Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 09:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Angående grundinställningar. (Uffe lär sig flyga)
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 14:10 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jo nu filurar jag på grundinställningen på stjärtrotorn... Hur gäller det riktigt? Servot i centerläge-hornet i 90 grader å pitchen 0 grader?????
Radion inställd så servot kan ge typ 95% utslag åt båda håll så inget går riktigt helt i botten...
Hur mycket behöver jag sen göra innan gyrot sköter om det hela?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Last edited by Kobbeuffe on Thu 13 Mar 2014, 21:19, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 14:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hitta nån video som visa ungefär så fast 2graders vinkel som bas. Låter mera logiskt

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 15:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stjärtrotorn på en Align ska vara typ så här:
- Se till att servoarmen är 90 grader mot staget (läs: då staget är längs med bommen, inte om du böjt staget före servot), subtrimmas.
- Armen mellan staget och slidern som är under stjärten längst ut, denna arm ska vara 90 grader mot bommen.
- I detta skede kan du vika tillbaks stjärtrotorbladen mot varann så att de pekar rakt emot varann, dvs 0 grader pitch.

Du ska inte använda EPA, dvs ställa ändläget med sändaren. Det gör man på gyrot (oftast) med nåt som heter Limit. Men om det inte finns nåt sånt, då är väl EPA enda utvägen, men så har jag aldrig gjort, det är inte sändarens utslag man ska ställa, utan gyrots utslag, eftersom gyrot är det som styr stjärtservot. Gyrot får inte ge så stora utslag att servot bindar/tar i botten pga att nåt tar i.

Gyrot känner av när helin vrider sig runt gir-axeln. När den känner av det så försöker den direkt dra tillbaks helin och samtidigt känner av var den är. Det värde som bestämmer hur bra den ska vrida tillbaks detta, det ställer du i gyro-inställningar i sändaren, kanal 5. Oftast är det så att positivt värde = heading hold / head lock / AVCS som är det du ska ha och negativt = rate (standard utan kompensering av rörelse). För svagt värde = kompenserar långsamt och kanske inte lyckas helt -> helin svajar med stjärten. För högt värde = kompenserar för snabbt -> helin rycker så snabbt fram och tillbaks att den överkompenserar i hög takt -> stjärten vibrerar / skakar. Testa olika värden med helin på marken med träningsställ tills du hittar ett som inte svajar, skakar eller börjar drifta (roterar sakta åt nåt håll).

Kom ihåg att du ska ha revolution mixingen 0 grader genom hela "kurvan". Annars kommer helin att vrida sig när du pitchar.

Test (utan motor på):
1 - Huvudrotorn roterar medsols sett uppifrån, då ska stjärtrotorn "sprätta gräs mot helin".
2 - Vänster spak till vänster = nosen ska till vänster. Klura lite och tänk på hur stjärten blåser och reagerar när du spakar så kan du räkna ut vad som händer.
3 - Om du står upp och har acken kopplar till helin (ingen motor) och har helins nos emot dig och vrider hela dig och heli åt nåt håll, då ska helins gyro reagerar och styra stjärten så den försöker dra tillbaks stjärten mot där du var. Observera stjärtrotorbladen alltså (utvikta).

Det där med vinkel...

När huvudrotorn roterar (medurs sett uppifrån), så vill momentet rotera helin åt andra hållet (moturs) och stjärten vill då fara till höger (sett bakifrån).
Därför finns stjärtrotorn, den blåser tillbaks stjärten till vänster.
Nackdelen med detta är att stjärtrotorn blåser iväg helin åt vänster.
För att kompensera detta så lutar man hela huvudrotorn åt höger.
Stå rakt bakom helin och se hur rotordisken lutar jämfört mot helin.

För enkelhetens skull så ställer man in allt mot noll grader, det gör att du och gyrot kan använda fulla utslag... åt ena hållet bara, medans det bara är lite utslag åt andra. Eftersom grundläget när helin flyger är att gyrot har kompenserat så att stjärtrotorn har en vinkel för att hålla helin rak. =) Denna är tex på en Raptor 50 ca 114-15 grader. 5 grader på Kalt Baron, 7 på nån annan osv. Align 450 minns jag inte. Detta märker du när du börjar anvädna fulla sidorroderutslag, det går fort att rotera ena hållet, men inte andra. =) Om du har lust kan du ju fundera ut åt vilket håll den roterar snabbare. ;-)

Detta ovan ska man "egentligen" ställa in med rate-läget på gyrot. Dvs man ska ställa in allt mekaniskt efter hur gyrot i standard-läget (utan inverkan från gyro-gain-värde från sändaren) håller helin rak. Sen aktiverar man headlock. Det är på det sättet man mekaniskt ställer in stjärten med rätt antal grader så helin blir stabil utan gain. Varför? Jo för att få lika stora utslag åt bägge håll. Observera att man gärna vill ha slidern i mitten på stjärtrotoraxeln då, vilket inte går på alla helis. Tror Align har så att slidern ÄR i mitten på axeln när man har noll pitchgrader på stjärten.

