Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 18:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kamdrevsinställning,Saito 100
PostPosted: Tue 21 Sep 2010, 08:46 
Offline
Ny

Joined: Tue 21 Sep 2010, 08:39
Posts: 1
Nu har man ställt till det.....
Har monterat extra smörjnipplar på två saito 100.Var tvungen att plocka ur kamdreven för att borra/gänga i nipplarna.Nu finns ju bara en märkning,å det är runda körnslaget på kamdrevet.Har förstått att denna märkning skall vara neråt,med vevslängens tapp i övre läget dvs kl 12.MEN skall kolven vända,dvs vara på väg ner åt något håll?? eller skall den exakt stå i kl 12 läget vevtappen,samt att då kammens märkning skall stå rakt ner??
tacksam för hjälp!!!

mvh//lennart


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kamdrevsinställning,Saito 100
PostPosted: Tue 21 Sep 2010, 09:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det står så här "top dead center" så då borde den vara exakt i 12 läget.
Har aldrigt bytt någon bara läst mig till det :lol:

Your Saito engine will tollerate a slight mis-timing of PLUS or MINUS one tooth on the camshaft without adverse effects. If it's minus one tooth, you'll get a little more torque. If it's plus one tooth you'll see a little more RPM but you'll have to lower your prop pitch since you will loose some torque. It's BEST to have the cam timed properly!
http://tech.flygsw.org/sick_saito4.htm

Assemble the cam gear lining up the timing mark at the “6 o’clock” position.
The crankshaft must be positioned at the “12 o’clock” or “top dead center” (TDC) position.
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Fi ... Manual.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kamdrevsinställning,Saito 100
PostPosted: Tue 21 Sep 2010, 10:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har mekat på fyrtaktare lite grann och bytt kamdrev o sånt.
Kolven ska stå i TDC på rätt varv (finns två lägen då den är i TDC).
Vissa motorer skall märkningen på kamdrevet vara neråt, på andra ska det vara uppåt. Det brukar oftast finnas ett märke i själva motorn, men inte alltid.
Jag brukar ta bort bakstycket på motorn när jag gör detta, då ser man mycket bättre när kolven (egentligen vevstake och vevaxel) är i TDC. Det finns glapp i detta så det kan bli en kugg fel om man har otur. Du ser när du öppnat. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group