Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FBL-system
PostPosted: Sun 21 Feb 2016, 23:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FBL-system

FBL = FlyBarLess, dvs paddelstångbefriat

Tänkte dra igång denna tråd för att samla information om FBL-gyron.
Återkommer med saftigt innehåll. :mrgreen: Mest för att jag själv ska få koll på det.
Finns redan några på Åland som har, TheHoff har väl... och sen va det nån som köpte en värre 450-heli med FBL, kanske var han som försvann som köpte det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Fri 26 Feb 2016, 20:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns ju ett gäng tillverkare och modeller...

Frågar man runt så rekommenderas förstås de vanligaste och de som är etablerade och uppenbart populära.
Dit hör Mikado vBar http://shop.mikado-heli.de/VBar-Electro ... 663&p=2663
Och BeastX http://www.beastx.com/eng/

Sen finns andra som nämns lite nu och då som:
Skookum http://www.skookumrobotics.com/
Brain http://www.msheli.com/en/MSHeli-Protos- ... t-features
Ikon http://www.ikonflybarless.com/
Align http://www.align.com.tw/download-en/3gx/intro/
JR https://www.jrpropo.co.jp/english/produ ... ?hen=02553
Zyx http://fbl.net.nz/
Spirit http://www.espritmodel.com/spirit-flyba ... ystem.aspx
ThunderTiger http://www.thundertiger.com/products-de ... 36&lang=en
Robird http://www.banggood.com/Tarot-Robird-G3 ... 78484.html
Futaba http://www.futabarc.com/gyros/futm0836.html
Osv...

Men det finns ju olka setups av dessa också, vissa har inte lämpligt alternativ.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Thu 14 Apr 2016, 21:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Svårt välja vad man ska ha...

Vissa kanske väljer utgående från hur de programmeras.
De kan programmeras på ett eller flera sätt.
Tex via USB och då behöver man laptop till fältet.
Eller via BlueTooth till tex en mobiltelefon med en app.
Eller via ett programmeringskort.
Eller via en liten modul med knappar o display.
Osv...

Sen beror det förstås på hur stor helikoptern är.
Vissa är helt enkelt på tok för tunga och stora för en liten 450 som exempel.
Vissa är gjorda för High Voltage, dumt skaffa en sån om man bara har vanlig matning etc.

Vissa har inte stöd för stjärtstyrningen.

Vissa gillar ett visst märke och väljer efter det.

Vissa kanske vill ha samma märke på all elektronik, som tex JR, Align, Thunder Tiger, Futaba, ...

Man kanske går efter priset, för det skiljer rätt mycket.

Man kanske går efter funktionen.
Vissa kanske är mer lämpade för snabb 3D, andra för vanlig sportflygning eller tom skala.

En nybörjare kanske vill ha hjälp och väljer då den modell som det finns bra support på från tillverkaren eller via forum.
Kanske nån bekant som har samma så blir det hela lättare när man ska få allt inställt.

Bara för att ett gyro är vanligast så innebär det inte att det är bäst.

Vissa gyron stöder inte analoga servon.

Som exempel för mig nu... jag ska bygga in min Align T-Rex 450SE V2 i mitt BO105-skal som ska ha 4-bladigt huvud.
Då vill jag ha ett gyro som är litet så det passar 450-size.
Jag vill ha ett gyro som funkar med 4-bladigt.
Jag vill ha ett gyro som klarar av analoga servon.
Jag behöver inget värsting-3D-insane-gyro eftersom jag inte ens ska loopa.
Jag ser inget problem i att ta med en laptop till fältet.
Det ska funka till Futaba.
Jag har inte PPM eller S-Bus eller S-Bus 2, jag kör ju Futaba R617FS med PWM.
Priset bestämmer också... det känns som 100-150€ skulle räcka.
Den måste klara 120 graders CCPM Swash.
Utgående från det så gäller det att hitta ett lämpligt gyro. =)

Atte har ju ett JR TAGS01 FBL-gyro... men det har några år på nacken. Räcker det? Vad vet jag. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Sun 14 Aug 2016, 09:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Undersökning på HeliFreak:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=754009

Mikado, vbar or neo......102 31.10%
Brain/iKon...................100 30.49%
Spirit...........................38 11.59%
Other...........................22 6.71%
Demon.........................21 6.40%
BeastX.........................20 6.10%
Skookum......................12 3.66%
Futaba CGY750..............11 3.35%
Neuron..........................2 0.61%


