Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 18 Apr 2024, 11:57

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 18 Dec 2019, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Passa på skaffa en helikopter nu och börja flyga till våren. Finns till salu överallt där det finns RC, beg som nytt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Sat 11 Jul 2020, 13:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är svalt med RC-helikopter-flygandet...
Vad är det som hindrar er? :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Sun 06 Dec 2020, 11:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Perfekt tillfälle att skaffa heli nu i vinter och få flygklar till våren.
Är du nybörjare, börja med en "pod n boom" i 450-storlek.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Mon 08 Mar 2021, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Perfekt tillfälle att skaffa heli nu i vinter och få flygklar till våren.
Är du nybörjare, börja med en "pod n boom" i 450-storlek.

Det där sa jag i fjol och i år säger jag samma sak.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Fri 04 Jun 2021, 18:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är jag 1 på 30000+ som pysslar med RC-helikoptrar? :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 00:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Hörde att det var någon heli på kommande så kanske det blir flera.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 06:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Mr X wrote:
Hörde att det var någon heli på kommande så kanske det blir flera.

Nog 4 på gång va jag känner till ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 19:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Antalet ökar, men kommer det flygas någgi då?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 19:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Antalet ökar, men kommer det flygas någgi då?

De e väl tanken :D

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 20:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Kommer komma över i sommar och tvinga upp så många som möjligt, kan även ha lite "flyg kurs" med det jag kan för dom som vill :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Kommer komma över i sommar och tvinga upp så många som möjligt, kan även ha lite "flyg kurs" med det jag kan för dom som vill :D

Låter bra det, få igång fler/nya.
Undras hur många det finns där ute... men nog finns det en bunt nybörjare som "hovrar runt".
Men aktiva är dom nog inte. Men det är till att få liv i dem nu bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 21:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Lite av mina tankar...
Tror idag att med en riktigt aktiv Facebook sida är det lättare att nå folket, får man upp medlemsantalet där så sprids det som en löpeld. Man får notiser och när nån gillar/kommenterar så sprids det ännu fortare. Framförallt når man ungdomar lättare då dom sitter fastklistrade där mest hela dagarna. Det finns ju en Åland rc sida redan, gör den öppen så folk kan skriva där när dom flyger/har flygit och lägger ut bilder osv. Ja det kommer ev minska aktiviteten på forumet men men kan också lägga in länkar till diverse trådar vartefter för att den inte ska minska utan ev öka istället.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 21:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Facebook är nog bra på sitt sätt. Men det kräver också att någon flyger så det finns nåt att skriva om. Och någon måste skriva det också. Jag använder inte Facebook, så det är bra om nån ivrig tar den delen. Det kräver även många människor för att det ska hända nåt och det finns det inte på Åland. Folk har övergått från att skriva en himla massa till att helst bara läsa vad andra skriver. Det där med om nuvarande RC Åland-FB-sida är öppen eller inte har jag ingen koll på. Mr X här på forumet som sköter FB-sidan nu, om det är fler vet jag inte. Jag vet att det tas bilder från forumet och sätts dit. Jag filmade mycket förr (tills kameran gick slut), och filmar gör ju ingen numera, knappt nån. Folk som inte filmar inser inte att det är lite mer jobb att filma och lägga ut filmen, lättare att sitta och vänta på att nån annan gör det. Vi måste få folk att inse att det är RC-flyga som är roligt, inte sitta och plinka på mobilen hela dagarna. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 22:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Jag tror att vill man ha in nytt folk som knappt vet om att detta finns är fb en lösning, däremot kan det vara bra att inte endast lägga ut saker från fältet utan bilar, båtar osv för att locka folk till att titta på sidan. Sen styr man dom mot flygningen automatiskt när det då lär bli mest sånna inlägg, bilder osv. Bjud sen in till tex en Lördags "träff". Träffen innebär bara att man behöver flyga och inget annat i början. Betyder att det inte krävs mer jobb än bara ett inlägg. Växer det ja då kan man styra upp grill lördag med mysflygning osv.
Sen att bara visa upp sig vid diverse träffar/ evenemang sommar och visa upp vår fantastiska intresse. Krävs bara ett bord med lite flyg och helis och ett glatt humör.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 22:13 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Och visst krävs det folk som också skriver på sidan, men vad jag ser nu finns kanske 3-4st riktigt aktiva på holmen? Att bara dom skriver ett inlägg nu och då så kommer det byggas på med tiden förhoppningsvis

