Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Tue 19 Apr 2022, 19:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X, lite taggad vart du väl i går? ;-)

Tänk så enkelt med EDF... fast man kraschar lite så klarar sig motorn. :roll: Den är ju så skyddad.
Jag ska nog flyga min Avanti 80mm mer. Det där med 90mm lockade lite. Måste ju uppgradera och öva med tanke på vad som händer i höst...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Wed 20 Apr 2022, 20:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Härligt ljud på dom där EDF med större fläkt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Fri 22 Apr 2022, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och då har det flugits en 105mm på fältet också, men den minns jag inte ljudet av... :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Thu 26 May 2022, 18:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat kika på 70 mm EDF-flyg...

De är inte så mycket mindre än 80 mm, men lite lättare och lite billigare och använder billigare ackar.
Jag betade igenom nätbutikerna som finns i nätbutiks-tråden här på forumet.
Hittade bara FMS, E-Flite och Freewing som gör 70mm flyg som säljs i webshopsen i Sverige och Finland.
Vissa är single-motor, andra dual.
De flesta har landställ och de flesta av dem har infällbart.

Dessa 70 mm hittade jag:
- FMS Avanti Blue
- FMS Avanti V3 Reflex Gyro
- FMS Yak 130 V2
- FMS F-16 EP ARF/PNP
- FMS F-16C Fighting Falcon V2
- FMS AVANTI 70MM FLÄKT PNP Röd
- FMS F/A-18F
- FMS F-4J PHANTOM
- FMS Viper Blå
- E-flite F-16
- E-flite Habu STS
- E-flite SU-30 Twin
- E-flite Viper Jet
- E-flite HABU SS
- Freewing SU-35 Grey Snow Camp Twin

Nästa steg är att kolla vilka ackar de använder samt lite recensioner.
Bra om de funkar på gräsfält också för vissa har väldigt små hjul.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Sun 12 Jun 2022, 09:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har bestämt mig för att det får bli en E-Flite Viper 70 mm ( hittat på 5 ställen i Sverige/fastlandet, tex MBS och AutoPartner har den http://www.mbs-rcmodels.se/arf-och-edf- ... m-edf-pnp/ ). De lär ska vara väldigt nybörjarvänliga men ha resurser däröver.

Har flaps och flygmodellen i sig har bra flygegenskaper och kan flygas väldigt långsamt, som en trainer. Flyget ser bra ut också. Dessutom är det en bra instegskärra för nybörjare så den är lättare bli av med när den ska säljas. Klurar lite på val av ack. Jag har redan några olika.

Det rekommenderas 6S 3200-4000. Det sägs att 3200 är ovanligt. 4000 är på gränsen för stort för att få rum (tror jag har såna). Men 3300 är vanligare (har såna) och vissa flyger även med 5000 efter att ha karvat lite (har såna med, men vikten?). Då blir flyget dock framtungt. Så får se vad man går in för, svårt säga när man inte har flyget, bäst se vad andra valt och jag brukar alltid sträva efter att inte lägga till onödig vikt.

En nackdel jag hört är att de infällbara landställena inte är fjädrande och då blir noshjulet lätt böjt bakåt vid starter på ojämna gräsfält pga slagen rakt bak på nosstället. Men i vissa filmer säger dom att flyget är väldigt tåligt hur man än landar. Vissa har bytt ut landstället mot fjädrande, men då blir det oftast rör-i-rör alu-ställ och när de böjs... så slutar dom fjädra. Som tur är så är det bara piano-tråd så det är lättfixat om det går av. För den som använder Spektrum (?) så finns detta flyg även med SAFE.

Inga fler som är sugna prova på större EDF? Det flögs 50 och 64 mm för många år sedan, men EDF idag är nåt helt annat!!! Det finns nog 50 och 64mm EDF-flyg idag för den som vill börja med nåt mindre, men ha koll på om de klarar handstart eller kan starta på gräsfältet. Annars om man kan flyga där man kan starta från asfalt är det ju en helt annan sak!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Tue 15 Nov 2022, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snart har man väl flugit 70mm ett tag och kan gå vidare... dvs flyga 80mm en stund också... men 90mm har jag redan börjat kika på vad det finns på marknaden. Är ute efter nåt för gräs och som flyger snällt. Jag är inte ute efter tok-raketer eller skalaflyg som är snygga men flyger dåligt, dvs flyg där utseendet gått före funktion. Men ju större de är, desto bättre. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Tue 15 Nov 2022, 21:53 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Min billig o beggad venom duger inte förstås..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Tue 15 Nov 2022, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Min billig o beggad venom duger inte förstås..

Nåh, den är nog med på listan. Men när jag köper nåt så vill jag veta mer, inte bara köpa utan att ha lagt ner den roliga tiden på att lära mig mer om 90mm. Venom är nästan 15 cm kortare än Avanti och jag vill ju ha större och större flyg. Men vingspann är 20 cm större på Venom...

Jag tryna runt på sidor och hittade 101 90mm-flyg. Phust! :shock:

Fick sålla... Jag vill ju inte ha en Avanti igen, hellre en ViperJet OM jag ska ta nån modell jag redan har. Men efter att ha sållat bort allt som är Avanti, fult (nån ordning måste det va), smått (vill ha större än Avanti), för små hjul (gränsfall), klippande tendenser (Hawk), små vingar = raket, fel färg (samma modell finns i bättre färg), tokdyra... så har jag 50 kvar att lära mig mer om... sållar lite mer...

Kvar är dessa modeller (det är både kit, ARF och andra varianter samt olika material som EPO, trä, glasfiber...):
Viper
Hawker Hunter
Fouga Magister
Supermarine Attacker
Jet Provost
F9F-6 Cougar
F-15 Eagle
F-16 Falcon
F/A-18 Hornet
F-22 Raptor
Mig 25 Foxbat
J-29 Tunnan
Saab 37 Viggen
L-39 Albatros
P-59 Airacomet
F-84 Thunder Streak
DH-108 Swallow
DH-112 Venom
Yak-130
MB-339


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Sun 20 Nov 2022, 11:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vill man börja med EDF så är det väl enklast börja med en snäll modell som kan flyga sakta med flaps.
Och vad gäller storlek så är väl 70mm bra att börja med, så länge man inte har problem med att se modellen längre bort.
Och med fjädrande landställ så funkar det bättre på gräs, men inget måste, behöver inte ens vara infällbara.
Skala-flygen är dock mer krävande än EDF-flygen som byggts som rena RC-flyg som har bättre flyg-egenskaper.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ducted fan
PostPosted: Sun 19 Feb 2023, 11:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
EDF-flygen kommer och går, men ingen flyger med dem.
Ändring på det nu hörni! :mrgreen:
RC-flyg ska flygas!
(ska jag säga...)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 110 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group