Det finns några aktiva kvar, flera av dem använder inte FB dock eller skriver väldigt sällan något. Så det gäller att få till några ambassadörer som visar upp vad som händer. Alltså färska bilder, bra text, färska filmer bara nån filmar, inte en massa inlänkade YouTube-filmer från andra som flyger i världen, sånt ser jag själv på YouTube. Det är åländskt flygande som måste visas för att locka ålänningar. Nån måste hålla låda på FB. Tänka efter vad folk vill se och läsa, inte spamma svammel. Nämna om kommande flygningar, men om jag far ensam och flyger så är det inte så kul att det kommer dit folk och ser på när jag flyger med en EPO-kärra tex. Måste vara kloka inbjudningar när det flygs större flyg också (blandat helst för att se mångfalden). Vissa skriver inte när de far och flyger, de flyger helst själva för att ha bättre fokus. Helt OK! Man måste tänka sin egen flygning i första hand. Roligt om det berättas i Eftersnack förstås. Men jo, flyger vi så finns det nåt att skriva om. Bygger vi och visar upp det så finns det också nåt att visa upp. Jag har tänkt köpa en ny videokamera för att få ut mer filmer för där finns det knappt ett jota senaste 4 åren. Men det ska finnas tid också. Folk har så otroligt höga krav idag på allt så det är nog bäst dom människorna filmar själva och lägger ut sina superfilmer så vi andra kan se?
Det blev diskussioner i en projekt-tråd så jag flyttar "svaret" hit istället:
Det finns helis på Åland och jag tror de flesta är så gott som flygklara också.
(Och vad gäller RC överlag finns det enorma mängder bilar på denna ö, utöver flyg alltså.)
Det gäller att återväcka de tidigare flygarna som har grejer kvar eller få tag på nya.
Är flera som slopat heli för att flyga flyg, för mycket med "två hobbies", flyg var enklare och flögs av flera, dvs roligare.
Den stora RC-vågen var för över 10 år sedan, gäller få igång en våg på nytt bara, vi har efter 15 år trots allt Djäkenfältet kvar.
Den största tröskeln är att få folk att inse hur liten, men nyttig tröskeln för "döönarkortet" är så de kan flyga.
Av de 70 flygare jag nämnde om tidigare som flugit på Djäkenfältet så är det väl runt 10 som hållit på med helis.
När jag flög heli på fältet var det ett himla klagande av vissa att jag flög dem ("j---v vispar, dyker upp var som helst när man står i godan ro och flyger"
).
Det var så upprört att vissa inte kom dit och flög flyg. Och mer klagomål fick man när man började med multicopter, så jag far helst och flyger heli samt multicopter när ingen annan är på fältet.
Och DÅ skulle det varit roligare med andra heli-flygare på plats.
Sååå se så! Se till att komma och flyga heli nu bara så jag slipper stå ensam på fältet varje gång jag flyger.