Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Helikopter inställning.
PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 15:28 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
Hejsan!
Är nybörjare inom rc heli så vänder mej hit!
Har köpt en Nine eagles solo pro 270 för ett tag sen och har flugit här hemma. MEN har kraschat nu så att jag måste byta lite delar (flybaren, samt swichtplate) har satt ihop den som när den flög. Men nu e problemet att den ej flyger längre?! Får den ej inställd igen den snurrar ganska lätt runt sin egen axel. Misstänker att kan (Mainboard) kanske fick styrk vid sido landingen (Kraaschen).

Skulle någon vänlig själ kunna kika på den att jag får öva i vinter, att man kan skaffa sig en större i sommar.

Mvh Simon

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 15:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul med en till heliflygare. =)

Snurrar stjärtrotorn alls? Den där har väl egen motor på stjärten?
Har själv en Nine Eagles Pro II som har axeln på stjärtmotorn liiite sned och
det gör att den inte kommer upp i tillräckliga rpm för att hålla helin rak.

Var tar du hem grejer ifrån?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 16:36 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
Hej, tack för svar snabbt.

Heliflygare är jag inte ännu men hovring samt någon vändning ha man gjort, samt ett par krascher .

Jo stjärt motor snurrar och "ger mer kraft" när man för "gas" spaken för en vändning. Svårt att förklara :shock: och snurra vid vanligt drag upp åt (gas spaken rakt upp för lyftning)

sedan vet jag ej heller helt 100% hur en swish plate skall vara inställd :roll: men just det luriga är att den vill börja snurra...kan stjärtmotorn ge för lite power att den int orkar blåsa på huvudbladen??! :roll:

Skulle vara tacksam över om någon vill kika på den..
Jag tar lite var stans grejjer ifrån var jag hittar men hk typ och lite smått o gott andra.

mvh simon

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 18:16 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
Hittade en video på hur det ser ut typ iallf.
Tack MickeM för tips.
Den ser just liiiite sned ut på min med men kan lika gärna vara rak..Fast jag fråga 2 ögon till och fick svaret. "Kanske lite sned"
Beställer en ny bakmotor så kanske det löser sig eller har du annat förslag? :help:

h. Simon

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 21:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Axeln på min stjärtmotor va liite sned och då orkar den inte upp i fulla varv, den "blåser" nog som den ska, men inte tillräckligt -> helin roterar väldigt fort åt ett håll, lite långsammare åt det andra, vilket kanske inte räcker -> helin snurrar ändå.

Tänk så här:
Huvudrotorn snurrar medurs (sett uppifrån). Då vill kroppen åt andra hållet, dvs rotera moturs. Stjärtrotorn skall motverka detta moment, dvs den ska blåsa åt höger.

Gyrot ser till att stjärtrotorn blåser rätt mängd. När du använder roder vänster (vänster spak till vänster) så ska nosen till vänster, dvs stjärten ska blåsa lite mindre åt höger och då roterar helin moturs. Och tvärtom, då blåser stjärtrotorn ännu mer och helin rör sig medurs. Så ska det funka.

Swashplaten är viktig. Den ska vara plan. Den lutar i samma riktning som höger spak på sändaren. Om den lutar för mycket blir helin rapp. Lutar den för lite så blir helin seg. Lutar den för mycket fel så far helin iväg åt nåt håll och du måste kompensera eller trimma om. Du har swashen rätt inställd om helin står still i luften (så bra som helis kan stå still) utan att du rör höger spak. Trimma in för att få helin att stå still, när du velat ha den att stå still, inte som med flyg direkt. Man trimmar lite, test hovrar och ser om man alltid måste kompensera åt nåt håll, trimmar om vid behov, osv.

Ta hem en stjärtmotor åt mig med till min Nine Eagles Solo Pro I =) Tänkte sälja den som den är eller laga upp och sälja... kan inte få många tior för den.
http://www.speedymodels.com/ekmps/shops ... lo-pro-v1-[2]-2494-p.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Fri 14 Dec 2012, 09:26 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
MickeM wrote:
Axeln på min stjärtmotor va liite sned och då orkar den inte upp i fulla varv, den "blåser" nog som den ska, men inte tillräckligt -> helin roterar väldigt fort åt ett håll, lite långsammare åt det andra, vilket kanske inte räcker -> helin snurrar ändå.

Tänk så här:
Huvudrotorn snurrar medurs (sett uppifrån). Då vill kroppen åt andra hållet, dvs rotera moturs. Stjärtrotorn skall motverka detta moment, dvs den ska blåsa åt höger.

Gyrot ser till att stjärtrotorn blåser rätt mängd. När du använder roder vänster (vänster spak till vänster) så ska nosen till vänster, dvs stjärten ska blåsa lite mindre åt höger och då roterar helin moturs. Och tvärtom, då blåser stjärtrotorn ännu mer och helin rör sig medurs. Så ska det funka.

Swashplaten är viktig. Den ska vara plan. Den lutar i samma riktning som höger spak på sändaren. Om den lutar för mycket blir helin rapp. Lutar den för lite så blir helin seg. Lutar den för mycket fel så far helin iväg åt nåt håll och du måste kompensera eller trimma om. Du har swashen rätt inställd om helin står still i luften (så bra som helis kan stå still) utan att du rör höger spak. Trimma in för att få helin att stå still, när du velat ha den att stå still, inte som med flyg direkt. Man trimmar lite, test hovrar och ser om man alltid måste kompensera åt nåt håll, trimmar om vid behov, osv.

