Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 17:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 09 Mar 2022, 11:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Titta där! Då provar jag "level 2"!!! 8)

En sån där "stallturn" där man låter helin falla över baklänges, dom har nåt namn, finns för flyg också. Lättare om det finns namn på dem... Hm.

Satsar på detta:
- Start
- Framlänges åtta (med start närmast åt höger) detta håll är svårare för mig än andra hållet
- 2 piros i första korset (vänster-höger) när flyger "vänsterut"...
- Fortsätter i åttan åt vänster...
- ...sen 2 piros i andra korset (höger-vänster) när flyger "högerut"
- Stallturn till höger med "fallover" bakåt med roll på väg ner...
- Loop med roll höger på toppen
- ...fortsätter åt vänster samma stallturn som ovan med fallover och roll på väg ner.
- Loop med roll vänster på toppen.
- Stallturn till höger med piro höger på toppen och backa ut ur den och backa åt vänster...
- ... backandes upp i nästa stallturn till vänster med piro vänster men går ut rätt väg neråt och planar ut
- Sen flips i mitten i alla 4 riktningar (backflip högerflip frontflip vänsterflip) med nosen åt alla 4 håll (höger bortåt vänster emot).
- Auto (slår av motorn när inverterad på höjd).

Många småsaker, men det är bra öva på förändringarna.
Och nu har jag några kvarter till att träna på dem ovan... ;-)


Den kallas kubanen

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 09 Mar 2022, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Låter bekant, men finns det bild på det nånstans?

Dagens kvart ... Nr 19!

Jag hade skrivit fel i mitt "Level 2"-inlägg, ska stå så här:
- Framlänges åtta (med start bortåt åt höger) detta håll är svårare för mig än andra hållet
- 2 piros i första korset (höger-vänster) när flyger "vänsterut"...
- Fortsätter i åttan åt vänster bortåt...
- ...sen 2 piros i andra korset (vänster-höger) när flyger "högerut"

Och så flög jag i en hel kvart!!! :lol: Åtta efter åtta.
En sak är säker och det är att jag kände mig, i alla fall nu, lika van att flyga åttan åt detta håll som åt andra hållet.
Det andra positiva är att jag inte kraschade en enda gång.
Piro'na är inte svåra, när man flyger framlänges så har man moment och snurrar man lite på vägen så påverkas knappt framflygningen.
Man måste däremot vara på sin vakt att man planar ut i korsen före man börjar göra en piro, annars kommer marken närmare.
Avslutade med lyckad auto.

Nästa kvart blir nåt annat move i "Level 2".
Tippar på 5-8 dagar, sen ska jag flyga "Level 2" från början till slut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 10 Mar 2022, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 20!

Provade på :
- Stallturn med "fallover" bakåt med roll på väg ner
- Loop med roll på toppen
- Stallturn med piro på toppen, backandes över fältet och backandes upp i en stallturn med prio och går ut rätt väg

Det intressanta var att de i stort sett var rätt samma svårighetsgrad! :o

- Stallturn där man "faller" bakåt och rollar på väg ner, där var svårigheten att den sega helin rollade så långsamt, fick köra Idle up 2 och se till att stallturn var tillräckligt högt upp.
- Loop med roll på toppen, där fick man ta en stor loop så att man kunde nästan plana ut på toppen så att den sega helin hann rolla runt
- Stallturn med piro på toppen, backandes osv-manövern... där gällde det att få tillräckligt med fart när man backade så man inte smög upp i stallturnen backandes.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 10 Mar 2022, 21:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Dagens kvart ... Nr 20!

Provade på :
- Stallturn med "fallover" bakåt med roll på väg ner
- Loop med roll på toppen
- Stallturn med piro på toppen, backandes över fältet och backandes upp i en stallturn med prio och går ut rätt väg

Det intressanta var att de i stort sett var rätt samma svårighetsgrad! :o

- Stallturn där man "faller" bakåt och rollar på väg ner, där var svårigheten att den sega helin rollade så långsamt, fick köra Idle up 2 och se till att stallturn var tillräckligt högt upp.
- Loop med roll på toppen, där fick man ta en stor loop så att man kunde nästan plana ut på toppen så att den sega helin hann rolla runt
- Stallturn med piro på toppen, backandes osv-manövern... där gällde det att få tillräckligt med fart när man backade så man inte smög upp i stallturnen backandes.

Låter som det är dags att börja nöta inverterad flygning för din del nu.
Hur går det för alla andra då, mr x?

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Fri 11 Mar 2022, 19:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tycker du det? Jag tror jag ska smygstarta med baklängesflygning först. Det blir Level 3 det och inverterat blir väl senare, mjah... :-) Jag är också nyfiken hur det går med de andra. Framgång som framgång, snabbheten spelar ingen roll, är ingen tävling. Jag tävlar med mig själv. Det svåra är inte att lära sig manövrar, det är att göra dem snyggt. En kvart varje dag är fantastiskt givande. Det räcker för att komma framåt och få förståelse för manövrar och helikopterns fysik. Men som sagt, för att få det snyggt så räcker inte bara en bunt kvarter.

Dagens kvart ... Nr 21!

Jag har suttit i en kvart och gjort flips åt fyra håll och fyra riktningar. Man blir ju knäpp för mindre. Idle Up 1 var klart lättare än Idle Up 2. Minsta lilla fel man gör med Idle Up 2 så sticker myggan iväg åt nåt håll som ett skållat troll. Att göra flips åt höger eller vänster är inte samma som att göra flips framlänges och baklänges. När man hovrar med pitchspaken på ett ställe och sen ska göra en flip åt höger, så måste man minska pitchen precis lagom mycket och lagom fort under flip'en, men inte för lågt. Gör man detta rätt varvet/flippen runt, så gör man flippen på stället. Det är knepigt. Muskelminnet som är viktigt här.

Att flyga olika sorters helikoptrar med olika setup är nog bra övning, men man måste anpassa sig mellan varje. Det går att ställa in helikoptrar så man känner sig hemma med var och en, men de kommer ha diverse olika egenskaper ändå.

Nu har jag testat samtliga moves för "Level 2". Men skulle jag flyga samtliga i serien nu skulle det inte bli vackert. Så jag får se hur jag flyger nästa gång för att bränna en kvart... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sat 12 Mar 2022, 16:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 22!

Idag lärde jag mig och flög hela "Level 2"-programmet. Jag moddade det lite för att bli lite mer komplett och bättre flyt.
- Start
- Framlänges åtta (med start bortåt åt höger)...
- ...2 piros i första korset (höger-vänster) när flyger "vänsterut"...
- ...fortsätter i åttan åt vänster...
- ...sen 2 piros i andra korset (vänster-höger) när flyger "högerut".
- Stallturn till höger med "fallover" bakåt med roll höger på väg ner...
- ...loop med roll höger på toppen...
- ...fortsätter åt vänster med samma stallturn som ovan med fallover och roll vänster på väg ner...
- ...loop med roll vänster på toppen.
- Stallturn till höger med piro höger på toppen och backa ut ur den och backa åt vänster...
- ... backandes upp i nästa stallturn med piro vänster och backa ur den och backar vidare åt höger...
- ... backandes upp i nästa stallturn till höger med piro höger och går nu ut rätt väg neråt och planar ut.
- Sen flips i mitten i alla 4 riktningar (backflip högerflip frontflip vänsterflip) med nosen åt alla 4 håll (vänster bortåt höger emot).
- Auto

Flög denna 4 ggr utan krascha. Kraschade en gång för jag hade för brått från starten, rotorn hade inte fått upp varvet så den lalla i marken före jag fick fart på den. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 15:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 23!

Flög "Level 2" flera gånger. Lite knepigt komma ihåg allt, men några ggr klarade jag att minnas samtliga manövrar samt riktningar och flyga dem. Fortfarande under inlärning, ibland svävar helin iväg lite väl långt bort, dags för en film snart. Funderar bara på om det är för många manövrar på en gång, men det kanske får gå för denna gång. Tar ca 3 minuter för en komplett gång med stora svängar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 24!

Idag blev det flyga samma "Level 2" igen och igen. Tänkte jag kunde filma, men kameran fick ju lobat innan jag hann få med en flygning där jag kom ihåg rätt manövrar i rätt ordning, så det blev att bara träna på "Level 2" hela kvarten. Koncentrerar jag mig så går det bra, men sen ska man "tappa fokus" för att komma ihåg vilken manöver man skulle ta sen. Inte fått riktigt flyt på det än. Det är alltså inte bara att klara manövrarna, man ska göra alla och i rätt ordning också. Börjar fundera på vilket som är svårast av dem... :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 14 Mar 2022, 22:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Dagens kvart ... Nr 24!

Idag blev det flyga samma "Level 2" igen och igen. Tänkte jag kunde filma, men kameran fick ju lobat innan jag hann få med en flygning där jag kom ihåg rätt manövrar i rätt ordning, så det blev att bara träna på "Level 2" hela kvarten. Koncentrerar jag mig så går det bra, men sen ska man "tappa fokus" för att komma ihåg vilken manöver man skulle ta sen. Inte fått riktigt flyt på det än. Det är alltså inte bara att klara manövrarna, man ska göra alla och i rätt ordning också. Börjar fundera på vilket som är svårast av dem... :lol:

Har en ny manöver till dig men den kan jag försöka visa live på Söndag :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
MickeM wrote:
Dagens kvart ... Nr 24!

Idag blev det flyga samma "Level 2" igen och igen. Tänkte jag kunde filma, men kameran fick ju lobat innan jag hann få med en flygning där jag kom ihåg rätt manövrar i rätt ordning, så det blev att bara träna på "Level 2" hela kvarten. Koncentrerar jag mig så går det bra, men sen ska man "tappa fokus" för att komma ihåg vilken manöver man skulle ta sen. Inte fått riktigt flyt på det än. Det är alltså inte bara att klara manövrarna, man ska göra alla och i rätt ordning också. Börjar fundera på vilket som är svårast av dem... :lol:

Har en ny manöver till dig men den kan jag försöka visa live på Söndag :D

Intressant! Passlig till Level 3 antar jag... :-)

Ska ta mig an kvällens kvart senare. Men jag måste nöta mer på "Level 2", inte nöjd med hur jag ibland hamnar för långt bort eller nåt sånt ibland. Fler och fler flips blir spot on, men vissa yrar iväg lite väl. Så det är väl här det blir att träna mer och mer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 22:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Elvis wrote:
MickeM wrote:
Dagens kvart ... Nr 24!

Idag blev det flyga samma "Level 2" igen och igen. Tänkte jag kunde filma, men kameran fick ju lobat innan jag hann få med en flygning där jag kom ihåg rätt manövrar i rätt ordning, så det blev att bara träna på "Level 2" hela kvarten. Koncentrerar jag mig så går det bra, men sen ska man "tappa fokus" för att komma ihåg vilken manöver man skulle ta sen. Inte fått riktigt flyt på det än. Det är alltså inte bara att klara manövrarna, man ska göra alla och i rätt ordning också. Börjar fundera på vilket som är svårast av dem... :lol:

Har en ny manöver till dig men den kan jag försöka visa live på Söndag :D

Intressant! Passlig till Level 3 antar jag... :-)

Ska ta mig an kvällens kvart senare. Men jag måste nöta mer på "Level 2", inte nöjd med hur jag ibland hamnar för långt bort eller nåt sånt ibland. Fler och fler flips blir spot on, men vissa yrar iväg lite väl. Så det är väl här det blir att träna mer och mer.


Ja det är bara nöta som gäller.
Nja kanske skulle kunna räkna in den i 2 eller 2,5 :lol:
Den bygger på stallturn men på väg rakt upp rollar du ett halv varv sen lopar baklänges ner.. används när man ska göra speedruns, kan bygga fart nå kopiöst. Var lite svårare att gör bra än jag trodde dock. Visar på Söndag

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 15 Mar 2022, 23:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ser fram emot det! :D

Dagens kvart ... Nr 25!

Idag blev det bara flyga igenom alla manövrar jag lärt mig.
Åttor framlänges åt bägge håll utan och med piros, åttor baklänges, enkla stallturns, stallturns med piros, stallturns med fallover och roll, stallturns backandes upp i nästa stallturn, loopar, rollar, flips i alla riktningar och håll, hovring i alla riktningar, inverterad hovring, loopar med roll på toppen, osv vad jag nu glömt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 16 Mar 2022, 22:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 26!

Hur länge ska man hålla på? :-D Måste göra "Level 2" och få den inspelad.

Men, idag testade jag mest en massa fysik med helin, typ vad som händer om man gör olika manöver till det mer extrema.
Rotordiskens inverkan är större än man tror. Flög också en del inverterat och tror jag tar hovring inverterat med nosen bort med i "Level 3".
Men nu framöver ska jag koncentrera mig på flyga "Level 2" tills jag får den filmad. Sen blir det fortsättning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 17 Mar 2022, 22:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 27!

Bara betat av "Level 2".
En utmaning är att flyga vid banan och inte borta i hosironten.
När jag kommer för långt bort så är grafiken för dålig så man ser inte så bra hur helin lutar, det ser man däremot i det där zoom-fönstret.
Försöker flyga närmare mig, vilket kräver att man måste vara noggrannare med att man går in i manövrar bättre och går ur dem bättre samt rättar till om man hamnar lite off.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Fri 18 Mar 2022, 23:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 28!

Fortsatt flyga "Level 2"... Går nog bättre och bättre, men borde inte flyga så sent. :? Fokus...
Siktar på spela in i morrn så jag kommer vidare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 20 Mar 2022, 00:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 29!

Går bara bättre och bättre... :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 20 Mar 2022, 15:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 30!

Kvart o kvart, jag höll på närmare 1,5h idag. :lol: Skulle först öva lite och sen filma. Igår gick det bra. Men jag vet inte vad det var idag, manövrarna gjorde jag nog, men inte var de vackra. Dessutom hade jag problem med att pitchen knarra och streta så flygningarna gick ju lite i vågor. Måste fixa det. Och sen när man skulle filma så jonä, då vart det ju press mitt i allt och det underlättade inte. Pah, bara att nöta vidare. :roll: Hade även slagit i en knog på högra handen när jag slant med en såg så det var inte bekvämt heller. Nytt mål är att göra filmen före helgen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 21 Mar 2022, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 31!

Idag hade jag ingen som helst lust att flyga "Level 2", så jag försökte öva på annat. Som tex flyga på samma höjd av och an och sen bromsa utan att helin stiger. Eller ren skalaflygning. Hovrat runt och såg om jag blivit bättre på hovra i olika riktningar utan att öva på det, jo men lite i alla fall. Det kan va lite nyckfullt med Idle Up 1 och Dual Rate High, men det går. Och så testade jag lite olika manövrar för att justera just det där med att flyga rakt upp i stall turns, att gå ur dem plant, att utföra piro rollar loopar mm utan att gå över, att flyga runt och komma tillbaks i linje över banan, flyga baklänges i cirklar, osv. Hinner mycket på en kvart. Borde bara få nån heli flygklar nu så jag får flyga också!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 22 Mar 2022, 23:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... nr 32!

Idag vart det bara beta igenom manövrar raskt och undvika krascher samt misstag. Delad framgång där, men mycket har att göra med att röda knappen är så lätt att använda så man bryr sig inte. Så när jag tänkte "måste betala 100€ varje krasch" så blev man försiktigare och började flyga högre upp samt flyga långsammare. Men det for nog drygt en tusenlapp. :lol:

Provade även den där manövern Elvis visade med att flyga plant framåt, sen stiga, halvrolla, loopa baklänges för att öka hastigheten neråt och plana ut. Hela detta handlar om att slunga helin, så man ska inte bara vända lugnt på toppen, utan man ska flyga snabbt framåt och slunga upp helin för att sen rolla snabbt så man kan använda momentet för att slunga helin bakåt i loopen och slunga vidare neråt och plana ut. Blir bra med fart på helin där. Gör man nån manöver för tvär, så sackar man farten avsevärt eller faller ur "slungan". På rätt ställe så blir det en sjujäkla fart. Har använt på flyg också.

Provade även loopa baklänges. Samt det där med att slå av motorn när man är ca 1m ovan mark för att sen landa mjuk, klart lättare än att göra auto från hög höjd som jag gjort hittills.

Börjar verkligen bli sugen på flyga RC-heli på riktigt igen nu... simulatorn börjar bli tråkig. Tror att film på "Level 2" samt öva mer på bägge dem, sen flyga RC-helis är rätt väg. Som när man tar flygcert ska man flyga mellan teori-tillfällena så man hinner smälta allt man lärt sig mellan flygningarna. Inte smart läsa igenom allt intensivt, sen flyga allt på en gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 24 Mar 2022, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 33!

Gårdagens egentligen, glömde skriva här.

Friflygning, tänkte lite "hur jag skulle flyga om jag skulle flyga på riktigt". Det var lite fegflygning det.
Sen efter det så vart det att beta igenom de olika manövrarna jag lärt mig, inte så många egentligen.
Sen resten av kvarten flög jag baklänges i en oval samt åttor men på rakorna flög jag inverterat baklänges.
Så har börjat lite känna på flygning inverterat. Men måste ju få till film på "Level 2"! Får ta det i helgen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group