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 08:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Facebook är nog bra på sitt sätt. Men det kräver också att någon flyger så det finns nåt att skriva om. Och någon måste skriva det också. Jag använder inte Facebook, så det är bra om nån ivrig tar den delen. Det kräver även många människor för att det ska hända nåt och det finns det inte på Åland. Folk har övergått från att skriva en himla massa till att helst bara läsa vad andra skriver. Det där med om nuvarande RC Åland-FB-sida är öppen eller inte har jag ingen koll på. Mr X här på forumet som sköter FB-sidan nu, om det är fler vet jag inte. Jag vet att det tas bilder från forumet och sätts dit. Jag filmade mycket förr (tills kameran gick slut), och filmar gör ju ingen numera, knappt nån. Folk som inte filmar inser inte att det är lite mer jobb att filma och lägga ut filmen, lättare att sitta och vänta på att nån annan gör det. Vi måste få folk att inse att det är RC-flyga som är roligt, inte sitta och plinka på mobilen hela dagarna. :roll:

Felet jag gjorde när jag startade den så är att det är en sida och inte en grupp. Kanske vi borde göra om den? Mr.X???

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 10:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det finns några aktiva kvar, flera av dem använder inte FB dock eller skriver väldigt sällan något. Så det gäller att få till några ambassadörer som visar upp vad som händer. Alltså färska bilder, bra text, färska filmer bara nån filmar, inte en massa inlänkade YouTube-filmer från andra som flyger i världen, sånt ser jag själv på YouTube. Det är åländskt flygande som måste visas för att locka ålänningar. Nån måste hålla låda på FB. Tänka efter vad folk vill se och läsa, inte spamma svammel. Nämna om kommande flygningar, men om jag far ensam och flyger så är det inte så kul att det kommer dit folk och ser på när jag flyger med en EPO-kärra tex. Måste vara kloka inbjudningar när det flygs större flyg också (blandat helst för att se mångfalden). Vissa skriver inte när de far och flyger, de flyger helst själva för att ha bättre fokus. Helt OK! Man måste tänka sin egen flygning i första hand. Roligt om det berättas i Eftersnack förstås. Men jo, flyger vi så finns det nåt att skriva om. Bygger vi och visar upp det så finns det också nåt att visa upp. Jag har tänkt köpa en ny videokamera för att få ut mer filmer för där finns det knappt ett jota senaste 4 åren. Men det ska finnas tid också. Folk har så otroligt höga krav idag på allt så det är nog bäst dom människorna filmar själva och lägger ut sina superfilmer så vi andra kan se?

