Bygga byggsats i vinter?
Jag och JS byggde en Profile P-38 förra vintern och jag har byggt ett flyg
(SIG Kadet Senior Trainer på 2000mm) för typ 15 år sedan. Och nog är
det fasen nåt med att bygga ett flyg från grunden. Vill man bara flyga och
hör till dom som ger upp flyget efter en krasch, då ska man nog hålla sig
till ARF och beggat.
Började redan i fjol kika på att skaffa en till, så jag beställde en då. Men
den dök aldrig upp, leveransproblem, så jag gav upp. Men nu är det nog
dags börja kika igen.
Lutar mot att skaffa något skalaflyg/semiskalaflyg denna gång av modell
som flyger långsamt och snällt. Man vill ju inte bygga nåt som flyger snabbt
och blir skrot på nolltid om nåt går snett.
Kanske en gul Super-Cub
med flaps (alla långvingade Cubar hade tydligen inte flaps). Eller en
dubbelvingad WW1-kärra. Och för någon dag sedan fick jag syn på ännu
äldre kärror, tex såna från 1908 eller närliggande år. Dom flyger riktigt
långsamt, är riktgt lätta, och ser väldigt speciella ut. Takhängar-objekt
om inte annat.
Tar dom länge? Jag har inte så lång erfarenhet och "klockat", men när JS
och jag byggde P-38an så tog det 65h för oss och då var den helt flygklar.
Och den är nog bra mycket klurigare än en trainer eller enkelmotorig i
samma storlek. Mitt första ARF-flyg, ThunderTiger 60 tog 10h bygga och
den byggde man givetvis noggrant. Min Porter tog 28h att bygga och den
var jag väldigt noga med. Tre helkvällar = ca 12-18h beroende på hur
man tolkar ordet "helkväll". Shades Cessna slutade vi räkna timmarna på
efter det gått 50h tillsammans, och det var en ARF.
Nån till som är sugen på prova på bygge?
Såg att nån hade en F4U Corsair byggsats hemma. =) Och så vet jag att
en till är bra sugen på bygga nåt i vinter. Vet om fler som har byggt
byggsatser... Så helt lata är inte alla.