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Thu 18 Aug 2016, 19:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite förvånad att Beast va så lågt ner... kanske får återgå till de tidigare tankarna att skaffa vBar. Men nån sa att BeastX var så smidigt för just 450 och 4-blad, så hm hm... kanske en beg sådan. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Wed 24 Aug 2016, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
vBar har ett mindre gyro, men det är inte lämpligt för skala-heli eller helis med 3 eller fler blad. WTH!
Nästa vBar då? Ja den var ju lååång så den tar i skalet.
Så nu velar jag mellan BeastX Microbeast Plus samt MHS Brain eller Aligns variant.
Har endast hittat såna här gyron hos RubinRC. Och där är allt slutsålt.
Va sjutton, finns det inte fler som säljer 3-axliga gyron för helis? FBL som är typ den enda som gäller idag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Sun 28 Aug 2016, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag behöver ett 3-axligt gyro till en 450-helicopter med 4-bladshuvud så frågade jag på två forum vad jag ska ha. Det kom en massa förslag på va som finns. Jag kollade upp lite mer och hitta ett helt drös olika. De har så många egenskaper och funktioner så man blir snurrig, så jag frågade efter ett gyro till just MIN heli, dvs Align T-Rex 450SE V2, analoga Hitec HS-65MG-servon på cykliska och Futaba S9257 på stjärten och så har jag fyrbladigt huvud som kräver phasing. Fick förslag, på en massa... så jag blev inte alls klokare, fick bara veta om ännu fler BRA gyron. Hur ska man sålla? 1. Vad som helst får inte rum. 2. Vissa gyron är inte lämpliga för små helis, skalahelis eller multibladiga. 3. Priset varierar från 110-500+€. Billigaste som har det jag behöver tänkte jag, men det finns inte. De är slutsålda. Knepig situation. Tiden går...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Sun 23 Oct 2016, 11:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RubinRC har ett nytt BeastX MicroBeast Plus som ska passa i min 450.
De har sålt till mig 2014. För nån månad sedan så skulle de kolla om de
kunde skicka LiPos hit också. Ej hört nåt. Ej hört nåt om BeastX heller.
Är väl typ femte firman det segar med nu... :shock: för mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Mon 24 Jan 2022, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu Elvis får du flika in med din kunskap om FBL här.
Vad man ska tänka på och vad som skiljer systemen åt.
Jag har än så länge endast flugit med flybar.
Jag har en bunt FBL-helisar, men inte flugit med dem.
Har tex två SAB Goblins 500 som ligger i nån hylla...
Och så har jag ju en 450 med 4-bladigt och nu även en 500.
Jag ska ha en Align 600 med 2-bladig FBL i Airwolf...
Men om man vill lära sig, vilken storlek är bäst att börja med?
Jag är inte ute efter 3D-flygande utan mer skala-lik...
Men tillika så har jag av nån anledning blivit återintresserad (lite) av det där med att flyga aerobatik (sport?).
Det gjorde jag förr, men hade vart kul med nåt modernare med FBL och flera likadana så jag kan flyga skiten och ha massa delar...
Förr flög jag som mest avancerat loopar, rollar, stallturns och sämre flips pga att jag då inte gått över helt till symmetrisk pitch.
Jag har MicroBeast BeastX Plus hemma endast, denna lär ska vara bra för 450-skala-helin.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Mon 24 Jan 2022, 21:45 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Nu Elvis får du flika in med din kunskap om FBL här.
Vad man ska tänka på och vad som skiljer systemen åt.
Jag har än så länge endast flugit med flybar.
Jag har en bunt FBL-helisar, men inte flugit med dem.
Har tex två SAB Goblins 500 som ligger i nån hylla...
Och så har jag ju en 450 med 4-bladigt och nu även en 500.
Jag ska ha en Align 600 med 2-bladig FBL i Airwolf...
Men om man vill lära sig, vilken storlek är bäst att börja med?
Jag är inte ute efter 3D-flygande utan mer skala-lik...
Men tillika så har jag av nån anledning blivit återintresserad (lite) av det där med att flyga aerobatik (sport?).
Det gjorde jag förr, men hade vart kul med nåt modernare med FBL och flera likadana så jag kan flyga skiten och ha massa delar...
Förr flög jag som mest avancerat loopar, rollar, stallturns och sämre flips pga att jag då inte gått över helt till symmetrisk pitch.
Jag har MicroBeast BeastX Plus hemma endast, denna lär ska vara bra för 450-skala-helin.