Det blev diskussioner i en projekt-tråd så jag flyttar "svaret" hit istället:
Det finns helis på Åland och jag tror de flesta är så gott som flygklara också.
(Och vad gäller RC överlag finns det enorma mängder bilar på denna ö, utöver flyg alltså.)
Det gäller att återväcka de tidigare flygarna som har grejer kvar eller få tag på nya.
Är flera som slopat heli för att flyga flyg, för mycket med "två hobbies", flyg var enklare och flögs av flera, dvs roligare.
Den stora RC-vågen var för över 10 år sedan, gäller få igång en våg på nytt bara, vi har efter 15 år trots allt Djäkenfältet kvar.
Den största tröskeln är att få folk att inse hur liten, men nyttig tröskeln för "döönarkortet" är så de kan flyga.
Av de 70 flygare jag nämnde om tidigare som flugit på Djäkenfältet så är det väl runt 10 som hållit på med helis.
När jag flög heli på fältet var det ett himla klagande av vissa att jag flög dem ("j---v vispar, dyker upp var som helst när man står i godan ro och flyger" :-D).
Det var så upprört att vissa inte kom dit och flög flyg. Och mer klagomål fick man när man började med multicopter, så jag far helst och flyger heli samt multicopter när ingen annan är på fältet.
Och DÅ skulle det varit roligare med andra heli-flygare på plats. :D
Sååå se så! Se till att komma och flyga heli nu bara så jag slipper stå ensam på fältet varje gång jag flyger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 10:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Facebook är nog bra på sitt sätt. Men det kräver också att någon flyger så det finns nåt att skriva om. Och någon måste skriva det också. Jag använder inte Facebook, så det är bra om nån ivrig tar den delen. Det kräver även många människor för att det ska hända nåt och det finns det inte på Åland. Folk har övergått från att skriva en himla massa till att helst bara läsa vad andra skriver. Det där med om nuvarande RC Åland-FB-sida är öppen eller inte har jag ingen koll på. Mr X här på forumet som sköter FB-sidan nu, om det är fler vet jag inte. Jag vet att det tas bilder från forumet och sätts dit. Jag filmade mycket förr (tills kameran gick slut), och filmar gör ju ingen numera, knappt nån. Folk som inte filmar inser inte att det är lite mer jobb att filma och lägga ut filmen, lättare att sitta och vänta på att nån annan gör det. Vi måste få folk att inse att det är RC-flyga som är roligt, inte sitta och plinka på mobilen hela dagarna. :roll:

Felet jag gjorde när jag startade den så är att det är en sida och inte en grupp. Kanske vi borde göra om den? Mr.X???

När jag fick den på halsen var det mera att nu tar du över eller så läggs den ner. Jag såg ett behov att snabbt få ut info och hålla intresset kvar så jag tog över den. Vill hålla den så enkel som möjligt och hålla liv i den med bilder om vad som händer här på ön och när vi far och flyger. Själv tycker jag att den har sitt syfte och att hålla den enkel är prio 1 men vill någon ta över så lämnar jag gärna över den.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 14:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
När jag fick den på halsen var det mera att nu tar du över eller så läggs den ner. Jag såg ett behov att snabbt få ut info och hålla intresset kvar så jag tog över den. Vill hålla den så enkel som möjligt och hålla liv i den med bilder om vad som händer här på ön och när vi far och flyger. Själv tycker jag att den har sitt syfte och att hålla den enkel är prio 1 men vill någon ta över så lämnar jag gärna över den.

Som du säger, prio är att hålla det enkelt. Räcker väl med som det är nu, dvs när tid finns så slängs det upp nån bild och info om flygningar och vad som är på gång i bodarna. Det viktiga är väl att det finns nåt att lägga upp. Vill nån ha mer och kan hjälpa till är det väl inte hopplöst att fler lägger upp material? Eller är det bara en enda som kan vara admin eller va det kallas på dessa sidor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Börja flyga helikopter?
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 15:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Mr X wrote:
När jag fick den på halsen var det mera att nu tar du över eller så läggs den ner. Jag såg ett behov att snabbt få ut info och hålla intresset kvar så jag tog över den. Vill hålla den så enkel som möjligt och hålla liv i den med bilder om vad som händer här på ön och när vi far och flyger. Själv tycker jag att den har sitt syfte och att hålla den enkel är prio 1 men vill någon ta över så lämnar jag gärna över den.

Som du säger, prio är att hålla det enkelt. Räcker väl med som det är nu, dvs när tid finns så slängs det upp nån bild och info om flygningar och vad som är på gång i bodarna. Det viktiga är väl att det finns nåt att lägga upp. Vill nån ha mer och kan hjälpa till är det väl inte hopplöst att fler lägger upp material? Eller är det bara en enda som kan vara admin eller va det kallas på dessa sidor.

Går att lägga till moderatorer och admin.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group