Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: The awakening
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 18:03 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Huh? Whaa? Sol?!

Plötslig insikt infinner sig...under vintern "blev jag med hus"...till huset finns ett garage...i garaget står en bänk...på bänken står en snart färdig Trex 600 DFC efter förra årets smulpaj i bondens åker.

Såå första frågan (jag hittar ingen lämplig tråd, sorry): Vem ska ha årets pengar och hur mycket?
Andra frågan blir väl...läget där ute?

/F


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 18:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Yajj coolt. Mer helis i luften barra....

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nopp, det är becksvart ute, bara att ge upp och krypa in igen. 8)
Garage med bänk och heli låter som en bra combo.
Kul att du inte gav upp. =) Du hade ju lite otur, några ggr... hittade du felet (felen)?
Vad är det för setup du kör nu då?

Här finns info om slanten:
viewtopic.php?f=40&t=12353

Läget där ute... Folk börjar inse att våren så gott som är här snart. =) Så jag hoppas att läget = förberedelser.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 08:12 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Nu vart samvetet rent iallafall, i mån det är möjligt :twisted:

Helin som håller på att ta form är http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=21_134_409_70&products_id=23636 men med samma elektornik som mestadels gick att rädda från i höstas. Jag tyckte det var dags för lite modernare airframe. Jag vacklade lite på mållinjen gällande om det skulle bli 600 eller 700size men jag har mest delar till 600 så¨det fick bli så. ESC och motor måste jag ha nytt, ESCn blev mos och motorn från den gamla Trexen var en 6S och DFC har inte plats för 1x6S utan verkar byggd för 2x4S och uppåt.

Teorin kring vad som hemsökt mig under 2013 ligger åt mottagarhållet. Enligt en guide på nätet har jag använt mig av en krets för att plocka ut RSSI och skicka det till EagleTreen för vidare transport till OSD. Mottagare och EagleTree går på olika elkretsar så min gissning är att det blivit något "knas" där emellan som låst mottagaren.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 20:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj med ny heli. =)

Orkade din BEC ge ut all ström som behövdes till allt du haft på helin då?
Eller hade du en UBEC? Jag läste på ett RC-heli-forum att man ska ha UBEC på helisar som har mer än 4S-ackar.
Vet inte varför och vissa säger att man inte behöver. Men om några säger att det är ett måste, så kanske de har en teori. !? Vad vet jag.
Spännings/strömdippar får ju mottagare att starta om/flippa ur. Har du Futaba (tar bara nån sekund) eller Spektrum (tar längre) när mottagaren rebootar, om det räcker med en gång.
Men det ser lite ut som du haft två ackar/strömkretsar på nåt vis?

Har du tillräckligt korta kablar från ack till ESC (läs från ack, inte från ackens kontakt)? De får ju inte vara längre än typ 15 cm, annars får man dippar och måste egentligen ha stora kondingar (finns att köpa kort med kondingar).

Vad har du för mottagare som du kan plocka ut RSSI ifrån? Hade velat ha det nu på min Caipirinha... :-/

700 är coola, men allt blir mycket större och dyrare då, de är rätt så mycket maffigare än 600-size-helis och ska dessutom ha riktigt feta dyra ackar. :shock: Jag har en Align 700 och den är nog fetare än en 50-size metanolare, som är större än en 600-size elheli (som är rätt så smala, resten är väl samma mått i det stora hela).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Thu 13 Mar 2014, 10:21 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Jag körde med vanlig BEC och det kan nog vara så att den inte orkade driva allt som satt på. 4 servon, Gyro, FBLgyro, EagleTree och OSD. Vill minnas att 1800mah räckte till runt 30minuters flygande.

Futaba har ingen "riktig" RSSIutgång, iallafall inte på R617mottagaren som jag har. Den guide jag hade, som jag dock inte hittar tillbaka till, visade på en krets man satte ihop som plockade strömmen från mottagarens varningsLED för dålig mottagning och lagrade detta i en konding. Kondingen kunde sedan EagleTree läsa av som en temperatur och omsätta till % som dippade när jag kom för långt bort. Detta var i teorin :) I praktiken funkade det sådär, ibland flimmrade värdet ordentligt utan att helin kändes skum och ibland var den stabilt 100% trots att jag började tappa kontakten.

