Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 03 Sep 2025, 03:52

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Thu 03 Mar 2022, 20:37 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Gårdagens kvart... (Nr 12)

(vart så sent så jag nästan somnade, tur det blir mörkt före på Djäkenfältet så man slutar före man blir sömnig :mrgreen: )

Blev att flyga åttor framlänges med Normal Flightmode och Dual Rate Low åt det håll som alltid känts lättast för mig. Nu när jag flugit en kvart varje dag så har det verkligen gett utdelning. Åttorna var ju hur fina som helst i jämförelse med tidigare gånger. :o Höll höjden bra och inga överraskningar. Så då kan man ju bara konstatera att en liten kvart per dag räcker långt för att man ska avancera och då blev det genast roligare. Det som Mr X nämnde tidigare, går bra att flyga alla möjliga moves men att få det snyggt och få bra precision, det är DÄR utmaningen är. Skulle mina åttor sett likadana ut som tidigare, då hade man ju kastat in handduken. :lol:

Men eftersom det gick bra så var det väl dags slå om från Dual Rate Low till High och testa. Mjo, man vande sig ju nog. Flög några åttor. Sen slog jag om till Dual Rate Low igen och testade istället med Idle Up 1 för att få lite mer fart på det hela samt vänja sig med att hovring är på mittspak och med mer utslag utöver det höjda varvtalet. Men det var nog ingen smidig kärra, styrningen var såå seg med Dual Rate Low så jag slog om till High igen. Klart mer proportionell kontroll med allt (pitch och cykliska). Hittade dock ingenstans var man kunde ändra utslagen på tex Dual Rate High i programmet, måste leta vidare. Slött om det inte går. Jag får inte helin exakt som jag vill ha den: För trög eller för vigulant.

Sen blev det att flyga stallturns resten av kvarten och då blandade jag in piros, loopar, rollar och flips när jag flög förbi mig. Gällde hålla lite längre sträcka mellan stallturn-platserna, annars fick man inte upp farten ordentligt. Lite glömska ibland hur man skulle hålla pitchen på diverse moves eftersom jag bytte varje vända.

Bara jag som för dagbok... ni andra flyger väl sen på fältet. :?

Profile  

PostPosted: Thu 03 Mar 2022, 22:49 
Rutinerad medlem

Tycker din "dagbok" är intressant att följa, själv håller jag på nöter på att lära mig piroflippar... är hiskeligt svårt, har brutit ner den i delar och tar den bit för bit. Gör just nu vad dom kallar halva piroflippar vilket gör att stjärten hamnar mot dig i varje flipp både i rätt läge och inverterat läge vilket den fulla versionen inte är då det blir nos in i inverterade läget. Alltså snurrar jag ett halv varv kortare än så länge. Målet är att klara hela manövern rätt i sommar.

Vilka mer sitter och nöter i simen inför sommaren?
Vi nöter ju dock varje helg på fältet också så lär lägga upp lite bilder i helgen igen.

Lägg gärna upp en kort film när ni kör sim så kan vi ju hjälpas åt med tips och tricks för att komma vidare i er utveckling

Profile  

PostPosted: Thu 03 Mar 2022, 22:58 
Inventarie

Tackar, men skulle jag inte skriva denna "blogg" skulle jag knappast flyga varje dag heller. Så det är lite egen Win-Win på er bekostnad... :lol:
Piroflippar har jag int en susning hur man ska börja lära sig. Känns som det får bli senare för min del, hahaha!

Mr X borde ju hålla på flyga sim? Så tyst från dig Mr X! Dagboka du med nu.
Uffe, fått tag på sim?
Fler då?
William som flög 6S-FPV-racing-quad på Djäkenfältet (FpvWilliam här på forumet) skulle jag tro har bra grund för 3D-heliflygande.

Ska försöka få fram nån filmsnutt!

Kvällens kvart... 13

Tänkte att nu ska jag flyga alla möjliga moves med Idle Up 1 och Dual Rate High, lite freestyle, men ändå se till att tänka "helin är riktig, jag får inte krascha". Fyra krascher blev det :evil: . Flög in i solen (doh!) och tappade helt orienteringen, flög för lågt och hittade ett staket, flög på tok för lågt och långt bort samt en klantkrasch. Rätt bra ändå med tanke på hur man vevade på med allt man lärt sig. Försökte göra en move i taget för att inte helt äventyra ihjäl mig direkt. Auton på slutet så fastnade jag i ett staket också. Så egentligen är man inte redo vara så här vild på Djäken, än... :lol:

Snart tänkte jag börja kräva mig själv vissa kvarter att inte krascha på hela kvarten. Lite mer realistiskt.