Osv... finns massor att berätta om helis. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 17:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ska kolla med HK gyrot och se va som händer :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 17:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Gyrot känner av när helin vrider sig runt gir-axeln. När den känner av det så försöker den direkt dra tillbaks helin och samtidigt känner av var den är. Det värde som bestämmer hur bra den ska vrida tillbaks detta, det ställer du i gyro-inställningar i sändaren, kanal 5. Oftast är det så att positivt värde = heading hold / head lock / AVCS som är det du ska ha och negativt = rate (standard utan kompensering av rörelse). För svagt värde = kompenserar långsamt och kanske inte lyckas helt -> helin svajar med stjärten. För högt värde = kompenserar för snabbt -> helin rycker så snabbt fram och tillbaks att den överkompenserar i hög takt -> stjärten vibrerar / skakar. Testa olika värden med helin på marken med träningsställ tills du hittar ett som inte svajar, skakar eller börjar drifta (roterar sakta åt nåt håll).

Kom ihåg att du ska ha revolution mixingen 0 grader genom hela "kurvan". Annars kommer helin att vrida sig när du pitchar.


Inställningarna för gyro visar 1 och 2 och bägge är inställda på 100%. Det är alltså fel?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 17:56 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hmmm jag ställde 1:an till -10% då börja de hända saker :)
Man kommer till nya insikter dag efter dag :shock:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad är det för 1 och 2 du pratar om? Switch-läge 1 och 2?
100% låter som max, vet int om det är så bra. =)
Jag kollade min sändare nu och jag hade +75% på gyro gain i sändaren till det gyro du hade monterat på helin när du köpte den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ja vet ju int :cry:
Nå värden mellan -150 å 150% gyrot betedde sig helt annorlunda när jag toksänkte till -10% innan var det som att gyrot försökte kompensera mina spakutslag. Bytte till hk gyrot före

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu vet jag va de va för nåt 1 å 2 :)
Jag har en gyro 1-2 switch på radion så jag kan ha dubbla inställningar tydligen

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 06:56 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Misstänker jag har nå galet i norm/rev inställningarna. Måste djupdyka i det sen.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 14:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Yep så var det. Ändrade på gyrot så blev det lite stabilare :)

Nu gäller det bara att hitta rätt värden så den slutar "drifta" nåt bra tips?

Har iaf hovrat någorlunda kontrollerat idag....

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 16:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Normal/Reverse-switchen ska vara i Normal-läget om gyrot är på ovansidan med texten uppåt. Iaf på Futaba gy401 och säkert på HK401 med.

Hur va det, hade du bytt gyro till 401 eller har du kvar det där nya knappt använda 30€-gyrot på den som du kom med helin? ;-) Det kanske går att använda till flyg om du kör i rate-läge/headlock.

Driftar den? Alltså roterar långsamt åt ena hållet? Eller bägge håll? Börjar den drifta av sig själv när du varvar upp och kanske börjar hovra, eller först när du rör väsnterspak vänster / höger (kan va svårt klura ut). Driftar den mycket? Har du trimmat (ska man ej)? Kan du få den att drifta åt andra hållet om du styr så? Är du säker på att du har i head lock-läget? Låter som du har i rate-läget... blinkar eller lyser LEDen på helin före du börjar varva upp? Du får inte röra helin förän den har initierat gyrot färdigt, då får du såna problem. Dessutom måste du låta gyrot aklimatisera sig före du börjar använda den, dvs låt den stå ute tills gyrot har samma temperatur som omgivningen, sen stoppar du i acken och börjar flyga. Hm, mer kommer jag inte på nu... jag har bara Caip i huvet. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 16:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jep det är 401gyrot på nu. Den började drifta sakta när jag hovrade, nej jag har inte trimmat och jag kan styra emot och rotera åt vilket håll jag vill annars.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 18:15 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Å nu ha jag bytt tibax :) kollarsel... Börjar få fason på driftandet men såklart strömtorsk :(

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar.
PostPosted: Thu 13 Mar 2014, 21:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Åsså va de nån fan som kom å flög min fina kopter sidlänges som en jordfräs. Kadump kadump. billigast att beställa nytt å peta elektroniken i :)

http://www.ehirobo.com/copterx-cx-450ae-v2-kit.html

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar. (Uffe lär sig flyga)
PostPosted: Thu 13 Mar 2014, 21:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
CopterX är bra grejer. Men den där canopyn liknar Aligns första plast-canopy från 450 och 450XL. :mrgreen: Tur det finns nya. ;-) För dom kommer väl gå åt? :roll: Din HK450 ska väl funka som reservdelsheli.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar. (Uffe lär sig flyga)
PostPosted: Thu 13 Mar 2014, 22:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du undrade ju förresten om fördelar med 3-bladigt:
http://www.youtube.com/watch?v=SD30O4BF47s


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar. (Uffe lär sig flyga)
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 10:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
CopterX är bra grejer. Men den där canopyn liknar Aligns första plast-canopy från 450 och 450XL. :mrgreen: Tur det finns nya. ;-) För dom kommer väl gå åt? :roll: Din HK450 ska väl funka som reservdelsheli.

Jopp

Va tror vi om prissättningen då?

EUR216.39 tidigare
EUR28.84. Nu

?????

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Angående grundinställningar. (Uffe lär sig flyga)
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 11:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
http://www.ehirobo.com verkar prima.

Ca 06.55 la jag ordern.
Ca 07.17 kom mail om status-processing
Ca 08.47 förhandsmeddelande från FedEx
Ca 10.21 FedEx meddelar att dom hämtat paketet
E.T.D. 25.03.14

Stämmer det beställer jag därifrån igen ;)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group