Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 15:01

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nybörjarkärra m skev
PostPosted: Sat 30 May 2009, 11:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Hej. Jag tänkte börja flyga rc flyg, men jag är int så insatt i det så jag har int en aning om vilken kärra man ska börja med. Har hört att högvingat plan med lätt V formning på vingarna sku va bra..? Jag ska köpa en usb-sändardummy och har laddat ner fms så jag ska skaffa mig flygvana först.
Mina krav på planet är:
-billigt
-stryktåligt
-el (såklart)
-skevroder

Vilket är det ultimata planet med mina krav :?: :?: :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjarkärra m skev
PostPosted: Sat 30 May 2009, 11:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Sami S wrote:
Hej. Jag tänkte börja flyga rc flyg, men jag är int så insatt i det så jag har int en aning om vilken kärra man ska börja med. Har hört att högvingat plan med lätt V formning på vingarna sku va bra..? Jag ska köpa en usb-sändardummy och har laddat ner fms så jag ska skaffa mig flygvana först.
Mina krav på planet är:
-billigt
-stryktåligt
-el (såklart)
-skevroder

Vilket är det ultimata planet med mina krav :?: :?: :?:


Jag kan inte annat än rekomendera ett liknande Cessna som jag själv har.
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/2E25A284DEF11AB7C12573780061F32F?OpenDocument&CartID=8436-082036

I det paketet finns allt du behöver. Sändaren är inte den bästa men den duger. Den har också USB sladd så det går att köra simulator med den.

Nackdelen är att "batterifacket" på flyget är anpassat för det batteri som kommer med och det har en aningen udda form så det kan vara svårt att hitta ett annat batteri som passar dit direkt. Det finns dock att köpa batterin av samma modell som tillbehör till flyget. Fullständig uppsättning reservdelar finns också ifall olyckan skulle vara framme. Går inte att starta från gräs (har lyckats starta från gräs en gång men det är risk att propellern tar stryk) men kaststart är inga som helst problem.

Väldigt mycket flyg för pengarna! Går att flyga extremt sakta utan att den får elaka tendenser men går som bara den med full spätta (specieltl om man tar bort landstället)!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 15:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Skulle kyosho minium cherokee med sid, höjd och skevroder vara bra att börja med ist för cessnan? Den borde väl vara näst intill oförstörbar på gräs, för man har ju sett Glidaren Junior göra ett antal hårda landningar med sin minium och den har ju int fått en skråma.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 15:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Sami S wrote:
Skulle kyosho minium cherokee med sid, höjd och skevroder vara bra att börja med ist för cessnan? Den borde väl vara näst intill oförstörbar på gräs, för man har ju sett Glidaren Junior göra ett antal hårda landningar med sin minium och den har ju int fått en skråma.


Kolla att den har sidoroder !

Det finns en variant utan sidoroder. Jag tror att den kan hålla länge om man flyger i där det är mjukt, exempelvis
gräs. Det är ett enkelt sätt att komma igång men.... den är vindkänslig.

Den kan ju också på pakethållaren :wink:

:D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 16:00 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Sami S wrote:
Skulle kyosho minium cherokee med sid, höjd och skevroder vara bra att börja med ist för cessnan? Den borde väl vara näst intill oförstörbar på gräs, för man har ju sett Glidaren Junior göra ett antal hårda landningar med sin minium och den har ju int fått en skråma.

Det som är känsligt på dom, så är höjd i sidoroder, inne på ett platt golv är det nästan omöjlogt o få slut på den, men kvistar tar fort kål på den.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 16:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
CALMATO 1400 EP
http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=6134

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 16:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Här är en välkänd :wink: och ökänd :shock: traner...

http://shop.rc-now.com/product_info.php ... usatz.html

+ Billig
+ Kan det mesta (och lite mer än) man kan kräva av en trainer :D
- Klädseln lossar efter ett tag

Obs: Jag har inte beställt därifrån.... men frakten verkar också vara billig


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Jun 2009, 18:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Sami S wrote:
Skulle kyosho minium cherokee med sid, höjd och skevroder vara bra att börja med ist för cessnan? Den borde väl vara näst intill oförstörbar på gräs, för man har ju sett Glidaren Junior göra ett antal hårda landningar med sin minium och den har ju int fått en skråma.


Jag hade också först en Minium citabria. Roliga flyg och bra att få lite "spakvana" med men de är extremt vindkänsliga och det är inte riktigt som att flyga ett "riktigt" flyg. Finns ju flera 3-kanaliga av de, vissa (åtminstone Edge) har skevroder istället för sidroder. Cherokeen har jag snappat upp att verkar ha sämre hållbarhet än 3-kanalarna.

Är det en bra första modell? Absolut, men med tanke på att man får ett RTF paket för nästan samma pris (t.ex. cessnan eller liknande modell) så om jag bara tänkt skaffa ett flyg skulle det utan tvekan bli ett större... Jag flög väldigt mycket med min minium på bakgården under vindstilla sommarkvällar så de är roliga på det sättet, man får mycket flygtid med de men de har som sagt sina begränsningar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group