Ja var börjar man, skulle säga att det är betydligt enklare att komma igång och ställa in en fbl heli. I dom flesta program när man programmerar in alla värden så står det väldigt tydligt vad man ska göra i varje steg osv. Har testat med lite olika gyron och i det stora hela så är alla väldigt liknande att ställa in. Själv har jag snöat in på V-bars radio och gyro vilket gör att man slipper dator osv då man gör allt genom radion.
Skulle jag som ny utövare välja gyro hade jag valt en med resque funktion. Den kan betala sig många gånger om, tryck på en switch och helin lägger sig rättvänd oavsett om du är inverterat läge eller ej innan. Den funktionen har gjort att jag vågar mig på manövrar jag kanske inte kan jätte bra i simen ens.. går det åt pipan tryck på knappen och helin rätar upp sig direkt. (Fråga Uffe vad han tyckte när jag demade funktionen)

Känslan paddel vs Fbl anser jag personligen att det är mycket mer känsla och precision i en fbl heli. Den gör verkligen precis som du rör spaken och du blir ett med helin.

Men som alltid när du ställer in allt, gör det NOGA och slarva inte nånstans. Försök inte skynda på utan gör allt noggrant.
Grejen är att följer du stegen i programmet när du ställer in gyrot så flyger den bra direkt. Den ska tracka bladen och flyga mer eller mindre perfekt vid första lyftet. Sen kan man absolut få justera lite gain på tallen och finjustera så den passar din smak i efterhand men den är stabil och fin oavsett.

Fråga gärna om ni undrar nått mer så ska jag svara så gott jag kan

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Mon 24 Jan 2022, 22:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag flyger nu med sändarna Futaba T14SG FASSTest och Futaba T10CP FASST så för mig skulle det underlätta om jag slapp köpa en till sändare, men vem vet, kanske det är värt det (för busflygande).
Tänkte skaffa Jeti för skala-helisarna, för det verkar många gå över till som flyger de större modellerna, dvs det finns mycket hjälp på det forumet (ScaleRCHelis).

Jag har en Goblin 500 Sport som jag tänkte lära mig FBL med. Det är ju en relativt ny heli som det säkert finns delar till, jag har två plus delar iofs.
Jag har inget gyro till den, kan tänka mig köpa nåt beg och använda dator har jag inget problem med, men på fältet vill man ju inte ha den med, helst... men det går.
Så till den vill jag ha ett gyro, behöver inte vara nåt för super-värsting 3D, utan nåt inte för gammalt som klarar uppgiften bra.

Jag har förresten ett gammalt JR Tags01 :-D

Och egentligen har jag tvåsiffrigt antal av APM och Pixhawks som också klarar FBL. Det satt en Pixhawk i min Vario Benzin Trainer när jag köpte den (dock hade den flybar).

Rescue absolut, det kunde va praktiskt. Vilka har det?
Du demade den åt mig förra gången du flög här, jag är ju van med multicoptrar som har det inbyggt bara du släpper spakarna eller flippar en switch så det är inte någon märkvärdig funktion egentligen, för mig, men på en heli är det ju nytt och fränt! :-)

Paddel vs FBL... Det där med responsen med FBL har jag aldrig testat. Men att lätta bort vikter och paddlar har jag testat på vanlig paddel-helisar, och det är enorm skillnad, så kan bara tänka mig hur mycket smidigare och mer responsivt det blir med paddelstången borta precis!

Är en vanesak med "att bli ett med helin", men nog känner man ju att en paddlad heli är lite bändig om man ställt in den för nybörjare. Den vill helst inte luta, den är seg, buss!!! Drar man högerspak till höger så jo... det kommer. Är man snabb höger-vänster så händer knappt nåt. :-D Inget för 3D-flygare.

NOGA... det är jag det... ;-) Du har ingen aning! Haha... bygger grejer utgående från egna checklistor, låååååånga såna. Målet är alltid att det ska funka rätt direkt och inte krascha, flera säkerhetssystem, lära sig/utveckla ständgit. Funkat bra senaste åren. Men det är inte helikoptrar det gäller, utan 1 meters 7-8kg hexacoptrar-octacoptrar som jag bygger på sidan om som hobby som används professionellt av ett företag för 3D-mapping. Dom får inte krascha och de ska flygas av en icke RC-person. Även stora VTOL på gång nu. Det roliga tar aldrig slut!