Och så tänkte jag varva lite med att nån av kvarterna flyga samma schema. Tex hovra upp, flyga e åtta, stall turn, loop, roll, backflip, osv. Dvs samma serie med samma moves... utan att klanta till nåt steg, för då får man börja om från början. :-) Finns det såna redan månne Elvis? Alltså inte tung 3D-vansinne-"schema" utan nåt lite mer sport/aerobatik för nybörjare?

Provade en ny sak ett antal gånger: inverterad loop ovanifrån. Alltså flög på högre höjd och dök ner, helin inverterad längst ner, sen upp igen.

Man lägger till nåt nytt ibland och utökar antalet moves och ser hur det går. Och så fortsätter man finslipa det man lärt sig.

Profile  

PostPosted: Thu 03 Mar 2022, 23:56 
Rutinerad medlem

MickeM wrote:
Tackar, men skulle jag inte skriva denna "blogg" skulle jag knappast flyga varje dag heller. Så det är lite egen Win-Win på er bekostnad... :lol:
Piroflippar har jag int en susning hur man ska börja lära sig. Känns som det får bli senare för min del, hahaha!

Mr X borde ju hålla på flyga sim? Så tyst från dig Mr X! Dagboka du med nu.
Uffe, fått tag på sim?
Fler då?
William som flög 6S-FPV-racing-quad på Djäkenfältet (FpvWilliam här på forumet) skulle jag tro har bra grund för 3D-heliflygande.

Ska försöka få fram nån filmsnutt!

Kvällens kvart... 13

Tänkte att nu ska jag flyga alla möjliga moves med Idle Up 1 och Dual Rate High, lite freestyle, men ändå se till att tänka "helin är riktig, jag får inte krascha". Fyra krascher blev det :evil: . Flög in i solen (doh!) och tappade helt orienteringen, flög för lågt och hittade ett staket, flög på tok för lågt och långt bort samt en klantkrasch. Rätt bra ändå med tanke på hur man vevade på med allt man lärt sig. Försökte göra en move i taget för att inte helt äventyra ihjäl mig direkt. Auton på slutet så fastnade jag i ett staket också. Så egentligen är man inte redo vara så här vild på Djäken, än... :lol:

Snart tänkte jag börja kräva mig själv vissa kvarter att inte krascha på hela kvarten. Lite mer realistiskt.

Och så tänkte jag varva lite med att nån av kvarterna flyga samma schema. Tex hovra upp, flyga e åtta, stall turn, loop, roll, backflip, osv. Dvs samma serie med samma moves... utan att klanta till nåt steg, för då får man börja om från början. :-) Finns det såna redan månne Elvis? Alltså inte tung 3D-vansinne-"schema" utan nåt lite mer sport/aerobatik för nybörjare?

Provade en ny sak ett antal gånger: inverterad loop ovanifrån. Alltså flög på högre höjd och dök ner, helin inverterad längst ner, sen upp igen.

Man lägger till nåt nytt ibland och utökar antalet moves och ser hur det går. Och så fortsätter man finslipa det man lärt sig.

Att blanda lite bland strikt träning till att sen leka av sig lite tror jag är ett vinnande koncept, man lär sig då ganska snabbt vad man inte klarar och bör träna på.

Det finns en hög med setmanövrar man kan träna på https://f3cn.org/en/documents?field_per ... arget_id=3 där finns förklaringar och videos hur dom "ska" se ut

Profile  

PostPosted: Fri 04 Mar 2022, 19:25 
Inventarie

Bra länk!

F3N... vad nu det står för.
Vad finns det fler för klasser?

Profile  

PostPosted: Fri 04 Mar 2022, 23:09 
Inventarie

Dagens kvart ... 14

Två veckor, varje dag! Har det givit nåt? Jo det har det väl. Fått lite mer koll på vad man kan göra och finslipat det jag kunnat.

