motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Motorkåpa http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=7026 |
Page 1 of 1 |
Author: | Glidaren [ Fri 08 Jan 2010, 00:21 ] |
Post subject: | Motorkåpa |
Lite ideer och frågor om alternativa motorkåpor Så här ser motorkoprna ut på våra vackra flyg. Alltså, vi andra har inte så välputsat och exakta håltagningar, jag menar att motorn sitter väl dold och svår åtkomlig. ![]() Om motorn funkar bra så är det inget problem men om något skall fixas på motorn så blir det evinerligt meckande. Spinner och propeller skall bort och kåpan har ett antal genomföringar. Därför blir det ofta blir det ofta så här, man monterar ingen kåpa... ![]() Vad har Ni sett för smarta lösningar på motorkåpor? Finns det några alternativ? Är det någon annan som också har funderat på det här med motorkåpan? |
Author: | JS_ [ Fri 08 Jan 2010, 00:30 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Motorkåpa, det är väl sånt där onödigt bling bling ![]() |
Author: | Glidaren [ Fri 08 Jan 2010, 00:36 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
JS_ wrote: Motorkåpa, det är väl sånt där onödigt bling bling ![]() Det ligger nått i vad du säger, men alla är inte så bling, bling fixerade. Den här tråden är väl då för alla bling, blingare.... ![]() |
Author: | MickeM [ Fri 08 Jan 2010, 08:37 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Köper man en trainer är det whatever hur den ser ut. Dom är fula oavsett kåpa, motorsidor eller utan. Men köper man ett skalaflyg eller semiskalaflyg så borde man väl inte ha den att se ut som en trainer. Whats the point? Ett skalaflyg eller semiskalaflyg med motorkåpan borta, ser ju inte skala ut, eller snyggt. Vill man bara flyga så finns det ju billigare och enklare flyg än skalaflyg och semiskalaflyg att hålla på med. Det är min filosofi. Räcker det inte med att man kommer åt att tanka, glöda, skruva på hög- och lågvarvsskruv? På min Porter fick senast förgasaren något fel, det var i och för sig 10 skruvar och 1 mutter så var allt borta och problem löst inom några minuter. Ojoj. ![]() ![]() Alternativ: Tvådelad motorkåpa. Eller köp en trainer. ![]() |
Author: | Glidaren [ Fri 08 Jan 2010, 09:11 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
MickeM wrote: Köper man en trainer är det whatever hur den ser ut. Dom är fula oavsett kåpa, motorsidor eller utan. Men köper man ett skalaflyg eller semiskalaflyg så borde man väl inte ha den att se ut som en trainer. Whats the point? Ett skalaflyg eller semiskalaflyg med motorkåpan borta, ser ju inte skala ut, eller snyggt. Vill man bara flyga så finns det ju billigare och enklare flyg än skalaflyg och semiskalaflyg att hålla på med. Det är min filosofi. Räcker det inte med att man kommer åt att tanka, glöda, skruva på hög- och lågvarvsskruv? På min Porter fick senast förgasaren något fel, det var i och för sig 10 skruvar och 1 mutter så var allt borta och problem löst inom några minuter. Ojoj. ![]() ![]() Alternativ: Tvådelad motorkåpa. Eller köp en trainer. ![]() Aha... nu närmar sig MickeM sakta "topic" här i tråden; ![]() Tvådelad kåpa låter intressant. Har du nått exempel? Bilder? Har du tillgång till "Tvådelade kåpans ABC" ? ![]() |
Author: | MickeM [ Fri 08 Jan 2010, 10:47 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Glidaren wrote: Tvådelad kåpa låter intressant. Har du nått exempel? Bilder? Har du tillgång till "Tvådelade kåpans ABC" ? ![]() Finns väldigt få som har delad kåpa färdigt. Ett sätt är ju att dela kåpan bara (horisontalt), och lägga en läpp på tex undre kåpan så man kan skruva ihop dem med skruvar. Det har jag sett nån göra. Dvs så man kommer lätt åt överdelen på motorn. Underdelen av motorn är man sällan och bökar runt. Men jag undrar... hur ofta ska du skruva sönder motorn? På dem jag har kåpor på så kommer man ju åt tankning, glödning, högvarvsskruven, lågvarvsskruven, glödstiftet... Vad mer vill du egentligen komma åt? Motorn ska ju ändå köras in och ställas in före du sätter på kåpan. |
Author: | Glidaren [ Fri 08 Jan 2010, 13:51 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
MickeM wrote: Finns väldigt få som har delad kåpa färdigt. Ett sätt är ju att dela kåpan bara (horisontalt), och lägga en läpp på tex undre kåpan så man kan skruva ihop dem med skruvar. Det har jag sett nån göra. Dvs så man kommer lätt åt överdelen på motorn. Underdelen av motorn är man sällan och bökar runt. Bilder? Skisser? |
Author: | MickeM [ Fri 08 Jan 2010, 15:19 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Glidaren wrote: MickeM wrote: Finns väldigt få som har delad kåpa färdigt. Ett sätt är ju att dela kåpan bara (horisontalt), och lägga en läpp på tex undre kåpan så man kan skruva ihop dem med skruvar. Det har jag sett nån göra. Dvs så man kommer lätt åt överdelen på motorn. Underdelen av motorn är man sällan och bökar runt. Bilder? Skisser? Givetvis! PaintCAD... Kapa av kåpan horisontellt och limma/fixa fast "läpparna" och sen dit med lite hål och skruvar så klart! ![]() ![]() Attachment: mickemsnos.JPG [ 43.51 KiB | Viewed 4883 times ] |
Author: | Bernt [ Fri 08 Jan 2010, 16:53 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Kan vara en ide till nästa flyg ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Fri 08 Jan 2010, 17:07 ] |
Post subject: | Re: Motorkåpa |
Vilken utvecklings ! Från Varför till PaintCad på en dag ![]() Attachment: mickemsnos.JPG
|
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |