MickeM wrote:
Axeln på min stjärtmotor va liite sned och då orkar den inte upp i fulla varv, den "blåser" nog som den ska, men inte tillräckligt -> helin roterar väldigt fort åt ett håll, lite långsammare åt det andra, vilket kanske inte räcker -> helin snurrar ändå.
Tänk så här:
Huvudrotorn snurrar medurs (sett uppifrån). Då vill kroppen åt andra hållet, dvs rotera moturs. Stjärtrotorn skall motverka detta moment, dvs den ska blåsa åt höger.
Gyrot ser till att stjärtrotorn blåser rätt mängd. När du använder roder vänster (vänster spak till vänster) så ska nosen till vänster, dvs stjärten ska blåsa lite mindre åt höger och då roterar helin moturs. Och tvärtom, då blåser stjärtrotorn ännu mer och helin rör sig medurs. Så ska det funka.
Swashplaten är viktig. Den ska vara plan. Den lutar i samma riktning som höger spak på sändaren. Om den lutar för mycket blir helin rapp. Lutar den för lite så blir helin seg. Lutar den för mycket fel så far helin iväg åt nåt håll och du måste kompensera eller trimma om. Du har swashen rätt inställd om helin står still i luften (så bra som helis kan stå still) utan att du rör höger spak. Trimma in för att få helin att stå still, när du velat ha den att stå still, inte som med flyg direkt. Man trimmar lite, test hovrar och ser om man alltid måste kompensera åt nåt håll, trimmar om vid behov, osv.
Ta hem en stjärtmotor åt mig med till min Nine Eagles Solo Pro I =) Tänkte sälja den som den är eller laga upp och sälja... kan inte få många tior för den.
http://www.speedymodels.com/ekmps/shops ... lo-pro-v1-[2]-2494-p.jpg
Hej,
Det du beskrev försökte jag med berätta men du gjorde det lite enklare
..Jo hade den innan denna krasch att hovra "nästan" stilla.Okej skall se över swashen när jag får hem tailmotorn den är nog i princip rakt med blotta ögat iallf..
jag beställde redan igår kväll tyvärr och såg inlägget nu först
..Kanske e intresserad av din solo pro att öva med medans man väntar på delar och vise versa
Testat flyga flyg i simulatorn men d gick ej så bra.
Har en nine eagles kestrel 500sx i delar men allt funkar som byte kanske??bytes affär. Nya delar medföljer där med..
Tack för svar igen!