Inte haft igång simulatorn på evigheter.
Startade upp simulator-datorn vid TVn i morse och allt bara funkade.
Ljud, bild, controller osv. Och detta är RealFlight Simulator 5.5 som jag har.
Så steg 1 tog ju inte länge "få igång simulatorn". Woho!
Fastnade nästan en timme med heliflygande.
Det första jag reagerade på när jag hovrade runt var att jag fortfarande har den där ratchet-grejen kvar på throttle/pitch-spaken.
Den måste ju bara bort. Det gick inte hovra, sjunka eller stiga var det som gällde. Nope!
Det andra var att helin var så himla mörk mot bakgrunden så det var svårt se orienteringen om den lutade bort eller hit tex.
Efter ett tag kom jag på ... jag flyger bakom mig istället, problem solved. Går säkert att flytta solen eller byta bana.
I övrigt satt takterna i lika bra som när man slutade för flera år sedan, kanske inte de snyggaste manövrerna varje gång.
Gäller hitta den heli som känns mest rätt och använda den. Men det är bra byta mellan helis och känna på så man gör sig anpassningsbar.
Jag minns att jag förr betade igenom varenda flyg, ett i taget, startade, gjorde samma flygmanövrar, landade, nästa. Och höll på tills jag inte kraschade.
Det fick mig att bli bättre på känna av egenskaperna av flygen snabbare utan att krascha eller flyga dåligt. Samma med heli.
En annan sak jag reagerade på med heli är osymmetrin i alla rörelser.
Dvs att luta höger och vänster är inte samma känsla som att luta framåt samt bakåt.
Jag brukar ställa detta med tex Swash AFR på Futaba-sändarna så jag får likvärdiga utslag enligt känsla åt alla håll.
Helins form gör ju att det är helt olika hävstångseffekt åt de olika hållen.
Och så är det ju det där med att det går snabbt att sjunka, men segare att stiga beroende på helikopterval, det kan förvirra en lite, men vanesak.
Provade de rörelser jag övat på förr och nu blir man ju sugen på flyga likadant i verkligheten...
Oops, det var inte samma sak det inte nej!
Att hovra emot sig är svårare än att flyga åttor framlänges.
Så det är inte alltid grundstegen är lättare än andra steg, men ändå väl så viktiga att lära sig.
Så här skulle jag svårighetsmässigt rekommendera:
- Hovra hovra förstås, få in känslan och inställningarna. Olika riktningarna
- Hovra men flyg av och an i de olika leden (tex håll stjärten åt höger men (luta) flyg bort/emot, vänster/höger osv).
- Flyga till bestämda ställen och landa och hålla på så.
- Börja flyga framlänges åttor och håll höjden och formen
- Svårare att flyga i cirklar än åttor tycker jag.
- Sen är stallturns smidigt nästa steg, ju rakare upp och finare 90-grader, desto finare.
- Vanliga loopar är lagom nästa steg, olika storlekar, fint med metanol där röken hjälper en med finare cirklar, de ser ut som njurar eller nåt annat i början
- Sen flygandes framlänges med rollar åt bägge håll.
- Flippar baklänges som nästa (heter dom så? alltså snurrar på stället baklänges).
Samtliga ovan i "rätt riktning" och är så jag lärt mig.
Efter det har jag börjat öva på de rörelser som känns lättast som nästa stegen men där jag har en hel del att lära mig än för att få det snyggt.
- Framlänges flippar och sen åt vänster/höger
- Hovra inverterat med stjärten emot mig
- Åttor baklänges är svårare än att flyga inverterat
- Osv
Jag har alltid haft som mål att inte krascha, det stärker koncentrationen mer.
Kraschar man så har man ju tagit sig vatten över huvudet och då får man backa tillbaks eller envist träna vidare tills man inte kraschar.
Svårast i min simulator är att orienteringen på den mörka helin är svårast, "jag vet vad jag gör" men sen är helin mitt i allt 200 meter bort.
Lite varje dag är bättre än jättemycket på helgerna.
Ju oftare man flyger desto bättre blir man att avläsa sig själv också, "flyger jag bra idag, borde jag flyga?".
Förr när jag var ny med flygande så flög jag simulatorn en kvart max före jag for till Djäkenfältet.
Då kände jag "nope, idag ska jag bara flyga, inte loopa, rolla osv", man kanske var seg i huvudet eller nåt.
Ska man öva en sak per dag, eller ska man flyga allt man redan kan varje dag och pressa gränserna?
En sak till, om detta är endast flygträning för helikopter så borde vi flytta tråden till helikopter?