Jag skulle säkert fixa en heli flygande med FBL... men jag behöver komma igång snabbare och inte forska i allt man ska börja med. Det slutar bara med att man skaffar en massa olika för att testa med och det har jag inte tiden för. :mrgreen:

Är det bara VBar som inte använder dator?

Jag är iofs inte så säker på att jag kommer flyga 3D, men att flyga FBL med en skön heli som man är "ett med", det är jag intresserad av, sen vart det barkar får man se... har flugit mycket 3D i simulatorn, men men. Inte min grej egentligen. Jag flög mer aggressivt förr, fullgas hela tiden... kul smyga runt längs marken lågt... men det var ett tag sedan.

Jag har ju ett 3-bladigt huvud samt blad till en Vario också som ska bli en Schweizer 300. Inget gyro än, det blir senare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Mon 24 Jan 2022, 23:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hey, till Hirobo JetRangern med HK500-GT-helin behöver jag ju ett FBL-gyro (och även ett FBL-huvud om den ska se ut som folk). Den ska ju endast glida runt lite mer aktivt som mest.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Tue 25 Jan 2022, 01:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Radio som tex dina futaba radios fungerar perfekt att använda.
Är bara bara fbl gyrot och ett fbl huvud du behöver. Grejen med att ställa in med en dator som man slipper med vbar är ju i regel bara en gång så länge man inte lägger den i backen sen eller vill ändra nått överlag som tail gain eller headspeed eller liknande.

Angående resque finns det säkert fler märken som erbjuder men jag känner till Brain och vbar då det är dessa jag vart i kontakt med själv. Skulle nog vilja påstå att funktionen är bra oavsett om man flyger skala eller extrem 3D. Så fort jag lättat ca 1m så lägger jag över "hold fingret" till resque knappen sen ligger det på den knappen tills det är dags att landa igen om olyckan skulle vara frame eller att du bara känner dig osäker på något eller tappar orienteringen likt jag gjorde i Lördags och använde funktionen för att köpa mig tid till att räta upp situationen.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Tue 25 Jan 2022, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan man inte ställa tail gain från sändaren på dessa nya gyron? Det gör man på alla gamla 1-axliga gyron. Eller pratar vi om olika saker?

Förr med metanol hade man Governor-grejer på helin. Och det finns ESCs som har governor. Hur gör man idag för att hålla rätt varvtal (headspeed)?

Funkar VBar-gyro med min Futaba-sändare?
Känns som en klok start på FBL (i alla fall för min del) är att komma igång med det enkelt och snabbt, och det är ju med nån som kan det.

Är VBar nåt för en skala-heli förresten?
Jag gillar testa saker, men om jag hittar nåt gyro som funkar bra och klarar av min JetRanger (500 med 2-bladig FBL e planen), min BO105 500-size med 4-bladigt, och resten är större helisar. Så är ju VBar intressant. Men om nåt annat gyro är passligt för skala så är det kanske ett klokare val?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Tue 25 Jan 2022, 22:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur tolkar man detta (från helisweden.se):

Många inlägg = VBar krånglar som f-n och många skriver om det?
Många inlägg = VBar är vanligast?
Många inlägg = VBar är bäst?

Attachment:
FBLGyro.jpg
FBLGyro.jpg [ 25.01 KiB | Viewed 4453 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Wed 26 Jan 2022, 09:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Hur tolkar man detta (från helisweden.se):

Många inlägg = VBar krånglar som f-n och många skriver om det?
Många inlägg = VBar är vanligast?
Många inlägg = VBar är bäst?

Attachment:
FBLGyro.jpg


Du kan absolut köra futaba radio till vbar neo. Där du sen kan uppdatera mjukvara till en med resque osv.

Angående strul med vbar så kan det absolut bli det innan man satt sig in och lärt sig hur man faktiskt ska göra precis som alla andra märken osv.

Vi är många som kör vbar i klubben och är i regel aldrig strul med nått alls. Det kommer uppdateringar med jämna mellanrum där man förbättrar mjukvaran hela tiden med.

Governor kör jag i alla helis med rätt in i vbaren så den håller varvet.

