Om man jämför en 2-takt metanolare mot en 4-takt metanolare med samma cylindervolym så har 2-taktaren mer hästkrafter medans 4-taktaren har mer moment. Dessutom är deras effektkurvor och momentkurvor helt olika. Så, om du sätter en propeller på motorn så skall du välja den så att du får mest nytta av det du söker, dvs kraft och kanske noggrannhet. Inte så lätt veta det på raken, men det kan du testa fram.
Av de två motorerna så är ju 2-taktaren klart starkare, dels för att det är en 2-takt och dels för att den är större. Men annars brukar väl 4-taktare vara mer lämpliga till hovring och 3D. 2-taktaren har ju ingen ork på låga varv, så om du sätter en propeller som arbetar på låga varv, så blir det svårfluget. Kommer ingen ork när du vill ha ork.
Och om vi går in på flyget... jag har en 80 4-takt. Den gick mycket bra att hovra med. En OS Max 46AX 2-takt tex orkar nog inte. Vet inte riktigt var gränsen går på dom där flygen.
Du skall ju ha rätt propeller också. Jag använde en 14x4W (Wide) på min UCD46 med en SY80. Ska nog vara en Wide-prop. Jag borde ha haft en 14x6W istället.
Detta är min erfarenhet. Om den är perfekt... neee... det vet jag inte.
|