Denna gång blev det endast åttor baklänges i bägge riktningar och avslutade med en auto. Har märkt att man inte ska tänka: "nu flyger jag ju med stjärten emot mig, det är som att backa", för då börjar man backa mitt i åttan och sen måste man växla om två ggr per varv och det suger mer fokus och ökade risken för att man drog fel. Man ska tänka "nu flyger jag baklänges", hela tiden, det är det man ska inse och lära sig. Detta gjorde jag sista minutrarna och då märkte jag att jag lyssnade mer på musiken i bakgrunden än koncentrerade mig på flyga och då flög jag flera varv baklänges utan större problem. Öuhm... Sen koncentrerade jag mig igen och började flyga baklänges åt andra hållet, nope, det gick int det int. Då vart det att dra fel varje gång nästan, men jag parerarade, vackert vart det inte. Så det är nåt på gång i huvet med detta med att flyga åt fel hål, från och emot sig, vilket man kan göra på "olika sätt". :?

Profile  

PostPosted: Sat 05 Mar 2022, 13:18 
Inventarie

Dagens kvart - Nr 15

Flög 10 minuter en massa olika manövrar och bytte hela tiden.
Sen tänkte jag det var dags med nåt schema och flög samma manövrar efter varandra, inte samma manövrar två ggr alls alltså.
Men man måste ju ha nån plan, så jag gjorde en lista på manövrar som kan göras efter varandra.
Får bli "Level 1" :mrgreen:

Typ så här:
- Start
- Framlänges åtta vänster (närmast) den är lättast
- Piro höger i korset
- Piro vänster i nästa kors
- Stallturn vänster
- Loop högerut
- Stallturn höger
- Loop vänsterut
- Stallturn vänster med piro
- Roll höger
- Stallturn höger med piro
- Roll vänster
- Upp på höjd och Auto

Testade även filma TVn men det blir så störande mönster och ljudet hörs knappt med den kameran, rolling shutter, vad är det... :roll:
Såg att man kan spela in i Realflight, men det kanske bara blir en Realflight-fil.
Jag vet inte heller om jag vill lägga ut massa simulator-filmer på min kanal och spamma folk med oredigt flygande, haha.

Attachment:
vlcsnap-2022-03-05-13h17m16s078.jpg
vlcsnap-2022-03-05-13h17m16s078.jpg [ 125.87 KiB | Viewed 4711 times ]

Profile  

PostPosted: Sat 05 Mar 2022, 18:59 
Rutinerad medlem

MickeM wrote:
Dagens kvart - Nr 15

Flög 10 minuter en massa olika manövrar och bytte hela tiden.
Sen tänkte jag det var dags med nåt schema och flög samma manövrar efter varandra, inte samma manövrar två ggr alls alltså.
Men man måste ju ha nån plan, så jag gjorde en lista på manövrar som kan göras efter varandra.
Får bli "Level 1" :mrgreen:

Typ så här:
- Start
- Framlänges åtta vänster (närmast) den är lättast
- Piro höger i korset
- Piro vänster i nästa kors
- Stallturn vänster
- Loop högerut
- Stallturn höger
- Loop vänsterut
- Roll höger
- Roll vänster
- Upp på höjd och Auto

Testade även filma TVn men det blir så störande mönster och ljudet hörs knappt med den kameran, rolling shutter, vad är det... :roll:
Såg att man kan spela in i Realflight, men det kanske bara blir en Realflight-fil.
Jag vet inte heller om jag vill lägga ut massa simulator-filmer på min kanal och spamma folk med oredigt flygande, haha.

Attachment:
vlcsnap-2022-03-05-13h17m16s078.jpg

Bra gjort med alla manövrar. Jag gillar ju att blanda friskt och träna på att reda upp saker när man hamnar i "fel" läge mot tänkt. När man flyger alla 8or osv vet du ju vad som kommer hända i nästa sväng redan. Men det är klart du ska samma alla med videos, det kommer du kunna hjälpa fler med flygningen och även få råd och idéer på vad folk tycker och tänker.

Själv var jag på fältet 7timmar idag med den regerande svenska mästaren bakom ryggen och tillrättavisa alla fel man gör. Började med att träna placeringar i flightline och hålla samma höjd och djup osv på alla manövrar. Då insåg man rätt snabbt hur mycket svårare det blev :lol:
Stog även med honom när han flög och han berättade om allt och lärde mig hur det ska se ut. Mycket lärorikt var det och en till anledning för er att komma över en helg och flyga så kan vi alla hjälpas åt och utvecklas.
Nu blir det sim i intervaller resten av kvällen och ut till fältet I morgon igen :D

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 09:50 
Inventarie

Dagens kvart - Nr 16!

