Attachment:
IMG_4662.JPG [ 224.24 KiB | Viewed 1158 times ]
Och sen vad gäller dörrarna så går dom inte att öppna på små helikoptrar, men på denna går det.
Jonä, nån tidigare ägare ansåg att dörrarna antingen föll av eller skakade för mycket pga bensinmotorns vibrationer.
Det kan man lösa med dubbelhäftande tejp. Men det räckte tydligen inte, för dörrarna har limmats fast lite här och där, även gångjärnen.
Men, som tur är har epoxy använts och det går att få bort, det fastnar dåligt på plast och målade ytor som är blanka.
Så över 1h senare hade jag lyckats få upp dörrarna, dvs krafsat bort 15 tejpbitar, lyckats få lim att släppa, fått bort limmet runt gångjärnen, fixat nya temporära sprintar osv och tadaa!
Attachment:
IMG_4663.JPG [ 234.73 KiB | Viewed 1158 times ]
Attachment:
IMG_4664.JPG [ 239.72 KiB | Viewed 1158 times ]
Såå... denna bensin-heli vill jag få fri från skalet och då behöver jag längre bomstag + landställ. Det ska räcka. Kanske mekaniken går att sätta i ett annat skal som har mer rum.
Och mekanik till detta skal, då behöver jag något som är 700-size och el. Jag tror nån av Aligns 700-mekaniker ska funka för el. Går att kapa bort mycket i fronten på de ramarna.
Som jag nämnde tidigare, de svarta ränderna går att ta bort, de är svart dekaltejp men som är tunnare längs med kanterna, hur dom nu lyckats med det. Så jag "kan" ta bort alla ränder och ha svart stjärt samt orange framtill. Men vill jag?
Dessutom kan jag lägga i rutor i alla dörrarna om jag går över till el, där kan motor och speciellt ESC kylas med fläktar. Bensinmotorn och dämpen blir så heta.