Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 18 Apr 2024, 02:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 24 Mar 2022, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 34!

Flög endast "Level 2". Nog är det svårt få till alla manövrar rätt hela vägen, alltid är det nåt man stör sig på och vill göra bättre. :-D
Svårast är att hålla sig i närheten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 00:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 35!

Börjar bli enformigt? Skam den som ger sig. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 27 Mar 2022, 00:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 36!

Hade fixat bort knarret och stretandet i vänster spak, blev en otrolig skillnad på precision.
Började filma, men lobat så hann inte, suck. Nytt försök i morrn.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 27 Mar 2022, 12:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens (tre)kvart ... Nr 37!

Nu blev det film på "Level 2"!!!
Så nu måste jag börja öva på "Level 3", men den måste bli färre manövrar, det är riktigt jobbigt att göra en massa manövrar efter varann, rätt.
Skrev att det är bra få tips på flygningen, men det går ju inte, kommentarer måste va av om yngre än 18 ska kunna se filmen, vilket jag vill, i fall nån yngre vill börja flyga heli.

- Åtta med Piro höger-vänster och Piro vänster-höger på väg tillbaks
- Stallturn med fall och roll
- Loop med roll
- Stallturn med fall och roll åt andra hållet
- Loop med roll åt andra hållet
- Stallturn med piro backandes ut och en till stallturn backandes ut samt en stallturn med rätt utgång
- Flips i alla riktningar (nosen vänster, bort, höger, emot) och flippat åt varje håll (bakåt, höger, framåt, vänster)
- Landat med auto (nån skråma på bladen blev det... men jag var såå trött på att filma varje flygning!!! :lol:

Det är lättare få till en manöver om man flyger EN i taget, men att flyga så där många i serie, phust, jobbigt och svårt.
Största problemen jag hade var allt möjligt... dels glömde jag bort nån manöver första gångerna, dels gjorde jag fel manöver ibland, tex en piro istället för roll när jag gjore loopen. Sen hände det att jag hamnade för långt bort och hur kul är det att sen film med en prick. Och när man bara har himmel i bilden så var det svårt se om man var på väg förbi eller emot ibland. Mest problem fick man när man flög längst bort, då såg man inte riktningen. Den där hjälprutan uppe till vänster hann man ju inte se på alla gånger.



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 27 Mar 2022, 22:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Dagens (tre)kvart ... Nr 37!

Nu blev det film på "Level 2"!!!
Så nu måste jag börja öva på "Level 3", men den måste bli färre manövrar, det är riktigt jobbigt att göra en massa manövrar efter varann, rätt.
Skrev att det är bra få tips på flygningen, men det går ju inte, kommentarer måste va av om yngre än 18 ska kunna se filmen, vilket jag vill, i fall nån yngre vill börja flyga heli.

- Åtta med Piro höger-vänster och Piro vänster-höger på väg tillbaks
- Stallturn med fall och roll
- Loop med roll
- Stallturn med fall och roll åt andra hållet
- Loop med roll åt andra hållet
- Stallturn med piro backandes ut och en till stallturn backandes ut samt en stallturn med rätt utgång
- Flips i alla riktningar (nosen vänster, bort, höger, emot) och flippat åt varje håll (bakåt, höger, framåt, vänster)
- Landat med auto (nån skråma på bladen blev det... men jag var såå trött på att filma varje flygning!!! :lol:

Det är lättare få till en manöver om man flyger EN i taget, men att flyga så där många i serie, phust, jobbigt och svårt.
Största problemen jag hade var allt möjligt... dels glömde jag bort nån manöver första gångerna, dels gjorde jag fel manöver ibland, tex en piro istället för roll när jag gjore loopen. Sen hände det att jag hamnade för långt bort och hur kul är det att sen film med en prick. Och när man bara har himmel i bilden så var det svårt se om man var på väg förbi eller emot ibland. Mest problem fick man när man flög längst bort, då såg man inte riktningen. Den där hjälprutan uppe till vänster hann man ju inte se på alla gånger.



Tycker det ser riktigt bra ut, grymt jobbat.
Måste lägga i högväxeln själv med igen och träna mer nu ju :mrgreen:

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 28 Mar 2022, 21:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Tycker det ser riktigt bra ut, grymt jobbat.
Måste lägga i högväxeln själv med igen och träna mer nu ju :mrgreen:

Tackar, jo det där med en kvart per dag är riktigt givande.
Det är totalt ca 10 h, men det är bra låta det smälta mellan gångerna.
Skulle jag suttit 2h x5 hade jag nog inte kommit långt, blir mest lall efter en stund.
Om man VILL flyga seriöst så far ändå fokus efter ett tag, då är det inte värt fortsätta nöta.

Är jag snart i fatt dig annars menar du? :twisted:
Nå, det är ett steg att flyga IRL mot att nöta i en simulator, så du har nog försprång. ;-)

Jag måste ju fila på Level 3 nu också... funderar på några av följande, vilka som nu är lättast:
- Baklänges åtta
- Loop uppifrån och neråt, blir väl inverterat längst ner
- Diamant?
- Rainbow?
- Stallturn med halv roll, baklängesloop och acceleration som du pratade om?
- Funnel?
- Hovra inverterat
- Oval baklänges med rakorna inverterade
- Auto på slutet
- Nåt annat?


Dagens kvart ... Nr 38!

Flög endast baklänges hela kvarten.
Cirklar, ovaler, åttor, stallturns, piros, loopar och rollar.
Kraschade 3 ggr för att jag lutade åt fel håll, samtliga långt bort till på det.
Stövlarna på!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 29 Mar 2022, 22:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 39!

Idag nötte jag på med att flyga endast inverterat. Hovra runt, flyga cirkel, flyga av och an, flyga oval samt min första åtta inverterat. :mrgreen:
Att hovra runt kändes som att man inte lärde sig så effektivt, men att flyga var klart mer givande.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 30 Mar 2022, 21:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 40!

Helt otroligt, 40 jädra dagar på raken har jag flugit heli i simulator en kvart. :lol:

Ikväll vart det att flyga endast rainbow.
Efter en kvart så hade jag nog fått till någon rörelse, men av och an på samma ställe vart det inte ett dugg.
Jag började med nosen till vänster och lutade bakåt och utgick från det.
Första bågen var alltid enkel, den lyckades jag alltid med, 19 ggr av 20.
Men att fara tillbaks slutade antingen med att jag:
- steg för mycket pga för mycket negativ pitch
- steg för lite pga för lite negativ pitch
- vände neråt för snabbt för att jag gav för mycket "dyk"
- vände uppåt för långt för att jag gav för lite "dyk"

Svårt beskriva.
Men det handlar om timing märkte man snabbt.
Det gick lättare när man fick in det i fingrarna för man läser ju av helins position när man flyger och reagerar därefter för att åstadkomma det man vill göra.
Men efter ett tag märkte jag att helin jag använder i simulatorn har lätt för att sticka iväg uppåt med helin rätt väg med positiv pitch, jämfört med att sticka iväg uppåt med helin inverterat och negativ pitch. Osymmetri där. Hm.

Skulle nog sätta denna på "Level 4".
Funderar ut nåt annat att öva på nästa kvart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Fri 01 Apr 2022, 00:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 41!

Provade Diamant i en kvart.
Eller... jag provade först nåt som jag tyckte va rätt i 10 minuter och insåg att detta va ju f-n svårt.
Sen måsta jag kolla Elvis film och märkte att jag gjort fel. Jag hade gjort nån "inverterad" variant... :lol:
Blev lite lättare nu. Men rate'ar denna till Level 4 ändå. Så till Level 3 får jag hitta på nåt annat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
(Går)dagens kvart ... Nr 42!

Försökte hitta manövrar till Level 3.
Så det blev att träna på:

Först den där accelerations-grejen: Tex flyga full sula åt höger, stiga rakt upp (men inte stiga för fort, då tappar man farten/momentet), rolla snabbt ett halvt varv och loopar bakåt i rätt storlek på loopen för att inte tappa fart för att man loopar från snabbt eller för att man loopar för långsamt så man tappar kraft på höjden, ... och slungar sig neråt för att plana ut. Men när man planar ut måste man se till att man inte planar ut för snabbt för då tappar helin orken. Det är samma som när man gör detta med flyg.

Provade även vertikala åttor (tex far till vänster, gör en loop upp och bakåt mot höger, rollar halvt varv i korset och gör en likadan åt höger), lite som Immelnmann i början men av och an i en åtta

Och så hann jag testa lite vertikala åttor men utan att rolla i korset (aningen svårare för här måste man köra ena "loopen" inverterat så det gäller hålla rätt fart och vinkel ut ur korset). Denna kan nog bli Level 4.

Borde väl prova stående åtta också. Samt inverterad åtta (halv roll i mitten).

Sen råkade jag flyga sönder helin i ett staket och upptäckte hur många delar helin blir i vid en rejäl krasch i denna simulator. Rotorbladen far av, bommen lossnar, stjärtrotorbladen sticker, medarna far i två delar, canopyn flyger iväg... Kvar låg en tyst klump med rotormasten. :mrgreen:

Man märker i alla fall att heliflygande blir en vana när man flyger lite varje dag. Blir inte lika lätt flyga varje dag IRL sen... men man får väl flyga simulator de dagar man inte flyger på fältet.

Hur har det gått för er andra nu då? Har ni fått igång era simulatorer? Flyger ni? En kvart per dag? Timmar på en gång i veckan? Köpt simulator men använder den inte? :?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 22:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Sitter och nöter på inverteade manövrar och orienteringar, en sak är att flyga tex en 8a.. du vet vad som kommer hända och hur du ska spaka, men att bara göra det spontant och invertera mitt i en annan manöver och hamna i ett läge man inte riktigt är förberedd på är lite klurigt. Det är också min utmaning just nu... en ganska bra övning är också att flyga diamanten i 4st olika orienteringar på följd, det är alltså framlänges och baklänges och sen samma igen men investerat. Och eftersom man byter riktningar i alla fyra ben när man flyger en diamant så får man ha huvudet på skaft. Framförallt när man ska kompensera för vind osv

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 03 Apr 2022, 11:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En sak är att köra samma manöver i en kvart, då vänjer man sig, med den manövern. Då lär man sig utföra den manövern bättre och bättre. Men att byta manöver hela tiden ger en annan sorts träning, omställning från det ena till det andra. Som du säger, bra att öva och nyttigt när nåt händer. Det borde vara en ruta som poppar upp som säger vad man ska göra: "Loopa!", "Diamant inverterat åt vänster!", "Funnel med piro moturs!", osv... :mrgreen:

(Går)dagens kvart ... Nr 43!
Att jag inte kommer ihåg att skriva...

Då slog jag om till Idle up 3, dvs fullt varv och fulla utslag. Flög de manövrar jag lärt mig, framlänges-varianterna. Åttor, rollar, loopar, olika stallturns, osv. Flips var knepigast, helin sticker iväg, blev lite ovan där. Men allt det andra gick rätt bra trots allt. Lite mer nyckfull heli dock.

Dagens kvart ... Nr 44!

Flög baklänges med Idle up 3. Åttor, loopar, rollar, stallturns och vad det nu var. Skillnaden att flyga framlänges mot baklänges om man tänker från vana, så är att framlänges känns som flyg och man behöver bara se helin som en prick så har man rätt bra känsla för vad man gör. Den rör sig framlänges och man flyger på bara, sitter mer i fingerspetsarna. Baklänges var i början hela tiden "oj, fel håll", medans det numera för mig är på den nivån att jag drar mindre fel åt nåt håll, färre gånger och att jag måste läsa av helin när jag flyge än så länge. Så inte helt van än, men jättestora fel gör jag inte så ofta längre. Jättestora fel i början var = krasch. Sen blev det mer och mer som att man räddade sig ur situationen. Nu är det mer korrigeringar än panik-reaktioner. Så det lönar sig att nöta nöta. ;-)

44 kvarter är 11 h det. Men med filmflygningarna är det närmare 12-13h då man får flyga om och om igen för att man glömmer nån manöver eller flyger för långt bort. Jag hade flugit heli 15h i simulatorn före jag flög på fältet första gången. Och få hovrade jag bara på fältet, vågade inget mer. :-D Man lär sig fortare.

Kan starkt rekommendera "en kvart om dagen", det funkar även om man bygger nåt då man inte har riktigt tiden. En kvart har alla tid med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sun 03 Apr 2022, 22:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
En sak är att köra samma manöver i en kvart, då vänjer man sig, med den manövern. Då lär man sig utföra den manövern bättre och bättre. Men att byta manöver hela tiden ger en annan sorts träning, omställning från det ena till det andra. Som du säger, bra att öva och nyttigt när nåt händer. Det borde vara en ruta som poppar upp som säger vad man ska göra: "Loopa!", "Diamant inverterat åt vänster!", "Funnel med piro moturs!", osv... :mrgreen:

(Går)dagens kvart ... Nr 43!
Att jag inte kommer ihåg att skriva...

Då slog jag om till Idle up 3, dvs fullt varv och fulla utslag. Flög de manövrar jag lärt mig, framlänges-varianterna. Åttor, rollar, loopar, olika stallturns, osv. Flips var knepigast, helin sticker iväg, blev lite ovan där. Men allt det andra gick rätt bra trots allt. Lite mer nyckfull heli dock.

Dagens kvart ... Nr 44!

Flög baklänges med Idle up 3. Åttor, loopar, rollar, stallturns och vad det nu var. Skillnaden att flyga framlänges mot baklänges om man tänker från vana, så är att framlänges känns som flyg och man behöver bara se helin som en prick så har man rätt bra känsla för vad man gör. Den rör sig framlänges och man flyger på bara, sitter mer i fingerspetsarna. Baklänges var i början hela tiden "oj, fel håll", medans det numera för mig är på den nivån att jag drar mindre fel åt nåt håll, färre gånger och att jag måste läsa av helin när jag flyge än så länge. Så inte helt van än, men jättestora fel gör jag inte så ofta längre. Jättestora fel i början var = krasch. Sen blev det mer och mer som att man räddade sig ur situationen. Nu är det mer korrigeringar än panik-reaktioner. Så det lönar sig att nöta nöta. ;-)

44 kvarter är 11 h det. Men med filmflygningarna är det närmare 12-13h då man får flyga om och om igen för att man glömmer nån manöver eller flyger för långt bort. Jag hade flugit heli 15h i simulatorn före jag flög på fältet första gången. Och få hovrade jag bara på fältet, vågade inget mer. :-D Man lär sig fortare.

Kan starkt rekommendera "en kvart om dagen", det funkar även om man bygger nåt då man inte har riktigt tiden. En kvart har alla tid med.

Här kommer ett nybörjar program i F3c klassen.
Rätt bra träning att göra dessa


Attachments:
received_517042803366047.jpeg [36.97 KiB]
Downloaded 5 times

_________________
SAB RAW 580
Consept 30
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 04 Apr 2022, 06:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Kan starkt rekommendera "en kvart om dagen", det funkar även om man bygger nåt då man inte har riktigt tiden. En kvart har alla tid med.

Jag började på min varjedagkvart igår. Körde en kvart nose out i traningmode i RF där man har den ring att hålla sig innanför. Idle up3 hela kvarten och försökte hålla så små rörelser som möjligt. Ingen krash.
Kommer nog köra samma nån dag till. Det är ju inte svårt att flyga så med nose out men det ska sitta som berget innan jag ändra till nose in å vidare olika orienteringar.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 04 Apr 2022, 22:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
F3C Pop... vad nu det står för... den verkade inte vara så omständig eller lång.
Den får jag prova på i simulatorn. I verkligheten blir det väl svårast med dom där metrarna.
Finns säkert fler... :lol:

Uffe, yeah! Now we are talking! :D Bra med mål och envist hålla på och inte tappa fokus så man börjar lalla runt.

Dagens kvart ... nr 45!

Idag tänkte jag flyga inverterat i en kvart. Flög halva tiden av och an, i cirklar och sen i åttor. Utan krascher! Blev förvånad av att det gick så bra, kanske man va inverterad i huvet idag?! Efter halva tiden så kraschade jag och efter det kunde jag inte flyga invertererat. Noll koll, vet inte vad som hände.

Provade flyga rätt väg men även då blev allt åt fanders när jag vände nosen emot mig och jag kunde inte flyga som vanligt längre. Jaha, började backa då (normalt, inte inverterat), ja men det gick ju bra. WTH! Började flyga inverterat igen och då gick det bra resten av kvarten. Höll rätt hög fart också, så drog man lite fel så märktes det direkt.

Är nog bara att gilla läget och inte tänka sig knäpp på vad som hände. :roll: Svårast hade jag att hantera yaw när jag flög framlänges inverterat. Men jag höll mig på lite höjd, typ 10 m eller nåt sånt, då fanns det "plenty" med tid att justera fel. Sista minuterna bytte jag hejvilt mellan rätt väg, inverterat, backa osv för att se om det blev kortslutningar. Men jag höll mig på ca 10 m och då gick det att korrigera, så det där med att läsa av helin och flyga därefter, det kommer med tiden det med.

Det spelar också roll vilken tid på dygnet man flyger, eller hur man är fokuserad/stressad/trött/osv. Otrolig skillnad. Förr när man började flyga så flög jag alltid i simulatorn lite före det bar av ut till Djäkenfältet. Gick det bra, ja då vågade man loopa och rolla. Men hade man ingen koll i simulatorn, då blev det söndagsflygning på fältet. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 05 Apr 2022, 08:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Uffe, yeah! Now we are talking! :D Bra med mål och envist hålla på och inte tappa fokus så man börjar lalla runt.

Japp. Igår blev det lite finlir en stund när jag satt på Alfågeln. Körde bara nose out och försökte hålla helin så stilla som möjligt.
Sen blev det en kvart till på kvällen hemma och då körde jag nose in hela tiden. Kraschade en del men mest bara för att man har en cirkel man måste hålla sig innanför i träninsdelen på RF, jag har den ställd på mediumstorlek så det ska va lite knivigare, för kommer man emot "kanten" så blir det krasch automatiskt...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 05 Apr 2022, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 46!

Idag blev det blandad flygning hela kvarten. Omställelsetest för att se vad man klarar av. Bestämde 2 manövrar framöver så jag inte kunde välja nåt annat ifall jag hade "råkat hamna i nåt lämpligare, utan måsta göra det jag hade bestämt. Blev en del "rädda läget"-situationer, med varierad utgång. Men det var nog för att jag envisades med att flyga korta sträckor, alltså inte flera hundra meter mellan stallturns, utan mycket kortare avstånd och tvärare svängar osv. Lättare flyga inverterat i en stooor åtta än en liten pjutt framför sig själv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 06 Apr 2022, 19:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 47!

Flög F3C Pop. Den va rätt kompakt och lugn. Knepigare än man tror. Svårt hovra en bit upp framför sig, ser inte riktigt var helikoptern är på djupet. Man måste ha bra koll på hovrandet. Nöta nöta bara. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 07 Apr 2022, 22:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart ... Nr 48!

Börjar bli lite slött att flyga i simulator varje dag utan att få flyga på riktigt... snön där ute lockar inte så mycket. Men men, vid gång nr 50 får jag se om jag tar en paus ett tag för att se hur det påverkar. Måste hitta nya moves att ta mig an, utöver att träna mer på de jag redan hållit på med. Jag är inte så sugen i nuläget på att lära mig flyga mer avancerad 3D, måste ju flyga på fältet först en del. Så ikväll blev det halva kvarten "nu är jag på fältet och flyger, hur skulle jag flyga". Sen sista halvan blev det att flyga lite blandat. Men jag måste beställa en del grejer först så jag kommer vidare med helikoptrarna jag bygger just nu (7 st tror jag).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Sat 09 Apr 2022, 12:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
(Går)dagens kvart ... Nr 49!

Att en trappa ska få en att glömma bort...
I går blev det att först börja flyga "som om jag var på fältet" halva kvarten, dvs hög press på att man INTE får krascha. Sen roade jag mig med att stå på banan, upp väldigt lågt (ca 1m), flip åt något håll och direkt landa (dorva ner helin i asfalten utan att den går sönder). Det satte lite mer press på att inte tvinna iväg så långt utan hålla sig nära marken. Bladen toucha nu och då. Kommer jag göra det i verkligheten? Noope! :mrgreen: Och så blev det autos från alla möjliga olika höjder, platser på banan och i olika manövrar. Som tex flygande fullgas från vänster till höger inverterat på 2 m höjd och sen slå av motorn och försöka landa framför mig. Landa lyckades jag så gott som varenda en, men inte alltid framför mig. Bra öva på detta.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group