Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 15 Feb 2022, 21:56 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Nu är jag en amatör själv som om några dagar flygit heli 1år.
Så detta är allt annat än proffsigt. Tänkte iallafall visa var man börjar med några videos som jag spelade in ikväll i simen som är 4st grundläggande övningar som kommer vara grunden till all flygning framåt oavsett vilken typ av flygning du själv vill utöva. Skalaflygning, 3d eller sportflygning. När du behärskar dessa 4 videos/träningar så är mer eller mindre allt möjligt sen.

Vi börjar med en framlänges 8a:
https://youtube.com/shorts/xBWpT-4eUvs?feature=share

Baklänges 8a:
https://youtube.com/shorts/5I5KetRu0QU?feature=share

Inverterad 8a framlänges:
https://youtube.com/shorts/0Li6odbCefY?feature=share

Inverterad 8a baklänges:
https://youtube.com/shorts/R9kxC7TQcV0?feature=share

Kommentera gärna om det är en bra eller dålig idé på en "heli skola" eller vad ni nu undrar eller tänker över detta.
Här kan alla flika in med tips och tricks angående just flygningen.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Last edited by Elvis on Mon 28 Feb 2022, 20:26, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Tue 15 Feb 2022, 22:43 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Ska lägga till spakrörelserna nästa gång så är det lättare att förstå vad man faktist gör och få en bättre vinkel/bild.
Så ber om ursäkt för den dåliga kvalitén denna gång

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Wed 16 Feb 2022, 00:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Menar du att man ska börja med att flyga åttor framlänges, sen baklänges, sen inverterat, osv? :shock:
Jag tror de flesta har en betydligt längre resa FÖRE de kan flyga åttor. :D
Sen är det en hel del träning att även flyga baklänges åttor, osv.
Men jo, kan man flyga dom där fyra, då har man övat en hel del och man får lättare att lära sig annat.
Hoppar man över vissa standardflygningar på rutin så får man svårare framöver?

Att lära sig flyga heli brukar börja i små steg.
Gör man dem i rätt ordning så går det hela snabbare, det lär man sig i simulatorn.
Hovra i olika riktningar kan vara svårare än att flyga en åtta framlänges tex.
Att flyga heli framlänges (i tex åttor) är nästan som att flyga flyg, vilket de flesta av oss kan galant.
Om man är högerhänt är det lättare flyga med nosen åt vänster, än höger, osv.
Starta och landa-övningar på bestämda ställen är en bra övning, då fokuserar man mer på målet och själva flygningen sker på rutin pga att man nog kan för att man flugit simulator så mycket.
Det är lättare att göra stallturns, loopar, rollar, flippar än göra inverterade åttor, tycker jag. Mycket mindre att hålla reda på.

Heliskola låter kanon. Men med flera "milstolpar" så blir det kanske lättare få med sig gänget där de kan känna att de avancerar steg för steg.
Hovra stjärten emot, check på den! Hovra med nosen åt vänster, check på den! Landa var jag vill, check på den! osv osv Inverterad Piro-flip-funnel i vertikalled, check på den!

Våga testa, i simulatorn. Att pressa gränserna med RC-helin kan sluta illa. Kan man inte i simulatorn så kan man högst antagligen inte IRL heller. :lol:

En undran, har FBL-systemen någon stabilitetshjälp?
Alltså om man står och hovrar på ett ställe och drar höger spak fullt emot sig och håller den där, kommer helin att backa långa vägar eller kommer den flippa bakåt och krascha (som med flybar)?

Jag vet fyra ålänningar som flugit 8or... men hur är det idag... :-) Måste få ändring och utveckling nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Wed 16 Feb 2022, 00:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Menar du att man ska börja med att flyga åttor framlänges, sen baklänges, sen inverterat, osv? :shock:
Jag tror de flesta har en betydligt längre resa FÖRE de kan flyga åttor. :D
Sen är det en hel del träning att även flyga baklänges åttor, osv.
Men jo, kan man flyga dom där fyra, då har man övat en hel del och man får lättare att lära sig annat.
Hoppar man över vissa standardflygningar på rutin så får man svårare framöver?

Att lära sig flyga heli brukar börja i små steg.
Gör man dem i rätt ordning så går det hela snabbare, det lär man sig i simulatorn.
Hovra i olika riktningar kan vara svårare än att flyga en åtta framlänges tex.
Att flyga heli framlänges (i tex åttor) är nästan som att flyga flyg, vilket de flesta av oss kan galant.
Om man är högerhänt är det lättare flyga med nosen åt vänster, än höger, osv.
Starta och landa-övningar på bestämda ställen är en bra övning, då fokuserar man mer på målet och själva flygningen sker på rutin pga att man nog kan för att man flugit simulator så mycket.
Det är lättare att göra stallturns, loopar, rollar, flippar än göra inverterade åttor, tycker jag. Mycket mindre att hålla reda på.

Heliskola låter kanon. Men med flera "milstolpar" så blir det kanske lättare få med sig gänget där de kan känna att de avancerar steg för steg.
Hovra stjärten emot, check på den! Hovra med nosen åt vänster, check på den! Landa var jag vill, check på den! osv osv Inverterad Piro-flip-funnel i vertikalled, check på den!

Våga testa, i simulatorn. Att pressa gränserna med RC-helin kan sluta illa. Kan man inte i simulatorn så kan man högst antagligen inte IRL heller. :lol:

En undran, har FBL-systemen någon stabilitetshjälp?
Alltså om man står och hovrar på ett ställe och drar höger spak fullt emot sig och håller den där, kommer helin att backa långa vägar eller kommer den flippa bakåt och krascha (som med flybar)?

Jag vet fyra ålänningar som flugit 8or... men hur är det idag... :-) Måste få ändring och utveckling nu.


Givet är hovring i alla leder starten innan 8or. Detta gjorde jag bara som en kul start och tar det därifrån då jag inte riktigt vet var allas kunskap är just nu. Har en hel del idéer på tränings övningar jag tänkte lägga upp. Fbl har ungen mer hjälp på det sättet än flybar, mer än att jag gillar känslan betydligt med med fbl.
Det viktigaste nu bland alla som vill lära sig flyga är att det inte är en tävling och k.. mäter tävling om vem som kan mest utan alla måste ta det I sin takt. Så ska vi alla hjälpas åt att göra denna sommar till Ålands bästa heli sommar tycker jag.
Alla som har tips likt dina input du precis gav skriv gärna ut dom här. Text, film whatever som hjälper folk att komma igång.
Jag har fått klartecken från ett par riktigt duktiga piloter att följa med till Åland nu och flyga så fort det blir lite varmare, dessa personer kan svara på det mesta om både teknik om helis och om själva flygningen. Kom igen nu alla, nu kör vi :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Wed 16 Feb 2022, 00:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Står och hovrar nos in och nos ut. Svänger höger sida och vänster sida och hovrar vidare.
Försöker svänga runt vänster och höger så man ska tappa riktningen och hovrar vidare.
När man tröttnar flyger man åttor för att slappna av och så hovrar man vidare.

Att flyga 3D och spaka runt är inget problem men att flyga med precision är mycket svårare.
Ja det är ungefär där jag är nu denna månad men får utöka med övningarna allt efter man blir bättre.

Så flyga åttor check på den.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Wed 16 Feb 2022, 00:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kul med flygskola men det tar tid före man kommer igenom den.
Bra initiativ så nu är det bara att köra på.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Wed 16 Feb 2022, 19:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag behöver fixa igång en simulator bara. Sen lär inte mycket bli gjort :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning
PostPosted: Fri 18 Feb 2022, 00:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Eftersom första inlägget i denna tråd var ett par steg framåt egentligen så tänkte jag att vi börjar från början nu.
Detta är steg1
Hovring, att bara lära sig hovra med stjärten mot dig är ganska lätt och man lär sig det väldigt fort. Men sen att flytta runt den lite och lära sig landa på en bestämd platts blir det lite mer trixigt direkt.
Som steg2 är det att börja vrida runt helin och hovra med nosen åt vänster/höger och nos in mot dig.
Träna dessa steg tills du känner dig riktigt bekväm med alla orinteringar.

Jag kommer göra några filmer med några steg vidare från detta sen så vi inte har för bråttom och kraschar våra fina helis i onödan.

https://youtu.be/wSnch_x3Tw0

På återseende :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sat 19 Feb 2022, 09:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte haft igång simulatorn på evigheter.
Startade upp simulator-datorn vid TVn i morse och allt bara funkade. :mrgreen:
Ljud, bild, controller osv. Och detta är RealFlight Simulator 5.5 som jag har.
Så steg 1 tog ju inte länge "få igång simulatorn". Woho!
Fastnade nästan en timme med heliflygande. :roll:

Det första jag reagerade på när jag hovrade runt var att jag fortfarande har den där ratchet-grejen kvar på throttle/pitch-spaken.
Den måste ju bara bort. Det gick inte hovra, sjunka eller stiga var det som gällde. Nope!

Det andra var att helin var så himla mörk mot bakgrunden så det var svårt se orienteringen om den lutade bort eller hit tex.
Efter ett tag kom jag på ... jag flyger bakom mig istället, problem solved. Går säkert att flytta solen eller byta bana.

I övrigt satt takterna i lika bra som när man slutade för flera år sedan, kanske inte de snyggaste manövrerna varje gång. :lol:
Gäller hitta den heli som känns mest rätt och använda den. Men det är bra byta mellan helis och känna på så man gör sig anpassningsbar.
Jag minns att jag förr betade igenom varenda flyg, ett i taget, startade, gjorde samma flygmanövrar, landade, nästa. Och höll på tills jag inte kraschade.
Det fick mig att bli bättre på känna av egenskaperna av flygen snabbare utan att krascha eller flyga dåligt. Samma med heli.

En annan sak jag reagerade på med heli är osymmetrin i alla rörelser.
Dvs att luta höger och vänster är inte samma känsla som att luta framåt samt bakåt.
Jag brukar ställa detta med tex Swash AFR på Futaba-sändarna så jag får likvärdiga utslag enligt känsla åt alla håll.
Helins form gör ju att det är helt olika hävstångseffekt åt de olika hållen.
Och så är det ju det där med att det går snabbt att sjunka, men segare att stiga beroende på helikopterval, det kan förvirra en lite, men vanesak.

Provade de rörelser jag övat på förr och nu blir man ju sugen på flyga likadant i verkligheten... :-D
Oops, det var inte samma sak det inte nej!

Att hovra emot sig är svårare än att flyga åttor framlänges.
Så det är inte alltid grundstegen är lättare än andra steg, men ändå väl så viktiga att lära sig.

Så här skulle jag svårighetsmässigt rekommendera:
- Hovra hovra förstås, få in känslan och inställningarna. Olika riktningarna
- Hovra men flyg av och an i de olika leden (tex håll stjärten åt höger men (luta) flyg bort/emot, vänster/höger osv).
- Flyga till bestämda ställen och landa och hålla på så.
- Börja flyga framlänges åttor och håll höjden och formen
- Svårare att flyga i cirklar än åttor tycker jag.
- Sen är stallturns smidigt nästa steg, ju rakare upp och finare 90-grader, desto finare.
- Vanliga loopar är lagom nästa steg, olika storlekar, fint med metanol där röken hjälper en med finare cirklar, de ser ut som njurar eller nåt annat i början
- Sen flygandes framlänges med rollar åt bägge håll.
- Flippar baklänges som nästa (heter dom så? alltså snurrar på stället baklänges).

Samtliga ovan i "rätt riktning" och är så jag lärt mig.
Efter det har jag börjat öva på de rörelser som känns lättast som nästa stegen men där jag har en hel del att lära mig än för att få det snyggt.
- Framlänges flippar och sen åt vänster/höger
- Hovra inverterat med stjärten emot mig
- Åttor baklänges är svårare än att flyga inverterat
- Osv

Jag har alltid haft som mål att inte krascha, det stärker koncentrationen mer.
Kraschar man så har man ju tagit sig vatten över huvudet och då får man backa tillbaks eller envist träna vidare tills man inte kraschar.

Svårast i min simulator är att orienteringen på den mörka helin är svårast, "jag vet vad jag gör" men sen är helin mitt i allt 200 meter bort.

Lite varje dag är bättre än jättemycket på helgerna.
Ju oftare man flyger desto bättre blir man att avläsa sig själv också, "flyger jag bra idag, borde jag flyga?".
Förr när jag var ny med flygande så flög jag simulatorn en kvart max före jag for till Djäkenfältet.
Då kände jag "nope, idag ska jag bara flyga, inte loopa, rolla osv", man kanske var seg i huvudet eller nåt. :-D

Ska man öva en sak per dag, eller ska man flyga allt man redan kan varje dag och pressa gränserna?

En sak till, om detta är endast flygträning för helikopter så borde vi flytta tråden till helikopter?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 10:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart avverkad.
Det ger nog en del att låta det smälta mellan gångerna, 1 dygn eller så. :lol:

Jag vet inte om jag har bästa nybörjarhelin, men börjar man med den värsta i simulatorn och klarar av den så ska den andra vara lättare tänker jag mig.
Flyger en 90-size metanol 3D FBL-heli i simulatorn, finns knappt el-helis, så gammal är simulatorn, haha!
Den är väldigt lynnig, rör man lite på spaken så lägger den av åt nåt håll, fast jag kör i Normal-mode nu i början (igår blev det Sport-mode för att testa).
Men röken är riktigt bra att använda, den skvallrar direkt som man inte "håller linjen".

Så här gjorde jag idag:
Nosen bort, nosen vänster, nosen höger, nosen emot på samtliga nedan, en riktning i taget.
Upp, hovrade på stället, flög bort en bit, hovrade, flög tillbaks och till vänster, hovrade, flög tillbaks och till höger, hovrade, flög tillbaks och landade.
Den där tiden man försöker göra detta på ökar lavinartat med vart nosen är vänd, haha.
Nosen bort var ju enkelt, gjordes så gott som felfritt.
Men nosen emot tog länge och helin var överallt ibland, nästan utanför bild och ibland halshugger man sig lite.

Sen flög jag samma åttor (vänster medurs höger moturs) 20 ggr på raken och bara det gjorde att man fick mer känsla för helin.
Första varven var jag upp till 200 meter bort och 100 m upp i luften men ibland 1 m från marken, röken skvallrade om att det var orolig flygning.
Men det gick bättre och bättre och sista varven flög jag 50 m bort och höll mig på ca 5-10m.
Man ska inte ge sig.

Nu har ju jag flugit heli sedan 2007, inte ofta senaste åren, så nog blir man ringrostig om man inte flyger.
Jag vet hur man gör vissa grejer, men det ser inte så ut när jag flyger i simulatorn, inte så snygga moves direkt. :lol:

Sen hade kvarten gått men jag känner att jag lärde mig mycket ändå.
Tror definitivt en liten stund ofta är att satsa på, än jättemycket en dag i månaden.

När jag skulle flyga på riktigt på Djäkenfältet första gången efter att ha suttit 15 h i simulatorn så hovrade jag med nosen bort, det var det enda jag gjorde första tankarna, inte kunde jag flyga helin på riktigt, bara i simulatorn. Mental spärr som säger "nope, röda knappen finns inte" och hjärnspökena lever f-n i huvet.

Nu efteråt åkte ratchet-grejen bort på sändaren.

Hur går det för er? Fått tag på simulator? Elvis filmer är bra, då ser man lite mer hur det är och ska se ut.

(kanske du Elvis ville ha en ren tråd med dina filmer... :oops: )


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 19:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Dagens kvart avverkad.
Det ger nog en del att låta det smälta mellan gångerna, 1 dygn eller så. :lol:

Jag vet inte om jag har bästa nybörjarhelin, men börjar man med den värsta i simulatorn och klarar av den så ska den andra vara lättare tänker jag mig.
Flyger en 90-size metanol 3D FBL-heli i simulatorn, finns knappt el-helis, så gammal är simulatorn, haha!
Den är väldigt lynnig, rör man lite på spaken så lägger den av åt nåt håll, fast jag kör i Normal-mode nu i början (igår blev det Sport-mode för att testa).
Men röken är riktigt bra att använda, den skvallrar direkt som man inte "håller linjen".

Så här gjorde jag idag:
Nosen bort, nosen vänster, nosen höger, nosen emot på samtliga nedan, en riktning i taget.
Upp, hovrade på stället, flög bort en bit, hovrade, flög tillbaks och till vänster, hovrade, flög tillbaks och till höger, hovrade, flög tillbaks och landade.
Den där tiden man försöker göra detta på ökar lavinartat med vart nosen är vänd, haha.
Nosen bort var ju enkelt, gjordes så gott som felfritt.
Men nosen emot tog länge och helin var överallt ibland, nästan utanför bild och ibland halshugger man sig lite.

Sen flög jag samma åttor (vänster medurs höger moturs) 20 ggr på raken och bara det gjorde att man fick mer känsla för helin.
Första varven var jag upp till 200 meter bort och 100 m upp i luften men ibland 1 m från marken, röken skvallrade om att det var orolig flygning.
Men det gick bättre och bättre och sista varven flög jag 50 m bort och höll mig på ca 5-10m.
Man ska inte ge sig.

Nu har ju jag flugit heli sedan 2007, inte ofta senaste åren, så nog blir man ringrostig om man inte flyger.
Jag vet hur man gör vissa grejer, men det ser inte så ut när jag flyger i simulatorn, inte så snygga moves direkt. :lol:

Sen hade kvarten gått men jag känner att jag lärde mig mycket ändå.
Tror definitivt en liten stund ofta är att satsa på, än jättemycket en dag i månaden.

När jag skulle flyga på riktigt på Djäkenfältet första gången efter att ha suttit 15 h i simulatorn så hovrade jag med nosen bort, det var det enda jag gjorde första tankarna, inte kunde jag flyga helin på riktigt, bara i simulatorn. Mental spärr som säger "nope, röda knappen finns inte" och hjärnspökena lever f-n i huvet.

Nu efteråt åkte ratchet-grejen bort på sändaren.

Hur går det för er? Fått tag på simulator? Elvis filmer är bra, då ser man lite mer hur det är och ska se ut.

(kanske du Elvis ville ha en ren tråd med dina filmer... :oops: )


Detta är perfekt, precis detta jag ville åt. Alla får mer än gärna diskutera osv o denna tråd då mitt ända mål är att hjälpa folk igång med denna underbara hobby. Sen om det är text, filmer eller vad som hör träning till så är det super. Tänkte försöka få ihop nästa steg efter hovring ikväll på film. Och jag flyger allt annat än perfekt och stabilt men hoppas filmerna för någon nytta iallafall. Uffe fick en lektion i Lördags om hur det "ska" se ut när man flyger 3D heli då han fick se Daniel Tengvall flyga även om han var ringrostig och flög dåligt enligt honom själv. Han får gärna skriva en rad här om hans upplevelse från Viklanda besöket.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Toppen!

Jag skrev att jag tog bort rattle-ratchet-metallbiten-vad-den-nu-heter i min dummysändare för simulatorn och det blev inge vidare ett endaste dugg. Pitch-spaken blev slattrig så varje andetag steg och sjönk helin, typ. Jag tillverkade en ny "ratchet utan ratchet"-metallbricka och nu funkar throttle-spaken lika fint som på mina Futaba-sändare. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elvis tips på flygträning nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 21:02 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Elvis wrote:
Uffe fick en lektion i Lördags om hur det "ska" se ut när man flyger 3D heli då han fick se Daniel Tengvall flyga även om han var ringrostig och flög dåligt enligt honom själv. Han får gärna skriva en rad här om hans upplevelse från Viklanda besöket.


Jag säger bara... Wow va ballt det är att se eliten flyga live i stället för på Youtube. Jag röstar för en helg där RC-Åland besöker Viklanda och flyger, grillar lite korv och umgås med dessa underbara människor som helt som oss brinner för hobbyn. Vi tar med så mycket flyg/helis som vi får plats med i bilarna och drar över en lördag morgon och stannar till tex söndag kväll. Startar en ny tråd om detta tror jag...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 23:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
En till video ikväll. Denna gång hovrar vi och börjar flytta runt helin längst fältet. Viktigt är att stanna upp och kunna stabilisera på fler punkter och ha kontroll inför ex landning. Man vet aldrig vad som händer ute på fältet och du kan bli tvungen att landa där du kanske inte normalt landar så träna på detta.
Flyg mellan 5-15min åt gången och ta en paus och sen flyg igen.
Detta fungerar bäst för dom allra flesta och då man flyger längre börjar man mest leka runt och kanske inte riktigt lär sig grunderna ordentligt.

https://youtu.be/-BNvnKEPBlA

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Mon 21 Feb 2022, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kvällens kvart! :mrgreen:
Satte telefon på nedräkning 15 minuter och jag flög endast åttor som igår, men nu andra vägen.
Fortfarande framlänges alltså. Detta var svårare eller så är sent på kvällen inte en höjdare. :?
Sååå mycket skönare utan den där ratchet-grejen på pitch-spaken.
Men helin hade nåt ryck... när jag varvade upp på marken i Normal Flightmode så innan den kom upp i hovringsvarvtal, så lade helin sig på sidan.
Så gjorde den inte igår.
Slutade i alla fall räkna efter 30 varv. Det blev nog klart bättre på slutet.
Ju mer man tränar, desto mer invand blir koordinationen.
Skickade teaser åt Borg så han får börja drömma lite...
Justja, tog en bild idag! Inte det lättate fota en lynnig FBL 3D-heli. :lol:

Attachment:
20220221_224611.jpg
20220221_224611.jpg [ 174.88 KiB | Viewed 3632 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Mon 21 Feb 2022, 23:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Kvällens kvart! :mrgreen:
Satte telefon på nedräkning 15 minuter och jag flög endast åttor som igår, men nu andra vägen.
Fortfarande framlänges alltså. Detta var svårare eller så är sent på kvällen inte en höjdare. :?
Sååå mycket skönare utan den där ratchet-grejen på pitch-spaken.
Men helin hade nåt ryck... när jag varvade upp på marken i Normal Flightmode så innan den kom upp i hovringsvarvtal, så lade helin sig på sidan.
Så gjorde den inte igår.
Slutade i alla fall räkna efter 30 varv. Det blev nog klart bättre på slutet.
Ju mer man tränar, desto mer invand blir koordinationen.
Skickade teaser åt Borg så han får börja drömma lite...
Justja, tog en bild idag! Inte det lättate fota en lynnig FBL 3D-heli. :lol:

Attachment:
20220221_224611.jpg


Grymt jobbat, ja när man byter håll känns allt rätt fel/konstigt ett tag men helt rätt gjort. När man sen är lite säker åt båda håll så brukar jag börja vända håll vartannat varv och sen vända baklänges, inverterat osv.. är riktigt klurigt.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Mon 21 Feb 2022, 23:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Grymt jobbat, ja när man byter håll känns allt rätt fel/konstigt ett tag men helt rätt gjort. När man sen är lite säker åt båda håll så brukar jag börja vända håll vartannat varv och sen vända baklänges, inverterat osv.. är riktigt klurigt.

Tackar! :D

Planen är att nöta på samma sak en i taget ett tag framöver för att komma så långt att jag ser att jag KAN flyga det jag flyger, som tex åttor. Om jag inte hade lyckats efter 15 minuter, så hade jag väl fortsatt med det ett annat tillfälle. Tror jag ska nöta på sånt man kan göra i Normal Flight Mode först. Det är ju egentligen inte så mycket man kan göra där, flyga runt snyggt? Vad mer? Men sen när jag betat igenom det mesta där så ska jag hoppa upp till sportmode, Idle 1 eller vad man ska kalla det. Och då göra stallturns, rollar, loopar, flips... vad mer kan man göra? Sport mode verkar vara lägre varvtal och snällare kurvor än 3D.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Tue 22 Feb 2022, 00:27 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Elvis wrote:
Grymt jobbat, ja när man byter håll känns allt rätt fel/konstigt ett tag men helt rätt gjort. När man sen är lite säker åt båda håll så brukar jag börja vända håll vartannat varv och sen vända baklänges, inverterat osv.. är riktigt klurigt.

Tackar! :D

Planen är att nöta på samma sak en i taget ett tag framöver för att komma så långt att jag ser att jag KAN flyga det jag flyger, som tex åttor. Om jag inte hade lyckats efter 15 minuter, så hade jag väl fortsatt med det ett annat tillfälle. Tror jag ska nöta på sånt man kan göra i Normal Flight Mode först. Det är ju egentligen inte så mycket man kan göra där, flyga runt snyggt? Vad mer? Men sen när jag betat igenom det mesta där så ska jag hoppa upp till sportmode, Idle 1 eller vad man ska kalla det. Och då göra stallturns, rollar, loopar, flips... vad mer kan man göra? Sport mode verkar vara lägre varvtal och snällare kurvor än 3D.


Vi kör bara idle 1,2 och tre. Jag har tex 1800varv på 1an, 2050 i 2an och 2300 i trean. Alltså bara varvtal som skiljer dom åt alla i "3D" läge så att säga. Antalet manövrar man kan göra sen är oändliga. Efter stallturns, loopar, flips osv är det 8or inverterat som gäller skulle jag säga. Det låser lixom upp för "the next level".
Därefter kommer bland annat funnels, hurricanes, tictocs, diamanten, osv.
Sen kan man tex klura till tictoc till en fourpoint tictoc vilket är sjukt svårt att få till bra.

Sen har vi piruterande manövrar, piroglobe, piroflips eller pirotictoc... listan kan göras lång

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Tue 22 Feb 2022, 23:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kvällens kvart... timern på... flög 15 minuter åttor där jag bytte riktning vartannat varv (egentligen blev det 1,5 varv, sen åka rakt och in i nästa åtta).
Flög in i ett staket. Flyger man RC-heli på riktigt så märker man att energin dräneras och sen måste man landa.
Försökte hålla mig lågt eftersom marken är så platt på det fält jag flyger på, lättare se om man håller höjd på det sättet.
Men att sitta i soffan och flyga åttor i 15 minuter är nåt helt annat...
Dels far fokus lättare för mitt i allt är helin långt borta och man dorvar den i backen för att man inte ens ser riktningen längre.
Kanske det är för att man inte har någon press på sig och tappar fokus, röda Reset-knappen är så enkel, eller så var jag trött.
Sen kan man sitta och bara flyga utan att tänka efter och varv efter varv flyger man finfint.
Det är ju ett tecken på att det blir på rutin.
När jag landat så mindes jag knappt vilken riktning det var som var svårare än den andra.
Vad ska man flyga nästa gång då? Vill fortsätta i Normal Flightmode ett tag till i alla fall.
:D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Wed 23 Feb 2022, 00:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Kvällens kvart... timern på... flög 15 minuter åttor där jag bytte riktning vartannat varv (egentligen blev det 1,5 varv, sen åka rakt och in i nästa åtta).
Flög in i ett staket. Flyger man RC-heli på riktigt så märker man att energin dräneras och sen måste man landa.
Försökte hålla mig lågt eftersom marken är så platt på det fält jag flyger på, lättare se om man håller höjd på det sättet.
Men att sitta i soffan och flyga åttor i 15 minuter är nåt helt annat...
Dels far fokus lättare för mitt i allt är helin långt borta och man dorvar den i backen för att man inte ens ser riktningen längre.
Kanske det är för att man inte har någon press på sig och tappar fokus, röda Reset-knappen är så enkel, eller så var jag trött.
Sen kan man sitta och bara flyga utan att tänka efter och varv efter varv flyger man finfint.
Det är ju ett tecken på att det blir på rutin.
När jag landat så mindes jag knappt vilken riktning det var som var svårare än den andra.
Vad ska man flyga nästa gång då? Vill fortsätta i Normal Flightmode ett tag till i alla fall.
:D


Ett tips där att tex gör en pirutering åt ena hållet i 8an och sen en piro åt andra hållet i motsatt riktning i 8an. När du sen flyger i 3d läget så kan du lägga en loop i 8an vänd sen håll i 8an och loopa baklänges.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group