Om helin börjar rotera åt nåt håll, så har du ju proportional-poten att vrida på.
Men hur man än gör så måste man alltid småjustera för att få helin röra sig
som man vill, det är inte som med flyg att man trimmar in så går den rakt.
Det är inte så svårt flyga heli, det svåra är ju när det börjar hända nåt
man själv inte styrt till så att säga =) Att fixa situationen utan att rycka
febrilt i spakarna.
Ibland drar den åt ena hållet, ibland åt andra. Men du har ju digitala servon
i din förstod jag, dom har säkert bättre upplösning än dem som är i min.
Är du högerdominant så är det lättare flyga med nosen åt vänster än åt
höger. =) En märklig detalj, men logiskt när man tänker efter hur man
håller sändaren.
Orsaken att den drar sig mot väggar är också självklar när man tänker sig
vilken väg luftströmmarna far från rotorbladen =) Detsamma med kudden
om man tänker att det bildas en sån mellan heli och mark, vart tar luften
vägen...
Jag vill också flyga fort, vi får övertala folket att skaffa depronflyg nu och
ta oss till Eckeröhallen. Iofs är Godby bra för helis då deras golv är hårt.
Har man föresten för lite Gain på gyrot, då börjar den väl släppa iväg åt
nåt håll, tror det blir höger. Men hellre lite vibrationer i stjärten än att
man hela tiden måste korrigera när man flyger =)
Bästa övningssättet är väl typ så här:
- Lära sig hovra rakt fram
- Hovra rakt åt vänster
- Hovra rakt åt höger
- Hovra rakt emot dig
- Flyga runt sig i cirkel
- Börja gå runt och flyga framför sig.
- Flyga i cirkel framför
- Flyga åttor
- Flyga emot sig... Osv...
Man märker sina svaga punkter. Bäst att göra det att krascha, jag går
hårt på jag. Man har ju bara en ack
Nu skrev jag för mycket igen... =)