Det där med kabellängden mellan ESC och ack visste jag inte om, det blir något att tänka på nu när jag ska köra ackar i serie.

Det känns som jag inte köpt nytt flygetyg på länge utan mest flygit det jag haft och hängt på FPVsajter. Shit vad mycket det finns att välja på, det var väldigt nära att jag klev på drönartåget och köpte mig en fotorigg men jag vill nog fortfarande flyga något som iallafall ser ut lite som en helikopter. (inget illa ment)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Thu 13 Mar 2014, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mjo, BECs är lite klena i vissa ESCs. Vet inte varför det snålas med dem. Inte alltid 3A räcker så långt. Beroende på vad du har för servon så kan dom dra en hel del när de kämpar lite.

Har du två gyron? Har inte FBL-gyrot ingång och utgång för stjärtservot? Vad sku jag veta, inte så insatt i FBL-världen.... ;-) Sablar, måste ju ha en FBL snart. Jag kom på att Jan S köpte en sådan.... undras om han flyger med den... han försvann ju spårlöst... som Malaysian-flyget... det va en Align T-Rex 450 Pro FBL han har.

Nej, nu ska vi prata om nåt annat! :mrgreen:

RSSI och Futaba R617FS (sån har jag med och funderat på RSSI)... -> http://rcexplorer.se/diy/2011/01/lost-packet-indicator/

Mjo, det kommer nyheter rätt ofta och man har fort gamla grejer. Idag är allt lättare få till nåt bra med än förr.

Sätt in helin i skalet ditt och sätt GoPron på en gimbal där inne. Och dit med skalaprylar så det ser ut som en cockpit. ;-) Sen blir det rolig FPV, speciellt när du inte vet vart exakt fram är mer. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tjoh! Har han fått den klar och flugen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Tue 27 May 2014, 16:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Börjar det inte suga lite att få hålla i en radio snart och flyga vilt ute på fältet :P

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Fri 06 Jun 2014, 13:53 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Lustigt hur man funkar som människa. Rexen har varit i luften sedan en månad ungefär. Men tror ni att det räcker med det? Neej för då måste mekdjävulen få FPVkittet på plats och då blir det mer kabeldragande och tid på mekbänken. Sen måste det testköras lite till och sen och sen m.m.

Till mitt försvar så var det lite lurigt att få till drivlinan. 6S i en setup byggd för 12S behövde lite moddade komponenter men nu funkar det fint också. 30s kortare flygtid jämfört med min gamla setup men det kan jag leva med.

http://youtu.be/rPr5tQq2OPU?t=3m16s


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 11:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul att den funkar och allt spelar på som det ska. =) Var har du FPV-kameran?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Wed 16 Jul 2014, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vet inte vilken tråd jag skulle skriva i.... men jag råkade se en text.
Minns jag rätt att du hade ett ZYX-gyro? Med tanke på att du råkat
ut för konstigheter så kan följande va nåt att kolla upp kanske:

"There was a guy at our club who had an issue with the zyx gyro. Turned out the input/output contacts inside the unit were touching the inside of the aluminum case. Of course this this would happen randomly and could be caused by vibration or sudden movement. It is an easy fix... Open the case and ad some electrical tape to the inside of the case to stop the short."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sat 19 Jul 2014, 15:57 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Bummer
Ne jag har GY401 för tail och flybarlessgyro är en gammal SK360


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 23:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur går det med denna då? Har sett den flyga i alla fall.
En av dina kollegor har ju också helikoptrar. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sun 13 Sep 2015, 09:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygs det nåt? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: The awakening
PostPosted: Sun 04 Feb 2018, 19:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Din kollega håller på gör sig i ordning för helikopterflygning i vår, så det är nog bara att haka på nu. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group