Filmade dagens kvart. Lyckades med 3 st kompletta serier från början till slut. Den första hade jag kameran på sniskan, flygningen var inte den bästa heller, så det gjorde mig inget. Andra omgången så hamnade jag längre och längre bort. Insåg att den lilla pricken inte var så mycket att se i filmen. Men sen fick jag till en film där jag var närmare och lyckades beta av alla manövrar. 18e försöket, haha. Okej, jag hade ganska höga krav... inte flyga bakom mig (fråga inte), inte flyga i mig (missade men tog i staketet), inte studsa i marken (en gång ok, men två i samma flygning!?), inte rätta till fel allt för länge, inte missa en manöver (vanligaste felet), osv. Kraschade inte så många ggr dock, två ggr tror jag på en kvart (dvs 20 minuter så att jag skulle få till ett klipp). Blev ju annan press på en när man skulle spela in!!!

Flyger med Idle Up1 och Dualrate High.

- Framlänges åtta
- Piro höger
- Piro vänster
- Stallturn vänster
- Loop
- Stallturn höger
- Loop
- Roll höger
- Roll vänster
- Upp på höjd och Auto

Men... Adobe Premiere Elements är nog det sämsta skräp jag nånsin använt. Hur sjukt krångligt ska det vara att få in flera textsnuttar i filmen? Gav upp efter 40 minuter med svordomar. Antingen är det sanslöst krångligt som gäller, eller så måste man lägga ner mycket tid. I alla andra videoredigeringsprogram jag använt så väljer man text, slänger in var man vill på bilden, skriver texten, ändrar den. Klart! Det var "nästan" lika enkelt i Adobes skräpprogram, bara det att det tog mycket längre tid och man hade inte samma frihet. När man har en färdig text är det i andra program bara att kopiera den, placera ut dem, ändra texten med samma stil, klart! Men inte i Premiere, där kunde jag kopiera ut en massa, men ändrade jag på en, så ändrades alla. Och använda default-mall var alltid nån enorm Wingdings-text fast jag sparade om default. Så nope, skiten måste bort. Förslag på annat program som går att använda?

Note to self, bilden i kameran är inte det som syns i filmklippet. Måste zooma ut så TVn är mindre i bild. Canon-MP4-mystik.

YouTube kräver att man väljer om filmen ska kunna ses av barn, och det är ju bra att yngre börjar flyga heli tänkte jag. Men då faller kommentarer i filmen bort. Nåja, de som har nåt att säga får väl skriva här istället, fast nu ingen hittar hit utgående från filmen...

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 10:35 
Veteran

Kör: GL1500 Goldwing
Bara vänta på leverans då så ska ja börja träna i RF ja med :)

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 10:40 
Inventarie

Kobbeuffe wrote:

Låter kanon! :-D Blev det nya 9.5?

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 11:05 
Veteran

Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:

Låter kanon! :-D Blev det nya 9.5?

Nä där sa budgeten stopp. 7.5 får duga

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 12:10 
Rutinerad medlem

Grymt Micke, ser riktigt bra ut. Denna sommar kommer bli grym :D :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 19:18 
Inventarie

Elvis wrote:
Grymt Micke, ser riktigt bra ut. Denna sommar kommer bli grym :D :mrgreen:

Tackar! :mrgreen:

Flyger jag det där schemat så har man ju koll på de "vanliga/enkla" som åttor, piros, stallturns, loopar, rollar och auto. Är det nåt man känner att man behöver öva på så märker man det om man följer schemat. Så det blir att flyga den lite mer, kräver ju lite finslipning om man ska få det bättre. :lol:

Så nu gäller det att öva mer på manövrar till "level 2". Måste komma på vad bara. Framlänges åtta åt andra hållet är lite svårare, så det får va en. Kanske flips. Avsluta med auto fortfarande. Men måste hitta nåt till enkelt. Det där med baklänges och inverterat mm får vänta tills nästa eller ytterligare nästa. Mer förslag på passliga manövrar till "level 2"?