När du kopplar in futaba till vbar använder du s.bus kabel så är det klart.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Wed 26 Jan 2022, 22:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
VBar Neo, är det en RC-mottagare? Gyro i samma? Funkar den mot Futaba? FASST? FASSTest? Eller hur har de lyckats?
https://www.helistore.se/produkt/04949- ... x-express/
Eller är de för VBar-sändare endast?

Mitt inlägg ovan med antalet inlägg per gyro på Helisweden... det var bara en undran om VBar är vanligast i Sverige för att det är mest prisvärt, eller är det för att det är bäst och många pratar mycket om dem. Eller är det för att de krånglar för många? Är helt klart domineranade med VBar verkar det som.

Jag har Futaba-sändare och man ser sällan forumtrådar om dem, de bara funkar.
Spektrum, FlySky, FrSky osv finns det mååånga trådar om. Men det är för att de krånglar.

Och jopp, det är en tröskel att lära sig allt nytt. :-) Men jag är noggrann när jag lär mig något jag är intresserad av, sen om jag gillar nåt annat bättre, det är jag ju lyckligt ovetande om. ;-)

Låter som VBar är en smart början för mig till tex en Goblin 500.
Hur är det med VBar och skala-heli?
När jag skulle ha gyro till en 450 så rekommenderades vissa gyron, dels pga storleken. I övrigt minns jag inte vad de rekommenderade, har kommit nytt sedan dess antar jag.

S.Bus, yes! Prima.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Thu 27 Jan 2022, 03:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
VBar Neo, är det en RC-mottagare? Gyro i samma? Funkar den mot Futaba? FASST? FASSTest? Eller hur har de lyckats?
https://www.helistore.se/produkt/04949- ... x-express/
Eller är de för VBar-sändare endast?

Mitt inlägg ovan med antalet inlägg per gyro på Helisweden... det var bara en undran om VBar är vanligast i Sverige för att det är mest prisvärt, eller är det för att det är bäst och många pratar mycket om dem. Eller är det för att de krånglar för många? Är helt klart domineranade med VBar verkar det som.

Jag har Futaba-sändare och man ser sällan forumtrådar om dem, de bara funkar.
Spektrum, FlySky, FrSky osv finns det mååånga trådar om. Men det är för att de krånglar.

Och jopp, det är en tröskel att lära sig allt nytt. :-) Men jag är noggrann när jag lär mig något jag är intresserad av, sen om jag gillar nåt annat bättre, det är jag ju lyckligt ovetande om. ;-)

Låter som VBar är en smart början för mig till tex en Goblin 500.
Hur är det med VBar och skala-heli?
När jag skulle ha gyro till en 450 så rekommenderades vissa gyron, dels pga storleken. I övrigt minns jag inte vad de rekommenderade, har kommit nytt sedan dess antar jag.

S.Bus, yes! Prima.


Har dom s.bus 1 så går det alldeles perfekt med din futaba.
Kör man spektrum som jag gjorde i början så peta man bara in en eller två satelliter i vbaren så var det klart. Vbar gyrona som jag kör med är mottagare/gyro i ett men då heter den inte neo.
Vbar och futaba verkar vara störst i hela världen vad jag förstår.
Anledningen till att man kanske sett "många" som strulat med vbar är nog av den enkla anledningen att det är flest av dom i Sverige och därav ser man kanske det mer. Men av dom strul jag hört om även mitt som krångla ett tag var för att jag inte gjorde rätt helt enkelt. Gör man allt rätt och läser på skulle säga att det är det mest problemfri jag använt inom rc hobbyn överlag.
Skala flyg fungerar den alldeles utmärkt till vill jag påstå, ända som inte använder den så mycket är F3C där dom vill ha fler punkter i trottelkurvan men också nått som jag tror dom jobbar på nu för att lösa. För normal och sport flygning som du och jag gör är den helt underbar.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Thu 27 Jan 2022, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Varför krångla till det då... VBar it is! :-D Måste ta reda på vad jag behöver bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FBL-system
PostPosted: Fri 28 Jan 2022, 08:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Varför krångla till det då... VBar it is! :-D Måste ta reda på vad jag behöver bara.


Bra där.
Jag kommer köra Både Brain och Microbeast. Jag har ett Fu-bar ligger som ska funka som V-bar med lite trixande men det hamnar nog i nån 450 vid tillfälle...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group