Ta hem en stjärtmotor åt mig med till min Nine Eagles Solo Pro I =) Tänkte sälja den som den är eller laga upp och sälja... kan inte få många tior för den.
http://www.speedymodels.com/ekmps/shops ... lo-pro-v1-[2]-2494-p.jpg



Hej,

Det du beskrev försökte jag med berätta men du gjorde det lite enklare :) ..Jo hade den innan denna krasch att hovra "nästan" stilla.Okej skall se över swashen när jag får hem tailmotorn den är nog i princip rakt med blotta ögat iallf..
jag beställde redan igår kväll tyvärr och såg inlägget nu först :? ..Kanske e intresserad av din solo pro att öva med medans man väntar på delar och vise versa :)
Testat flyga flyg i simulatorn men d gick ej så bra.
Har en nine eagles kestrel 500sx i delar men allt funkar som byte kanske??bytes affär. Nya delar medföljer där med..
Tack för svar igen!

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Fri 14 Dec 2012, 16:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Min solo pro I har vart med i en liten olycka... med ett depronflyg. =)
Jag har några nya delar men inte stjärtmotorn. Undrar om inte landstället är skadat nu också, men om jag har ett nytt. Har 4 ackar tror jag. Kan kolla upp den och se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Fri 14 Dec 2012, 16:27 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
MickeM wrote:
Min solo pro I har vart med i en liten olycka... med ett depronflyg. =)
Jag har några nya delar men inte stjärtmotorn. Undrar om inte landstället är skadat nu också, men om jag har ett nytt. Har 4 ackar tror jag. Kan kolla upp den och se.




Haha okej, jo kolla upp den du så ser vi om det finns någon bytes affär :)

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Sun 16 Dec 2012, 00:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade upp min Nine Eagles Solo Pro I... Det är en Solo Pro II för det första. =) Den gula.

Kompletta standard-paketet med sändare. Utöver det kommer det med:
- 1st oöppnad svart extra stjärtpropeller
- 1st oöppnad 2+2st svarta huvudrotorblad
- 3st extra batterier (använda 1-2 ggr) vet ej skick, ej flugit på drygt ett halvår, men LiPos brukar hålla.
- 1st svart landställ

Skador:
- Spricka i skalet
- Landställ slut (nytt kommer med)
- Stjärtmotor slut (måste bytas)

Så ny stjärtmotor, sen ska den nog flyga, nu snurrar den bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Sun 16 Dec 2012, 12:47 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
Okej låter bra skall med kolla upp min kestrel bara det slutar falla snö från skyn att man har tid..

Det jag vet vid närmare eftertanke är att ena staget till servo är av och att kabinen e trasig.

Landstället är med av här också.

nytt batteri medföljer aldrig flygit med det bara testat. det är lite för stort så det sitter fast med bunt band just nu.
Har ny kabin plus lite delar men återkommer med en helt säker lista.

Den flyger nog med lite lättare "service" och inställning. Har bara hovrat inne med den och (flygit eller lyft och hovrat just lite..) ute 2 gånger...Sedan tog vinden den och la den på marken gräs :roll: . Har ej vågat flygit efter det bara testat hovra lite inne.

Är du intresserad av byte?? fast ska kolla upp mera vad jag har för delar osv..

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Sun 16 Dec 2012, 15:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du får gärna köpa min Nine Eagle Solo Pro II. Vad ger du? Några tior borde den vara värd.
Jag har liksom ett gäng andra helisar att hålla flygande så jag är bara glad om jag blir av med en.
Vill du uppgradera har jag ett gäng andra också... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Tue 18 Dec 2012, 20:45 
Offline
Besökare

Joined: Mon 12 Mar 2007, 11:02
Posts: 40
MickeM wrote:
Du får gärna köpa min Nine Eagle Solo Pro II. Vad ger du? Några tior borde den vara värd.
Jag har liksom ett gäng andra helisar att hålla flygande så jag är bara glad om jag blir av med en.
Vill du uppgradera har jag ett gäng andra också... ;-)


Jag vet ej just nu vad jag kan ge..ska fundera över jul osv har endå int tid nu att grejja på med sånt...men kan höra av mej efter jul är nog intresserad av den eller någon annan av dina helisar :) kommer gärna och kikar och får råd osv....

_________________
HONDA Accord 2008 farmare
mItsU EVO VI


yokomo DIB RS (upgraderad) drifting bil samt många karosser!!! om någon kör rc drift hör av er!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopter inställning.
PostPosted: Tue 18 Dec 2012, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
djzimon wrote:
Jag vet ej just nu vad jag kan ge..ska fundera över jul osv har endå int tid nu att grejja på med sånt...men kan höra av mej efter jul är nog intresserad av den eller någon annan av dina helisar :) kommer gärna och kikar och får råd osv....

Låter som en plan. Har en massa storleksklasser på helisar att se på, kan va bra se om du tänkt uppgradera. Ta med en säck pengar. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group