Att lyckas göra en manöver fixar man nog. Och att göra fler efter varandra, dvs man gör samma manöver i en kvart, då blir man bättre och bättre och lyckas säkert fler ggr. Men att göra en serie med olika samt så bra man kunde, det krävde lite annan hjärnverksamhet. :shock:

Skam den som ger sig!

Profile  

PostPosted: Sun 06 Mar 2022, 21:02 
Rutinerad medlem

Har ett par förslag till steg två, ska se om jag kan filma dom ikväll

Profile  

PostPosted: Mon 07 Mar 2022, 23:04 
Inventarie

Kul! Nyfiken! :roll:

Dagens kvart... Nr 17 på raken!

(hur länge ska jag hålla på innan jag glömmer flyga en dag... :lol: )

Idag flög jag endast framlänges, inte helt på måfå, utan bestämde vart jag skulle. Rakt förbi över banan, åttor/dubbelåttor, cirklar, långa/snäva svängar, osv. Målet var att hålla höjden och se till att röken hölls jämn och fin. Flög framåt hela tiden i olika hastigheter, i en kvart! Så länge man flög rakt så var höjden ingen svårighet att hålla, men när man skulle svänga så gällde det att ha koll på yaw, pitch och cyclic för annars for helin upp i det blå. Ingen krasch, auto på slutet. Fokus for var 5e minut ungefär, bara att koncentrera sig mer. Är mycket mentalt i detta.

Profile  

PostPosted: Tue 08 Mar 2022, 20:51 
Inventarie

Dagens kvart ... Nr 18!

Flög min "Level 1" endast.
Förra gången flög jag 18 ggr men 3 lyckades (17%).
Nu flög jag 14 ggr och 5 lyckades (36%).
Så en klar förbättring.
De krascher jag gjorde idag hände pga 3 orsaker:
- För brått -> tappar fokus
- Flyger för lågt så jag hann inte gå ur looparna
- Planar ut för sent ur stora stallturns

Ska man tolka det så att jag är redo att göra detta på Djäkenfältet när jag flugit tre kvarter utan krascher? :lol:
Tror inte jag börjar där dock. Ska nog göra samma sak på Djäken som jag gjort i simulatorn, steg för steg med varje manöver.

Profile  

PostPosted: Tue 08 Mar 2022, 22:07 
Rutinerad medlem

Ja det blir en annan sak när man inte bara kan starta om ute på fältet, men helt rätt som du säger man börjar med ett steg i taget där ute igen och går sakta framåt

Profile  

PostPosted: Tue 08 Mar 2022, 22:10 
Rutinerad medlem

Här kommer lite alternativ på stallturn. Den ena är bara att backa ur den istället för att träna bakptflygning. Den andra kallas kubanen, när man är på toppen låter man helin lopa ur den istället för att sen rolla ett halvt varv på väg ner
https://youtu.be/Ho6q92k862w

Profile  

PostPosted: Tue 08 Mar 2022, 23:59 
Inventarie

Titta där! Då provar jag "level 2"!!! 8)

En sån där "stallturn" där man låter helin falla över baklänges, dom har nåt namn, finns för flyg också. Lättare om det finns namn på dem... Hm.

Satsar på detta:
- Start
- Framlänges åtta (med start bortåt åt höger) detta håll är svårare för mig än andra hållet
- 2 piros i första korset (höger-vänster) när flyger "vänsterut"...
- Fortsätter i åttan åt vänster...
- ...sen 2 piros i andra korset (vänster-höger) när flyger "högerut"
- Stallturn till höger med "fallover" bakåt med roll på väg ner...
- Loop med roll höger på toppen
- ...fortsätter åt vänster samma stallturn som ovan med fallover och roll på väg ner.
- Loop med roll vänster på toppen.
- Stallturn till höger med piro höger på toppen och backa ut ur den och backa åt vänster...
- ... backandes upp i nästa stallturn till vänster med piro vänster men går ut rätt väg neråt och planar ut
- Sen flips i mitten i alla 4 riktningar (backflip högerflip frontflip vänsterflip) med nosen åt alla 4 håll (höger bortåt vänster emot).
- Auto (slår av motorn när inverterad på höjd).

Många småsaker, men det är bra öva på förändringarna.
Och nu har jag några kvarter till att träna på dem ovan... ;-)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours