Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Sun 20 Nov 2022, 15:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jag skulle säga att 450 är för litet. Jag tyckte min raptor 620 var mycket enklare att få flygande jämfört med vimsvams 450 som jag flög innan. Simulator först å sen igång me minimum 500 sku jag vilja påstå. Å inga nå käppar me bollar på. Det ska bort redan i simulatorn.

Allt större än 450 börjar bli farligt och dyrare för en som aldrig pysslat med heli förr (eller RC överhuvudtaget), så jag håller stenhårt fast vid att 450 är en bra nybörjarstorlek. Samma grejer som de större helikoptrarna, men i liten skala. Man flyger inte långt bort som nybörjare och 450 är en vanlig storlek och det finns mycket delar. Men visst, de finns de som börjat flyga 450 och säger att de inte ser helin (?!) samt att den är för yvig (ställ in för nybörjarflygning och prova igen skulle jag säga) och uppgraderar snabbt till 500 eller 550. Det är även lite skillnad i kraft på en 450 med 3S-ack och en 500 med 6S-ack. En 500 är också klart större än en 450.

Feg-korset är för dem som vill ha koll på att stjärten går åt rätt håll samt att inget är reverserat, behöver ju inte flyga med korset många ggr, men i alla fall tills man behärskar att starta och landa utan att tippa över eller vrida omkull samt glida fram på gräsmattan och fastna om man startar och landar på en sådan.

Sen är det ju skillnad på 450 och 450. Den du hade så var en billig HobbyKing-450 med analoga inexakta servon samt fel stjärtservo och dåligt gyro, inte nybörjarvänligt utan kors eller uppgraderingar, om man ska vara ärlig, men när jag flög den var den en billig hovrar-heli för en nybörjare (om man körde i Normal-läget). Dessutom ställde du väl in den med 3D-kurvor och flög med Idle Ups redan i början, då ÄR dom vildare och all over the place om man inte är van. Vad jag vet hovrade du mest runt ändå och då är det inte kul med en vilt inställd heli. Du skulle ha skaffat en icke glapp nyare hävare 450 istället. Jag har flugit allt från 9,99USD-HK-heli till mångfalt dyrare exemplar och samtliga med vanligt 1-axligt gyro och de bättre av dessa var hur stabila som helst i jämförelse med dom snikiga/billiga.

620 du hade var klart bättre kvalitet, mycket större, mångfalt dyrare om ny och även fusk-gyro som håller helin stabil. ;-) Förr var nybörjarhelis den storleken.

Och valet av gyro... idag är det FBL-gyro som gäller då så gott som alla nya helis säljs med FBL-huvud (utan paddlar). Det innebär mer tid bakom datorn och behöver läsa på mer hur det funkar för att få en sådan heli inställd, jämfört med klassisk 1-axligt gyro på en heli med flybar, där gyrot inte tar länge alls att ställa in (en sida text) och lätt att få inställt med fegkors, sen kan man hovra runt hur mycket man vill eller till och med flyga aerobatik eller delvis 3D, men man ska nog lära sig hovra och flyga först. 1-axligt gyro saknar dock den stabilisering som finns i FBL-gyron och har inte Safe-funktioner som vissa har. Idag kommer en nyare van heliflygare säga "skaffa FBL-gyro!!" för den har säkerligen inte vanan inne med rate-gyron eller AVCS/HH-gyron. Men får du FBL-gyrot inställt bra så kommer helin flyga bättre än med ett vanligt 1-axligt gyro.

Man ska inte krascha i alla fall, då har man gjort fel, för det går bra att ha en nybörjarheli länge utan att något går sönder. Är bara dumt att köpa påsvis med reservdelar före man kraschat. Större delen av påsarna kommer ligga oöppna.

Man lär sig bäst om man får tag på ett kit också så man får bygga helin själv, lära sig och förstå, istället för att köpa beggad klarbyggd. Men, det är lättare komma igång med en beg billig bra heli å andra sidan. Har man bestämt sig för att flyga 3D så vet man att det kommer kosta och då är det bara att tuta o köra. Simulator först här med förstås, men sen flyyyg!!! Det är plånboken och tiden som styr hur länge det kommer ta att lära sig flyga. Jag är mer av typen som går försiktigt fram, jag har varken brått eller lust att reparera. En kraschad heli ska man inte köpa om man är nybörjare, det är för mycket problem med dem.

En heli utan glapp och kärv samt inställd omsorgsfullt flyger klart bättre än en glapp, sliten heli som man inte varit noga med.

Och har du ingen van flygare som lär dig flyga från ruta 1 och framöver, så är du på din egen hand och då behöver du ta det i lugnare steg och ha koll på vad du håller på med.

Simulatorn är väl fusk enligt vissa, men det spar tid och pengar. Precis som fegkorset. Man väljer själv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 21 Nov 2022, 07:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Förr var nybörjarhelis den storleken.

I rest my case

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 08:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jävlar. Det kommer en heli ti Vårdö nu iaf.....

En liten ilsken historia men jag håller nog infon inne så länge :mrgreen: :mrgreen:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 09:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Förr var nybörjarhelis den storleken.

I rest my case

Före 450 var the shit för nybörjare alltså.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 09:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jävlar. Det kommer en heli ti Vårdö nu iaf.....

En liten ilsken historia men jag håller nog infon inne så länge :mrgreen: :mrgreen:

Du har ju redan flugit heli? Ska du börja flyga igen menar du? ;-) Rätt tänkt. Bra med lite fler som flyger hård 3D på fältet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 19 Dec 2022, 11:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Det är väl aldrig försent att börja.... Igen :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group